ناتو به ائتلاف ضدداعش پیوست

اجلاس سران G7 زیر سایه تروریسم
چهل و سومین اجلاس سران G7 دیروز در شهر تائورمینا در جزیره سیسیل با حضور سران کشورهای ایتالیا، ژاپن، آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و انگلیس و نمایندگان اتحادیه اروپا کار خود را آغاز کرد.مبارزه با داعش و تروریسم در پی فاجعه منچستر، بحران پناهجویان، تنش با کره‌شمالی، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، امنیت سایبری، امنیت غذایی، بحران سوریه، برگزیت، نوآوری، مساله مربوط به حمایت از تولیدات داخلی، بحران جهانی انرژی، حمایت از فرهنگ محافظت از محیط‌زیست، اقتصاد پایدار، کاهش نابرابری‌ها و اشتغال از جمله موضوعات اصلی این دوره از اجلاس G7 است که به ریاست ایتالیا برگزار می‌شود. این چهارمین اجلاس G7 از زمانی است که روسیه در آن شرکت ندارد. روسیه از سال 2014 و در پی بحران با اوکراین از این اجلاس کنار گذاشته شد.
دونالد ترامپ در ادامه سفر خود پنجشنبه گذشته وارد مقر ناتو شد‌. رییس‌جمهور آمریکا در جمع سران کشورهای عضو ناتو گفت تروریست‌ها و اقدامات وحشیانه آنها، تمدن کشورها را نشانه گرفته‌اند و این نشان می‌دهد آنها بازنده‌اند.
دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته در بروکسل در جمع سران کشورهای عضو ناتو در سخنانی از ادامه حضور آمریکا در ناتو گفت و تاکید کرد اتحاد ناتو، ضامن امنیت در جهان است‌. دبیرکل ائتلاف نظامی ناتو در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: ناتو به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش می‌پیوندد اما اعضایش در درگیری‌ها شرکت نخواهند کرد‌.


ینس استولتنبرگ پنجشنبه گذشته در کنفرانسی خبری بعد از نشست ناتو گفت: در جریان نشست ناتو توافق کردیم یکی از اعضای کامل ائتلاف جهانی مبارزه با گروه تروریستی داعش که متشکل از 28 کشور است، باشیم‌.
او در اظهاراتش تاکید کرد که ناتو با این حال در درگیری‌های مستقیم شرکت نخواهد کرد‌. استولتنبرگ خاطرنشان کرد که ناتو تلاش در جنگ با تروریسم را افزایش خواهد داد‌. او گفت: ما امروز در نشست ناتو بر سر یک طرح اقدام برای ناتو به منظور تشدید تلاش برای مبارزه با تروریسم توافق کردیم‌. دبیرکل ناتو در عین حال گفت که کشورهای عضو این ائتلاف بر تداوم رویکرد دو مسیره در قبال روسیه که دفاع و گفت‌وگو را در کنار یکدیگر پی می‌گیرد، تاکید کردند‌. استولتنبرگ گفت: مساله روابط ناتو با روسیه یکی دیگر از عناوین مذاکرات ما بود و ما امروز مجددا بر تداوم رویکرد دو طرفه در قبال مسکو شامل دفاع قدرتمند در کنار گفت‌وگوی معنادار تاکید کردیم‌. ائتلاف ناتو بر سر توسعه برنامه‌های سالانه ملی در زمینه اهداف دفاعی توافق کرده است‌.
او گفت: برنامه ما در درجه اول این است که چطور کشورها می‌خواهند تعهد مربوط به اختصاص دو درصد تولید ناخالص داخلی به بخش دفاع و اختصاص 20 درصد از این مقدار در زمینه تجهیزات مهم را برآورده کنند‌. در درجه دوم اینکه چطور بودجه بیشتری در زمینه قابلیت‌های منطقه‌ای مهم که مورد نیاز ماست صرف شود‌. در درجه سوم چطور کشورهای هم‌پیمان در ناتو در ماموریت‌ها و عملیات‌ها و دیگر مشارکت‌های این ائتلاف شرکت داشته باشند‌.
این در حالی است که رییس‌جمهور آمریکا خطاب به رهبران شرکت‌کننده در این نشست بار دیگر کشورهای این ائتلاف را به عدم اختصاص بودجه کافی به دفاع متهم کرد و به آنها در مورد حملات بیشتر شبه‌نظامیان در صورت متوقف نکردن‌شان هشدار داد‌.
