لایحه شفافیت اقتصادی را به مجلس می‌برم

حضور سلطه‌گرانه نهادهای فراقانونی در اقتصاد کشور مانع ورود و ایفای نقش مناسب بخش‌خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی شده است. این حضور تا جایی گسترده شده است که این نهادها به دلالی برخی از پروژه‌های سودآور روی آورده و دولت هم برای ساماندهی این موضوع اقدامی انجام نداده است. روزنامه «جهان‌صنعت» با حضور در نخستین نشست خبری حسن روحانی پس از پیروزی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که عصر روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، درباره این موضوع نظر رییس‌جمهور منتخب را جویا شد.
حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «جهان‌صنعت»مبنی بر اینکه چرا برخی از مدیران دولت از سایه سنگین نهادهای فراقانونی در حوزه‌های اقتصادی کشور انتقاد کرده‌اند و دلالی پروژه‌های پرسود دولتی و واسطه‌گری برای سپردن پروژه‌های حکومتی به شرکت‌های کوچک و بخش‌خصوصی واقعی فقط یکی از آسیب‌های حضور این گونه نهادها در اقتصاد ایران است، چه مشکلی وجود دارد که دولت از برخورد با این عناصر و نهادها یا حداقل معرفی آنان به ملت پرهیز می‌کند، پاسخ داد: ما دو کار اساسی باید انجام بدهیم؛ یکی اینکه اقتصاد را باید به مردم بدهیم که البته معتقدم باید فرهنگ، مسایل اجتماعی و... را هم به مردم بدهیم. دولت باید وظایف خودش را انجام ‌دهد و طبق قانون ما عمل کردیم. مردم همه جا بهتر از دولت و بخش‌های خصولتی عمل می‌کنند و ما این شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی را باید در رقابت آزاد به مردم بدهیم. باید تلاش کنیم تا این تلاش در دولت مضاعف شود. وی افزود: دومین مساله شفافیت است. همه چیز باید شفاف شود. من اگر مالیات می‌دهم معلوم شود که چقدر مالیات می‌دهم، اگر هم مالیات نمی‌دهم باید به مردم بگویم که مالیات نمی‌دهم و چرا نمی‌دهم. اگر من به‌عنوان یک شرکتی عمومی هستم، عمومی غیردولتی باید کسی این را تفسیر کند. در دنیا خیلی از این چیزها نداریم، نمی‌دانم در دنیا خصولتی داریم یا شرکت عمومی غیردولتی. اقتصاد ما یا تعاونی است یا خصوصی یا دولتی، بقیه را رها کنیم، بگذاریم در اختیار مردم. اگر شرکت عمومی غیردولتی است، شفاف کنیم. بیایند به مردم گزارش بدهند بگویند سودش چیست. کجا در طول سال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بگویند حقوق آنها چقدر بوده است. حالا در بحث حقوق‌هایی که البته در انتخابات بود بساطی که درست کرده بودند، همه پولی که گرفته بودند و می‌گفتند غیرمنصفانه است 23 میلیارد تومان بود کلا همه آن را برگرداندیم. جایی باید می‌گفتیم که این نهادهای عمومی غیردولتی خصولتی حقوق‌هایشان چقدر بود، اینها چند گرفتند و اینها چکار کردند. من خیلی از حرف‌ها را در چهار سال نزدم و در دوره انتخابات هم نزدم و نمی‌زنم و نخواهم زد. به‌خاطر آرامش جامعه، به‌خاطر اینکه کشورمان را پیش ببریم و خواهش می‌کنم به‌خاطر کشورمان، دین‌مان و ملت همه چیز را شفاف اعلام کنیم. شفافیت یک اصل است در این زمینه. من لوایح مربوطه در این زمینه را به زودی به مجلس شورای اسلامی خواهم داد.
انتخابات مردم در ایران، بالاترین تراز دموکراسی‌های جهان
روحانی در ابتدای این نشست و پیش از آغاز سوالات خبرنگاران به تمام اتهاماتی پاسخ داد که در طول دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری به او زده شد بود. روحانی با اشاره به حضور مردم گفت: ملت بزرگی که بزرگ‌ترین حضور خود را در ۲۹ اردیبهشت به نمایش گذاشت، ۴۲ میلیون نفر که اگر همه آنهایی که در صف بودند رای‌شان اخذ می‌شد، انتخابات ما به ۴۵ میلیون رای می‌رسید. این حضور در تاریخ ایران بی‌نظیر بود. مردم با این حضور و انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروه و جناح و تفکر و ایده‌ای قابل حصر نیست. همه هستند و حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم. روحانی تاکید کرد: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند، مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند، مردمی که به فکر اقتصاد بزرگ‌تر هستند به درآمد ملی 5/2 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران مهم‌ترین بخش آن بود و به کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه‌اش به سال ۱۹۹۰ می‌رسد علیه دین مردم است.


