در اين پيروزي كسي شكست نمي خورد

آخرين كرسي رياست‌جمهوري ايران در قرن معاصر به حسن روحاني رسيد. گزينشي كه با تمام حواشي ايجادشده توسط رقباي او به نفع شيخ ديپلمات به اتمام رسيد. شب انتخابات و زماني كه هنوز راي‌گيري ادامه داشت، وابستگان به رقيب‌روحاني در وزارت‌كشور و رسانه‌ها به گونه‌اي برخورد مي‌كردند كه گويي اين پيروزي با اهرم‌هاي مختلفي به دست آمده است. آن‌ها در اين مسير از اتهام زدن به مسئولان برگزاري انتخابات گرفته تا زيرسوال بردن حضور ميليوني مردم، همه و همه را دستاويز قرار دادند تا شايد داغ اين شكست را كمتر كنند و هرچه انتخابات به ساعات پاياني نزديك مي شد، عصبانيت آن‌ها افزايش مي‌يافت. اين عصبانيت نه براي حذف آن‌ها از رقابت‌ها بلكه براي شكست‌دسته‌جمعي بود كه در برابر عظمت مردم خوردند. گويي اين جريان نمي‌دانستند كه بعد از انتخابات بايد فضاي رقابتي و كينه‌ها را كنار‌گذاشت و به فكر آينده ايران بود.
بساطي‌كه بر هم ريخت
حسن روحاني با رايي بيشتر از دوره اول خود(23549616راي) در پاستور ابقا شد و رقيب او نيز با رايي به نسبت بالا(15786449راي) بازي را به رييس‌جمهور واگذار كرد. از ماجراي 88كه بگذريم، حسن‌روحاني بيشترين راي را در ميان روساي جمهوري بعد از انقلاب به خود اختصاص داد تا ديگر، مخالفان او دست از تخريب بردارند و به گونه‌اي برخورد نكنند كه گويا او رييس‌جمهوري لب‌مرزي است.مردم بساط اين جريان را با آراي خود برهم ريختند و نگذاشتند ايران در 96 باقي بماند و با روي‌كار آمدن برخي، صدهاسال به عقب بازگردد.
رييس‌جمهور همگاني


اما همان‌گونه كه روحاني گفت، او ديگر رييس‌جمهور همه ايران است. رييس‌جمهور نهادهايي كه به رئيسي‌راي دادند،رييس‌جمهور جامعه مدرسين، جامعه روحانيت، اصولگرايان، افراطيون، جمنايي‌ها و حتي احمدي‌نژادي‌ها! او اين منش را در چينش كابينه خود نيز در دور اول رياست‌جمهوري به نمايش گذاشت. معيار انتخاب يارانش نه حزب وجريان بود و نه حمايت از تفكر او، بلكه اين صلاحيت بود كه در گزينش كليدداران پاستور مورد توجه حسن روحاني قرار گرفت.
گزينش‌هاي اجباري
بدون شك دولت روحاني مشكلات فراواني داشت كه نمي‌توانيم از آن‌ها‌چشم پوشي كنيم. برخي وزراي ناكارآمد، تيم رسانه‌اي و اطلاع‌رساني منفعل و ده‌ها مساله ديگر كه بايد در اين دوره رفع شود و رييس‌جمهور براي احترام به آراي مردم، گزينش‌هاي اجباري را در دستور كار خود قرار دهد. رويكرد اعتدالي، روشي مناسب بود و بايد همان‌گونه نيز دولت پيش برود چون مردم از هيجان‌هاي بيخود، هياهوي بي‌فايده و خودسري‌ها خسته شده‌اند ولي از سوي ديگر، انتظار دارند كه روحاني در سياست‌هاي خود براي بهبود وضعيت كشور، تغييراتي نيز صورت دهد.
بازي چرخ زمانه
برخي نترسند، وضعيت چندان براي آن‌ها خراب نخواهد شد. روحاني دوران آن‌ها را تكرار نمي‌كند. چند سالي كه بنا به دلايلي يك جريان‌ سياسي روي كار آمده بود و برخي از رقباي خود را زير انواع فشارها خورد كردند و حتي برخي از آن‌ها را ورشكستگان سياسي خواندند، گذشته است. امروز جامعه ايراني نشان داد كه اگر تمام قدرت‌طلبان نيز بخواهند تصميمي را اتخاذ كنند ولي مردم آن را قبول نداشته باشند، پيروز نهايي ملت خواهند بود. بنابراين اي كاش كمي به خود بيايند و قدرت ملت را درك كنند و متوجه شوند كه در اين كشور اقوام، مذاهب، تفكرها و جريان‌هاي مختلفي زندگي مي‌كنند كه حذف‌شدني نيستند و اگر چند مدتي بنا به برخي اشتباهات و حتي جبر، از ميدان كناربروند، اندكي بعد با قدرت بيشتري بازخواهند گشت و بازي را عوض مي‌كنند. البته روحاني و يارانش نيز بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه اين پيروزي دايمي نيست و اگر به وعده‌ها خود و نيازهاي كشور و مردم اهميت ندهند، دوباره به باشگاه ورشكستگان بازخواهند گشت ولي با اين تفاوت كه ديگر مردم، دست آن‌ها را نخواهند گرفت.