ترامپ گفت: برخی کشورها حجم عظیمی پول به آمریکا و ناتو بدهکار هستند‌. او گفت: 23 کشور از 28 کشور عضو ناتو هنوز چیزی را که باید برای این ائتلاف پرداخت کنند، پرداخت نمی‌کنند و این در قبال مردم و مالیات‌دهندگان آمریکایی عادلانه نیست‌.
استولتنبرگ نیز در واکنش به این حرف‌های ترامپ گفت که سخنان ترامپ بی‌پرده و صریح بوده است‌. او در این حال گفت که پیوستن ناتو به ائتلاف ضدداعش نشان‌دهنده اتحاد سیاسی قدرتمند برای مبارزه با این گروه تروریستی است‌. او تاکید کرد این همکاری شامل فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی از جمله پروازهای بیشتر هواپیماهای تجسسی نظامی می‌شود‌ اما ناتو در عملیات‌های رزمی شرکت نخواهد کرد‌.
دبیرکل ناتو همچنین گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی حضور خود را در افغانستان تقویت خواهد کرد‌. استولتنبرگ گفت: ماموریت آموزشی ناتو در افغانستان را بررسی و توافق کردیم ماموریت خود را در این کشور تقویت کنیم‌. وی همچنین گفت: به آموزش نیروهای عراقی ادامه می‌دهیم‌. ناتو نیروهای عراقی را برای خنثی‌سازی بمب‌های جاده‌ای آموزش داده است‌. در حال حاضر آنها از توانایی‌های خود در نبرد موصل استفاده می‌کنند‌. همچنین تصمیم گرفتیم هسته اطلاعاتی ضدتروریسم در بخش اطلاعاتی خود ایجاد کنیم‌. این موضوع اشتراک‌گذاری اطلاعات بین متحدان‌مان از جمله تهدید جنگجویان خارجی را افزایش می‌دهد‌. همچنین روی این موضوع کار کردیم تا یک مرکز جدید در مرکز فرماندهی مشترک خود در ناپل ایجاد کنیم‌. این مرکز به طور دائمی تهدیدات موجود از جمله تهدیدات تروریستی را زیر نظر خواهد داشت‌.
ادعای دوباره ترامپ که کشورهای عضو در گذشته نیز به ناتو مقروض بوده‌اند، بسیاری از کشورهای عضو این پیمان را نگران کرده است‌. این نگرانی از این جهت است که ناتو تاکنون صندوق مالی‌ نداشته که پولی از آن کم شده باشد‌. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی همواره از ناتو انتقاد داشت و نسبت به آینده این پیمان اظهار ناامیدی کرده بود‌. او خواستار آن است که اعضای ناتو بودجه دفاعی خود را به شدت افزایش دهند‌. برای رییس‌جمهور آمریکا البته رسیدن به مرز دو درصد بودجه ناخالص داخلی برای هزینه دفاعی نیز کافی نیست‌. او خواستار آن است که بودجه دفاعی از مرز دو درصد بودجه این کشورها بگذرد‌.
مبارزه با تروریسم، مهم‌ترین نقطه مشترک
دونالد ترامپ بمب‌گذاری در شهر منچستر بریتانیا را حمله وحشیانه و شرارت‌آمیز علیه تمدن توصیف کرد و خطاب به اعضای ناتو گفت امیدوار است این اتحاد بتواند تروریسم را شکست دهد‌. وی خطاب به ترزا می‌ گفت: همه کشورها امروز سوگوار در کنار شما ایستاده‌اند‌.
ترامپ سپس از حاضران خواست به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان که قربانی این حمله وحشیانه شده‌اند، یک دقیقه سکوت کنند‌. او پس از ورود به بروکسل گفت که حمله اخیر در شهر منچستر بریتانیا نشان داد که خطر چقدر جدی است و نبرد علیه تروریسم باید پیروز شود‌.
ماموریت دشوار شورای اروپا
رییس شورای اروپا پنجشنبه گذشته پس از دیدار با رییس‌جمهور آمریکا گفت: در حالی که با دونالد ترامپ روی مسایلی مانند مبارزه با تروریسم به توافق رسیدیم اما درباره برخی مسایل از جمله روسیه، تغییرات آب و هوایی و تجارت جهانی اختلاف نظر وجود دارد‌.
