بازار لوازم‌خانگی کشور در حال انقراض؛

گروه بازرگانی- اگرچه این روزها خرید به سبک نوین و از طریق فروشگاه‌های اینترنتی طرفداران زیادی پیدا کرده و در حال گسترش است اما اخیرا شاهد این هستیم که برخی افراد و گروه‌های فعال در توزیع و فروش محصولات قاچاق، از فضای مجازی به عنوان بستری برای عرضه لوازم‌خانگی غیرمجاز بهره می‌گیرند‌‌. با این حال کارشناسان بر این عقیده هستند که قاچاق همچون سیلی ویرانگر است که در مسیر حرکتی خود باز نمی‌ایستد و در جست‌وجوی یافتن منافذ و روزنه‌های ظهور و بروز است به‌طوری که این پدیده روزی به‌صورت سنتی یا کوله‌بری بروز می‌کرد و حالا با رشد روز افزون تکنولوژی با استفاده از فناوری‌های نوین خودنمایی می‌کند‌.
واقعیت این است که اگرچه این موضوع زنگ خطری برای دستگاه‌های نظارتی به‌شمار می‌رود تا بسترهای سوءاستفاده از فضای مجازی را محدود کنند اما نمی‌توان استفاده از تکنولوژی‌های روز را متوقف کرد بلکه زمانی می‌توان بر معضل قاچاق چیره شد که سر منشاء این سیل و عامل جاری شدن آن، شناسایی و مدیریت شود‌.
این در حالی است که به گفته رییس اتحادیه لوازم‌خانگی، اصناف برای بقا در بازار و خروج از رکود راهی جز بهره بردن از شیوه‌های نوین با استفاده از دانش و تکنولوژی ندارند چراکه درحال حاضر مردم دیگر وقت خود را برای حضور در واحد‌های صنفی تلف نمی‌کنند و در خانه‌هایشان با استفاده از تلفن‌همراه به صورت اینترنتی نیاز‌های خود را برطرف می‌کنند‌‌. از این‌رو برخی از اصناف از این شیوه‌ها بهره گرفته‌اند و اگر دیگر فعالان بازار از دانش جدید برای ارائه شیوه‌های نوین بهره نگیرند، وضعیت مطلوبی را نمی‌توان برایشان پیش‌بینی کرد‌‌.
دلایل نارضایتی کسبه از بازار


در این میان شاید بتوان یکی از دلایل ناراضی بودن برخی کسبه بازار از وضعیت رونق در بازار لوازم‌خانگی را نیز، دوری از این کسب و کارهای نوین عنوان کرد چراکه با وجود اینکه آمارها از افزایش تولید در سال 95 حکایت دارد اما برخی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی بر این باور هستند که هنوز رکود در این بازار نهادینه است‌‌. این در حالی است که یکی از اعضای کانون انجمن‌های تولید‌کننده لوازم‌خانگی اظهار کرده که مطابق آمار ۸ ماهه اول سال ۱۳۹۵ از میان اقلام صنعت لوازم‌خانگی، تعداد ۶۵۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر (2/3 درصد افزایش)، تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی (7/2 درصد افزایش)، تعداد ۹۰۰ هزار دستگاه اجاق‌گاز (5/3 درصد افزایش)، تعداد ۱۱۰ هزار دستگاه چرخ‌خیاطی (2/2 درصد افزایش) در ایران تولید شده که این ارقام نسبت به میزان تولید در مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است‌.
همچنین رییس اتحادیه لوازم‌خانگی نیز بر این باور است که کساد در واحد‌های صنفی است و بازار ذره‌ای در وضعیت رکود قرار ندارد‌‌. همچنین بازار لوازم‌خانگی در حال حاضر در وضعیت مطلوبی بوده و فضای آن رقابتی شده است به‌طوری که این اواخر مردم با آگاهی و بررسی بازار، کالای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند‌‌. از این رو می‌توان گفت که علاوه بر دوری برخی واحدهای صنفی از تکنولوژی روز، بخش زیادی از نارضایتی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، به هزینه‌های سنگین مالیاتی بر می‌گردد زیرا سازمان مربوطه بدون در نظر گرفتن وضعیت حال حاضر از کسبه مالیات را بر مبنای سال‌های گذشته مطالبه می‌کند در حالی که این افراد به جهت کاهش میزان فروش‌شان توان پرداخت را ندارند‌‌.
