جمعه روز شور، شعور و تدبیر


کورش شرفشاهی
انتخابات یکی از مهمترین ابزار دموکراسی است و میتواند پاسخ محکمی به آنهایی باشد که به بهانه حقوق بشر، اتهامات بسیاری متوجه کشورمان می کنند. اکنون که در آستانه انتخابات 29 اردیبهشت هستیم، بسیاری از شخصیتها، احزاب و گروهها مردم را به حضور پای صندوقهای رای دعوت کردند.
روحانی در بیانیه‌ای به خطاب ملت
در همین رابطه رییس دولت یازدهم بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران صادر کرد. در بیانیه حجت‌الاسلام روحانی خطاب به ملت آمده است: قبل از هرچیز صمیمانه از بیانات رهبر معظم انقلاب قدردانی می‌کنم که خردمندانه به شرایط افتخارآفرین برگزاری آرام انتخابات در کشور اشاره کردند و رعایت انضباط و پایبندی به قانون در سه مرحله‌ «قبل از انتخابات، روز انتخابات و بعد از انتخابات» را متذکر شدند.


در ادامه آمده است: در روزهای گذشته، عده‌ای برای کسب نامشروع قدرت، دروغ‌های زیادی را درباره امضای سند ۲۰۳۰ و قصد دولت برای ارائه آموزش‌های غیراخلاقی و منافی عفت در روستاها و نقاط حاشیه‌ای شهرها و مراکز مذهبی پراکنده‌اند و هراسی اخلاقی در دل مردمان دیندار و پاک‌نهاد این سرزمین ایجاد کرده‌اند. این‌جانب از شما می‌خواهم با روشنگری و تلاش برای آگاه کردن مردم نسبت به کذب بودن چنین سخنان افترا آمیز و بی پایه‌ای، راه را بر هر گونه سوءاستفاده مردم‌فریبان از احساسات و عواطف دینی مردم ببندید.در ادامه آمده است:من از همه فرهنگیان و معلمان عزیز کشور که از دیندارترین و فرهیخته‌ترین مردمان و اقشار این سرزمین هستند بابت سیل دروغ‌ها و تهمت‌هایی که قدرت‌طلبان در روزهای گذشته نثار آموزش و پرورش کرده‌اند و باعث دل‌آزردگی ایشان شده‌اند عذرخواهی می کنم. شما مشعل‌داران آگاهی کشورید. بپا خیزید و موج گمراهی و سیاه نمایی را از این کشور دور کنید. در ادامه خطاب به روستاییان عزیز و سخت‌کوش آمده است: اینجانب با کمال قاطعیت به شما اعلام می‌کنم که اولاً نه تنها یارانه فعلی‌تان به صورت سابق ادامه پیدا خواهد کرد، بلکه همان‌طور که در برنامه‌های خود به تفصیل اعلام کرده‌ام، گام اول برنامه دولت در حذف فقر مطلق، طبق قانون، از ابتدای امسال با افزایش بیش از سه برابری میزان مقرری مددجویان کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی به اجرا درآمده است؛ و در گام دوم، برنامه‌ای اجرا می‌شود که تا پایان دولت دوازدهم، فقر مطلق از کشور ریشه‌کن خواهد شد. در پایان آمده است:  مردم عزیز و تلاشگران صبور ، فریب حرف‌هایی را که با تمسک به روش‌های غیراخلاقی و صرفاً با قصد تخریب بیان می‌شوند نخورید. به شما وعده‌هایی می‌دهند که خودشان هم می‌دانند، تحقق آنها جز با گرانی لجام گسیخته و کاهش قدرت خرید طبقات کم درآمد امکان پذیر نیست.
دعوت دانشگاهیان
از سوی دیگر تعدادی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف در مورد حضور مسئولانه در انتخابات بیانیه‌ای منتشر کردند. در بخش هایی از این بیانیه آمده است:دوستان عزیز و مردم شریف ایران انتخابات ریاست جمهوری 1396 در پیش است. ما تصمیم گرفته­‌ایم مشارکت و انتخاب کنیم؛ زیرا کلاس­‌های درسمان و زندگی در جامعه به ما آموخته­ است که ساختن تدریجی است و آتش­‌افروزی و تباهی آنی. ما آموخته­‌ایم هر دست­آوردی چون دست­یابی به دموکراسی، عدالت اجتماعی، آزادی، امنیت و رونق اقتصادی پایدار، حاصل روندی تدریجی است که جز با تلاش و زحمت مستمر اعضای جامعه به دست نمی­‌آید.ما تصمیم به مشارکت گرفته‌ایم چون قدر ساده‌ترین آزادی‌های اجتماعی را می‌دانیم.
