روحانی از دیدگاه‌های اقتصادی رقبایش نگذرد

امیررضا واعظی‌آشتیانی* - حسن روحانی برای دومین‌بار رییس‌جمهور منتخب مردم شد اما در این میان باید توجه داشت که قطعا در این دوره وظیفه‌اش سنگین‌تر از دوره گذشته خواهد بود چراکه در جریان مناظرات و جنجال‌های سیاسی اخیر، وعده‌هایی همچون ایجاد چهار میلیون شغل در حوزه گردشگری و یک میلیون شغل در حوزه‌های دیگر داده شد که دولت وی ملزم به عملی کردن آنهاست اگرچه متاسفانه در سال‌های گذشته همواره شاهد این بودیم که شعارهای دولتی پس از به دست گرفته شدن سکان ریاست‌جمهوری، محقق نمی‌شود یا اینکه اگر محقق شده با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده است. از این رو همواره توصیه کارشناسان به نامزدهای ریاست‌جمهوری این بوده است که وعده‌هایی به مردم بدهند که از عهده اجرای آن در عمل برآیند و قدرت اجرای آن را داشته باشند.
به‌عنوان مثال در جریان مناظرات سیاسی اخیر وعده‌هایی همچون چند برابر کردن یارانه به مردم داده شد که با توجه به نتیجه انتخابات به نظر می‌رسد مورد توجه مردم قرار نگرفته است چراکه به عقیده بنده و همچنین از منظر قانونی و منطقی، هر دولتی که قصد افزایش یارانه را دارد، باید در اولین اقدام، منابع آن را معرفی کند. در این میان باید توجه داشت که مجلس به عنوان یک نهاد سیاستگذار ممکن است منابع و دلایل را برای افزایش یارانه نپذیرد و با توجه به استدلال کمیسیون‌هایی که دارد، سرمایه‌گذاری این منابع در قسمت‌های دیگر کشور را مناسب‌تر ببیند.
اما به طور کلی آنچه امروز به عنوان اولویت مهم برای دولت دوازدهم تلقی می‌شود، این است که علاوه بر انتخاب درست کابینه جدید، یک تیم اقتصادی منسجم و جوان را روی کار آورد و به جای نقد دولت‌های قبلی، نقاط ضعف چهار سال قبل خود را مدنظر قرار دهد. همچنین لازم است برنامه پنج ساله توسعه و چشم‌انداز 20 ساله هم به درستی در اولویت کار دولت روحانی قرار گیرد و توصیه‌های مقام معظم رهبری در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای رسیدن به فضای مناسب کسب‌وکار و همچنین اقتصاد پویا یکی از مهم‌ترین هدفگذاری‌های دولت باشد تا به دور از سلایق شخصی، سیاسی و جناحی، اقتصاد داخلی کشور با قدرت و رشد اساسی مواجه شود.این در حالی است که برخی فعالان جناح‌های سیاسی دیگر بر این عقیده‌اند که اگر جناح مخالف روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شد، اوضاع اقتصادی کشور جور دیگری رقم می‌خورد و شرایط کشور نسبت به حال حاضر تغییر اساسی پیدا می‌کرد. اما واقعیت این است که در صورتی که آقای رییسی هم رییس‌جمهور می‌شد، ملزم به عملی کردن وعده‌های مناظراتی خود بود و در صورت روی کار آمدن جبهه مخالف دولت یازدهم نیز باید همین فاکتورها مدنظر قرار می‌گرفت تا در چهار سال پیش‌رو شاهد بسترسازی مناسب برای نوسازی اقتصاد کشور باشیم. به عقیده من، چهار سال زمان کمی برای دستیابی کامل به این اهداف است اما می‌توان با زمینه‌سازی مناسب، آفت‌های موجود در اقتصاد کشور را از بین برد و شرایط را برای دولت‌های آینده نیز آماده کرد.
اما توصیه‌ام به رییس‌جمهور دوازدهم این است که در حال حاضر تنها به پیروز شدن در مناظرات سیاسی و انتخابات بسنده نکند و علاوه بر ترمیم نقص‌های دولت خود که در مناظرات اخیر توسط نامزدهای دیگر به آن اشاره شد، از دیدگاه‌های اقتصادی و مثبت دیگر کاندیداها نیز استفاده کند چرا که مناظرات سیاسی علاوه بر نقش مهمی که در قدرت انتخاب مردم دارد، تبادل یکسری نگاه‌های مختلف به اقتصاد و منافع ملی کشور است. از این رو دولت جدید می‌تواند از گفت‌وگوهایی که در این مناظرات انجام شد، بهره ببرد و با تلفیق نگاه‌های مختلف با نگاه خود، دستیابی به توسعه اقتصادی کشور را تسهیل کند.
* معاون اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت