شهردار را مردم انتخاب کردند

محمد تاج‌الدین- تجربه موفق اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 بار دیگر تکرار شد و توانست برای آنان پیروزی چشمگیری به ارمغان بیاورد‌. حسن روحانی با اختلافی بالا رییس‌جمهور دوازدهم شد و شورای شهر تهران و چند کلانشهر دیگر به گفتمان اصلاحات رسید‌.
تجربه ورود 31 عضو لیست امید به مجلس در انتخابات سال 94 این‌بار نه تنها در تهران بلکه در اصفهان و مشهد و شیراز و کرج نیز تکرار شد‌ همان‌طور که رییس دولت اصلاحات در پیام ویدئویی‌اش قبل از انتخابات گفته بود این بار نوبت مردم بود تا تکرار کنند؛ تکراری که باعث تغییر در روند مدیریت شهری کشور می‌شود‌.
تجربه ناموفق مدیریت 12ساله اصولگرایان در تهران باعث شد این‌بار شورا تمام قد به اصلاح‌طلبان برسد‌. در این میان تنها چند ساعت پس از اعلام نتایج بحث بر سر انتخاب شهردار بالا گرفت‌. عده‌ای نام محسن‌ هاشمی را به عنوان شهردار مطرح کردند و عده‌ای دیگر این انتخاب را دهن‌کجی به رای مردم دانستند‌. آنها معتقد بودند اگر قرار بوده محسن‌ هاشمی به عنوان شهردار انتخاب شود چرا جای یک نفر را در لیست شورای شهر گرفته است؟
صحبتی که آن‌قدر‌ها هم درست نیست‌. محسن‌ هاشمی به عنوان نماد گفتمانی جدید در مدیریت شهری مطرح شد و توانست از تهرانی‌ها رای مستقیم بگیرد‌. حالا که فرزند ارشد آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی توانسته اعتماد شهروندان تهرانی را جلب کند، راه برای شهردار شدنش هموارتر است‌. بحث بر سر هدر دادن یک صندلی در شورای شهر تهران نیست‌. هدف نشان دادن جهت‌گیری مردم در مدیریت کلانشهری است‌ البته این‌بار نیز زمزمه مخالفت با شهردار شدن محسن‌ هاشمی از شبکه‌های اجتماعی شروع شده است‌. کاربرانی که قبل از انتخابات نیز در مخالفت با لیست امید چندین و چند لیست انتخاباتی منتشر کردند که هیچ کدام نتوانست رای بیاورد‌. تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فعالیت کاربران فضای مجازی بر کسی پوشیده نیست، اما اگر نقش سازماندهی و رهبری حرکات مردمی به فضای مجازی کشیده شود، چنددستگی و تشتت آرا همبستگی مردم را نابود می‌کند‌. کار حزبی و حرکت در چارچوب اصول اصلاح‌طلبی یک بحث است، فعالیت در فضای مجازی و مطالبه‌گری از مسوولان بحثی دیگر‌.
مدیریت به اصطلاح جهادی قالیباف در پایتخت جز انفجار جمعیت، آلودگی هوا و تخریب باغ‌های تهران، نارضایتی مردم و فروش شهر چیزی برای تهرانی‌ها نداشته است‌. آنها این‌بار با رای به لیست امید انتظارات‌شان را فریاد زدند؛ لیستی که خیلی از اعضای آن شناخته شده نیستند‌. محسن‌ هاشمی در این میان نماد مدیریتی است که خواست مردم است‌. ورود نفر بیست و دوم انتخابات شورای شهر تهران یعنی مهدی چمران هم آن‌قدر‌ها بد نیست‌؛ چمرانی که در سه دوره گذشته به عنوان رییس شورای شهر تهران حداکثر همراهی را با قالیباف داشت، در چهار سال پیش‌رو می‌تواند شاهد اصلاح اموری باشد که تحت مدیریت او در شورای شهر بر تهران و تهرانی‌ها رفته است‌.