گمانه ها از تغییرات در کابینه

همزمان با اعلام پیروزی حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، گمانه زنی ها درباره کابینه دوازدهم هم شروع شده است. رئیس جمهور در اولین نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سؤالی درباره این تغییرات گفته بود: ما نیاز به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور داریم. روحانی تصریح کرده بود: بعضی از این وزرایی که با من کار کردند، دو سه بار از آنها خواهش کردم. خودشان می‌گفتند سن‌مان اقتضا نمی‌کند و کار را به فرد دیگری واگذار کنید، اما به دلیل تجربه ارزشمندی که داشتند، می‌دانستم اینها در آن شرایط حساس باید بیایند و کار را به عهده بگیرند. امروز شرایط تغییر کرده و معتقدم نه تنها در دولت، که به طور کلی سن مدیریت ما باید کاهش پیدا کند. روحانی حتی گفته بود سن دولت را 5 سال کاهش خواهد داد. در همین رابطه رسانه ها هم گزینه های مطرح شده برای هیئت دولت جدید را مورد بررسی قرار دادند. تابناک در این باره گزارش داد: قطعا «محمد رضا نعمت زاده» وزیر صنعت و معدن با ۷۲ سال سن اولین گزینه ای خواهد بود که اذهان را متوجه خود خواهد کرد. نعمت‌زاده مسن ترین عضو کابینه یازدهم است. وی پیش از انتخابات گفته بود که می خواهد عرصه را به جوان‌ترها واگذار کند و البته این روزها زمزمه هایی هم درباره کنار رفتن او از جمع اعضای دولت به گوش می رسد؛ بنابراین یکی از گزینه های تغییر کابینه احتمالا او باشد. «محمد باقر نوبخت» سخنگوی دولت هم 66 سال دارد. او در کنار «علی اکبر صالحی» و «مجید انصاری» که هر دو 66ساله هستند، سه معاون کهنسال روحانی به شمار می روند که باید دید رئیس‌جمهور آنها را هم برای جوانگرایی در دولت بعد کنار خواهد گذاشت یا خیر؟ شنیده شده است که احتمال ایجاد تغییراتی در سازمان انرژی اتمی برای دولت دوازدهم وجود دارد. «اکبر ترکان» دبیرشورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «محمد فرهادی» وزیر علوم، «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و «ولی ا... سیف» رئیس بانک مرکزی هم ۶۵ ساله هستند و بعید نیست قرعه به نامشان بیفتد و جزو تغییرات کابینه دوازدهم و دولت دوم «حسن روحانی» باشند. «سید محمودعلوی» وزیراطلاعات و «محمد نهاوندیان» رئیس دفتر رئیس جمهور هم با 61 سال سن شاید در کاهش سن اعضای کابینه بتوانند مددرسان باشند. در عین حال انتشار عکسی از حضور وزرایی همچون ظریف،علوی ،آخوندی ،صالحی امیری و همچنین نوبخت ونهاوندیان  در اولین کنفرانس خبری رئیس جمهور این گمانه را تقویت کرد که این افراد در دولت آینده هم حضور خواهند داشت .بولتن نیوز نیز درباره کابینه دوازدهم مدعی شد: شنیده‌ها حاکی است تاکنون تغییر چهار وزیر از تیم اقتصادی قطعی شده که این تغییرات در وزارتخانه‌های نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین راه و شهرسازی و کشاورزی خواهد بود. فرارو نیز در گزارش خود نعمت زاده را در سرلیست خروجی ها ذکر کرد و در ادامه از احتمال کنار رفتن سید حسن قاضی زاده هاشمی از وزارت بهداشت نیز خبر داد. این پایگاه خبری دلیل خود را مصاحبه وزیر بهداشت پیش از انتخابات اعلام کرد و به نقل از وی عدم حضورش در دولت دوازدهم را تأیید کرد.
تأکید تحلیل گران بر تغییر در کابینه
همزمان تحلیل گران سیاسی هم معتقدند دولت باید در کابینه تغییراتی ایجاد کند. عبدا... ناصری از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم با انتقاد از عملکرد وزیر کشور در برگزاری انتخابات به ایلنا گفت: امروز دیگر تغییر وزیر کشور مطالبه نخبگان نیست بلکه یک مطالبه عمومی است.  "یدا... طاهرنژاد" نایب رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز پیرامون ضرورت جوانگرایی در کابینه دوازدهم، اظهار داشت: کشور ما جوان است و حتما باید از این ظرفیت استفاده شود. به کار گرفتن ظرفیت جوانان در مسئولیت‌های مختلف به نفع کشور است امیدواریم دولت این را در برنامه‌های خودش قرار دهد و نصب العین باشد. مرتضی حاجی از دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب هم در گفت و گو با ایلنا تصریح کرد: طبیعی است که انتظار داشته باشیم گرایش‌های اصلاح‌طلبانه در کابینه آینده پررنگ باشد، چون حامیان اصلی و فعال رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب بودند، اما این اولویت در کنار شروط اولیه و اصلی است. یعنی اصل بر باورمند بودن و توانایی است. حسن رسولی منتخب شورای پنجم شهر تهران نیز گفت: کابینه دوازدهم باید نسبت به کابینه یازدهم دچار تحولات فراوانی شود، برخی از وزارتخانه‌ها قطعا دستخوش تغییرات خواهند شد، ما قصد زیر سوال بردن تلاش وزیران را نداریم اما عملکرد بعضی از دولتمردان کلیت دولت را زیرسوال برده است که باید به این نکته نیز توجه شود. مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «شهروند» درباره وضعیت وزرای دولت، به وزرای نفت، راه، مسکن و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارایی از لحاظ عملکردشان نمره بهتری نسبت به سایر وزرا داد اما درعین‌حال تأکید کرد که گستردگی وزارتخانه‌ای مانند صنعت، معدن و تجارت و نبود یکدستی در این وزارتخانه نقطه آسیب‌پذیر دولت یازدهم بود.
اظهارنظر وزرا درباره حضور در دولت دوازدهم


