صدها میلیارد دلار از خاورمیانه پس گرفتم

رییس‌جمهور آمریکا‌ در پایان سفر ۹ روزه‌اش به خاورمیانه و اروپا، این سفر را موفقیتی تمام‌عیار ارزیابی کرد و گفت هفته‌ای تاریخی را تجربه کرده است.
ترامپ که پیش از بازگشت به واشنگتن با نظامیان آمریکایی در پایگاهی در جزیره سیسیل دیدار کرد، در سخنانی در جمع آنها نشست سران گروه هفت را نیز بسیار مفید خواند و در عین حال گفت ‌در جلسه با سران ناتو تاکید کرده اعضای این سازمان باید سهم خود را بپردازند.
ترامپ در این سخنان تروریسم را تهدیدی بد برای تمام بشریت توصیف کرد و افزود: همه در کنار هم بر این تهدید فائق می‌آییم و پیروز می‌شویم. او همچنین تاکید کرد که حملات اخیر تروریستی در بریتانیا و مصر یادآور آن بود که آمریکا باید تروریسم را شکست دهد و از غیرنظامیان محافظت کند.
در مورد نشست سران گروه هفت ترامپ تاکید کرد که این نشست فوق‌العاده سازنده بوده و او موفق شده روابط آمریکا را استحکام بخشد.


نشست دو روزه رهبران هفت قدرت اقتصادی جهان شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای در جزیره سیسیل ایتالیا به کار خود پایان داد‌ و در این بیانیه بر همفکری این رهبران در دو موضوع اقتصاد جهانی و ادامه تحریم‌ها علیه روسیه تاکید شده است. با این حال این بیانیه یادآوری کرده که طرف‌ها در موضوع تغییرات اقلیمی نتوانستند به نقطه‌ای مشترک دست یابند.
پس از پایان نشست گروه هفت صدر‌اعظم آلمان گفت که مذاکرات درباره تغییرات اقلیمی بسیار دشوار بود و هنوز مشخص نیست که آمریکا به پیمان پاریس پایبند می‌ماند یا خیر. در این زمینه ترامپ هم در پیامی توئیتری نوشت‌ هفته آینده درباره پایبندی به پیمان پاریس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.
در مورد نشست ناتو در بروکسل هم رییس‌جمهور آمریکا بر حمایت همه‌جانبه کشورش از ناتو تاکید کرد و افزود کشورهایی که پیش از انتخاب او از پرداخت سهم‌شان خودداری می‌کردند، اکنون به این کار مبادرت می‌کنند‌ و پول شروع به سرازیر شدن به ناتو کرده است. ترامپ در جریان نخستین سفر خارجی خود در مقام ریاست جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی، ‌اسراییل، سرزمین‌های فلسطینی، واتیکان، بلژیک و ایتالیا سفر کرد.
این نخستین سفر خارجی رییس‌جمهور آمریکا، از آن رو که عربستان، اسراییل و واتیکان سه مرکز اصلی ادیان اسلام، یهودیت و مسیحیت را در‌بر می‌گرفت، سفری تاریخی توصیف شده است. علاوه بر این حضور ترامپ در اجلاس سران ناتو و سران گروه هفت هم به این دلیل که نخستین دیدار او با رهبران این دو گروه بود، از اهمیتی ویژه برخوردار بود.
از طرفی رییس‌جمهور‌ آمریکا پس از پایان سفرش در توئیتی نوشت که توانسته صدها میلیارد دلار از خاورمیانه پس بگیرد و حالا می‌تواند آنها را در آمریکا به کار گیرد.
دونالد ترامپ در توئیت خود نوشت: صدها میلیارد دلار از خاورمیانه پس گرفتم و این به معنای شغل، شغل و شغل است! این توئیت در حالی نوشته شده که ترامپ در جریان سفرش به ریاض با دولت عربستان قرارداد چندین میلیارد دلاری سلاح امضا کرد و کاخ سفید این قرارداد را به معنای ایجاد شغل برای آمریکایی‌ها دانسته است.
این توافق بخشی از آنچه بود که در دوران باراک اوباما ارائه شد و جزئی از بسته توافقی 10 ساله به ارزش 350 میلیارد دلار است. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که بخش اعظمی از این توافق، اولیه است و برای اجرایی شدن آن نیاز به مذاکرات بعدی است بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا واقعا این توافق باعث ایجاد شغل برای آمریکایی‌ها می‌شود یا خیر.
اعتراض به نشست G7 در ایتالیا
شرکت‌کنندگان در راهپیمایی اعتراضی نشست گروه هفت که در شهر تائورمینا در شرق سیسیل ایتالیا برگزار شده بود با پلیس ضد‌شورش درگیر شدند. این اعتراضات در پایان نشست گروه هفت که در سیسیل برگزار شد، صورت گرفت.
راهپیمایی اعتراضی علیه گروه هفت توسط گروه‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت از جمله آنارشیست‌ها،‌ کمونیست‌ها و طرفداران همجنس‌گرایی برگزار شد. پرچم‌های حزب کارگران کردستان عراق نیز در بین جمعیت مشاهده می‌شد.
