پیش‌شرط‌های رونق پایدار

پیش‌شرط‌های رونق پایدار
زهرا کریمی*
شرایط اقتصاد ایران حاکی از این امر است که کشور از رکود خارج و وارد فاز رونق
شده است.


در بخش‌های مختلف اقتصادی در حال استفاده از ظرفیت‌های موجود
ایجاد شده در طول سالیان گذشته هستیم و اگر در سال 96 ظرفیت تولید را بالا‌تر از گذشته ببریم، این امکان وجود دارد که با بهبود شرایط و در فر‌آیندی آهسته ولی بلند‌مدت، شرایط را برای توسعه اقتصادی پایدار فراهم آوریم.
آمارها و نماگرهای اقتصادی هم حاکی از این امر است که در حال حاضر اقتصاد به طور عمده از رکود خارج شده چراکه در علم اقتصاد دستیابی به رشد اقتصادی مثبت در دو فصل پیاپی نشان‌دهنده ورود به مرحله رونق در اقتصاد هر کشور است .
از سویی نکته مثبت در این میان مثبت بودن شاخص سرمایه‌گذاری ثابت ناخالص در سال 95 بوده است. در حالی که این رقم در سال‌های گذشته منفی بود‌ ولی بهبود یافتن آن در سال 95 نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و به ویژه در ماشین‌آلات و تجهیزات مثبت بوده که این امر گویای بهبود در ظرفیت‌های موجود و توسعه بخش تولید در کشور خواهد بود به طوری که رشد تولید و صادرات صنعت خودرو و پتروشیمی نوید‌بخش توسعه اوضاع اقتصادی و بهبود ظرفیت‌های تولید و تجارت کشور است.
در بخش خودرو یا پتروشیمی توانسته‌ایم به رشد تولید و صادرات مناسبی دست یابیم.با این تفاسیر در مجموع عمده بخش‌های صنعت در کشور با رشد و توسعه در ظرفیت‌های خود رو‌به‌رو بوده‌اند ولی این رشد آنطور که باید و شاید در صنایع کوچک و متوسط تاثیر خود را نگذاشته و نیازمند توجه بیشتر به این بخش‌های پر‌اهمیت اقتصادی کشور هستیم که با انتخاب مجدد آقای روحانی می‌توان امید داشت اوضاع بهتر خواهد شد.


به نظر می‌رسد دولت روحانی در چهار سال آینده به دنبال کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور، بهبود مقررات و افزایش شفافیت، بهبود وضعیت ارزی و ارزش پول ملی و‌... خواهد بود که تمام این اقدامات در جهت تسهیل تجارت در اقتصاد کشور صورت گرفته و نتایج مثبتی را به همراه دارد.
بنابراین می‌توان با در نظر گرفتن آرامش نسبی ایجاد شده در فضای کسب و کار، امیدوار بود فعالان اقتصادی حرکت خود را در سال‌های پیش رو با سرعت و جدیت بیشتری ادامه دهند که به ویژه در سال 96 می‌تواند شرایط مساعد اقتصادی را در مسیر رونق و توسعه برای کشور به همراه داشته باشد.
در واقع می‌توان گفت برای استفاده از رشد اقتصادی حاصل شده و رسیدن به توسعه و رونق پایدار در کشور مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی از جمله کاهش نرخ بهره و ایجاد ثبات را نیاز دایم تا با اتخاذ سیاست‌های مناسب، قدم در راه مسیر صحیح اقتصادی بگذاریم.
لازم به ذکر است که بسیاری از مسایل از توان دولت خارج و نیازمند ورود همه دستگاه‌های اجرایی کشور است.
به هر سو در طی مسیر رشد و توسعه کشور لازم است تا به طور جدی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باشیم و اگر بخواهیم در سال‌های پیش رو رشد اقتصادی حاصل شده شتاب بیشتری بگیرد و در کنار رونق، به اشتغالزایی و بهبود فضاهای مولد منجر شود، لازم است بدانیم دیگر رشد دو سه درصدی پاسخگوی نیاز کشور نخواهد بود و لازم است با جذب منابع خارجی بستر‌های مناسبی در کشور ایجاد شود.
در این بین بحث بیکاری افراد و مشکلاتی که بر سرراه ازدواج جوانان وجود دارد نیز مرتفع خواهد شد و برای حل این‌گونه بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی نیازمند راهکارهای کلان اقتصادی و فرادستگاهی هستیم که بهبود فضای سرمایه‌گذاری داخلی و همینطور خارجی و نیز فعال‌تر شدن بخش خصوصی از این دست راه‌حل‌ها هستند.
برای پایداری رشد اقتصادی، دولت به تنهایی کاری از پیش نخواهد برد و نیاز است برای گذر از شرایط نا‌مطلوب اقتصادی کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بهبود اوضاع درآمدی و معیشتی خانوار‌ها، تمامی دستگاه‌ها اقدام کنند و با دستیابی به آشتی ملی و برقراری صلح اقتصادی میان تمام احزاب و جناح‌ها، از فرصت‌های پیش رو به نحو‌احسن استفاده کنند و به رونق پایدار در کشور دست یابند.
با این اوصاف شرط اول برای توسعه پایدار ایران در ابتدا آشتی ملی و برقراری اطمینان و امنیت اقتصادی میان بخش‌های مختلف کشور است که با از بین بردن کشمکش‌ها و ناآرامی‌ها به رونق و توسعه کشور عزیزمان بینجامد.
*عضو هیات علمی دانشگاه مازندران