ملت تكراركرد

روحاني: شنبه روز نشاط مردم است رييسي: همه باید نتیجه را بپذيرند خبرآخر: شركت بيش از40 ميليون نفر در انتخابات   گزارش ميداني «اعتماد»  از حال و هواي انتخابات+ گزارش از فضاي مجازي     تحليل‌هايي از: عباس عبدي، محسن رهامي و...  
گروه سياسي| 8 صبح جمعه؛ صف‌هايي كه پيش از بازگشايي شعبات اخذ راي به طول صدها متر كشيده شده بود، نويد «تكرار ملت» را مي‌داد؛ حماسه‌اي كه اين‌بار هم پرشورتر از همه دوره‌هاي گذشته خلق شد تا پيروز ميدان بازهم ملت سربلند ايران باشند. ملت بزرگ ايران كه همواره در همه صحنه‌ها به خوبي حضور دارند، اين‌بار ركورد جديدي از خود به جاي گذاشتند. در اين ميان كندي روند راي‌گيري از سوي متصديان شعبات راي، بارها مورد اعتراض قرار گرفت تا جمعيت همچنان رو به افزايش باشد. صدها متري كه دم در شعبات اخذ با صف مردم تشكيل شده بود، وزارت كشور را وادار به تمديدهاي پياپي زمان راي‌گيري كرد. اما باز هم نگراني‌ها ادامه داشت. با تسريع در روند راي‌گيري، شتاب بيشتري بر كاهش صف‌ راي‌دهندگان انجام شد اما باز هم ته صف خيلي دورتر از درهاي شعب اخذ راي بود، تا جايي كه در آخرين تمديد زمان راي‌گيري كه ساعت 11 بود، اعلام شد كه جمعيت باز مانده از راي، به داخل شعب رفته و بعد از بسته شدن در‌ها اقدام به اخذ آراي‌شان خواهد شد. در اين ميان اما راي‌دهندگان باز هم اسير جوسازي‌هايي شدند كه از سوي حاميان يكي از كانديداها مطرح شد. اعلام نتيجه آرا تا ساعت 18 كه هنوز طبق قانون اجازه گشودن در صندوق‌ها از سوي وزير كشور صادر نشده بود، در نوع خود جالب توجه بود. اما جالب‌تر اينجاست كه خيلي‌ها هم با طرح پيروزي زودهنگام يكي از كانديداها، مي‌خواستند نقشي در بازگرداندن مردم از حوزه‌هاي اخذ راي به دليل اطمينان از پيروزي يكي از كانديداها ايفا كنند. در اين ميان فضاي مجازي به خوبي توانست بر نگه‌ داشتن صف مردمي كه مدت‌ها ايستاده بودند، اصرار بورزد. توييت‌هايي كه منتشر مي‌شد و خبرهايي كه در آن از مردم خواسته ‌شد تا در صف‌ها بمانند، توانست آمار راي‌دهندگان را تا ساعت 9 شب گذشته به 35 ميليون نفر برساند و آخرين تمديد را تا ساعت 12 شب اعلام كند.
حضور پرشور مردم در انتخابات موجب هموارسازي راه توسعه كشور مي‌شود
حسن روحاني، رييس‌جمهور صبح جمعه و در نخستين دقايق آغاز انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا، با حضور در حسينيه ارشاد راي خود را به صندوق انداخت. رييس‌جمهور، حضور پرشور مردم در انتخابات را عاملي براي تقويت قدرت ملي و امنيت ملي دانست و تاكيد كرد: هر نامزدي كه انتخاب مي‌شود بايد به او كمك كرد تا اين مسووليت سنگين را به سرانجام برساند و هر كس كه انتخاب مي‌شود بايد از فردا با وحدت، همدلي و نشاط و شادي به او كمك كنيم. روحاني كه در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: امروز روز بسيار مباركي براي مردم ايران است و مردم در واقع حق تعيين سرنوشت كشور را دارند و با حضور خود سرنوشت كشور را خودشان تعيين مي‌كنند. رييس‌جمهور افزود: يكي از آورده‌ها و آثار نظام جمهوري اسلامي، حاكميت ملي است و اين حاكميت را حضور مردم در شهرها و روستاها و در صفوف طولاني صندوق‌هاي راي به اثبات مي‌رساند. روحاني با اشاره به صفوف فشرده و طولاني مردم در تمامي شهرها و روستاهاي كشور براي شركت در انتخابات و نقش اين حضور پرشور در تقويت قدرت و امنيت ملي و هموارسازي راه توسعه ايران اسلامي، گفت: مردم هميشه احساس تكليف مي‌كنند و با حضور در پاي صندوق‌هاي راي سرنوشت خود و فرزندان‌شان و حتي سرنوشت نسل‌هاي آينده را تعيين مي‌كنند.
با آمادگي كامل وارد قرن 14 بشويم


رييس‌جمهور، هر راي مردم ايران را همچون قطره آبي از درياي خروشان ايران اسلامي توصيف كرد و افزود: ما به سمت سال 1400 يعني به سمت قرن جديد حركت مي‌كنيم و بايد تلاش كنيم با آمادگي كامل وارد اين قرن شويم. روحاني با بيان اينكه اين انتخابات براي تاثيرگذاري كشورمان در منطقه و جهان و براي آسايش خود و فرزندان‌مان است و همه مردم با حضور حداكثري در اين انتخابات شركت مي‌كنند، ادامه داد: هر نامزدي كه انتخاب مي‌شود بايد به او كمك كرد تا اين مسووليت سنگين را به سرانجام برساند و هر كسي كه انتخاب مي‌شود بايد از فردا با وحدت، همدلي و نشاط و شادي به او كمك كنيم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه اساس انتخابات بر مبناي قانون است و اين انتخابات براساس قوانين كشور و در چارچوب مقررات قانوني است، گفت: كشور فقط با قانون اداره مي‌شود و متاسفانه دو مشكلي كه همواره وجود داشته قانون‌گريزي و اخلاق گريزي است كه بايد براي حل اين دو مشكل به هم كمك كنيم. روحاني اظهارداشت: شور و نشاط، شادي و يك رقابت سالم در روز 29 ارديبهشت ماه در سراسر كشور شكل گرفته است و اميدواريم با حضور پرشور مردم سرنوشت انتخابات رياست‌جمهوري در مرحله اول مشخص شود و هر كسي كه انتخاب مي‌شود بايد با اتحاد و همدلي به او براي پيروزي ايران اسلامي كمك كنيم.
راي مردم در نظام ما تشريفاتي نيست
ابراهيم رييسي براي مشاركت در انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري و انداختن راي به صندوق وارد مسجد ارشاد شهرستان شهر ري شد. به گزارش خبرآنلاين، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري پس از انداختن راي به صندوق گفت: ملت ايران در همه صحنه‌ها و حضور در انتخابات همواره افتخارآفرين بوده‌اند. وي گفت: يكي از افتخارات بزرگ جمهوري اسلامي حضور مردم براي شكل دادن به نهادهاي كشور بوده است. راي مردم در نظام جمهوري اسلامي تشريفاتي نيست. رييسي تاكيد كرد: در دنيا با راي مردم قيافه مي‌گيرند و حرف آن را مي‌زنند اما در نظام جمهوري اسلامي راي مردم يك واقعيت است. وي گفت: مردم در اين انتخابات سكاندار قوه مجريه را انتخاب مي‌كنند. پيش بيني مي‌كنم كه حضور مردم در انتخابات حداكثري و بسيار خوب باشد.