وی افزود: نه ما هیچ کشوری این سند را امضا نکرده و این سند به منزله اقدام عمل و توصیه است و دولت یازدهم به صراحت نوشته است که آن مواردی را که با قانون و دین و اخلاق ما سازگار نیست، نمی‌پذیریم. مردم ما متدین هستند و به دین و فرهنگ خود حساس‌اند برای همین هم این دروغ‌ها کارگر نیفتاد. مردم به تخریب و سخنان غیردقیق نه گفتند و به وحدت و اتحاد و تعادل و تعامل و عقلانیت آری گفتند. این بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه ارگان‌ها گفتند هر کسی به جای خود و به کار خود.
رییس‌جمهور افزود: مردم به نیروهای مسلح عشق می‌ورزند، به رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، قوای دیگر هم علاقه‌مندند اما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد فروملی و جناحی تبدیل شود، ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم یک گروه اندک که نهادی متعلق به کل مردم است آنها را مصادره کنند، ولایت فقیه متعلق به کل مردم است و متعلق به جای خاصی نیست، سپاه متعلق به کل مردم است.
وی گفت: مردم ما به کسانی که می‌خواستند مقام رهبری را مصادره کنند نه گفتند. به کسانی که می‌خواستند سپاه را مال خود کنند نه گفتند، سپاه و بسیج تعلق به کل ملت ایران دارد، مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدت‌شان یکسان بود. همه اقوام مذاهب و روستایی و شهری مثل هم رای دادند.
رییس‌جمهور یادآور شد: چرا وحدت و اعتدال و عقلانیت برای کشور را پذیرفتند؟ مردم می‌دانند اقتصاد بدون وحدت پیشرفت نخواهد کرد، بدون رقابت معقول اقتصادی بر مبنای کیفیت محصول امکان‌پذیر نیست، سرمایه‌گذاری اقتصادی مبنای قدرت سیاسی و امنیتی است. مردم ما به برنامه رای دادند و سرمایه‌گذاری در سایه امنیت و آرامش امکان‌پذیر است، تعامل سازنده با جهان بر پایه احساس امنیت امکان‌پذیر است.
روحانی ادامه داد: مردم ما خواستند بگویند نمی‌توانید یک سلیقه را تحمیل کنید، همه باید تابع قانون باشند و فرای قانون نمی‌شناسیم. همه سلیقه‌ها محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهومی ندارد. مردم انقلاب کردند. این مردم بودند که در خیابان‌ها گفتند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. این مردم ما بودند که در خیابان‌ها گفتند انقلاب غیر از این سه کلمه نیست، همه انقلابی هستند هیچ کس حق ندارد انقلاب را به خیمه خود ببرد، انقلاب یک آسمان است که بر سر همه ماست. همه به دین و اعتقاد و فرهنگ حساس هستند.
وی ادامه داد: این انتخابات یک پیام داشت. مردم خواستند بگویند، مردم قدرت ملی هستند و مردم یعنی فرهنگ ایرانی- اسلامی مردم را باور کنید، مردم قدرت ملی هستند، مردم یعنی حمیت، مردم یعنی دموکراسی، زنان‌مان و جوانان را باور کنیم، اقوام‌مان را باور کنیم، مرزنشینان‌مان را باور کنیم.
رییس‌جمهور افزود: رای مرزنشینان را ببینید، رای حاشیه‌نشین‌ها را ببینید. رای مرزنشین‌ها و روستاییان و حاشیه‌نشین‌ها و کلانشهرها با آنکه در فشار و زحمت هستند اما برای آینده خود پای صندوق رای آمدند. آنهایی که در سختی هستند. مردم خواستند بگویند پیشاپیش ۴۰ سالگی انقلاب را جشن گرفتیم، خود را برای قرن آینده آماده کردیم. خواستند بگویند در کنار شما هستیم، ملت ایران ثبات را به منطقه برمی‌گرداند.
