در ریاض صورت می‌گیرد: ترامپ امروز ناتوی عربی علیه ایران را راه اندازی می‌کند

دونالد ترامپ روز گذشته در اولین سفر خارجی خود از زمان آغاز ریاست جمهوری‌اش وارد عربستان شد و مورد استقبال رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز قرار گرفت.
به گزارش "ایسنا"، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان دیدارهایی را درباره تقویت روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاس و اقتصاد، فرهنگی و امنیتی برگزار کرد.
ترامپ هم‌چنین در نشست دیگری با رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره تهدیدهای پیرامون امنیت و ثبات منطقه و تلاش برای ایجاد روابط تجاری میان کشورهای عضو خلیج فارس با آمریکا گفت‌وگو می‌کند.
علاوه بر این ترامپ در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی که روز یکشنبه (امروز) درباره راه‌های ایجاد شراکت امنیتی قوی‌تر و کارآمدتر در "مبارزه با تروریسم" و تهدیدهای بین‌المللی است، شرکت می‌کند. این نشست با حضور 55 رهبر و مسئول از کشورهای عربی و اسلامی برگزار می‌شود.


از دیگر برنامه‌های روز یکشنبه سفر ترامپ به عربستان افتتاح مرکز جهانی مبارزه با تفکر رادیکالی به عنوان موسسه‌ای در مبارزه با تندروی است.
همچنین مرکز مطالعات و پژوهش‌های اسلامی ملک فیصل نیز کنفرانسی را در ریاض برای مبارزه با تندروی برگزار می‌کند. در این کنفرانس نخبگانی از پژوهشگران و مراکز مطالعات هدفمند با هدف حمایت از ائتلاف اسلامی نظامی مبارزه با تروریسم مشارکت خواهند کرد.
پادشاه عربستان در بدو ورود ترامپ ضمن استقبال از وی این سفر را در تقویت روابط استراتژیک و تحقق امنیت و ثبات در جهان موثر دانست.
یک پژوهشکده آمریکایی فاش کرد؛ تشکیل ناتوی عربی علیه ایران
یک پژوهشگر متخصص درخصوص مسائل عربستان در مقاله‌ای نوشت: عربستان از اجلاس سران کشورهای اسلامی که قرار است در ریاض با حضور دونالد ترامپ برگزار شود می‌خواهد به مواضعی علیه ایران برسد که ناظران از آن با تعبیر تشکیل ناتوی عربی علیه ایران سخن گفته‌اند.
این پژوهشگر همچنین تصریح کرد که روزنامه “Arab News” که به زبان انگلیسی چاپ می‌شود و متعلق به گروه رسانه‌ای است که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان مالکیت آن را برعهده دارد، مقاله‌ای را با عنوان "دشمنِ دشمن من دوست من است"، منتشر کرد که منظور از "دشمن"، ایران و منظور از دوست، اسرائیل است.
این نویسنده اظهار کرد که ریاض زمانی که از تمایل خود برای خرید سامانه ضد موشکی “THAAD” صحبت کرد، ابتکار عمل مثبتی را در قبال اسرائیل نشان داد چراکه استقرار این سامانه‌ها در داخل عربستان ممکن است "اسرائیل را نیز از حملات موشکی ایران در امان نگه دارد".
در همین حال، وی تصریح کرد که عربستان از نشست سران "اسلامی" که در ریاض در جریان سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تشکیل می‌شود، می‌خواهد که میزان قدرت و عمق مخالفت کشورهای اسلامی با اسلام شیعی انقلاب اسلامی در ایران را نشان دهد.
قراردادهای چندین میلیارد دلاری بین عربستان و آمریکا
قرار است عربستان در سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض توافقنامه‌های خرید اسلحه به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار را به امضا برساند و به این ترتیب بزرگ‌ترین کشور واردکننده اسلحه در جهان است.
به نوشته روزنامه مصری "الیوم السابع" نیازهای نظامی عربستان به دلیل مشارکتش در جنگی علیه یمن رو به افزایش هستند.
موسسه بین‌المللی استکهلم برای پژوهش‌های صلح اعلام کرد که ریاض در سال گذشته با خرید تسلیحاتی به ارزش 63.7 میلیارد دلار چهارمین کشور بزرگ واردکننده اسلحه در جهان شد.
اصولا عربستان سلاح‌های مورد نیازش را از آمریکا و نیز انگلیس خریداری می‌کند.
تسلیحات هوایی عربستان شامل جنگنده‌های اف 16 آمریکایی و نیز جنگنده‌ها و راکت اندازهای تایفون و تورنادو خریداری شده از انگلیس هستند.
عربستان به تازگی درخواست خرید 84 فروند جنگنده مدل اف 15 اس.ای یعنی پیشرفته‌ترین راکت‌انداز آمریکایی،‌ هلی‌کوپترهای مدل بلک هاوک و آپاچی را طبق قرارداد امضا شده در سال 2011 به ارزش حدود 30 میلیارد دلار مطرح کرد.
پیش‌بینی می‌شود در دوره ریاست جمهوری ترامپ شاهد افزایش این روال باشیم.
حضور نواز شریف در نشست در ریاض
نخست وزیر پاکستان قرار است امروز در کنفرانس بین‌المللی اسلامی در عربستان حضور یابد و احتمالا با رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری پی.تی.آی، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان قرار است در این نشست حضور یابد که به مساله تروریسم و مسائل مرتبط با آن و همچنین روابط میان آمریکا و کشورهای مسلمان می‌پردازد.
در جریان این سفر دو روزه، نخست‌وزیر پاکستان قرار است با رهبری عربستان دیدار کند و چندین توافق امنیتی و اقتصادی را با این کشور به امضا برساند.
سایر اخبار این روزنامه
قدردانی رهبر معظم انقلاب از حضور حماسی و پرشکوه مردم در انتخابات علی برکه‌الله تا سال 1400 روحانی با 57 درصد آراء رئیس دولت دوازدهم شد دکتر روحانی در پیام زنده تلویزیونی خطاب به ملت بزرگ ایران: پیروز انتخابات آزادی، استقلال و حاکمیت ملی است درباره رقابتی‌ترین انتخابات خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: وصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تداوم دولت دکتر روحانی از سوی اکثریت ملت ایران به زیبایی جامه عمل پوشیده شد حجت‌الاسلام سید حسن خمینی پس از حماسه 29 اردیبهشت: جای خالی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احساس می‌شود نایب رئیس مجلس: برنده انتخابات، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است "نه" به افزایش یارانه نقدی؛ ایرانی‌ها پس ازسوییسی‌ها در ریاض صورت می‌گیرد: ترامپ امروز ناتوی عربی علیه ایران را راه اندازی می‌کند آرزوئی که ترامپ آن را به گور می‌برد وزارت خارجه حمله جنگنده‌های آمریکایی به کاروان نیروهای سوریه را محکوم کرد آغاز مرحله دوم ثبت‌نام کاروان‌های حج ردیف عنوان پروژه اختتامیه نخستین جشنواره رسانه‌ای شهدای دفاع از حرم و جبهه مقاومت برگزار می‌شود هفت زائر ایرانی در یک حمله انتحاری در نزدیکی بصره مجروح شدند رو نمایی دو طرح ملی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن