حماسه واقعی

آفتاب‌یزد- گروه سیاسی: «طولانی‌ترین صف را در طول 15 سال حضورم در تهران دیدم».
این گزاره را «توماس اردبرینک» خبرنگار نیویورک‌ تایمز در صفحه توئیتر خود برای توصیف حضور پرشمار مردم در حسینیه ارشاد، نوشته بود. گویا ملت ایران به مطالبه حضور 11+1 لبیک گفتند و حضور شگفت‌انگیزشان در حسینیه ارشاد بر ‌جای جای این سرزمین تسری یافت.
ایرانیان فراسوی مرزها، پیشگام در تعیین سرنوشت کشورشان بودند به‌طوری که هنوز در درون مرزها سه‌ساعت تا آغاز رای‌گیری زمان باقی مانده بود، اما در نیوزیلند مردم در صف‌های رای‌گیری ایستاده بودند. به هر روی در داخل کشور هم از ساعت 8 صبح، مردم در مقابل شعب اخذ رای‌گیری حاضر شدند، اما این حضور آنچنان پرشمار بود که ملت را تا ساعت‌ها در صفوف رای‌گیری منتظر نگاه داشت و اگر هلی‌شاتی را بر فراز آسمان کشور به پرواز درمی‌آوردیم، تصاویر به دست آمده از این دوربین پرنده، نشان از آن داشت که تمامی ملت ایران از منازلشان بیرون آمده و در کوچه‌ها و خیابان‌ها پراکنده شده‌اند. حضور طولانی در صفوف رای‌گیری در این بهار گرم، موجب شد تا مقامات کشور و دولتمردان مردم را به صبر و شکیبایی دعوت کنند. اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری در همین راستا در صفحه توئیتر خود چنین نوشت: «از معطلی در صف‌های اخذ رای ناراحت نشوید. با تحمل این معطلی چندساعته سرنوشت چندین ساله خودتان و فرزندانتان رقم می‌خورد.» نکته قابل توجه درخصوص فزونی جمعیت در صفوف رای‌گیری آن بود که سایت‌های خبری و کانال‌های تلگرامی اقدام به انتشار شعبی کردند که جمعیت در آنها دارای پراکندگی بود تا مردم با سهولت بیشتری بتوانند آراء خود را روانه صندوق‌های رای کنند. به هرروی ملت ایران روز گذشته در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌گونه‌ای حضور یافتند و شگفتی آفریدند که حتی رسانه‌های خارجی نیز از آن با بهت و حیرت یاد کردند. دیروز کسانی پای صندوق‌های رای حاضر شدند که برای نخستین بار در طول انقلاب اسلامی صفحه آخر شناسنامه‌هایشان آغشته به مرکب آبی شد.
****


هنرمندان
همراهی هنرمندان، ورزشکاران و قهرمانان ملی در ایام انتخابات کم‌نظیر و شاید بی‌بدیل بود.
هوشنگ ابتهاج، شاعر نام‌آور و مطرح جهان، در شهر بن آلمان در محل اخذ رای حاضر شد و رای خود را روانه صندوق کرد.
محمدعلی کشاورز، بازیگر سینما و تلویزیون که به‌دلیل بیماری قادر نیست حرکت کند؛ ظهر جمعه با ویلچر خود را به صندوق رای رساند تا در انتخابات شرکت کرده و رای خود را به صندوق بیندازد.
اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا و کمال تبریزی که برای شرکت در جشنواره کن در فرانسه حضور داشتند، آراء خود را در شعبه اخذ رای در شهر کن روانه صندوق‌های رای کردند. لازم به ذکر است، هتل اینترکنتیننتال شهر کن محل رای‌گیری هنرمندان بوده است، چراکه ایران در کن فرانسه دارای کنسولگری نیست.
کیومرث پوراحمد با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت. وی در بدو ورود به حسینیه ارشاد مورد استقبال مردم قرار گرفت.
ترانه علیدوستی نیز با حضور در دانشگاه امیرکبیر در انتخابات شرکت کرد.
رخشان بنی‌اعتماد، باران کوثری و جهانگیر کوثری نیز در نخستین ساعات رای‌گیری در حسینیه ارشاد حاضر شدند و آراء خود را در صندوق‌های رای ریختند.
احمدرضا احمدی، شاعر ۷۷ ساله کشورمان که این روزها از بیماری قلبی و ناراحتی ریه رنج می‌برد و بنیانگذار گروه طرفه به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری، خود را به یکی از شعب اخذ رای رساند تا رای خود را به صندوق بیندازد.