تغییر شیوه خرید
بر همین اساس محمد طحان‌پور درباره وضعیت فعلی بازار لوازم‌خانگی گفت: معمولا ابتدای هر سال شرکت‌ها اقدام به انبارگردانی می‌کردند و به جهت اینکه در ماه‌های بهمن و اسفند قرارداد‌های خرید و فروش کولر منعقد می‌شد، عمدتا در ماه‌های ابتدایی سال بازار با افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی همراه بود‌‌. اما امسال و سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاد و بازار دچار رشد قیمت نشده است‌.
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی درخصوص اظهارات برخی تولیدکنندگان مبنی بر وجود رکود در بازار اظهار کرد: اگرچه بخش زیادی از مردم جامعه و کسبه بر وجود رکود بر بازار لوازم‌خانگی واقف هستند، اما بررسی بیلان‌ها در پایان سال ۹۵ حاکی از افزایش تولید نسبت به سال گذشته بود چرا که انبارهای تولیدکنندگان خالی بود و این تولیدات به کشور‌های دیگر هم صادر نشده تا سبب تاثیر‌گذاری بر افزایش تولید شود بلکه در خانه‌های مردم مورد استفاده قرار گرفته است‌‌. وی در ادامه گفت: البته اکثر کسبه از وجود رکود در بازار خبر می‌دهند و بنده هم با این افراد موافق هستم، اما کساد در واحد‌های صنفی است و بازار ذره‌ای در وضعیت رکود قرار ندارد چرا که در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان از افزایش تولید حدود ۶۰ درصدی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خود خبر می‌دهد.
طحان‌پور با بیان اینکه می‌توان گفت یکی از علت‌های کساد در واحدهای صنفی، تغییر شیوه‌ خرید است، اظهار کرد: در حال حاضر فروشگاه زنجیره‌ای و سایت‌های اینترنتی سهم بیشتری نسبت به واحد‌های صنفی در فروش لوازم‌خانگی را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین این اواخر برخی ارگان‌ها هم اقدام به فروش تولیدات به صورت قسطی به کارکنان‌شان کرده‌اند‌.
همکاری با برندهای خارجی
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی همچنین در مورد وضعیت بازار لوازم‌خانگی در سال‌جاری بیان کرد: شاهد پیشرفت‌های بسیاری در حوزه لوازم‌خانگی بوده‌ایم به‌طوری که برای بخش زیادی از اقلام لوازم‌خانگی تولیدات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار شده یا در برخی موارد با همتای خارجی خود رقابت می‌کند، به همین سبب مورد توجه و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی واقع شده است‌.
وی افزود: حتی برخی تولیدکنندگان با انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی دست به تولید لوازم‌خانگی با برند خارجی در کشور زده‌اند و دیگر تولیدکنندگان با استفاده از دانش فنی دیگر شرکت‌های خارجی مستعد صادر کردن تولیدات خود به دیگر کشور‌ها شده‌اند‌‌. البته تولید‌کنندگان باید در امر ارائه‌ خدمات پس از فروش اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند‌‌.
طحان‌‌پور گفت: بخش زیادی از کالاهایی که با نام برند‌های معتبر خارجی در بازار وجود دارد توسط تولیدکنندگان داخلی در کشور تولید می‌شود‌‌. کیفیت کافی، دانش فنی و تکنولوژی مورد نیاز در کشور وجود دارد و در صورت حمایت دولت از تولیدکنندگان در سال‌های آینده شاهد صادرات لوازم‌خانگی و رقابت با برند‌های جهانی خواهیم بود‌‌. وی در ادامه بیان کرد: البته هزینه تولید کالاهای داخلی بالا بوده و به همین جهت همه نمی‌توانند با تولیدات خارجی در بازار‌های جهانی رقابت کنند و این امر به علت انحصاری بودن مواد اولیه در قیمت‌گذاری از سوی تولیدکننده‌های دولتی آن است که سبب تاثیر‌گذاری مستقیم بر قیمت لوازم‌خانگی می‌شود‌‌.
کمبود کیفیت و قیمت نامناسب عامل رکود
طحان‌پور همچنین به یکی از مشکلات اساسی بازار لوازم‌خانگی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت لوازم‌خانگی وجود ۲۵۰ کارخانه اجاق‌گازسازی است که صادرات ندارند در حالی که در اکثر نقاط دنیا خصوصا کشور‌های صاحب نام ۱۰ شرکت اجاق‌گازسازی بیشر وجود ندارد، اما در مقابل بیش از میلیون‌ها دلار صادرات توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد‌‌.
رییس اتحادیه لوازم‌خانگی افزود: در حال حاضر محصولات این تولیدکنندگان فاقد مواردی همچون کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت مناسب بوده و به همین جهت از وجود رکود در بازار شکایت می‌کنند.