انتخابات 96 مسیر بازار جهانی انرژی را مشخص کرد؛

در حالی‌که بازار جهانی نفت چشم‌انتظار نتیجه انتخابات ایران بود، بار دیگر با روی کار آمدن دولت اعتدال چشم‌انداز روشنی در انتظار بازار نفت ایران است
حسن روحانی با به قدرت رسیدن دوباره خود راه گفت‌وگو با غرب را در پیش خواهد گرفت و ارتباطات ایران را با کشورهای خارجی تقویت خواهد کرد.
برای شرکت‌های انرژی بین‌المللی و بازارهای جهانی انرژی هیچ‌کدام از این انتخابات‌ها مهم‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نبود انتخابی که ایرانی‌ها داشتند مسیر اقتصاد آنها و مسیر بازار جهانی نفت را مشخص می‌کند.
فایننشال‌تریبون نوشت: ایرانی‌ها در انتخاباتی شرکت کردند که مسیر اقتصاد آنها را تعیین می‌کند. آنها به تازگی خودشان را از تحریم‌های چندساله نجات داده‌اند و به همین خاطر اقتصاد این کشور تازه در مسیر بهبود و توسعه قرار گرفته است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایران از زمانی‌که توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته تاکنون، بهبود پیدا کرده است. حسن روحانی، رییس‌جمهوری این کشور موفق شده تورم را مهار کند و ثبات نسبی به ارز این کشور ببخشد. همه اینها باعث شده اقتصاد این کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد.
البته اقتصاد ایران هنوز هم از نرخ بیکاری و ضعف نظام بانکی رنج می‌برد. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول نیز این کشور هنوز راه درازی برای توسعه دارد اما نفت وضعیت این کشور را دگرگون خواهد کرد. از زمانی‌که تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده، تولید نفت ایران نیز افزایش پیدا کرده است. این کشور موفق شده تولید نفت خود را به دوران پیش از تحریم برساند. صادرات نفت‌خام در این کشور رفته‌رفته به بالاترین میزان خود می‌رسد. ایران موفق شده در مذاکره با اوپکی از توافق آنها خودش را جدا کند. در واقع هرچند اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت‌خام تصمیم به کاهش تولید نفت گرفتند اما ایران از بازی جدا شد. این کشور حرف خودش را به کرسی نشانده و سعی دارد تولید نفت خود را بهبود بخشد.
طی سال گذشته، با وجود عملکرد نامطلوب سایر بخش‌ها افزایش درآمدهای نفتی به رشد تولید ناخالص داخلی ایران کمک کرد.
حالا که تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در این کشور مشخص شده، دنیا باید خودش را برای عرضه نفت ایران آماده کند. این کشور کاملا مصمم است که نفت خود را روانه بازارهای جهانی کند.
در این میان اولین پرسشی که پس از پیروزی حسن روحانی رییس‌جمهور در انتخابات در بین جامعه صنعت نفت مطرح می‌شود این است که آیا زنگنه سکان‌دار وزارت نفت خواهد ماند اما قطعا اگر زنگنه در وزارت نفت دولت دوازدهم نباشد سایه سیاست‌های وی بر وزارت نفت و صنعت نفت ایران در دولت دوازدهم سنگینی خواهد کرد.
برنامه کلیدی نفتی دولت دوازدهم
در همین حال مهم‌ترین برنامه کلیدی صنعت نفت در دولت دوازدهم افزایش ظرفیت تولید نفت‌خام، تثبیت وضعیت موجود صادرات نفت کشور خواهد بود و قطعا در راستای جبران افت طبیعی تولید از میادین، افزایش ضریب بازیافت و در نهایت بالا رفتن ظرفیت تولید نفت‌خام در طول چند هفته آینده شاهد امضای قراردادهای توسعه میادین آزادگان، یادآوران، لایه نفتی پارس‌جنوبی، چشمه خوش، میادین نفتی مناطق نفتخیز جنوب و... با شرکت‌های شل انگلیس، توتال فرانسه، گازپروم روسیه، او‌ام‌وی اتریش و... خواهیم بود.
در شرایط فعلی ظرفیت تولید نفت‌خام ایران به حدود چهار میلیون بشکه رسیده اما قطعا این ظرفیت تا پایان فعالیت دولت دوازدهم به حدود 7/4 تا 5 پنج میلیون بشکه در روز قابل افزایش خواهد بود.
دومین برنامه استراتژیک نفتی دولت دوازدهم که متناسب با افزایش تولید و ضریب بازیافت میادین نفتی پیش می‌رود، توسعه کامل فازهای باقی مانده پارس‌جنوبی و اجرای اولین پروژه افزایش ضریب بازیافت از فازهای در دست بهره‌برداری این میدان مشترک است.
تا سال آینده ظرفیت تولید گاز ایران در پارس‌جنوبی قطعا از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می‌کند و تا چند هفته آینده قرارداد 8/4 میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی و اجرای طرح تثبیت و تقویت فشار گاز با توتال فرانسه امضا خواهد شد و در مجموع در این حوزه پتانسیل 25 تا 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید وجود دارد.