بیژن کامکار، نوازنده دف، رباب، تمبک، تار و خواننده موسیقی کردی و سنتی ایرانی و از اعضای گروه کامکاره، به همراه همسرش (نجمه تجدد) در سلیمانیه عراق رای خود را به صندوق انداخت.
بهنوش طباطبایی در جمهوری چک رای خود را روانه صندوق کرد.
از ورزشکاران نیز می‌توان به تیم ملی والیبال ایران اشاره کرد که در اردوی لهستان بسر می‌برند، در انتخابات شرکت کردند.
***
رسانه ها
حضور کم‌نظیر و حیرت‌انگیز ملت ایران در پای صندوق‌های رای بازتاب فراوانی در رسانه‌های خارجی داشت. خبرنگاران بین‌المللی حاضر در ایران هرکدام با بهت و شگفتی از حماسه روزگذشته مردم ایران یاد می‌کردند.
برخی از این رسانه‌ها بر این باور بودند که این حضور باشکوه یا به‌خاطر انتخاب ادامه رابطه با غرب یا قطع روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده است. به ظن این رسانه‌ها، گزینش بین برجامیان و نابرجامیان نیز علت دیگری برای حضور مملو از جمعیت پای صندوق‌های رای بوده است.
***
پاستورنشینان
زنان و مردان ساکن پاستور هم در مناطق مختلف حضور یافتند و آراء خود را به صندوق‌های رای انداختند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور صبح جمعه به همراه همسرش در حسینیه ارشاد حاضر شد. وی پس از انداختن رای خود در صندوق‌های مستقر در محل رای‌گیری در جمع خبرنگاران درباره سیاست‌های خارجه ایران در سال‌های آینده با تاکید بر اینکه سیاست‌های ایران در زمینه مسائل خارجی مانند چهار سال گذشته خواهد بود،‌ اظهارکرد: تعامل با دنیا،‌ دفاع از ارزش‌های ایران و دفاع از حقوق ملت ایران در میز مذاکره، سیاست ایران در مسائل خارجی خواهد بود. من فکر می‌کنم این سیاست باید در دنیا از طریق سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف و گفتگو با آنها اجرا شود و همه سوءتفاهم‌ها را برطرف کنیم و راه پیشرفت کشور را ادامه دهیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره رابطه ایران با آمریکا در سال‌های آتی خاطرنشان کرد: ما به‌دنبال مذاکره مستقیم با آمریکا نیستیم الا در محدوده مسائل هسته‌ای، اما در منطقه و مواردی که منوط به منافع ملی کشور شود، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان نیز به همراه همسرش در حسینیه ارشاد حاضر شد و ظهر روز جمعه در جریان بعد از بازدید از ستاد انتخابات خارج از کشور در وزارت خارجه، اظهارکرد: انتخابات ریاست‌جمهوری در 102 کشور برگزار می‌شود. انتخابات ریاست‌جمهوری در 41 کشور آسیایی با در نظرگرفتن 158 شعبه اخذ رای در 26 کشور اروپایی با 61 صندوق رای در 12 کشور قاره آمریکا با 67 صندوق رای و در 22 کشور آفریقایی با در نظرگرفتن 24 صندوق رای برگزار شده است.
وی با بیان اینکه به همه ایرانیان در خارج از کشور این اطمینان داده می‌شود که تک تک این آراء اهمیت دارد و از رای آنها صیانت می‌شود، اظهارکرد: برای کشور عراق 22 صندوق رای در نظر گرفته شده که هموطنانمان که در این کشور زندگی می‌کنند و زائران عتبات عالیات بتوانند به‌راحتی در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: برای سوریه نیز 8 صندوق رای در نقاط مختلف این کشور در نظر گرفته شده است.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت پس از حضور در حسینیه جماران و رای دادن، در جمع خبرنگاران گفت: جمعه برای ملت ایران روز بزرگی است، زیرا نه تنها رئیس‌جمهوری را انتخاب می‌کند، بلکه مرحله دیگری از توسعه سیاسی خود را رقم می‌زند. ما در فرآیند انتخابات نشان دادیم که یک مرحله بالاتری از توسعه سیاسی را به‌دست می‌آوریم. توسعه سیاسی و دموکراسی چیزی نیست که یک شبه به‌دست آوریم، برای آن بیش از صد سال است تلاش می‌کنیم. جمهوری اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری شکل گرفت که باید قدر آن را بدانیم.
زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: یک نفر رئیس‌جمهور می‌شود و باید همه به آن فرد کمک کنیم تا موفق شود، نه مثل چهار سال گذشته که یکی رئیس‌جمهور شد و دیگران تلاش کردند وی را زمین بزنند این روش ناجوانمردانه‌ای است. صندوق رای محل پایان مخاصمات است و حالا برای توسعه کشور باید رفاقت‌ها آغاز شود.
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در اولین ساعات رای‌گیری با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را در صندوق انداخت و در جمع خبرنگاران اظهارکرد: مردم چهار سال آینده ایران را رقم می‌زنند البته آینده بلندمت ایران در گرو انتخابی است که جمعه انجام می‌دهند و امیدواریم برای امید بیشتر، پیشرفت و اعتلای ایران مردم با قوت پای صندوق‌های رای بیایند.
وی افزود: نتیجه این کار سربلندی مردم و جایگاه قوی‌تری را در مناسبات ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای برای مردم خواهد داشت تا ایران بتواند با قوت و اقتدار بیشتری در زمینه‌های تجارت، توریسم، گسترش روابط و... پیش برود.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ارزیابی بنده این است که مردم خیلی پرشور حضور پیدا کرده‌اند و نشان می‌دهد که پای کار آمده‌اند. امیدواریم حضور و مشارکت بالا باشد. این فرصت یک روز است، اما با یک روز آینده چهار سال یا حتی بیشتر رقم زده می‌شود.
ابتکار افزود: خیلی وقت‌ها روسای‌جمهور آمده‌اند و سیاستی را اتخاذ کرده‌اند که تا سال‌ها کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران، گفت: این انتخاباتی است که شخصیت محبوب ما حضرت آیت‌الله هاشمی، یار دیرین حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در این رای‌گیری شرکت ندارند، ما ارادتمندان ایشان در این محل که همیشه رای خود را به صندوق‌ها می‌سپردند، حضور پیدا کردیم تا ضمن اینکه به تعهد اجتماعی و اخلاقی خود عمل می‌کنیم، ارادتمان را نیز به ایشان نشان دهیم.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به همراه خانواده‌اش در ستاد انتخابات وزارت امورخارجه حضور پیدا کرد و در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد.
هنگام حضور علی‌اکبر صالحی، حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور نیز حضور داشت.
سید محمود علوی، وزیر اطلاعات هم پس از شرکت در انتخابات در صندوق مستقر در وزارت کشور، اظهارکرد: همواره زمانی که نوبت نقش‌آفرینی مردم بوده آنها رساترین، اثرگذارترین و امنیت‌آفرین‌ترین نقش را از خود به ثبت رسانده‌اند. ما نیز با شناختی که از مردم داریم یقین داشتیم که مردم در انتخابات پیش‌رو نیز حضور امنیت‌ساز خود را به نمایش درمی‌آورند و به لطف خدا تا این لحظه شاهد حضور پرشور، هوشیارانه و آگاهانه آنها پای صندوق‌های رای و پاسخشان به فراخوان رهبر معظم انقلاب برای حضور در عرصه انتخابات هستیم. وی اظهارکرد: به لطف خدا امنیت درون‌زایی که از حضور یکایک مردم در کشور می‌جوشد، اثرات خود را گذاشته است و در مناسبت‌های گذشته که شاید جریان‌های ضدامنیتی و ضدنظام سعی می‌کردند تا به نوعی حضور خود را نشان دهند و تهدیداتی را بیافرینند، اما در این دوره نسبت به انتخابات و مناسبت‌های گذشته شاهد افت این فعالیت‌ها هستیم.
وزیر اطلاعات خاطرنشان‌کرد: چندین گروه کوچک و نیمه‌بزرگ تاکنون زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج) قرارگرفته‌اند و هیچ موردی که جریانات ضدانقلاب و ضدامنیتی توانسته باشند در روز حضور مردم در پای صندوق‌های رای برسانند، نداشته‌ایم و همکاران ما در سراسر کشور با هوشیاری تمام شرایط را رصد می‌کنند و اگر کوچک‌ترین حرکت مشکوکی را ببینند آن را زیر نظر قرار می‌دهند و اگر بدانند که توطئه‌ای از سوی دشمن وجود دارد ضربه لازم را وارد می‌کنند.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز پس از مشارکت در انتخابات و انداختن رای به صندوق مستقر در وزارت کشور اظهارکرد: من فکر می‌کنم میزان مشارکت بسیار بسیار بالا باشد.
