استعفا برای یک انتصاب؟

علی اکبر ناطق نوری روحانی بانفوذ و میانه روی جریان اصولگرا که در انتخابات اخیر صراحتا از حسن روحانی حمایت کرده بود یک هفته ای‌است که باز هم به سرخط خبر‌ها آمده؛ این بار اما با خبراستعفا از ریاست دفتر بازرسی رهبری و همچنین خبر نه چندان موثق انتصاب وی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که تا به حال تایید نشده و رهبری نیز حکمی مبنی بر این موضوع صادر نکرده اند.
 موضوع استعفای ناطق در هفته گذشته با واکنش‌های بسیار روبرو شد و در این میان برخی مخالفان جریان میانه رو و اعتدال که از شیخ نور دل خوشی نداشتند نیز بی کار ننشستند و با جریان‌سازی تلاش کردند این استعفا را عزل، برکناری و حتی قهر وی جا بزنند که البته در این کار توفیقی نیافتند.
در ابتدای این جریان خبری که یک هفته قبل و در آستانه انتخابات شکل گرفت، کانال‌های تلگرامی قرار داشتند که به سرعت خبر استعفای شیخ نور را دست به دست می‌کردند. بعد از بالا گرفتن این موج خبری خبرگزاری‌ها به دنبال تایید یا رد آن رفتند که یکی از اولین آنها خبرگزاری دولتی ایرنا بود. این خبرگزاری در گفتگو با یک منبع آگاه خبر استعفای ناطق را تایید کرد و از قول همین منبع خبر آورد «هنوز درباره پذیرش این درخواست نظری داده نشده است.» در همین گفتگو منبع خبر ایرنا به خبرسازی برخی کانال‌های خبری حامی یک کاندیدای خاص درمورد عزل ناطق نیز واکنش نشان داد و آن را کذب خواند. منبع آگاه این خبرگزاری همچنین در توضیح این اقدام شیخ نور گفت: «آقای ناطق نوری چندی پیش با توجه به احساس وظیفه‌ای که برای دفاع از جناب آقای روحانی و دولت تدبیر و امید داشته‌اند از یک طرف و از طرف دیگر با عنایت به اصل مبرا بودن جایگاه رفیع رهبری از جناح‌بندی‌های سیاسی رایج و جلوگیری از سوءبرداشت‌های عمومی در این خصوص چندی پیش تصمیم به کناره گیری از مسوولیت ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری را گرفته اند.»
پس از این دیگر خبرگزاری‌های نزدیک به دولت نیز همین مسیر را پیش گرفتند اما رسانه‌های نزدیک به مخالفان دولت دست از جریانسازی خبری برنداشتند که باز هم این جریانسازی دروغین آنها با واکنش دوباره‌ای در خبرگزاری ایرنا و در گفتگو با منبع آگاه این رسانه روبه‌رو شد. منبع آگاه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در گفتگویی که یک روز پیش از روز انتخابات انجام شد ضمن تکذیب قهر حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری گفت: «آقای ناطق سرباز ولایت است و روحیه ایشان به‌دور از این نوع رفتارها است و وی در حال حاضر در منزل خود هستند و فردا اول وقت در لواسان رای خود را به صندوق آرا خواهند انداخت.»


تایید خبر استعفا و بیان دلایل آن
پس از روز‌ها کش و قوس بر سر خبر کناره گیری ناطق نوری از دفتر بازرسی رهبری، وی روز گذشته بالاخره به این موضوع واکنش نشان داد و در گفتگویی که با شفقنا داشت پس از تایید اصالت خبر فوق درباره علت این مسئله گفت: «به هر صورت بنده شخصاً خواه ناخواه وجهه سیاسی دارم و نمی‌توانم در برابر وقایع و حوادث سیاسی کشور، چه به لحاظ تکلیف شرعی و چه از نظر وظیفه ملی و انقلابی، بی‌تفاوت باشم.  از طرف دیگر به هر حال این یک واقعیت است که  تعارض حقیقی بین فعالیت سیاسی افراد در موقعیت‌های انتسابی  به رهبری و حفظ جایگاه دفتر ایشان وجود دارد که علی القاعده می‌بایست مبرای از گرایشات متداول سیاسی باشد، فلذا این طبیعی بود که این تصمیم را بگیرم که هم نسبت به تحولات جامعه بی تفاوت نباشم و با دست باز‌تر بتوانم حرکت کنم  و هم اینطور نباشد که رفتار‌های سیاسی فردی چون بنده، موجبات القاء شبهه جانب داری دفتر مقام معظم رهبری از گروهی خاص  را در اذهان فراهم کند.» وی همچنین خاطر نشان کرد: «به هر تقدیر بنده کما فی السابق سرباز انقلاب و در خدمت رهبری معظم خواهم بود. امیدوارم این انقلاب که میراث با ارزش امام خمینی (ره) و حاصل تلاش‌ها و فداکاری‌های بی دریغ  و بی شمار این ملت بزرگ است با هدایت و درایت رهبری فرزانه انقلاب، به سر منزل مقصود برسد.»