خودکفایی واردات بنزین و ورود به جمع صادرکنندگان
فاز یک ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت تولید روزانه 12 تا 5/12 میلیون لیتر بنزین یورو چهار بهار امسال افتتاح شد و در گام اول ابتدا تولید بنزین این پالایشگاه میعانات گازی از پنج میلیون لیتر فعلی به ظرفیت کامل و سپس فاز دوم این طرح تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.
با بهره‌برداری کامل این پروژه پالایشگاهی علاوه بر خودکفایی، ایران به جمع صادرکنندگان بنزین جهان می‌پیوندد و عملا فشار منتقدان بر دولت روحانی برای واردات بنزین کاسته می‌شود. به گزارش انرژی‌نیوز، در کنار این سه برنامه استراتژیک، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در پالایشگاه‌های موجود، تکمیل و بهره‌برداری از مجتمع پالایشگاهی سیراف، تعیین تکلیف قراردادهای صادرات گاز، توسعه شبکه گاز روستایی، جمع‌آوری گازهای همراه و توسعه صنایع پتروشیمی از دیگر برنامه‌های مهم اجرایی صنعت نفت در دولت دوازدهم خواهد بود.
در همین حال حسین امیری‌خامکانی، نایب‌رییس کمیسیون انرژی حضور گسترده مردم در انتخابات را بیانگر دموکراسی‌خواهی مردم ایران دانسته و گفت: مردم متوجه بودند که اگر خواهان تحول و توسعه در کشور هستند باید بی‌تفاوت نباشند حتی اگر مجبور باشند چند ساعت را در آفتاب و گرما با کودکان خود بمانند اما اجازه نمی‌دهند که کشور و به‌ویژه صنعت نفت با بی‌تدبیری اداره شود.
وی ادامه داد: صنعت نفت در دولت تدبیر و امید واقعا نجات پیدا کرد. تقریبا تولید و صادرات رو به توقف بود. کشتی‌های ما در دریا مانند زمان جنگ اگر حرکت می‌کردند با پرچم سایر کشورها بود و ناامیدی در صنعت و در بین کارکنان آن حاکم شده بود. با تدبیر این دولت صنعت نجات پیدا کرد. در دولت یازدهم فازهای پارس‌جنوبی تکمیل شد و به‌خصوص با برجام بود که در بخش نرم‌افزاری توانسته‌اند به‌پیش بروند. مردم این مسایل را با تمام وجود احساس می‌کردند و خواهان ادامه این روند بودند. کل آرای مردم موجب غرور ملی و ثبات در منطقه و بالا بردن قدرت چانه‌زنی دیپلمات‌های ما به‌ویژه در حوزه دیپلماسی نفتی می‌شود. این انتخاب حداکثری هم موجب می‌شود ما وارد مرحله جدیدی از دیپلماسی شویم و قطعا قدرت چانه‌زنی ما در بازار نفت اپک افزایش خواهد یافت و مرحله جدیدی از روابط ما را در دنیا رقم خواهد زد.
امیری‌خامکانی با بیان اینکه یکی از برگ‌های برنده حسن روحانی عملکرد ایشان در حوزه نفت و گاز بود به انرژی امروز گفت: مقام معظم رهبری در روز عید در مشهد که بر عملکرد امور اجرایی کشور مروری کردند در صحبت‌هایشان تلویحا از حوزه نفت و گاز اظهار رضایت کردند. این مساله نشان می‌دهد در حوزه نفت و گاز خوب کارکرده است. صنعتگران و کارآفرینان در همه بخش‌های مختلف به عینه این مساله را لمس کرده بودند و مردمی که با پروژه‌های عمرانی سروکار دارند متوجه بودند که اتفاقات مهمی در صنعت کشور در حال وقوع است.
نایب‌رییس کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه در استان خوزستان مردم احساس کردند دولت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهد، گفت: دولت در حوزه نفت و گاز، اشتغالزایی و صنعت با برجام، سیاست خارجی و دیپلماسی نفتی آقای زنگنه موفق عمل کرد و کوتاهی نکرد و توانست فازهای جدید راه‌اندازی کند و تولید و صادرات افزایش پیدا کرد. این موارد خطری که می‌رفت تا استان خوزستان را از رونق بیندازد را رفع کرد.
امیری‌خامکانی در پایان گفت: آقای زنگنه در بحث دیپلماسی نفتی و سیاست خارجی تایید خود را از مردم گرفته است و پس از این تصور می‌کنم اقدامات وزارت خارجه و وزارت نفت می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و قدرت چانه‌زنی این وزارتخانه را بالا می‌برد. قطعا می‌توانیم در صنعت نفت تحرک ویژه‌ای ایجاد کنیم. به‌ویژه در زمینه صادرات نفت و گاز در منطقه انتخابات بی‌تاثیر نخواهد بود.