چالش بر سر تداوم ریاست لاریجانی

گروه سیاسی- تا همین چند روز پیش اغلب بهارستان نشین‌ها حضور لاریجانی را بر ریاست مجلس قطعی می‌دانستند اما بعد از تفاهم اولیه میان فراکسیون مستقلین و ولایی بر سر جلوگیری از عضویت مجدد علی مطهری در هیات‌رییسه مجلس، اکنون طبق خبرهای رسیده‌، برخی اعضای فراکسیون امید به این نتیجه رسیده‌اند که پزشکیان را به عنوان کاندیدای ریاست مجلس مطرح کنند‌. به گفته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این فراکسیون تصمیم گرفته شده در صورتی که کف مطالبات این فراکسیون که حفظ وضع موجود هیات‌رییسه است محقق نشود، مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شود‌. این در حالی است که خود نایب‌رییس اول مجلس تمایلی به ریاست ندارد و لاریجانی را شایسته تر برای تکیه زدن بر صندلی سبز مجلس می‌داند‌. همچنین شنیده شده که علی مطهری و تاجگردون نیز گزینه‌های پیشنهادی این فراکسیون برای نایب‌رییسی مجلس هستند‌. البته در این معرفی کاندیدای ریاست اعضای امید به نظر می‌رسد یک ریسک بزرگ وجود دارد و آن، اینکه اگر پزشکیان برای ریاست رای نیاورد این احتمال وجود دارد که یکی از دو کرسی نایب‌رییسی را به طرف مقابل واگذار کند لذا با وجود چنین ریسکی این احتمال نیز وجود دارد که گزینه امید برای ریاست تبدیل به همان گزینه نایب‌رییسی شود‌. از هرسو چون به گفته عارف خط قرمز فراکسیون امید حفظ دو نایب‌رییس فعلی مجلس بوده و اکنون پایداری‌ها و مستقلین با هم یک‌کاسه شده‌اند تا نواب مجلس را طبق میل خود بچینند فراکسیون امید مجلس اعلام کرده است که تصمیم معرفی احتمالی مسعود پزشکیان برای سمت ریاست مجلس را پس از تفاهم دو فراکسیون مستقلین و ولایی برای تقسیم کرسی‌های هیات‌رییسه به نسبت شش به شش اتخاذ کرده است‌.
عدم تمایل پزشکیان برای نامزدی ریاست مجلس
با جدی شدن بحث ریاست پزشکیان بر مجلس نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی بر لزوم حفظ وحدت در انتخابات هیات‌رییسه تاکید کرد‌. مسعود پزشکیان درباره نتیجه جلسه فراکسیون امید مبنی بر تعیین پزشکیان به عنوان کاندیدای این فراکسیون برای ریاست مجلس در سال دوم دوره دهم گفت: در این خصوص پیش از این صحبتی با من نشده بود و من از این تصمیم بی‌خبر بودم و در جلسات نیز نبودم‌. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی افزود: باید وقت بگذاریم و بدون اختلاف این روند را حل کنیم تا این تیم فعلی و ترکیب فعلی که در هیات‌رییسه هست کار خود را ادامه دهد‌. پزشکیان در پاسخ به این سوال که برای جایگاه ریاست مجلس وارد رقابت خواهد شد، گفت: باید صحبت و تلاش شود تا این روند به وحدت تبدیل شود رقابت‌.
در مقابل تصمیم اعضای امید کاظم جلالی، رییس فراکسیون مستقلین ادعای تلاش این فراکسیون برای حذف علی مطهری از هیات‌رییسه را تکذیب و بر لزوم حضور هر سه فراکسیون در هیات‌رییسه تاکید کرده است‌. اما واقعیت آن است که با وجود ادعای مستقلین مجلس مبنی براینکه به دنبال رسیدن به یک مدل جمعی هستند انتقادات صریح کاظم جلالی نسبت به فراکسیون امید نشان از دارد که این جریان بیش از آنکه به دنبال ائتلاف با اصلاح‌طلبان باشد تمایل دارد با اصولگرایان مجلس وارد تعامل شود و همین موضوع موجب تصمیم جدید اعضای فراکسیون امید مبنی بر ریاست پزشکیان شده که شاید آنچنان هم جدی نباشد اما برای رسیدن به تفاهم با اعضای فراکسیون مستقلین متوسل به این حربه شدند تا دل دیگر اعضای فراکسیون را خالی و بتوانند دوباره هیات‌رییسه را حفظ کنند‌. چرا که فراکسیون مستقلین و فراکسیون اصولگرایان، با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که با یک لیست مشترک در انتخابات هیات‌رییسه حاضر شوند و شکل توافق مذکور هم این گونه است که هر دو فراکسیون به ریاست آقای لاریجانی رای دهند‌.


البته انتخاب هیات‌رییسه مجلس دیروز به صحن علنی مجلس هم رسید و نمایندگان بیش از آنکه معطوف به دستورکار جلسه باشند، سرشان گرم لابی‌های چند نفره بود‌. بده وبستان‌های نمایندگان جبهه پایداری و مستقلین مجلس باعث شد غلامرضا تاجگردون، بهروز نعمتی و بهرام پارسایی دقایقی را دور صندلی غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی تجمع کنند‌. مذاکرات آنها تا آنجا پیش رفت که نعمتی با فریاد گفت: «من بستم؟ من بستم؟ چرا دروغ می‎گویید؟» جعفرزاده میانجی‌گری و نمایندگان اطرافش را دعوت به آرامش کرد‌. پس از آن پارسایی به نزدیکی صندلی پزشکیان نقل مکان کرد و با او مشغول گفت و گو شد‌. در گوشه‌ای دیگر از صحن علنی مجلس، حاجی‎بابایی، زاهدی و دهقان تجمع کرده و مشغول رایزنی بودند‌. نعمتی بعد از آن به جمع خبرنگاران آمد و با بیان اینکه مذاکرات روز جمعه ما با فراکسیون‌های مستقلین، ولایی و امید نهایی نشد و خروجی مشخصی نداشت، افزود: آقای مطهری پیشنهاد کرد که رییس مجلس ثابت باشد و منشی‌ها سه به سه، با نامزدهایی از سوی هر سه فراکسیون رقابت کنند‌. همچنین برای انتخاب نواب رییس علاوه بر مطهری و پزشکیان، دو نامزد دیگر نیز به صحن علنی معرفی شوند‌. او تاکید کرد: به دنبال حذف مطهری نیستیم و برخی برای سهم‌خواهی این موضوع را مطرح می‌کنند‌.
تفاهمی صورت نگرفت؛ پزشکیان معرفی می‌شود
باوجود بحثی که از جانب سخنگوی فراکسیون امید مبنی بر این تصمیم که شاید مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی شود‌، مطرح شد، علیرضا رحیمی نیز در پایان نشست جلسه علنی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران بر این موضوع صحه ‌گذاشت و درباره آخرین تصمیم فراکسیون امید برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس گفت: وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه طی مذاکرات انجام شده تعاملی حاصل نشده بود و نگاه فراکسیون مستقلین رسیدن به نقطه مشترک نبوده، فراکسیون امید به اتفاق آرا آقای پزشکیان را به‌عنوان کاندیدای ریاست مجلس انتخاب کرد‌. عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه فراکسیون مستقلین رسیدن به نقطه مشترک نیست اما اگر این فراکسیون نگاه‌شان تعاملی است، می‌توانند این مسیر را تعاملی پیش ببرند‌. او با بیان اینکه انتخاب پزشکیان به‌عنوان کاندیدای فراکسیون امید برای ریاست مجلس به این معنا نیست که مسیر مذاکره بسته شده است، گفت: به هر حال از آنجا که تفاهمی اتفاق نیفتاد، آقای پزشکیان معرفی شدند‌. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین اعلام کرد: البته پیش از رای‌گیری در مورد انتخابات هیات‌رییسه مجلس در صحن علنی، جلسه خواهیم داشت و لیست نامزدها را برای پست‌های مختلف اعلام می‌کنیم، نگاه ما به هیات‌رییسه نگاه کارآمدی و اثربخشی است‌. رحیمی با بیان اینکه خط قرمز فراکسیون امید حفظ نواب رییس بود، گفت: با این همه این مساله مورد تایید طرف مقابل قرار نگرفت و آنها اصرار داشتند نایب‌رییس دیگری را پیشنهاد کنند‌. او گفت: معتقدیم اگر قرار است رقابت کامل باشد باید برای تمام کرسی‌های هیات‌رییسه باشد، ریاست لاریجانی چالشی نبود که قابل توافق نباشد‌.