وی ادامه داد: من همواره نوشتم این انتخابات ویژگی بسیار پیچیده‌ای دارد و انتخاب بین خوب و خوب‌تر نیست، بلکه انتخاب بین آگاهی و گمراهی و راه و بیراه است.
آخوندی خاطرنشان‌کرد: حضور و مشارکت مردم مهم است و نقش تاثیرگذاری در آینده ایران دارد. من امیدوارم آگاهی در ایران پیروز شود.
محمدرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در وزارت کشور هم رای خود را در یکی صندوق‌های وزارت کشور انداخت.
****
سیاست ورزان
جمعی از سران کشور و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا روز گذشته در جمع مردم کوی و برزن حضور یافتند و آراء خود را در صندوق‌های رای ریختند.
آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه حضور در پای صندوق‌های رای و شرکت در انتخابات علاوه بر به نمایش گذاشتن همبستگی و اتحاد ملی، موجب ارتقای سطح امنیت و اقتدار کشور می‌شود، گفت: فارغ از نتیجه نهایی، قطعا ملت ایران پیروز واقعی این انتخابات است.
همچنین محسن هاشمی، یاسر هاشمی، عفت مرعشی و فاطمه هاشمی برای شرکت در انتخابات شورای شهر در حسینیه جماران حاضر شدند.
محسن هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: انتخابات کم‌هزینه‌ترین مسیر برای اصلاح در کشور است و خوشبختانه نظام جمهوری اسلامی این امکان را در اختیار مردم قرار داده تا هر چهار سال یکبار سرنوشت خود را با انتخابات رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه دو تفکر سیاسی در انتخابات پیش‌رو روبه‌روی هم هستند، ادامه داد: در این راستا حرف‌های زیادی زده شد و سیمای جمهوری اسلامی هم وقت مناسبی گذاشت تا همه بتوانند حرف‌هایشان را بزنند، همچنین سخنرانی‌ها و مراسم مختلفی در طول انتخابات برگزار شد.
هاشمی تاکید کرد: چه در زمان ثبت‌نام، چه در زمان تایید صلاحیت‌ها و چه در زمان تبلیغات و مناظرات بسیار خوب عمل شده و خوشبختانه انتخابات به آرامی در حال برگزاری است و جا دارد از دولت آقای روحانی و مسئولان انتخابات در وزارت کشور و نیروهای انتظامی و امنیتی و همه کسانی که در برگزاری انتخابات تلاش کردند تشکر شود.
مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی صبح جمعه در زندان اوین رای خود را به صندوق سیار شماره ١٨٣ اوین انداختند.
سیدحسن خمینی، سیدعلی خمینی، سیدیاسر خمینی، صدیقه مصطفوی، فاطمه طباطبایی، عدنان طباطبایی فرزند مرحوم صادق طباطبایی، مرتضی اشراقی و علی اشراقی؛ از اعضای بیت امام راحل در انتخابات در حسینیه جماران شرکت کردند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس در حاشیه حضور در انتخابات در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در خیابان امامزاده ابراهیم قم عنوان کرد: رای مردم امانت است و کنترل و نظارت دقیق بر انتخابات و صیانت از آرای مردم به‌خوبی انجام می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز شاهد حضور یکپارچه ملت ایران در صحنه و تعیین سرنوشت خودشان هستیم که با توجه به آشفتگی‌هایی که در منطقه وجود دارد، رویدادی مهم را در پیش داریم. وی اظهارکرد: استقبال خوبی را از طرف مردم در انتخابات شاهد بودیم، مردم با علاقه شرکت کرده و به وظیفه ملی خود عمل می‌کنند، در این راستا، انتخابات شوراها هم اهمیت زیادی دارد و در عمران و آبادانی شهرها موثر است. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صدا و سیما در مناظرات وقت مناسبی برای کاندیداها داد و تلاش کرد انتخابات بدون مشکل برگزار شود.
مصطفی تاج‌زاده نیز با حضور در حسینیه ارشاد گفت: «به مرددها بگویید این انتخابات برای انتخاب رئیس‌جمهور نیست. این انتخاب آینده ایران است.»
بهزاد نبوی، محسن میردامادی، علی شکوری‌راد، دبیرکل اتحاد ملت در کنار آذر منصوری، امیرآریا زند و زهرا مجردی با حضور در پای صندوق‌های رای، نام نامزد مورد نظر خود را برای انتخابات روی برگه‌های رای نوشتند.