روحانی بیان کرد: همچنین مردم خواستند بگویند تروریسم را ریشه‌کن می‌کنیم و به جهانیان بگویند با احترام مشترک حاضر هستیم با دنیا تعامل کنیم و پیام انتخاب ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی بود.
احقاق حقوق مردم در سایه اجماع ملی
روحانی در پاسخ به این پرسش که چهار سال قبل خود را حقوقدان نامیدید و در اولین اظهارات پس از پیروزی در انتخابات نیز از تعبیر وکیل ملت استفاده کردید. منظورتان از این عبارت چیست و آیا این تعبیر شما را می‌توان نمادی برای احقاق حقوق مصرح مردم در قانون اساسی دانست، گفت: یکی از اهداف ما از گذشته تاکنون احقاق حقوق مردم در تمام زمینه‌ها بوده و ما باید این را در سایه انسجام ملی و اجماع ملی به دست آ‌وریم.
منتخب ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: اگر در زمینه توافق هسته‌ای توانستیم مسایل را حل کنیم به این دلیل بود که همه مردم پشت سر رهبری ایستادند و یک اجماع ملی ایجاد شد و دولت توانست از این قدرت ملی استفاده و از تحریم‌ها عبور کند. راه پاسداشت سایر حقوق ملت، انسجام ملی و هماهنگی قوا پشت سر رهبری است.
ایران کشور امنیت‌ساز
رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه تنها ملت‌های سوریه و عراق باعث شدند تروریست‌ها در دمشق و بغداد مستقر نشوند، ادامه داد: چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران امنیت مستقر خواهد شد؟ ایرانی‌ها و روسیه‌ای‌ها در کنار سوری‌ها و عراقی‌ها با تروریسم جنگیدند. چه کسانی به تروریست‌ها پول داده و می‌دهند؟ کسانی که به تروریست‌ها پول داده‌اند نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریست‌ها را کنند. دولت آمریکا هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده اما مردم آمریکا مخالف تروریست‌ها هستند. رییس‌جمهور تاکید کرد: حزب‌الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در دولت و مجلس لبنان با رای مردم حضور دارد و مورد قبول همه آنها حتی مسیحی‌هاست و با اتهام‌زنی مشکلی حل نمی‌شود.
صادرات غیرنفتی را افزایش می‌دهیم
رییس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگاری که با ذکر برخی از وعده‌های رییس‌جمهور از او خواست بگوید چه میزان از این وعده‌ها اجرایی هستند و چه موقع گزارش عملکرد خواهد داد، گفت: من وعده‌هایی داده‌ام و همه تلاشم این است که به آن عمل کنم. در دولت یازدهم تلاش کردم به وعده‌ها عمل کنم و تا حد زیادی موفق بودم‌. در آن دوره ما دچار کاهش قیمت نفت شدیم و مردم کمک کردند و قدم‌های خوبی برداشته شد. او ادامه داد: در این دولت حتما برای مواردی که اشاره کردید مثل صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی و تلاش خواهیم کرد. برنامه‌مان این است که سالانه ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم. به اعتقاد من با شرایطی این کار شدنی است.
از همه رقبا کمک می‌خواهیم
روحانی به برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: ایجاد ۹۵۰ هزار شغل سالانه در برنامه پنج ساله آمده است که به شرط و شروطی ذکر شده و حتی گفته شده برای ۹۵۰ هزار شغل باید ۷۵۰ هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود. همه تلاش ما این است که جامعه را به گونه‌ای نگه داریم که بتوانیم سرمایه داخلی را جمع کنیم. البته هر کاری که دولت انجام دهد با کمک مردم شدنی خواهد بود. او با بیان اینکه نسبت به افرادی که در فشار اقتصادی هستند مستمری را سه برابر خواهیم کرد، ادامه داد: هدف ما این است که فقر مطلق را در پایان این دولت از بین ببریم و بر این مبنا تلاش خواهیم کرد. هرچه گفتیم برمبنای برنامه‌ریزی بوده است. خودم را متعهد به تمام برنامه‌ها می‌دانم و برای اجرای آن تلاش خواهم کرد. در این راستا از رقبای خود در انتخابات هم کمک می‌خواهم. از تمام احزاب و جریان‌های مختلف و مخالف من کمک می‌خواهم. ما برای کشورمان می‌خواهیم کار کنیم. حالا اگر کسی این دولت را هم قبول ندارد به‌خاطر ملت بیاید و کمک کند. حتما آنچه وعده دادم با تمام وجودم تلاش خواهم کرد که آنها را به سرانجام برسانم.
برخی از حاکمان منطقه به آمریکا مشاوره غلط می‌دهند
روحانی در پاسخ به این سوال که در این چند روز موضوعاتی از طریق کابینه ترامپ عیله ایران در خصوص آزمایش‌های بالستیک ایران در سوریه و یمن، مطرح شده است واکنش شما چیست؟ آیا امکان ایجاد گفت‌وگو میان ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: ایران و آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را طی کردند. آمریکاییان همواره شکست خوردند از طبس گرفته تا جنگ هشت‌ساله، دخالت در امور تا فشار بر ملت از طریق تحریم اما شاید بتوان گفت یک جا موفق شدند آن هم جایی که سر فرود آوردند و پای میز مذاکره حضور پیدا کردند، با احترام با نمایندگان ملت ایران حرف زدند و نتیجه برد- برد بود. رییس‌جمهور افزود: آمریکا اگر راه دیگری انتخاب کند شکست خواهد خورد. ما منتظریم دولت جدید آمریکا استقرار پیدا کند از لحاظ فکری، موضع‌گیری و ثبات سپس نسبت به گروه حاکم قضاوت می‌کنیم. آمریکایی‌ها همیشه اشتباه کردند؛ چه زمانی که به افغانستان حمله کردند، چه زمانی که به عراق حمله کردند، چه زمانی که ایران را تحریم کردند و چه زمانی که به سوریه و یمن آمدند. اگر یک مورد درست عمل کرده شما بفرمایید. آمریکا منطقه ما را نمی‌شناسد، حاکمانی هستند که مشاوره غلط می‌دهند، کسانی در منطقه افرادی را در آمریکا با پول می‌خرند. دولت باید به فکر مردم آمریکا باشد.
رکود از همه بخش‌های ما رفته است
رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که برای خروج از رکود چه برنامه‌های جدی دارید، آیا تغییراتی در کابینه خواهید داشت، گفت: در یکی از مصاحبه‌ها نیز هنگام تبلیغات گفتم، واژه رکود به کار بردنش دقیق نیست. وقتی ما دو فصل رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم بعد از چشم‌اندازی که مربوط به سال ۸۴ بود برای اولین بار به همان رشدی رسیدیم که چشم‌انداز می‌گوید؛ یعنی هشت درصد پس رکود معنی ندارد. رکود از همه بخش‌های ما رفته است به غیر از مسکن که باید از آن هم خارج شد.
وی تاکید کرد: برای رکود در کتاب برنامه دولت دوازدهم هم نوشته‌ام توسعه نیازمند یک برنامه حمایتی است. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور بزرگ‌تر شود، سرمایه‌گذاری، روابط بین‌المللی، درآمدهای نفتی برنامه‌هایی است که باید ادامه پیدا کند. در سال ۹۳ برای اولین بار رکود شکست و توانستیم به سوی رشد اقتصادی حرکت کنیم.
مبارزه با تروریسم را در دولت دوازدهم با قدرت بیشتر ادامه می‌دهیم
روحانی بیان کرد: از اول کار دولت یازدهم تاکید کردیم که دنبال سلاح کشتارجمعی نیستیم و با این که سال‌ها علیه ایران بیان کردند ایران به دنبال حمایت از تروریسم است و درست نمی‌گویند، چهره جمهوری اسلامی مبارزه با تروریسم بوده و این را در دولت دوازدهم با قدرت بیشتر ادامه خواهیم داد. او در پاسخ به این پرسش که آیا در برابر فروش چندده میلیارد دلاری سلاح از سوی آمریکا به عربستان، ایران نیز بنیه دفاعی خود را افزایش خواهد داد و تسلیحات خریداری خواهد کرد، گفت: عربستان سعودی قبلا هم یکصد میلیارد دلار در دوران دفاع مقدس به صدام داده بود و عربستان نتیجه آن دوران را دید. الان هم مشکلی ندارد و پولی از جیب ملت عربستان به جیب آمریکا می‌ریزد. عربستان فکر می‌کند شاید سلاح بخرد اما اگر ما نیازی به سلاح داشته باشیم آن را می‌سازیم چراکه قدرت ساخت آن را داریم و مشکلی برای ما در این جهت نیست. به نظرم عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند و مجبور است از مستشاران‌ آنها بهره گیرد.