همچنین در ارتباط با این موضوع  سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و از نزدیکان به ناطق نوری نیز واکنش نشان داد و درباره این خبر گفت: آقای ناطق قبل از این هم از این سمت استعفا داده بود. حجت الاسلام اکرمی افزود: به هر حال ایشان صلاح را در این دیده‌اند که از بازرسی انصراف دهند. حالا مشخص نیست که آقا قبول بکنند یا خیر، قبلا قبول نکرده‌اند ممکن است حالا هم قبول نکنند.
آیا شیخ نور بر مسند
 یار دیرین خواهد نشست؟
اما این تمام داستان آمدن شیخ نور به سرخط خبر‌ها نبود و جدای از موضوع استعفای وی از ریاست بازرسی دفتر رهبری انصاب ایشان برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در روز‌های گذشته مورد توجه بود. این خبر که باز هم از شبکه اجتماعی تلگرام به سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها راه یافت و به سرعت دست به دست شد. در همین ارتباط پایگاه خبری دیده بان ایران به سراغ منابع آگاه رفت و از قول ایشان نوشت ناطق نوری قرار است در آینده نزدیک مسئولیت جدیدی را در مجمع تشخیص مصلحت نظام  بپذیرند. منبع آگاه این رسانه خبری نزدیک به دولت در ادامه گفت: «دلیل استعفای حجت السلام علی اکبر ناطق نوری از ریاست دفتر بازرسی ویژه نهاد رهبری پذیرش مسئولیت جدید در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتماد ویژه ای به ایشان دارند.» وی همچنین در ادامه ابراز امیدواری کرد: «در روزهای پس از انتخابات شکوهمند ریاست جمهوری قراراست حکم انتصاب حجت السلام ناطق نوری به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ازسوی دفتر رهبری صادر و به اطلاع عموم خواهد رسید.»
اما این خبر نیز بدون واکنش نماند و رسانه‌ها‌ی موافق و مخالف این انتصاب احتمالی یک به یک به دنبال صحت و سقم آن رفتند که البته تا به امروز خبری مبنی بر تایید یا رد آن نیافتند. سایت خبری دیده بان ایران در ارتباط با همین کنکاش خبری و در گفتگو با  یک منبع آگاه نوشت: "ناطق نوری از رهبر انقلاب حکمی دریافت نکرده است. " سایت خبری فرارو نیز با رصد صفحات خبرنگاران سیاسی در شبکه اجتماعی توئیتر نیز موفق به تایید این خبر نشد. همچنین خبرگزاری فارس که از جمله مطرح‌ترین رسانه‌های مخالف دولت محسوب می‌شود نیز این خبر را تکذیب کرد.
از میان چهره‌های سیاسی نیز محمدرضا باهنر چهره سرشناس اصولگرایان به این خبر واکنش نشان داد و صحت آن را تایید نکرد. همچنین دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره زمان تعیین اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باتوجه به اینکه دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسیده است به احتمال زیاد باید در خرداد ماه پیش رو منتظرمعرفی اعضا جدید مجمع تشخیص  از سوی رهبری باشیم.
گفتنی است که بعد از درگذشت آیت‎الله هاشمی و باتوجه به اتمام دوره پنج‎ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال حاضر آیت‎الله موحدی کرمانی به صورت موقت ریاست این مجمع را برعهده دارد و همه منتظرهستند تا مقام معظم رهبری احکام جدید را در جهت تعیین اعضای جدید ابلاغ کنند. با این همه اما استعفای حجت السلام ناطق نوری که برخی در جهت انتصاب احتمالی ایشان به ریاست این مجمع آن را ارزیابی میکنند، با توجه به اینکه شیخ نور یکی ازافراد مورد تایید و اعتماد رهبر معظم انقلاب هستند و توانایی‌ها و سوابق اجرایی و انقلابی درخشان زیادی دارند دور از انتظار نیست. حال باید منتظر ماند و دید در هفته‌های آتی آیا شیخ نور بر مسند یار دیرنش، آیت آلله  اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد نشست یا خیر.