دکتر پوران شریعت‌رضوی، استاد دانشگاه و همسر مرحوم دکتر علی شریعتی نیز در انتخابات شرکت کرد و رای خود را به صندوق رای در حسینیه ارشاد انداخت.
حجت‌الاسلام والمسلمین زم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حسینیه ارشاد در خصوص حضور مردم در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری اظهارکرد: مردم آمده‌اند و می‌گویند که بالاخره باید کار یکسره و تکلیف روشن شود. مردم خسته شده‌اند و نمی‌خواهند درجا بزنند یا دور بزنند، بلکه می‌خواهند پیش بروند. همه دنیا ملت ایران و انقلاب اسلامی را دوست دارند، ولی باید کمی ما هم رفتارمان را درست کنیم. ان‌شاءالله با حضور مردم امروز به امید خدا، رئیس‌جمهور منتخب رای بالایی بیاورد؛ در این صورت می‌تواند با قدرت بیشتری عمل کند.
عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات پس از شرکت در انتخابات اظهارکرد: به این نتیجه رسیده‌ام که شرکت در انتخابات بهتر از عدم شرکت است و هر انتخاباتی تاثیر خودش را خواهد داشت.
او افزود: در حال حاضر و با اوضاع موجود وظیفه همه مردم ایران شرکت در انتخابات است. قطعا شرکت در انتخابات برای ملت ایران نتیجه‌بخش خواهد بود.
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شرکت کرد و رای خود را به صندوق انداخت.
خلیفه ارامنه تهران گفت: من به مردم عزیزمان توصیه می‌کنم در انتخابات مشارکت کنند و به کسی رای بدهند که در راه عظمت و تمامیت ایران گام‌های موثری بردارد. چون کشور ایران کشوری بزرگ است و ملت ایران؛ ملتی با فرهنگ غنی و دیرین است و هرکسی که مسئولیت اداره این کشور را برعهده می‌گیرد؛ انسان بزرگواری است. به همین دلیل بسیار خوشحالم که مردم ایران مشارکت خوبی در این انتخابات دارند و با شور و اشتیاق در آن شرکت می‌کنند. من دیدم که مردم ما در حوزه‌های ارامنه هم با شور و اشتیاق در این انتخابات شرکت کرده‌اند.
محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. عارف به همراه همسرش در شعبه اخذ رای حسینیه ارشاد حاضر شد.
سعید حجاریان با حضور در پای صندوق رای، رای خود را به صندوق انداخت. شبکه‌های اجتماعی تصاویری از حضور حجاریان را پای صندوق‌های رای منتشر کرده‌اند.
****
مراجع معظم تقلید
روز گذشته مراجع عظام قم نیز بر حضور پرشور در پای صندوق‌های رای تاکید کردند.آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پس از انداختن رای خود به صندوق، گفت: ملت شریف ایران بداند هر کسی که انتخاب شده همه باید او را یاری کنند و گفتگوهای زمان انتخابات و تبلیغات باید فراموش شده و برای رفع مشکلات همه به کمک رئیس جمهوری منتخب بیایند.
آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز اظهارداشت: مردم ایران ثابت کرده‌اند در تمام صحنه‌ها به نظام متعهد هستند. لازم است همه به میدان بیایند، زن و مرد و پیر و جوان با حضوری شکوهمند در انتخابات، در مقابل دشمنان شکوهی دوباره ایجاد کنند.
آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید هم پس از انداختن رای خود گفت: هر چه حضور در پای صندوق‌های رای گسترده‌تر باشد و فرد صالح و مومن را انتخاب کنیم به حفظ نظام که از واجبات است، کمک کرده‌ایم. نظام اسلامی دارای ۲ پایه اسلامیت و جمهوریت است، اضافه کرد: باید اساس قوانین نظام اسلامی بر پایه اسلام باشد.
آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز پس از شرکت در انتخابات عنوان کرد: امیدوارم همواره مسلمانان و مردم ایران سربلند، با عظمت تحت عنایت حضرت ولی‌عصر(عج) قرار داشته باشند. امیدوارم مردم در دنیا و آخرت از گرفتاری‌ها محفوظ و همه آنان از مقاصد صحیح و درست برخوردار باشند.
آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی نیز با تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات، گفت: ملت شریف ایران همانگونه که همه ساله در مقاطع حساس کشور وارد صحنه شده است، انتظار ما از ملت بزرگ و نجیب ایران اسلامی این است که سرنوشت مملکت را به‌دست شخصی اصلح بسپارند تا سرنوشت این ملت را به وجه احسن انجام دهد.
