تحریک راه ماندگاری نیست

گروه سیاسی- در حالی بیش از یک هفته از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد که چهره‌های سرشناس اصولگرایی همچنان به دنبال بهانه برای ابطال آرای ریاست‌جمهوری و زیر سوال بردن این انتخابات هستند. از آنجایی که جبهه اصولگرایی نتوانسته نتیجه انتخابات را آنطور که انتظار داشته پیش ببرد برای این منظور دست به تفسیرهای دینی و شرعی می‌زند که چندان کارآیی در فضای سیاسی امروز ندارد و در شرایطی این حرفا گفته می‌شود که شورای نگهبان صحت انتخابات را اعلام کرده است.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز : آقای رییسی در انتخابات 16 میلیون رای حلال به دست آورد
آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و رییس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی اعلام کرد که آرای رقبای دولت روحانی حاصل رای حلال بوده است. وی گفته بود آقای رییسی در انتخابات 16 میلیون رای حلال به دست آورد. ما با آقای جنتی نشست داشتیم و در آنجا مطرح شد که مردم از شورای نگهبان انتظار دارند و می‌خواهند ببینند شورا چه قضاوتی می‌کند، شورای نگهبان وظیفه دارد همه آنچه اتفاق افتاده، برنامه‌های غلط، آرایی که ابطال شد و مناطقی که صندوق به آنها نرفته بود را خودش با دلیل بشناسد و به مردم اعلام کند. وی در عین حال خاطرنشان کرده بود: این تخلفات در نتیجه انتخابات موثر نیست اما این اثر را دارد و شاید رای آقای رییسی را از 16 میلیون به 19 میلیون و رای آقای روحانی را از 23 به 21 میلیون برساند. از این رو کسانی که تخلف کرده‌اند باید بدانند که یک چشم بینا بالای سر آنها است و آنها به خود اجازه تکرار چنین اقداماتی را ندهند. این اظهارنظرهای عجیب رییس موقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکنش‌های زیادی رو به رو شد و این سوال را مطرح کرد که مگر رای حرام هم وجود دارد؟ آیا 23 میلیون نفری که رای دادند رای آنها حرام بوده است یعنی حدود 57 درصد از مردم رای غیرحلال در صندوق ریخته‌اند؟
اطلاعیه وزارت کشور


پس از این اظهارنظرها بود که وزارت کشور به سخنان آیت‌الله موحدی کرمانی واکنش نشان داد و اطلاعیه را در این باره منتشر کرد. مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور در این اطلاعیه اعلام کرده است: مطالبی به نقل از آیت‌الله موحدی کرمانی در رسانه‌ها منتشر شد که با توجه به مراتب تقوی و سوابق ارزنده سیاسی و اجتماعی ایشان بسیار مایه تعجب و غیر‌قابل باور بود. از آنجایی که این اظهارات می‌تواند محل بحث و ابهام و باعث ایجاد نگرانی و بدبینی شود نکاتی را به استحضار ملت آگاه و هوشیار می‌رسانیم.
این وزارتخانه با انتقاد از به کارگیری واژه آرای حلال نوشته است: مشخص نیست استفاده از واژه آرای حلال بر چه مبنایی و با چه هدفی صورت گرفته است ؟ ملت مسلمان و هموطنان سایر ادیان بر پایه استفاده از حق مصرح قانونی در تعیین سرنوشت خود به ویژه در لبیک به کلام گوهربار رهبر معظم انقلاب برای دفاع از هویت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تحقق مشارکت مشارکت حداکثری به پای صندوق‌های رای آمدند و حماسه سترگ آفریدند، تقسیم‌بندی این مردم به عناوینی مانند انقلابی و غیر‌انقلابی یا استفاده از واژه آرای حلال ظلم بزرگی است که باعث ایجاد تفرقه و آسیب جدی به وحدت ملی و امنیت ملی می‌شود. وزارت کشور در این اطلاعیه درباره اقدامات صورت گرفته برای سلامت انتخابات هم تاکید کرده و نوشته است: تمامی مراحل انتخابات ریاست‌جمهوری به ویژه در شعب اخذ رای از ابتدای آغاز فرآیند رای‌گیری تا پایان شمارش و اعلام نتایج با حضور ناظران شورای نگهبان انجام گرفته است. تاکید می‌شود در هر شعبه حداقل سه ناظر شورای نگهبان حضور داشتند و تمامی صورتجلسات تنظیمی در تمامی شعب بدون استثنا‌ به امضای ناظران رسیده است، بنابراین وارد کردن هرگونه ابهام در حماسه بزرگ مردمسالاری دینی‌، خدشه به آرای مردم و توهین و بی‌اعتبار کردن دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات و به ویژه ناظران شورای نگهبان تلقی می‌شود. وزارت کشور با اشاره به اینکه جا به جایی آرا به نفع دیگر کاندیداها، منطق شرعی و قانونی ندارد اعلام کرده است: اینکه از جناب آیت‌الله جنتی خواسته‌اند آرای آقای رییسی از 16 میلیون به 19 میلیون و آرای آقای روحانی از 23 میلیون به 21 میلیون تغییر یابد با هیچ منطق شرعی، قانونی و مردمسالاری منطبق نیست و ادعایی غیر باور است چرا‌که اولا ساحت مقدس اعضای شورای نگهبان پاک و مبری از اینگونه مطالب است و آن عزیزان امانتدار حق‌الناس بوده و در پیشگاه خداوند خود را مسوول می‌دانند و اگر نعوذبالله اینگونه باشد نه از تاک نشان خواهد ماند و نه از تاکنشان. وی ادامه داده است: ثانیا با طرح چنین مباحثی افکار عمومی داخل و خارج از کشور در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ واقعا چه پاسخی برای این مطالب وجود دارد؟ آیا معاندان و دشمنان قسم خورده این کشور و ملت و انقلاب با استناد به این جملات و عناوین علیه ما استفاده پلید نخواهند کرد؟ آیا این موضوع القا نخواهد شد که در گذشته نیز چنین بوده است؟ فاین تذهبون‌... به کجا می‌روید؟
تحریک دو‌قطبی به مصلحت ملی نیست
البته این واکنش‌ها تنها به وزارت کشور منتهی نشد و معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور نیز در صفحه توئیتر خود به اظهارات آیت‌الله موحدی کرمانی واکنش نشان داد. حمیدابوطالبی نوشت: جمع آرای دوستان اصولگرا در 96 از جمع آرای متعلق به همه آنان در 92 کمتر است که این نشان می‌دهد آنان هم در انتخابات و هم در پایگاه اجتماعی شکست خورده‌اند. وی ادامه می‌دهد: آرای اینان آرای طیفی رنگارنگ است که این بار ناپایدار و جبری، پشت سر یک فرد غیرسیاسی قرار گرفت و نمی‌توان آن را شخصی و جزو ‌ویژگی‌های آن کاندیدا دانست. معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور با انتقاد از بهره‌گیری از ارزش‌های دینی برای توجیه مسایل در جبهه اصولگرایی گفت: این دوستان خود را نماد اسلام و ارزش‌های آن پنداشته و مجاز می‌دانند تا در کارزار انتخابات بیشترین بهره‌ را از دین برده و هر فاجعه‌ای را توجیه دینی کنند. در کنار توجیه دینی مجاز هستند مخالفان خود را به بی‌دینی، توده ‌واری، رای حلال و رای حرام متهم کنند که البته تهران پاسخ‌شان را در 94 و ایران در 96 داد. ابوطالبی در بخش دیگری از حرف‌های خود نوشت: تحریک بیشتر دو قطبی در کشور به مصلحت ملی نیست، کشور یک ملت، یک رهبر،یک دولت دارد و باید به نتایج انتخابات ودولت مشروع برآمده از آن متعهد بمانیم. معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ادامه می‌دهد: تحریک، راه ماندگاری آرای شما نیست، راه نگهداشتن هواداران نیست، راه ماندن در عالم سیاست و سیاست‌ورزی نیست، باید اخلاق و اعتماد به ملت را پیشه کنیم.
ادامه تهمت از تریبون نماز جمعه
اگرچه اصولگرایان دولت را متهم به به ‌کارگیری امکانات دولتی برای تبلیغات ریاست‌جمهوری کرده و آن را ناعادلانه ‌خوانده بودند با وجود آنکه انتخابات تمام شده اما آنها از هر تربیونی که در دست دارند برای اظهارنظرهای خود برای تخریب انتخابات و دولت یازدهم استفاده می‌کنند. احمد خاتمی هم در خطبه‌های نماز جمعه با ارائه انتقاداتی علیه برگزارکنندگان انتخابات اعلام کرد که مقصران این امر باید محاکمه و به مردم معرفی شوند. حجت الاسلام علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز در سخنان مشابه به انتقاد از انتخابات گذشته ونتایخ آن پرداخت. در مقابل سخنان خطیب جمعه در نماز جمعه دیروز ستاد انتخابات کشور در نامه‌ای به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت به آنچه مطالب نادرست و تفرقه انگیز خطیب نمازجمعه تهران عنوان کرده، واکنش نشان داد. در این نامه آمده است: تریبون خطبه‌های نماز جمعه ششم خردادماه که قاعدتا باید منادی وحدت و عدالت باشد‌، برخلاف ادعای خطیب محترم که بر وحدت و انسجام ملی تاکید داشتند مطالبی نادرست و بعضا کذب در راستای تفرقه و انشقاق در تجلی مردمسالاری دینی نسبت به عملکرد مجریان و ناظران انتخابات حماسی 29 اردیبهشت مطرح شد که علاوه بر اجحاف و ظلم در حق تمامی برگزار‌کنندگان انتخابات‌، مغایر با فرمایشات مقام معظم رهبری که از زحمات طاقت فرسای همه دست‌اندرکاران اجرا و نظارت تشکر کردند نیز است. خواهشمند است بر اساس اصل دینی رعایت عدالت و تقوی و انصاف و پاسداشت حق‌الناس در این هفته فرصتی برای پاسخگویی به شبهات و مطالب ناصواب به وزارت کشور اختصاص یابد تا به ارائه توضیحات دقیق و منطبق بر واقعیات اقدام کند. پیگیری قانونی مطالب خلاف واقع را بخشی از رعایت حقوق مردم می‌دانیم.
به نظر می‌رسد جبهه اصولگرایی به هیچ عنوان به دنبال تغییر گفتمان خود در فضای جدید سیاسی کشور نیست. تقسیم‌بندی مردم به خودی و غیرخودی، چهار درصدی و 96 درصدی و آرای حلال و حرام نشان از آن دارد که آنها نمی‌خواهند این مساله را بپذیرند که جمعیتی حدود 23 میلیون نفر به گفتمان آنها جواب منفی داده‌ و در مقابل گفتمان اصلاح‌طلبی را جایگزین گفتمانی کرده‌اند که با تقسیم‌بندی‌های خود به دنبال ایجاد جدایی‌طلبی ملی است تا وحدت و‌گرنه دلیلی وجود ندارد که برای هر اتفاق سیاسی در کشور دسته‌بندی‌هایی تعیین شود که کمکی به سیاست کلی کشور نمی‌کند.