درگیری میان معترضان و ماموران پلیس درحالی صورت گرفت که گزارش شده معترضان ناگهان از مسیر تعیین‌شده تغییر جهت داده و به یکی از پاسگاه‌های پلیس نزدیک شدند. گروه کوچکی از معترضان از صف اصلی خارج شده و تلاش کردند با دویدن در ساحل تائورمینا پاسگاه پلیس ضد‌شورش را دور بزنند اما پلیس در واکنش متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد.
شلیک گاز اشک‌آور ابر تیره‌ای را در آسمان پدید آورده بود و به گفته خبرنگار رویترز، یک آمبولانس دست‌کم یک مجروح را به بیمارستان منتقل کرد.
معترضان که با پلیس مواجه شده بودند تنها خواستار عبور آزادانه و آزادی تحرک بودند. با این حال معترضان فورا صف جدیدی تشکیل داده و بار دیگر با شعار «سیسیل نمی‌ترسد» به این پاسگاه پلیس نزدیک شدند. معترضان پس از درگیری با پلیس نهایتا تغییر مسیر داده و به سمت ساختمان شهرداری تائورمینا حرکت کردند. رسانه‌های ایتالیایی برآورد می‌کنند که حدود سه هزار نفر در این راهپیمایی شرکت داشتند؛ اقدامی که از سوی مقامات منع شده بود.
یکی از معترضان گفت: آنها اعتراض ما را جنایی و کیفری جلوه می‌دهند. ما صلح‌طلب هستیم. ما در این راهپیمایی شرکت نکردیم تا پنجره‌ها را بشکنیم بلکه اعتراض ما به این موضوع است که سیسیل به یک ناو هواپیمابر بزرگ برای قدرت‌های نظامی جهان تبدیل نشود.
انتقاد از انفعال سران G7 در مورد بحران مهاجرت
نهادهای حامی پناهجویان از سران G7انتقاد می‌کنند که با بحران مهاجرت، منفعلانه برخورد کرده‌اند. آنها می‌گویند رهبران G7در سیسیل، جزیره‌ای گردآمدند که تعداد زیادی از پناهجویان در سواحل آن غرق شده‌اند.
به گفته ادموند کارینز از موسسه آکسفام، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کن کردن فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی، سران هفت کشور صنعتی جهان در جزیره سیسیل، در محلی گرد آمده‌اند که از آغاز ۲۰۱۷ تا به حال بیش از ۱۴۰۰ پناهجو در سواحلش غرق شده‌اند و چاره‌ای هم برای مقابله با آن اندیشیده نشده است.
به گفته کارینز کشورهای پیشرفته صنعتی باید به کشورهای درحال توسعه کمک بیشتری بکنند، چون این کشورها بیش از ۹۰ درصد از پناهجویان را در کشورشان پذیرفته‌اند. این فعال نهاد آکسفام حاصل نشست سران G7در رابطه با مهاجرت را «رسوایی» توصیف می‌کند و می‌گوید چاره‌ای باید اندیشیده شود که مهاجرت از راه‌های امن انجام شود. نهادهای امدادرسان سران کشورهای G7را فرا خواندند که برای مبارزه با فقر و گرسنگی پول بیشتری صرف کنند.
سیلویا هورتون از گروه امدادرسانی World Visio- هشدار می‌دهد که وضعیت کنونی مهاجرت فاجعه‌‌بار است و کودکان زیادی می‌میرند. این امدادرسان از کشورهای بزرگ صنعتی G7درخواست می‌کند که نباید بیشتر از این دست روی دست بگذارند و منتظر باشند.
نمایندگان نهادهای امدادرسانی همچنین از رهبران G7 تقاضا کردند که به وظیفه‌ خود عمل کنند و برای مبارزه با فقر و گرسنگی شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری که وعده داده‌ بودند را در اختیار سازمان ملل قرار دهند. رهبران G7در پایان نشست خود در سیسیل با نمایندگان کشورهای آفریقایی از جمله اتیوپی، کنیا، نیجریه، تونس و گینه هم ملاقات و درباره فقر، گرسنگی و مهاجرت صحبت کردند. نخست‌وزیر ایتالیا درخواست کرد که در نشست آتی G20 که قرار است هفتم و هشتم ماه ژوئیه ۲۰۱۷ در هامبورگ برگزار شود، روابط با کشورهای آفریقایی موضوع محوری باشد. ایتالیا دروازه ورود مهاجران آفریقایی به اروپا محسوب می‌شود و این کشور بیشتر تحت تاثیر مهاجرت به اروپا قرار گرفته است.
رییس‌جمهور‌ آمریکا علاقه‌ای به صحبت‌های نخست‌وزیر ایتالیا نداشت. او حتی در طول سخنرانی جنتیلونی که به ایتالیایی صحبت می‌کرد از گوشی ترجمه استفاده نکرد. نخست‌وزیر ایتالیا تلاش کرد بعد از ملاقات سران G7بیانیه مشترکی درخصوص جنبه‌های مثبت مهاجرت و مهار بهتر بحران مهاجرت صادر شود. اما مذاکره‌کنندگان آمریکایی با آن مخالفت کردند.