افزایش 7/5 درصدی قیمت مسکن در اردیبهشت 96؛

گروه مسکن- حجم معاملات انجام شده اردیبهشت‌ماه در تهران نشان می‌دهد که اگرچه کماکان شرایط رکودی بر بازار مسکن حکمفرماست با این وجود دومین ماه بهار نسبت به فروردین، طیف بیشتری از عرضه و تقاضا را در بر داشت.
متوسط قیمت مسکن در ادامه روند ملایم صعودی به چهار میلیون و 500 هزار تومان برای هر مترمربع رسید. مشکل اصلی قیمت مسکن تکان نخوردن قیمت آن نیست چراکه چند سال قبل ظرف مدت کوتاهی قیمت خانه آنچنان افزایش یافت که از سطح توان مردم فراتر رفت و اگر اکنون این قیمت تکان چندانی نمی‌خورد، بیشتر به این علت است که در حال حاضر نیز چندین سال از آنچه باید باشد جلو تر قرار دارد. به عبارت دیگر با توجه به اینکه حداقل دستمزد تعیین شده توسط وزارت کار ماهانه 912 هزار تومان است، خرید یک مترمربع خانه در تهران حقوق پنج ماه یک کارمند را طلب می‌کند.
افزون بر این اگرچه تعداد معاملات در اردیبهشت‌ماه درصدی از رشد را نشان می‌دهد اما نمی‌توان انکار کرد که برای آنکه بتوانیم ادعا کنیم مسکن از رکود خارج شده است به ارقامی بیش از این اعداد نیاز داریم، کما اینکه بنگاه‌های مسکن از وضعیت معاملات به شدت ناراضی هستند و این قشر نیز جدا از مردمی که نیاز به خرید خانه دارند، جزو دسته‌ای طبقه‌بندی می‌شوند که از رکود بازار مسکن آسیب‌های جدی خواهند دید. همچنین با توجه به اینکه فروردین نخستین ماه سال است و تعطیلی‌های بسیاری نیز در خود دارد، می‌توان گفت مقدار زیادی از افزایش معاملات در اردیبهشت‌ماه به این علت است که ماه پیش از آن دوران کاهش معاملات مسکن است که در مقایسه با آن اندکی رشد در معاملات مشاهده می‌شود. بر این اساس مجموعه تحولات بازار مسکن در مدت اخیر از «رونق خفیف و ملایم» حکایتمی‌کند.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، 53/4 میلیون تومان بوده که 7/5 درصد افزایش


نشان می‌دهد.
بانک مرکزی در گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ آورده است: تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۶ هزار و ۳۷۴ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 4/6 درصد افزایش نشان می‌دهد.
حجم معاملات مسکن
حجم معاملات مسکن تهران در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته 4/6 درصد افزایش یافته است. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 6/47 درصدی، بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. سهم یادشده در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل 4/4 واحد درصد کاهش یافته و در مقابل، به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.
توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ حکایت از آن دارد که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم 1/16 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم 4/11 و 4/9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
تحولات قیمت مسکن
در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3/45 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7/3 و 7/5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۷ با 2/11 درصد و بیشترین کاهش متوسط قیمت به منطقه ۲۲ با 7/4 درصد تعلق دارد.
در دو ماهه نخست سال ۹۶ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 8/21 هزار واحد مسکونی بالغ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 3/2 درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران چهار میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/4 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که حدود 2/61 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (3/45 میلیون ریال) معامله شده‌اند.
تحولات اجاره‌بها
در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5/11 و 7/9 درصد رشد نشان می‌دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که غالبا یک‌ساله تنظیم می‌شوند و نیز تاثیرپذیری از شاخص اجاره‌بهای مسکن از سیاست‌های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در کشور
شده است.
سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (براساس سال پایه ۱۳۹۰=۱۰۰) معادل 4/28 درصد است.
بر این اساس در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ حجم معاملات واحدهای مسکونی و متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران به ترتیب به 4/16 هزار فقره و 3/45 میلیون ریال رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4/6 و 7/5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
رشد معاملات بازار مسکن در این ماه نشانگر استقبال متقاضیان از خرید مسکن و نویدبخش بهبود شاخص‌های عملکرد این بازار در سال‌جاری است. بررسی تحولات بازار اجاره‌بهای مسکن در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ نیز موید تغییر متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در این دوره است، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 5/11 و 7/9 درصد رشد نشان می‌دهد.