شائبه غیر قانونی انتصاب سرپرست دانشگاه آزاد

آرمان- مطهره شفیعی: «با سلام، به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیر قانونی بودن آن بسیار قوی است. همچنین نصب سرپرست نیز بدون رای گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مساله حتما مفید و راهگشا خواهد بود»؛ این جملات نامه‌ای است که دیروز آيت‌ا... سید حسن خمینی، عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد به دکتر حسن روحانی در قامت رئیس جمهور نوشت و ضمن اعلام فقدان وجاهت قانونی در موضوع عزل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نیز نصب سرپرست جدید بدون رای گیری در هیات امنا دانشگاه از وی خواست نسبت به مساله برای راهگشایی ورود کند؛ نامه‌ای که بسیاری از دلسوزان منتظر نگارش آن از سوی شخصتی بودند که مورد وثوق مرحوم آیت‌ا... هاشمی بود، یعنی یادگار امام. هاشمی زدایی از دانشگاه آزاد پس از رحلت آيت ‌ا... هاشمی موجبات نگرانی بسیاری از آگاهان و دلسوزان را فراهم کرده است. برکناری یاران آیت‌ا... هاشمی از حمید میرزاده رئیس این دانشگاه آغاز شد و تا برکناری یاسر هاشمی رسید. یاسر هاشمی روز شنبه در گفت‌وگو با «آرمان» به برخی اقدامات غیر قانونی در دانشگاه آزاد اشاره کرده بود که شاید همین نحوه برکناری میرزاده از آن جمله باشد.
حال و هوای دانشگاه آزاد خوب نیست
حال و هوای دانشگاه آزاد خوب نیست؛ روزی این دانشگاه به خود می‌بالید که سایه بزرگمردی به نام آیت‌ا...‌هاشمی بر سر آن است. او خود در برابر مشکلات صبور بود و تدبیری بسیار داشت و همگان را به پی گرفتن همین رویه توصیه می‌کرد، چنان که در تیرماه سال94 خطاب به مسئولان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «بدون توجه به کم لطفی‌ها و کارشکنی‌های عده‌ای تندرو، فقط برای مردم عزیز، پیشرفت کشور و جلب رضایت خداوند، با علاقه و نشاط کار کنید.» آنچه این روزها در دانشگاه آزاد می‌گذرد، پیش از این هم تجربه شده بود که درآن زمان واکنش آيت‌ا... هاشمی چنین بود: «در مقطعی اساسنامه دانشگاه را به شکلی کاملا غیرقانونی تغییر دادند، در حالی که صراحتا پیشنهاد تغییرات قانونی با هیأت مؤسس است. اگر مجموعه کارشکنی‌ها در مسیر پیشرفت این دانشگاه جمع‌آوری شود، کتاب قطوری می‌شود که نشان از اهمیت و موفقیت این دستاورد علمی و فرهنگی نظام اسلامی است. آیت‌ا... در نیمه سال گذشته با انتقاد از منفی بافی برخی رسانه‌ها علیه این دانشگاه، گفت: «بدون ذکر یک خبر از موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی این دانشگاه، با ذره‌بین می‌گردند و با مخالفان مصاحبه می‌کنند و برنامه می‌سازند. البته نتایج دو انتخابات اخیر در سال‌های ۹۲ و ۹۴ ثابت کرده که مردم بر خلاف آنها فکر می‌کنند و نظر می‌دهند.» آیت‌ا... هاشمی یکی از استوانه‌های انقلاب بود و اگر امروز بود، عطر بهار فضای دانشگاه آزاد را پر می‌کرد، اما افسوس که او نیست و در کمال شگفتی نمی‌گذارند یادگارانش هم بمانند.
تکرار تجربه احمدی‌نژاد؟


سال 90 بود و محمود احمدی‌نژاد ششمین سال حضور خود را در پاستور در جایگاه رئیس جمهور می‌گذراند. در مدت آن شش سال تلاش کرد تا نام آیت‌ا... هاشمی در اذهان و جامعه کمرنگ شود اما هر چه کرد سبب درک بهتر جایگاه والای این شخصیت و به زیر سوال رفتن اقدامات خودش شد تا اینکه پرونده زدودن نام هاشمی از دانشگاه آزاد را گشود. احمدی‌نژاد تلاش کرد تا فرهاد دانشجو را بر کرسی ریاست بنشاند اما آیت‌ا... هاشمی محکم در برابر این خواسته ایستاد و از امضای حکم دانشجو خودداری کرد. طبق قانون موضوع باید به رئیس جمهور وقت واگذار می‌شد. احمدی‌نژاد پرونده را به وزیر علوم سپرد تا او حکم ریاست برادر خود بر دانشگاه آزاد را امضا کند. این حضور تا اواخر ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ادامه داشت و پس از آن بود که هيات امناي دانشگاه رای به ریاست حمید میرزاده داد و بار دیگر لبخند به چهره دانشگاه آزاد بازگشت.
دلیل برکناری میرزاده چه بود؟
پس از رحلت آيت ا... هاشمی و معرفی علی اکبر ولایتی برای ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد برخی خوشحال شدند چرا که تصور می‌کردند ولایتی گام در مسیر آيت ا... هاشمی می‌گذارد اما این تصور اشتباه بود چرا که تنها 4 ماه پس از رحلت بنیانگذار دانشگاه آزاد بود که خبر رسید حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد برکنار شده است. تسنیم درباره روز برکناری میرزاده نوشت: «اعضای هیات امنا در این جلسه پس از بحث و بررسی فراوان رای‌گیری کردند و بنا به تصمیم اکثریت اعضا مقرر شد حمید میرزاده رئیس فعلی این دانشگاه طی یک هفته از ریاست استعفا دهد و در غیر این صورت او خود به‌خود برکنار خواهد شد. وزرای علوم و بهداشت، به عنوان دو تن از اعضای حقوقی هیات امنای دانشگاه آزاد پس از اظهار نظرات خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیات دولت از جلسه خارج شدند. با این حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه یافت و نوریان به عنوان سرپرست دانشگاه معرفی شد.» خبری که بسیاری را در بهت فرو برد و از یکدیگر می‌پرسیدند مگر قرار نبود راه هاشمی ادامه پیدا کند؟
بازگشت امید
شرایط به نحوی است که یادگار امام دیروز در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار مداخله او شد. فارغ از هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد پس از رحلت آیت‌ا... حذف کردن‌ها از مسیر غیر قانونی صورت می‌گیرد. رئیس جمهور و یادگار امام هر دو به خوبی از مسیر سنگلاخی که آیت‌ا.... هاشمی با دشواری برای حفط و ارتقای دانشگاه آزاد طی کرده بود، آگاه هستند. پس این نامه می‌تواند فرمان به ادامه مسیر آیت‌ا... هاشمی و نه انحراف از آن باشد. اکنون همه منتظر تصمیم دکتر حسن روحانی هستند.