روحانی: محکم ایستاده‌ایم

آرمان: نخستین کنفرانس مطبوعاتی دکتر حسن روحانی در حالی برگزار شد که وزیران کابینه وی را همراهی می‌کردند. چهره مصمم روحانی نه تنها نشانی از خستگی ناشی از فشار تبلیغات نداشت، بلکه نشان‌دهنده اراده انجام کار و رسیدن به بهترین فرجام برای طرح‌ها و برنامه‌های دولت دوازدهم بود. اکنون که فشار دوران تبلیغات از فضای سیاسی و اجتماعی برداشته می‌شود و دولت برای ورود به دوران جدید آماده می‌شود، لازم است به همه کنشگران سیاسی یادآوری شود همچنان‌که حسن روحانی رئیس‌جمهور همه مردم ایران است، باید همه گروه‌ها و کنشگران سیاسی با دولت همکاری کنند و اگر همکاری نمی‌کنند باید که در هجمه و تخریب خودداری بیشتری از خود نشان دهند. نشاط روحانی با گذر از انتخابات مانند نشاط مردم کاملا مشاهده می‌شود و در عین حال کاملا مصمم برای ادامه راه است و آماده نشان می‌دهد. روحانی با اشاره به اینکه اگر همه کسانی که در صف ایستاده بودند می‌توانستند در رای‌گیری شرکت کنند‌ چه بسا تعداد رأی‌دهندگان از 45‌میلیون هم می‌گذشت، گفت: بر عهد خود با مردم ایستاد‌ام. وی از همه خواست همان‌طور که شرکت در انتخابات چنان اهمیتی دارد که حتی مخالفان هم برای حفظ منافع ملی در آن شرکت می‌کنند، مخالفان دولت هم به‌خاطر مردم با دولت همکاری کنند. روحانی یادآوری کرد که این دوره از انتخابات از این بابت ارزش داشت که کسانی با موسیقی آشتی کردند که باورکردنی نبود و در عین حال به مسائل زنان اشاره‌ای گذرا داشت. روحانی یادآوری کرد که زنان و مردان در عرصه وجود تفاوتی ندارند و اگر تفاوتی دیده می‌شود در برخی خصوصیت‌هاست. روحانی برای گسترش فضای مدیریتی زنان در دولت دوازدهم اعلام آمادگی کرد. با این‌همه باید تاکید کرد که نباید از سخنان رئیس‌جمهور سوءاستفاده شود. رئیس‌جمهور از همه بی‌اخلاقی‌ها گذشته است و قصد پیگیری ندارد.
برای ساختن ایران از همه بهره بگیریم
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه «هیچ گروه، جناح، ‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست»، اظهار داشت: همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم. وی افزود: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند. مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند. مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. وی تاکید کرد: مردم به فکر اقتصاد هستند و به درآمد ملی 5/2 برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود. روحانی با بیان اینکه «آنها تلاش کردند به مردم بگویند دینشان در خطر است» افزود: آنان کوشیدند بگویند سند 2030 که ریشه‌اش مربوط به سال 1990 می‌شود، علیه دین مردم است. سندی که نه ما بلکه هیچ ‌کشوری آن را امضا نکرده است. سندی که دولت یازدهم به صراحت نوشته با دین،‌ فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست و کان‌لم‌یکن تلقی شده است. وی تصریح کرد: مردم به دین و فرهنگ خود بسیار حساس هستند و دروغگویی‌ها کاری از پیش نبرد. رئیس‌جمهور افزود: من از غیبت و تهمت‌هایی که به من زدند می‌گذرم، اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم کرد، چراکه به معلمان، ‌آموزش و پرورش و دین ما توهین کردند. اعلامیه‌های دروغ پخش می‌کردند. من در حوزه زندگی کردم و می‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم. عده‌ای آمدند و طلبه‌های ما را تحریک کردند و برای حفظ اسلام بلندگو دستشان دادند و گفتند دین شما دارد از بین می‌رود. وی سپس گفت:‌ عده‌ای فریاد وااسلاما سر دادند و ۲۰۳۰ را بهانه کردند. این کار زشت بود. امیدوارم خداوند از گناهشان بگذرد. مردم و معلمان ما خودشان می‌دانند اما من از این موضوع نمی‌گذرم.
مسئولان، مردم را باور کنید!


رئیس‌جمهور با بیان اینکه «انتخابات ما یک پیام داشت» یادآور شد: مردم ما خواستند بگویند ای همه مسئولان، مردم را باور کنید. مردم یعنی دموکراسی. اقوام را باور کنید، مرزنشینان را باور کنید. رأی مرزنشینان، روستانشینان و حاشیه‌نشینان کلانشهرها را ببینیم که با آنکه در فشار و زحمت هستند، اما برای آینده و سرنوشت خود پای صندوق‌های رأی آمدند. روحانی افزود: مردم خواستند بگویند ما به پیشواز 40سالگی انقلاب آمده و پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌ایم. خواستند به ملت‌های منطقه بگویند که ما در کنار آنها هستیم و تروریسم را به حول و قوه الهی ریشه‌کن خواهیم کرد. ما ثبات را به منطقه بازمی‌گردانیم. ملت ایران این ثبات را بازمی‌گرداند.