تاسک تاکید کرد: نمی‌توانم صددرصد بگویم که موضع مشترکی درباره روسیه داریم هر چند به نظر می‌رسد در رابطه با درگیری‌ها در اوکراین موضع مشترکی را دنبال می‌کنیم‌.
واکنش صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل قبل از این نشست اعلام کرده بود که بودجه دفاعی آلمان کافی است و آلمان به همه تعهدات خود در قبال ناتو وفادار بوده است‌. او گفت خوشحال است که دبیر کل ناتو افزایش بودجه دفاعی آلمان را مثبت ارزیابی کرده است‌.
صدراعظم آلمان درباره افزایش بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو گفته بود این افزایش قرار است ابتدا در نشست ناتو تصویب شود‌ و تنها پس از تصویب این امر است که می‌توان خواستار اجرایی شدن آن بود‌.
آلمان در حال حاضر 23/1 درصد از بودجه ناخالص داخلی خود را به هزینه دفاعی اختصاص می‌دهد‌. بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی 18/1 درصد بودجه ناخالص داخلی بود‌. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده این کشور قرار است در سال‌جاری میلادی ۵/ ۳۹ میلیارد یورو برای مخارج دفاعی خرج کند‌. در صورت چنین اقدامی بودجه نظامی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی 8/13 درصد افزایش خواهد یافت‌.
خواست ترامپ مبنی بر افزایش بودجه دفاعی اعضای ناتو در دولت‌های پیشین آمریکا نیز مطرح شده بود اما اکنون رییس‌جمهور آمریکا با شدت هرچه بیشتر خواستار تحقق این امر شده است‌. اعضای ناتو در سال ۲۰۱۴ در ولز تصویب کردند که هر عضوی طی ۱۰ سال آینده بودجه دفاعی خود را تا دو درصد بودجه ناخالص داخلی افزایش دهد‌.
از طرفی یک مقام ارشد روسیه در واکنش به اعلام تصمیم ناتو برای پیوستن به ائتلاف مبارزه با داعش تحت رهبری آمریکا گفت: این تصمیم با توجه به اینکه همه کشورهای ناتو پیش از آن در این ائتلاف به نحوی دخیل بوده‌اند تغییر چندانی به وجود نخواهد آورد‌.
سفیر روسیه در ناتو گفت: مقام‌های ناتو برنامه عملی را تصویب کردند که شامل پیوستن به ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا به عنوان یک سازوکار رسمی می‌شود اما به طور کلی این اقدام ارزش‌افزوده و تغییر چندانی به وجود نخواهد آورد چون همه کشورهای این ائتلاف به نحوی در همین ائتلاف دخیل بوده‌اند‌.
گروشکو عنوان کرد: این تصمیم هیچ چیز را در روابط ناتو با روسیه تغییر نداده و ما هم توقع هیچ تغییری را نداشتیم چراکه تصمیم قبلی ناتو که در نشست قبلی در شهر ورشو اتخاذ شد همچنان برقرار است‌.
آغاز نشست دو روزه سران G7 در سیسیل
رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت از دیروز نشستی دو روزه را در جزیره سیسیل ایتالیا آغاز کردند‌.
این نخستین بار است که دونالد ترامپ، ترزا می، امانوئل ماکرون و پائولو جنتیلونی در نشست سران این گروه حاضر می‌شوند‌. سران شرکت‌کننده در این نشست با توجه به حمله انتحاری اخیر در منچستر بر لزوم مبارزه جدی‌تر با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز تاکید کردند‌.
به باور تحلیلگران، ترامپ بر سر موضوعاتی چون سیاست‌های تجاری معطوف به حمایت از تولیدات داخلی در آمریکا و تردید در مورد تغییرات آب و هوایی با مخالفت‌هایی در این نشست روبه‌رو می‌شود‌. گروه هفت کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، ژاپن و آمریکا را شامل می‌شود‌. ترامپ در نشست سران ناتو در بروکسل به صراحت از اینکه بودجه دفاعی اعضای این پیمان کافی نیست انتقاد کرد و انتظار می‌رود در نشست سران گروه هفت هم لحنی صریح به کار ببرد‌. شرکت در نشست سران گروه هفت آخرین مرحله از نخستین سفر خارجی ترامپ به عنوان رییس‌جمهور آمریکا خواهد بود‌.