موافقت فراکسیون امید با تقسیم کرسی‌های هیات
محمدرضا تابش نیز در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران همچنان از ثبات هیات‌رییسه مجلس سخن ‌گفت و از موافقت فراکسیون امید برای تقسیم کرسی‌های هیات‌رییسه بین سه فراکسیون خبر ‌داد‌. وی اظهار داشت: هیچ‌گاه قرار نشده که فراکسیون امید لیست مجزایی بدهد اما شنیده شده که فراکسیون مستقلین و ولایت با یکدیگر درخصوص 12 کرسی هیات‌رییسه به توافق رسیده‌اند تا از هر فراکسیون شش نفر حضور داشته باشند‌. وی افزود: نظر ما این است که رییس و نواب رییس ثابت باشند و 9 کرسی باقیمانده بین سه فراکسیون امید، مستقلین و ولایت تقسیم شود‌. تابش با بیان اینکه شرایط کشور به‌گونه‌ای است که اعتدالیون در مسند کار هستند، متذکر شد: مردم تندروها را منزوی کرده‌اند و ما نیز در مجلس نباید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که راه برای تندروها باز شود‌. تابش در پاسخ به این سوال که با وجود موضع‌گیری فراکسیون مستقلین و امید درباره تقسیم 9 کرسی هیات‌رییسه بین سه فراکسیون، علت اختلاف بین فراکسیون امید و مستقلین چیست، گفت: آنها که راوی این موضوع بوده‌اند باید بگویند چه مقصودی داشته‌اند. به نظر ما همه فراکسیون‌ها باید در هیات‌رییسه حضور داشته باشند‌. وی افزود: مرام اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان این است که هیچ جریانی حذف نشود و از همه فراکسیون‌ها نسبت به تعداد نمایندگانی که در مجلس دارند در جایگاه هیات‌رییسه نیز سهمیه داشته باشند‌. عضو فراکسیون امید با بیان اینکه این فراکسیون بر حضور یک زن و یک نفر از نمایندگان اهل سنت در هیات‌رییسه تاکید دارد، گفت: اگر از سهمیه مستقلین و امید، این دو نماینده در هیات‌رییسه حضور داشته باشند، برای تحقق این ایده مشکلی وجود ندارد که این امر با تعامل محقق می‌شود‌.
شکست مداوم اصولگرایان در انتخابات مجلس سال گذشته، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای امسال معادلات این جریان را در مجلس به هم ریخت و باعث شد لابی‌هایی مبهم و پیچیده میان خود و بعضی از اعضای مستقلین به راه بیندازند تا از این طریق انتقام شکست‌های خود را این بار با هیات‌رییسه مجلس بگیرند؛ مجلسی که اصلاح‌طلبانش نسبت به اصولگراها در اکثریت هستند و نباید غافل ماند از اینکه مهم‌ترین فراکسیون تاثیرگذار بر روند مجلس دهم همین فراکسیون امید بوده و هست‌. این فراکسیون تمام‌قد در کنار مطهری می‌ایستد و برای انتخاب مجدد او به عنوان نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی تمام توان خود را به کار می‌گیرد و حتی از تعامل با دو فراکسیون دیگر مجلس برای انتخاب هیات‌رییسه استقبال می‌کند تا بتواند شرایط فعلی را ثابت نگه دارد‌. به نظر می‌رسد سخن از ریاست پزشکیان از جانب اعضای این فراکسیون نیز می‌تواند صرفا بهانه‌ای باشد برای جذب مستقلین تا درباره هیات‌رییسه لیستی مشترک با فراکسیون امید بدهند‌ چراکه توافق فراکسیون ولایی و مستقلین که به دنبال تقسیم کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس به نسبت شش به شش میان خود هستند موجب متضرر شدن اعضای امید می‌شود‌.
باید منتظر بود و دید روز چهارشنبه کدام یک از سناریوها به واقعیت می‌پیوندد. آیا واقعا فراکسیون امید پزشکیان را لایق‌تر از لاریجانی برای ریاست مجلس می‌داند و او را به عنوان رییس خانه ملت معرفی می‌کند؟ آیا لابی اصولگرایان با مستقلین برای حذف مطهری از کرسی نایب رییسی مجلس جدی است؟ یا این خبرها صرفا شانتاژ است و تغییر فاحشی در ترکیب هیات‌رییسه فعلی ایجاد نخواهد شد؟