بهترین قاضی خداست
رئیس‌جمهور پس از این مقدمه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. «آرمان» از رئیس‌جمهور در ارتباط با اتهامات واردشده به وی در زمان تبلیغات انتخاباتی و مشخصا مناظره‌ها سوال کرد، روحانی در پاسخ گفت: در مناظره‌ها مواردی مطرح می‌شود و شد، نسبت‌هایی به من زده شد که همانجا گفتم ناصحیح است. من عقیده دارم بهترین قاضی، اول خدا، ‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضائیه است. وی افزود: خدا هما‌نجا جواب داد و مردم هم در پای صندوق‌های رأی جواب خود به آنها را دادند. الان هم تصمیمی در مورد پیگرد قضائی توسط قوه قضائیه ندارم.
باید صادقانه با تروریسم مبارزه کرد
وی همچنین درباره نشست اخیر ترامپ با برخی کشورهای عربی و متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم در این نشست، اظهار داشت: اجتماع در عربستان به نظر من اجتماعی نمایشی بود و ارزش سیاسی نخواهد داشت. عربستان قبلا هم از این اجتماعات درست کرده بود. مبارزه با تروریسم، با پول ملتی را به ابرقدرتی دادن و با تشکیل یک جلسه حل نمی‌شود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کسی که توانسته در مقابل تروریسم بایستد،‌ ملت عراق، ملت سوریه و ملت لبنان بوده و ملت ایران نیز از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی‌اش به این دو ملت بزرگ و سایر ملل کمک کرده و کمک خواهد کرد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: چه کسانی از تروریست‌ها حمایت کردند و به آنها پول دادند؟ پس نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشند. در عین حال فکر نمی‌کنم مردم آمریکا حاضر باشند با خونی که در یازده سپتامبر دادند، با میلیاردها دلاری که از خرید اسلحه است معامله کنند و در برابر تروریست‌های منطقه سر فرود بیاورند. البته دولت آمریکا هیچ‌وقت با تروریسم مبارزه نکرده است، اما مردم آمریکا حتما با تروریست‌ها مخالفند و می‌خواهند تروریسم در جهان نباشد.
منتظریم دولت آمریکا به استقرار برسد
رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال رسانه آسوشیتدپرس مبنی بر چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری وی، اظهار کرد: ایران و آمریکا طی 39 سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را با هم طی کردند. آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کرده و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ هشت‌ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم. وی افزود: شاید یک جا موفقیتی داشتند و آن هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با نمایندگان ایران با احترام حرف زدند. آنجا به نتیجه برد برد رسیدیم. آمریکا اگر باز همین رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد. وی با اشاره به استقرار دولت جدید آمریکا خاطرنشان کرد: ما منتظریم این دولت از نظر فکری، موضعگیری و برنامه‌ریزی به یک استقراری برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم. وی در بخش دیگری گفت: مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل، به اتحاد، تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هرکس به جای خود و هرکس به کار خود مشغول باشد. دکتر روحانی ادامه داد: مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می‌ورزند. مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی به معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود. مردم در این انتخابات گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: ولایت فقیه و مقام معظم رهبری به کل ملت ایران تعلق دارد و به یک گروه و جناح خاص متعلق نیست. مردم به پایین آمدن مقام رهبری، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند، چراکه اینها به کل ملت ایران تعلق دارد.
ارائه گزارش‌ کارورزی در 100 روز آینده
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وی چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قشر جوان دارد، اظهار داشت: مساله جوانان عزیز ما مساله بسیار مهمی است و شور انتخاباتی را در این دوره جوانان و دختران ما در کشور آفریدند. البته همه ملت ما سهیم بودند. هم آن پیرمرد و هم آن پیرزن قدخمیده و هم آن کسانی که با ویلچر آمده بودند و نیز کسانی که ساعت‌ها در صف رأی دادن ماندند. ما هرچه به مردم خدمت کنیم کم است. وی افزود: مردم ما دارای آرمان‌های بلند و افکاری رفیع هستند که ما امیدواریم پیرو راه آنان باشیم و در مساله اشتغال جوانان تحصیلکرده یکی از برنامه‌های دولت ما این است که در این زمینه گزارش کارورزی را در 100 روز آینده یا حتی زودتر از آن ارائه دهیم و اینکه می‌گویم زودتر از 100روز دلیلش این است که لزوما نمی‌خواهیم برای ارائه گزارش منتظر تشکیل دولت بعدی شویم.
ادامه در صفحه7