***
کاندیداها
نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات هر یک برحسب خط فکری خود مکانی را برای رای‌دهی برگزیده بود.
حجت‌الاسلام حسن روحانی، در حسینیه ارشاد حضور یافت و پس از آنکه رای خود را به صندوق انداخت، در جمع خبرنگاران گفت: هر نامزدی که انتخاب می‌شود باید به او کمک کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه حضور پرشور در انتخابات، قدرت ملی و امنیت ملی را تقویت می‌کند، اظهارکرد: یکی از آورده‌ها و آثار نظام جمهوری اسلامی حاکمیت ملی است و این حاکمیت را حضور مردم در شهرها و روستاها و در صفوف طولانی صندوق‌های رای به اثبات می‌رسانند. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکیدکرد: مردم همیشه احساس تکلیف می‌کنند و با حضور در پای صندوق‌های رای سرنوشت خود و فرزندانشان و حتی سرنوشت نسل‌های آینده را تعیین می‌کنند.
روحانی حضور پرشور در انتخابات را موجب هموار شدن مسیر پیشرفت عنوان کرد و گفت: ما به سمت سال ۱۴۰۰ حرکت می‌کنیم یعنی به سمت قرن جدید، باید تلاش کنیم با آمادگی کامل وارد این قرن جدید شویم.
ابراهیم رئیسی نیز با حضور در مسجد ارشاد شهرری، رای خود را به صندوق انداخت. وی پس از انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران گفت: همه باید به رای مردم احترام بگذاریم. در دنیا با رای مردم قیافه می‌گیرند و حرف آن را می‌زنند، اما در جمهوری اسلامی رای مردم یک واقعیت است.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر پیروز انتخابات نباشد واکنش وی چه خواهد بود، گفت: مملکت ما، مملکت قانون است و برای همه جریان‌ها و جناح‌های سیاسی، محوریت قانون نه در حرف بلکه در عمل باید به رسمیت شناخته شود.
رئیسی تصریح کرد: باید همه کاندیداها در هر دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها به‌دلیل اطمینان‌بخش بودن سازوکار انتخابات و به دلیل قابلیت پیگیری تخلفات، همه آنان تسلیم نتیجه انتخابات باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که در صورت پیروزی رقبایش در انتخابات چه خواهد کرد، گفت: من به نتیجه رای مردم احترام می‌گذارم و این نتیجه برای من و همه مردم قابل اطمینان است.
مصطفی هاشمی‌طبا که در صندوق اخذ رای دبستان شهید قاسم‌زاده، خیابان شهید عراقی در صف رای‌دهی ایستاده بود، درباره لزوم تمکین به قانون گفت: رئیس‌جمهوری که به قانون تمکین نکند یا بخواهد فراتر از قانون عمل کند اساسا شخصیت رئیس‌جمهوری ندارد.
وی در مورد علت عدم انصرافش از انتخابات اظهارداشت: من با ایده مشخصی آمده‌ام و آن را مطرح کردم و انصراف به معنی انصراف از عقایدم است. من بر سر مواضع خود هستم ولو اینکه حتی یک رای هم نیاورم. ما باید پیش‌بینی اتفاقات غیرممکن را داشته باشیم هرچند که من نمی‌خواهم بحث را باز کنم.
این کاندیدای انتخابات در پاسخ به این سوال که ممکن است آرای داده شده به وی از صندوق آرای روحانی کم شود، گفت: ایشان بدون اینکه به رای من نیاز داشته باشند باید رای داشته باشند.
مصطفی میرسلیم به مسجد قبای حاضر در ساختمان صدا و سیما رفت و در آنجا به رای‌دهی پرداخت. پس از آن در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور یافت و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «روند انتخابات در مجموع خوب بوده است نه اینکه بی‌نقص نبوده است» اظهار داشت: وقتی روند اخذ رای را مقایسه می‌کنیم، با تجربه طولانی که در جمهوری اسلامی ایران داشته‌ایم، کارها نسبتا به‌خوبی پیش رفته است.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه حزب موتلفه اسلامی و ادامه حضور او در رقابت‌های انتخاباتی اظهارکرد: متاسفانه اشتباهی انجام شد و بر اساس استنباطی که از سفر من به مشهد داشتند، فکر کردند که من از انتخابات کناره‌گیری کرده‌ام و این پیش‌تصور برایشان ایجاد شد.