انتخابات، تنور بورس را داغ کرد

در آخرين روز معاملاتي تالار شيشه‌اي در اين هفته شاخص کل توانست بيش از ۲۱۴ واحد رشد کند. در اين روز تعداد زيادي از نمادهاي گروه مواد غذايي رشد کردند، ولي قندي‌ها بر خلاف روز سه‌شنبه در کانال کاهشي قرار گرفتند.
ديروز چهارشنبه شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۲۱۴ واحد رشد کرد و به رقم ۸۰ هزار و ۳۴۴ واحدي رسيد. علاوه بر اين شاخص کل هم وزن نيز با رشد ۲۳ واحد مواجه شد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۲۱ واحدي بالا رفت.
همچنين شاخص آزاد شناور با ۱۵۹ واحد رشد، رقم ۸۷ هزار و ۶۲۴ واحدي را تجربه کaرد و شاخص بازار اول با ۹۱ واحد رشد تا عدد ۵۵ هزار و ۷۸۴ واحدي بالا رفت. علاوه بر اين شاخص بازار دوم ۸۰۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷۷ هزار و ۹۰۸ واحدي رسيد.
در معاملات ديروز نماد پالايش نفت بندرعباس با ۶۰ واحد تاثير مثبت روي شاخص کل بيشترين نقش را نوسانات دماسنج بازار سرمايه داشت. پس از اين نماد صنايع پتروشيمي‌خليج فارس، خدمات انفورماتيک و شرکت ارتباطات سيار بيشترين تاثير را روي نماگر بازار داشتند.


در طرف مقابل نماد فولاد مبارکه اصفهان با ۲۱ واحد تاثير منفي در شاخص بيشترين نقش را در نوسانات نزولي نماگر بازار ايفا کرد و پس از اين نماد گسترش نفت و گاز پارسيان، آسان پرداخت پرشين و مخابرات ايران بيشترين نقش کاهنده را روي شاخص داشتند.
برخلاف روز سه شنبه، ديروز قندي‌ها در کانال کاهشي قرار گرفتند و به جز دو نماد از اين گروه باقي افت در قيمت آخرين معامله و قيمت پاياني را تجربه کردند، اما تعداد زيادي از گروه محصولات غذايي با رشد در قيمت پاياني مواجه شدند.
در گروه فلزات اساسي نمادهاي مس شهيد باهنر و نورد آلومينيوم بيشترين کاهش را در قيمت پاياني ديدند و تعداد زيادي از نمادهاي ديگر اين گروه با افت کمتري در قيمت پاياني مواجه شدند.
در گروه کانه‌هاي فلزي نمادهاي منگنز ايران، معادن بافق و باما رشد کرده‌اند و نمادهايي همچون معدني و صنعتي چادرملو، توسعه معادن و فلزات، توسعه و معدني صبانور و توسعه معادن روي ايران با شرايط کاهشي مواجه شدند. تعداد خودرويي‌ها ديروز با رشد اندکي در قيمت پايان مواجه شدند و تعداد ديگري شاهد افت بودند. از جمله دادوستدهاي درون گروهي ديروز مي‌توان به معاملاتي در نماد سايپا، کابل البرز و توسعه معادن و فلزات اشاره کرد.
ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۱۸۶ ميليارد و ۴۶۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۹۴۲ ميليون و ۶۰۹ هزار سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۵۶ هزار و ۶۶۲ نوبت دادوستد بود.
آيفکس نيز ديروز با افت ۰.۵ واحدي مواجه شد و به رقم ۹۱۵.۶ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به عدد ۱۵۸ ميليارد و ۷۳ ميليون تومان بالغ شد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن ۲۱۹ ميليارد و ۱۵۰ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۲۲ هزار و ۴۹۷ نوبت داد و ستد بود.