۴۰ درصد درآمد بانک‌هاي دنيا از کارمزد

رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي اخذ کارمزد خدمات بانکي را موضوعي کليدي و بسيار مهم دانست و گفت: براساس مطالعات تطبيقي تا ۴۰ درصد درآمد بانک‌هاي دنيا از محل کارمزدها حاصل مي‌شود.
کوروش پرويزيان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با بيان اين مطلب افزود: اگر بانک‌ها به سمت کسب درآمدهاي کارمزدي سوق داده شود، بسياري از شبهات و مسائل موجود در بازار پولي و مالي کشور برطرف خواهد شد.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي با انتقاد از نبود درآمدهاي کارمزدي براي بانک‌هاي کشور گفت: درحالي که بانک‌ها در ايران زيرساخت‌هاي لازم را براي کسب درآمدهاي کارمزدي ايجاد کرده‌اند، ولي از آنها بهره‌برداري نمي‌کنند و بخشي از اين موضوع نيز به دليل رقابت ناسالم شبکه بانکي است.
مديرعامل بانک پارسيان درباره رقابت ناسالم براي دريافت نکردن کارمزدها توضيح داد: متاسفانه برخي از بانک‌ها تصور مي‌کنند با دريافت نکردن کارمزد يا تخفيف به نوعي به مشتريان خود پاداش مي‌دهند و مشتريان خود را اضافه مي‌کنند؛ اين موضوع باعث شده تا تمام فشار براي کسب درآمد، روي جذب سپرده و اعطاي تسهيلات قرار بگيرد.


رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي بازشدن مسير دريافت کارمزد از خدمات بانکي را به نفع مردم دانست و افزود: پرداخت کارمزد توسط اصناف و گيرندگان خدمات بانکي، باعث ارزان تر شدن تسهيلات و دريافت خدمات با کارآمدي بيشتري خواهد شد.
پرويزيان تاکيد کرد: اگر بانک‌ها براساس خدماتي که ارائه مي‌دهند، کارمزد بگيرند، تعادلي در درآمدهاي آنها ايجاد مي‌شود و فشار از روي سود تسهيلات براي کسب درآمد رفع خواهد شد؛ يکي از نقاط ضعف شبکه مالي و پولي کشور در حال حاضر اين است که تمام درآمد بانک‌ها از محل اعطاي تسهيلات تامين مي‌شود.
رئيس کانون بانک‌هاي خصوصي همچنين درباره آغاز خدمات NFC (انجام خدمات پرداخت از طريق تلفن‌هاي هوشمند و بدون نياز به کارت بانکي) در ايران گفت: با استفاده از تکنولوژي NFC مردم مي‌توانند پرداخت‌هاي خود را در فروشگاه‌هاي مختلف بدون نياز به کارت بانکي و تنها از طريق تلفن هوشمند و در يک شبکه‌امن انجام دهند.
مديرعامل بانک پارسيان ادامه داد: بانک‌هاي خصوصي و دولتي ارائه خدمات NFC را آغاز کرده‌اند و اين موضوع باعث افزايش امنيت و راحتي در پرداخت براي مردم خواهد شد.