دفاع سیف از آمار بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی گفت: بخش آمار بانک مرکزی را باید به مثابه دیده‌بانی تلقی کرد که به رصد وضعیت اقتصادی جاری کشور می‌پردازد‌.
به گزارش «جهان‌صنعت» به نقل از بانک مرکزی، ولی‌الله سیف گفت: آمار به معنای مشاهده، یادگیری و به اشتراک گذاشتن واقعیت‌ها درباره جهان واقعی بدون دخالت دادن تعصبات و قضاوت است‌. اهمیت و نقش آمار به عنوان ابزار جمع‌آوری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل با رشد و توسعه جوامع بشری نمایان‌تر شده و برای برنامه‌ریزی و ارزیابی برنامه‌های دولت و بخش خصوصی، مباحث سیاستی و مطلع نگه داشتن مردم از وضعیت کشور و ارائه تحلیل‌های مقایسه‌ای، بسیار حیاتی و ارزشمند است‌.
وی افزود: با گسترش رقابت‌های جهانی از یک سو و اهمیت سیاست‌های دولت‌ها و سیاستگذاری بانک‌های مرکزی از سویی دیگر، دقت در تصمیم‌گیری‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته که این موضوع نیز منوط به در اختیار داشتن آمار و اطلاعات صحیح، به روز و دقیق است‌. اکثر کشورها نیز برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی مد نظر خود، اقدام به تهیه برنامه‌های توسعه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت می‌کنند که در این مسیر نیز تبیین وضعیت موجود و پیش‌بینی تحولات اقتصادی و اجتماعی در آینده، شرط لازم در برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های توسعه است‌.
سیف گفت: بانک مرکزی به‌عنوان یک نهاد سیاستگذار، خود یکی از استفاده‌کنندگان اصلی تولیدات آماری به‌شمار می‌آید و این بانک از اطلاعات تولیدی در فرآیند تنظیم و اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری و ارزی استفاده می‌کند و ضمن بهره‌برداری از آنها برای تهیه گزارش‌های تحلیلی و تنظیم سیاست‌های پولی، اعتباری و ارزی، به‌طور مستمر و در یک تواتر منظم منتشر می‌شوند تا دیگر نهادهای سیاستگذار، محققان و عموم افراد جامعه نیز از آنها بهره جویند‌.