حماسه مردم

دکتر سید  امیر محسن ضیایی 29 ارديبهشت سال 1396 را بايد به عنوان برگ زريني در تارك تمدن ايراني نوشت. اين گزاره، از نوع جمله‌پردازي‌هاي رايج و مرسوم و مطايبه‌آميز نيست. اين واقعيتي است كه با قدري تأمل مي‌توان وجوه آن را به روشني ديد. 29 ارديبهشت را مي‌توان به منزله رشد و بلوغ سياسي مردم ايران در جهانِ سياستِ عوامگرايانهِ امروز تلقي كرد. در جهاني كه حتي در پيشرفته‌ترين كشورها نيز رأي‌دهندگان فريب وعده‌هاي توخالي و حتي خطرناك سياست‌مداران را مي‌خورند، ولی در اينجا و با رأيي قاطع نشان دادند كه مردم ايران از اين مرحله گذر كرده‌اند و مي‌توانند در جهان امروز به اين سطح از آگاهي و شعور جمعي خود مفتخر باشند.
29 ارديبهشت نشان داد كه جامعه ايران مي‌خواهد از مصداق جامعه كلنگي و كوتاه‌مدت بودن عبور كند و نگاه به آينده را محور كنش سياسي خود قرار دهد. اين انتخابات نشان داد كه مردم ايران بيش از آنكه نگران خود و امروزشان باشند، كه هستند، نگران آينده كشور و فرزندان ايران هستند. آنان نگاهي را برگزيدند كه حاضر نشد براي رسيدن به قدرت وعده‌هاي عوام‌فريب دهد و بر موج احساسات غيرعقلاني سوار شود. مردم به كسي رأي دادند كه عقلانيت و تدبير را محور سخنان و برنامه‌هايش قرار داده بود، و تحقیر كرامت انساني مردم را سرلوحه خويش قرار نداد. آنان به كسي رأي دادند كه نخواست با متمايز كردن مردم در طبقات کوچک و بزرگ و قرار دادن آنان جلوي يكديگر جنگ زرگري راه بيندازد و سوار بر امواج چنين جنگي شود. در اهمیت این انتخاب همین بس که معتبرترین روزنامه فرانسوی نوشته که «ملت ايران در رفراندوم خود به سه برابر شدن سهمشان از يارانه نه گفتند، اين كشور، هلند، سوييس يا نروژ نبود، كشوری در ميان جنگ خاورميانه بود» این نشان از بلوغ و عقلانیت و آینده نگری مردمی است که یک بار هزینه این رفتارها را پرداخته‌اند. این انتخابی بسیار هوشمندانه بود که نشان داد جامعه ایران از مراحل اولیه سیاست عبور کرده است. اينها همه مهم است و نشانه‌اي است از تحولي بنيادين در جامعه ايران. تحولي كه فرزندان ما مي‌توانند به آن افتخار كنند و بگويند پدران ما در منطقه‌اي زندگي مي‌كردند كه ناامني و بي‌ثباتي حرف اول را مي‌زد ولي آنان پذيرفتند كه با چنگ زدن به عقلانيت و اتكاي به تمدن ايراني حماسه‌اي سیاسی را خلق كنند كه نه تنها منطقه بلكه جهان را تحت تأثير خود قرار دهد.
اين يك سوي ماجرا بود ولي سوي ديگر این ماجرا نيز بسيار مهم است. اينكه حكومت توانست انتخاباتي رقابتي را شكل دهد و آرام و بي‌دغدغه برگزار كند و حتي كوچك‌ترين خللي در اجراي آن بوجود نيايد و طرفين انتخابات با توجه كامل به نتايج آن احترام بگذارند و نهاد انتخابات را بيش از پيش قوام دهند، وجه ديگر و البته مهم اين پديده است. انتخابات ايران چنان برگزار شد كه دوست و دشمن به سلامت و دقت آن معترف بودند و اين انتخابات نشانگر كارآمدي و نيز اراده معطوف به مردم‌سالاري در حكومتي است كه از ابتدا نيز مبتني بر رأي مردم و حاكميت آنان شکل گرفته است. به همين دليل بايد اين انتخابات را در درجه اول پيروزي ملت ايران دانست و در مرحله دوم محصول درايت و دورانديشي و صبر رهبري معظم انقلاب دانست كه هيچ‌گاه اصل مردم‌سالاري اين حكومت را فداي امور ديگر نكردند و هميشه بر افزايش مشاركت و حضور گسترده مردم تأكيد داشتند. افزايشي كه لازمه آن انتخاباتي رقابتي و سالم بوده است.
این پیروزی بسیار ارزشمند را که منافع آن نصیب تک‌تک مردم ایران در حال و فرزندانمان در آینده خواهد بود به همه هموطنان عزیز و رهبری معظم انقلاب تبریک عرض می‌کنم. این پیروزی کم هزینه و پر خیر و برکت آینده این سرزمین را بیمه کرد و همه ما مرهون ملتی هستیم که چنین هوشمندانه رفتار کرده است.