همه براي ايران
در اين اندك زماني كه از پيروزي روحاني گذشت، برخي شخصيت‌هاي نزديك به رقيب، با برخوردهاي نه‌چندان مناسب سعي كردند تا طرفداران روحاني را زير سوال ببرند و اين پيروزي را كم‌رنگ جلوه دهند. از سوي ديگر ناگفته نماند برخي نيز براي حفظ اتحاد و وحدت به طرفداران روحاني تبريك گفتند و اين شكست را قبول كردند. بي‌شك اين كشور با همكاري و همدلي پيش خواهد رفت و اگر هر فردي در گوشه و كنار ايران بخواهد ساز خود را بزند، اين مي‌شود كه در اين سال‌ها ديديم. بنابراين همه براي ايران بايد زير يك پرچم حركت كنيم.در همين راستا، براي اطلاع از نظر شخصيت‌هاي سياسي در مورد وظيفه ملت بعد از انتخابات، به سراغ فعالان سياسي دو جناح اصلي كشور رفتيم كه در ادامه اظهارات آن‌ها را مي‌خوانيد.
جناح شكست‌خورده حاشيه‌سازي نكند
ابوالفضل شكوري/ نماينده مجلس ششم
انتخابات، دوره مبارزات سياسي است كه فضايي رقابتي را در سطح افكار عمومي و ميان جريان هاي سياسي فراهم مي كند و بعد از اعلام نتايج نهايي، ديگر آن فضاي رقابتي نبايد ادامه پيدا كند. طبيعي است در يك فضاي رقابتي، نامزدهاي انتخاباتي و هواداران آن ها يكديگر را نقد مي كنند و مطالبي را بر اساس مستنداتي عليه يكديگر مطرح مي كنند كه اين موضوع مقتضاي رقابت انتخاباتي است. بعد از پايان انتخابات و مشخص شدن شخص پيروز، كانديدا و طرفداران‌شان بايد همدلي و همكاري لازم را براي ساختن كشور داشته باشند. نامزد پيروز، رييس‌جمهور همه مردم است و بايد از همه نيروهاي متخصص انقلابي در دولت خود به بهترين شكل استفاده كند. با توجه به شخصيت وسابقه كاري كه از آقاي روحاني سراغ داريم، او هيچ‌گاه فرد انحصار طلبي نبوده و از همه نيروها در كابينه و خارج از آن به بهترين نحو استفاده خواهد كرد و فضا را به سمت همدلي ميان گروه ها و جريان‌هاي مختلف در كشور هدايت خواهد كرد. شما در دولت يازدهم ديديد كه وزير كشور ما كه از نگاه سياسي يك فرد اصولگرا به شمار مي رود در كابينه روحاني حضور داشت و عملكرد قابل قبولي از خود ارائه داد. البته اين موضوع به آن معنا نيست كه روحاني يك دولت آشفته را تشكيل دهد بلكه به آن معناست كه با استفاده از ظرفيت جريان هاي مختلف، ميان آن ها يك همدلي و وحدت به وجود آورد و از استعداد و ظرفيت آن ها به بهترين شكل استفاده كند. جناح شكست خورده در انتخابات نيز به جاي خلق حواشي بايد به سراغ جمع‌بندي علل واقعي شكست خود از ديدگاه هاي سياسي و جامعه شناسي برود. جناح رقيب آقاي روحاني بايد افراطي‌گري، تندروي و محدود نگري را كنار گذاشته و در شعارها و تبليغات خود صحبت‌‌هاي جديدي را مطرح كند. از طرفي بايد در نظر گرفته شود كه دين، ابزار كار سياسي نشود، مردم به طور كامل متوجه اين موضوع هستند و از جرياني كه بخواهد دين را بازيچه اهداف سياسي خود قرار دهد، فرار مي كنند.
هر دو طرف بايد علل پيروزي و شكست خود را بررسي كنند، جناح پيروز نبايد دچار خود شيفتگي يا تكبر اجتماعي شود و يك جريان به دليل توانايي‌هاي خود، گروه‌هاي ديگر را نپذيرد و رد كند و بايد با همان تواضع سياسي و اجتماعي خود، همچون دوره قبل كار خود را پيش ببرند.
مخالفان دولت تجديد نظر كنند
محمدكيانوش راد/ نماينده‌پيشين‌مجلس
طبيعي است كه در ايام انتخابات، نامزدها براي جلب توجه افكار عمومي و جذب آرا دست به بزرگ‌نمايي برخي از مشكلات مي‌زنند كه اين كار در ذات خود قابل توجيه نيست. در اين انتخابات بد اخلاقي و موضع گيري هاي نادرستي مطرح شد كه به نوعي مي توان گفت از رفتارهاي رخ داده در سال 88 نيز نامناسب تر بود. اين موضوع بدون شك در تخريب اخلاق و روحيات مردم اثرات منفي خواهد داشت. در هر صورت، رقابت هاي انتخاباتي به پايان رسيد و نتيجه آن مشخص شد. در اين ميان تنها مي‌توان اميدوار بود كه فضاي اخلاقي جديدي را در جامعه شاهد باشيم، فضايي كه ضمن تقويت نقد و مخالفت و اعتراض، اكثريت بتوانند برنامه هاي خود را اجرا و اقليت نيز با نقد منصفانه برنامه‌هاي اكثريت، راهي جهت توجه و رضايت معقول مردم ايجاد كنند. اگرچه اين رقابت انتخاباتي به پايان رسيد اما باز در عرصه هاي ديگر ،شاهد رقابت سياسي ميان اين دو جناح در كشور خواهيم بود. به همين منظور بايد رسانه هاي گروهي و به ويژه صدا و سيما به سوي برنامه هايي در جهت بحث وآموزش اخلاق حرفه اي و آداب مناظرات بروند تا آثار مخربي كه در برخي از اين مناظرات در سطح جامعه ديده شد و ممكن است اين رفتار به اخلاق و فرهنگ در سطح جامعه لطمه بزند، كاهش پيدا كند. نكته اي كه بايد شخص آقاي روحاني و نزديكان به ايشان به آن توجه كنند اين است كه رقيب ايشان در انتخابات موفق شده حدود پانزده ميليون راي به‌دست آورد و اين ميزان، درصد قابل توجهي از مشاركت‌كنندگان در انتخابات را شامل مي شود، از همين‌رو روحاني مانند دوره اول كه با وعده دولت معتدل كار خود را آغاز كرد و از نيروهاي اصولگراي معتدل در آن كابينه بهره برد، بايد دوباره نقطه تعادلي در كابينه خود ايجاد كند كه تمام كساني كه به برنامه ها و اهداف اكثريت جامعه اعتقاد دارند بتوانند حضور ويژه و فعالي داشته باشد. اما بديهي است فردي را كه مخالف سياست هاي اصلي دولت است، نمي توان در سطوح مختلف عرصه سياست به كار گرفت اما در عرصه هاي تخصصي و علمي مطرح كردن نگاه سياسي نادرست است. روحاني در دولت قبل از نيروهاي اصولگراي معتقد به كار، در چارچوب برنامه هاي دولت به خوبي بهره برد و بي ترديد او اين مشي اعتدالي را در دولت جديدش نيز ادامه خواهد داد. جناح مخالف دولت نيز بهتر است به جاي تخريب جناح مقابل خود به بازسازي و تجديد نظر در جريان فكري خود بپردازد.
امروز بايد از رقابت ها چشم بپوشيم
محمد تقي رهبر/ امام‌جمعه اصفهان
رييس جمهور فرد برگزيده و منتخب بخش قابل توجهي از جامعه است. رييس جمهور براي برقراري اعتدال ميان ديدگاه ها و جريان هاي مختلف سياسي و پايان دادن به فضاي رقابتي مورد نياز براي برگزاري يك رقابت انتخاباتي پرشور و برخي تنش هاي به وجود آمده، بايد از نيروهاي مختلف و صالح انقلاب با نگرش هاي مختلف سياسي در دولت خود استفاده كند. نظام متعلق به همه جريان هاي مختلف سياسي است و بايد از همه ظرفيت ها براي رسيدن به پيشرفت مورد نظر و خدمت مردم استفاده شود. در گذشته شاهد آن بوديم هر فردي كه رييس جمهور مي شد انقلابي در ميان مديران كشور ايجاد و به يكباره 1000 مدير را با توجه به نگاه هاي سياسي آن‌ها جا به جا مي كرد. نكته اي كه بايد مورد توجه رقيبان روحاني قرار گيرد اين است كه شكست در انتخابات معني ندارد و آن ها نيز بايد با تمام وجود و ظرفيت خود، دولت را در رسيدن به اهدافش ياري دهند. تفاوت مسئولان در نظام ما با سايرين اين است كه اصلاح طلب و اصولگراي ما، دغدغه اسلام و كشور دارند. انتخابات در كشور مانند انتخابات در آمريكا و رقابت ميان هيلاري كلينتون و ترامپ نيست. در دوران بعد از انتخابات بايد از رقابت ها و مناظرات انتخاباتي چشم بپوشيم. به هرحال در يك برهه به دليل فضاي رقابتي و نياز به جلب آرا ،بحث هايي مطرح شد كه بسياري از آن‌ها خالي از اشكال نبود. اما در شرايط فعلي بايد با همدلي و همكاري به فكر پيش برد اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران باشيم.
تفاوت نظام جمهوري اسلامي ايران با ساير نظام هاي دنيا اين است كه نظام ما نظام يك خانواده يا نظام يك دولت نيست. نظام ما نظام مردم و نظام اسلام است. در اين باره از امير المومنين(ع) نقل شده است كه يك نظام اسلامي بايد نيروهاي صالح را جذب كند و دولت نيز بايد اين موضوع را بداند كه مختص به يك جريان نيست. ما با كشوري مانند آمريكا تفاوت‌هاي زيادي داريم. ما را امت حزب ا... مي نامند. نيروهاي صالح و توانمند و متخصص انقلاب بايد تمام انرژي خود را صرف حل مشكلات مردم كنند. مردمي كه روز جمعه بدون در نظر گرفتن مشكلات به صحنه آمدند و حماسه اي ساختند كه بار ديگر دشمنان را دلسرد كرد و نشان داد كه مردم، حامي محكمي براي نظام و كشور و رهبري هستند.
رقابت ها به رفاقت تبدیل شود
محمدرضامیرتاج الدینی/ معاون پارلماني احمدي‌نژاد
همیشه انتخابات ریاست جمهوری در كشور ما دوران پرچالش و پر تنشي بوده است. اصل در انتخابات حضور مردم و مشاركت بالاي آن‎هاست. نكته اي كه بايد در ميان سياسيون مورد توجه قرار گيرد، نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره حضور مردم در انتخابات است. انتخابات اين دوره یک حماسه ملی برای کشور ما به حساب می آید که بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات، راي خود را به صندوق‌ها انداختند. نظام ما در اين دوره از انتخابات، دموکراسی و مردم سالاری ديني را به رخ جهانیان کشيد.‌ بايد توجه داشت اين حجم از مشاركت كه كشور در اين دوره آن را تجربه كرد در منطقه نظیر ندارد. بعد از انتخابات باید همه رقابت ها به رفاقت تبدیل شود و دوران رقابت به فراموشي سپرده شود. نامزد پيروز و ساير رقبا، در راستاي ايجاد يك وحدت ملي ميان خود و جريان هاي نزديك به آن ها با يكديگر گام بردارند. بايد همه مسئولان و جريان ها برای پیشبرد نظام اسلامی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گام بردارند. دولت بايد با عزم بیشتری در جهت حل مشکلات مردم قدم بردارد و ريیس جمهور منتخب بايد بداند ريیس جمهور همه مردم ایران است و محدود به کسانی که به او رای دادند وجناح و جريان هاي حامي او نیست. انتظار این است که در دوره دوم گام‌های بيشتری در جهت رفع مشکلات جامعه به خصوص اقتصادی برداشته شود و وعده هایی که برای حل مشكلات به مردم دادند عمل کنند.
این در دنیا نيز مرسوم است که جناح های مختلف سهمی در مدیریت کشور دارند به ويژه که رقيب روحاني در انتخابات حدود 16 میلیون رای آورد كه اين ميزان، جمعيت قابل توجهي را شامل مي شود و اين ميزان آرای کمی نیست. اگر دولت بخواهد کارنامه موفقی داشته باشد باید يك نگاه فراجناحی براي خود تعريف كند. دولت بايد شایسته‌سالاری را در انتخاب مدیران و وزرا در نظر بگیرد و از افراد توانمند با ديدگاه سياسي متفاوت نسبت به خود در مجموعه اش استفاده كند كه اين موضوع، موجب خواهد شد شايستگي دولت در میان مردم بیشتر مورد توجه قرار گيرد. از طرفي دولت بايد در حل مشکلات، از تمام افراد کارآمد استفاده کند.