بیانیه‌ حزب کارگزاران
از سوی دیگر حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز در آستانه‌ دوازدهمین دوره‌ انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است:انتخابات ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی گشوده ترین روزن به دموکراسی است. در این میعادگاه چهارساله چهره‌ها و جناح های سیاسی کشور خود را مستقیما در معرض آزمون و انتخاب و رای شما قرار می‌دهند. هیچ‌گاه، حتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ، امکان انتخابی این چنین "ملی" برای تعیین سرنوشت" دولت - ملت " ما وجود ندارد . این انتخابات تنها گزینش یک رییس برای دولت برای مدت چهار سال نیست ؛ در این انتخابات جهت گیری کلان و راهبردی نظام جمهوری اسلامی برای دهه های آینده تعیین خواهد شد . این انتخابات رقابت میان دو طرز تفکر است که یکی نگاه به آینده ایران دارد و دیگری خواستار بازگشت به گذشته است . یکی میخواهد راه دولتهای هاشمی و خاتمی را  به تکامل برساند و دیگری میخواهد به  راه دولت سابق بازگردد.ما کارگزاران سازندگی ایران به عنوان طرفداران راه اول  معتقدیم  دکتر حسن روحانی در نیمه اول حکمرانی خود توانسته است با مهارت ماشین دولت را از پرتگاه دور ساخته و به جاده اصلی بازگرداند . اکنون باید به این دولت مانند همه دولتهای بعد از انقلاب فرصت افزایش سرعت رشد و توسعه کشور را داد . ما نیز معتقدیم به تناسب رایی که ملت ایران به مجلس دهم دادند و در انتخابات ۲۹ اردیبهشت  ان‌شاءالله تکرار خواهد شد ، باید بر توانمندی کابینه آینده افزوده شود و دولت با تزریق هوای تازه و نیروی جوان به ارکان قوه مجریه ، بر کارامدی دولت بیافزاید . اما بدون شک رای بالای شما به تداوم دولت امکان تحقق این نوع مطالبات را بیشتر خواهد کرد.
دعوت انتخاباتی جهاددانشگاهی
همچنین جهاددانشگاهی با صدور بیانیه ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از ملت بزرگ ایران برای حضور در پای صندوق های رأی دعوت کرد. در این بیانیه آمده است:یک بار دیگر آزمونی بزرگ در پیش روی ملت ایران است؛ میدانی مهم که حضور حداکثری مردم در آن، می تواند حماسه‌ای پربرکت را رقم زده، پیشرفت کشور را شتاب بخشیده و دشمنان را مأیوس نمایند.امروز، قدردانی از نعمت بزرگ جمهوری اسلامی و مراقبت از عزت و آبروی ملی در مشارکت بالای مردم عزیز ایران اسلامی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری تجلی می‌یابد.این، سر انگشتان ملت ایران است که بار دیگر گره گشایی کرده و 29 اردیبهشت 96 را در منظومه انقلاب اسلامی چونان ستاره‌ای روشن به یادگار خواهد گذارد.
کانون نخبگان و فرهیختگان ایران
در همین رابطه کانون نخبگان و فرهیختگان ایران طی بیانیه ای از دکتر حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری" حمایت کردند. در متن بیانیه این کانون آمده است: کشور ما در یکی از حساس ترین بزنگاه های تاریخی خود واقع گشته و مسئولیتی بس سترگ را بر دوش یکایک ما قرار می دهد. فرصتی تاریخ ساز که تعیین کننده مسیر آینده کشور خواهد بود. مسیری که باید بر مبنای تعقل و تدبیر تعیین و به رشد و تعالی و سربلندی و توسعه و عزت و اقتدار ملی منجر گردد. اکنون بر ماست که با دوراندیشی و بدور از نومیدی و با پرهیز از غفلت و کاهلی، دست رد بر سینه ماجراجویی، بی اخلاقی، بی برنامگی زده و برای شکوفایی و بالندگی و آرامش کشور و عزت و سربلندی هر چه بیشتر ایران و ایرانی، با حضور فعال خود در پای صندوق های رأی، به جناب دکتر حسن روحانی رأی دهیم و بدانیم که این رأی ارزشمند و تاریخ ساز برای بهبود شرایط کشور بسیار ضروری و حیاتی خواهد بود. کانون نخبگان و فرهیختگان ایران پیشرفت و آبادانی کشور را جز با بهره گیری از تدبر و تعقل و کارآزمودگان توانمند در عرصه های ملی و بین المللی ممکن نمی داند و در این راستا حمایت خود را از جناب آقای دکتر حسن روحانی اعلام می دارد.