در همین حال برخی از وزرا نیز در حاشیه جلسه روز گذشته هیئت دولت درباره ترکیب جدید کابینه اظهار نظر کردند.به گزارش خراسان و ایسنا، محمود واعظی وزیر ارتباطات یکی از اعضای کابینه بود که در پاسخ به سوالی درباره گمانه‌های مربوط به معاون اولی خود در دولت آینده گفت: خیر چنین موضوعی صحت ندارد.  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا برای حضور در کابینه دولت آینده از او دعوت شده یا خیر، گفت: فکر می‌کنم این سوال خیلی زود است که پرسیده شود. فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش نیز در پاسخ به پرسش دیگری در این رابطه که آیا برای حضور در کابینه دوازدهم از او دعوت شده یا خیر، اظهار کرد: فعلا که نه و البته هنوز سه ماه از این دولت باقی است و درباره کابینه آینده، آقای رئیس جمهور تصمیم می‌گیرد. نعمت زاده وزیر صنعت و معدن هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درباره حضور در کابینه دولت بعدی با او صحبتی شده یا خیر،‌ گفت: هنوز خیلی مانده و با کسی صحبتی نشده است. رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این باره گفت: درباره دولت آینده هم تقاضا می‌کنم به جای گمانه زنی‌ها و فضاسازی‌ها اجازه دهیم که رییس جمهور به عنوان امین مردم دولتی را تشکیل دهد که پاسخگوی مردم باشد و این کار صرفاً در صلاحیت شخص رییس جمهور است و شخص دیگری حق مداخله در این تصمیم‌گیری را نخواهد داشت و قانون تکلیف آن را مشخص کرده است. معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در واکنش به این پرسش که آیا در دولت آینده حضور خواهد داشت یا خیر گفت: این مسأله به تصمیمات آقای رییس جمهور باز می‌گردد و او تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. از الان نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد ولی قطعاً برنامه‌های محیط زیست در دولت آینده ادامه پیدا می‌کند. بیژن زنگنه وزیر نفت هم درباره اینکه آیا به کابینه بعدی دعوت شده، اظهار کرد: تا جایی که خبر دارم هنوز آقای رئیس‌جمهور وارد تعیین اعضای کابینه‌شان نشده‌اند و فکر نمی‌کنم هنوز شروع کرده باشند. زنگنه در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای صنعت نفت در دولت آینده خواهید داشت، گفت: بعد از آنکه وزیر بعدی تعیین شد، این سوال را بپرسید، اما در کل همان سیاست های دولت یازدهم با قوت و شدت بیشتری توسط وزیر بعدی پیگیری می شود. حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری یکی دیگر از اعضای کابینه بود که درباره احتمال حضورش در کابینه آینده گفت: درباره حضور در کابینه بعدی هنوز با من صحبتی نشده است. معاون رئیس جمهور در مورد اینکه آیا در دولت دوازدهم حضور دارد یا خیر و اگر حضور داشتید سیاست‌هایی که در پیش می‌گیرید، چیست؟ اظهار داشت: فکر نمی‌کنم که الان ضرورتی برای صحبت راجع به این مساله وجود داشته باشد. این صحبت شما من را به یاد سوال‌هایی که از بعضی کاندیداها که به وزارت کشور مراجعه کرده بودند تا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند، می‌اندازد. اجازه بدهید دولت تشکیل شود بعد من در خدمت شما هستم.
 
   مهم ترین نکات پرونده
اظهارات آخوندی و ابتکار درباره تصدی سمت شهرداری تهران

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد شهردار تهران نمی شود. وی در حالی در مصاحبه با روزنامه اعتماد این موضوع را مطرح کرد که پایگاه دیده بان ایران 2 روز پیش اعلام کرده بود شنیده ها حکایت از آن دارد که علی عبدالعلی زاده ؛عباس آخوندی؛پیروز حناچی و محسن مهرعلیزاده از گزینه های جدی برای تصدی شهرداری تهران هستند. همزمان ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که نامش به عنوان یکی دیگر از گزینه های  مطرح برای پست شهرداری تهران برده می شود، اعلام کرد این موضوع از شایعاتی است که فقط در رسانه‌ها پیدا می شود. به گزارش خراسان، وی درباره اینکه آیا در کابینه بعدی حضور خواهید داشت، گفت: اینها به تصمیمات آقای رئیس جمهور برمی گردد و تصمیم خود را به موقع اعلام‌خواهند کرد.  افشین حبیب‌زاده منتخب مردم تهران در شورای شهر نیز با اشاره به اینکه تاکنون درباره شهرداری صحبتی نشده گفت: مردادماه همزمان با شروع به کار شورای پنجم به بحث انتخاب شهردار ورود می‌کنیم.