حرکت کشور در مسير تعالي و عقلانيت

در آستانه آزموني بزرگ، همه کساني که نسبت به سرنوشت کشور حساس هستند، خاموش نمي‌نشينند و حضوري پررنگ در عرصه انتخاب مردي دارند که قرار است سکان مديريت کشور را در دست بگيرد.
 اما عده اي در قالب گروه تصميم به حضور مي‌گيرند تا نقش برجسته تري داشته باشند. در اين رابطه جمعي از دانش‌آموختگان و دانشجويان مديريت دانشگاه تهران در حمايت از حسن روحاني بيانيه اي صادر کردند که متن کامل آن در ادامه‌امده است:
ما جمعي از دانشجويان و دانش‌آموختگان مديريت دانشگاه تهران به‌ عنوان صدايي مستقل در خدمت عموم مردم عزيز ايران در نظر داريم تا در آستانه انتخابات رياست جمهوري در ارديبهشت‌ ماه سال 1396، اطلاعات موجود در فضاي انتخاباتي در ارتباط با عملکرد دولت جناب آقاي دکتر روحاني را به زباني قابل‌اطمينان و دسترسي‌پذير براي عموم مردم بزرگوار کشور تبديل نماييم تا نقش و وظيفه ذاتي نهاد دانشگاه را در راستاي تسهيل دستيابي به يک انتخاب آگاهانه ايفا نموده و سببساز حرکت کشور در مسير تعالي و عقلانيت باشيم. در اين راستا توجه به موارد ذيل در راستاي ارزيابي عملکرد دولت جناب آقاي دکتر روحاني حائز اهميت مي‌باشد:
1. دکتر روحاني در حالي دولت را در سال 1392 تحويل گرفتند که کشور رشد اقتصادي منفي 6.8 درصدي را تجربه مي‌نمود و اين رشد منفي به معناي کوچک‌شدن اندازه اقتصاد کشور و به‌تبع آن کاهش سهم هر يک از افراد جامعه بود. با وجود اينکه دولت نهم و دهم بيشترين درآمدهاي نفتي را از زمان انقلاب اسلامي‌دارا بود شاهد کوچک شدن اندازه کيک اقتصاد کشور بوديم. از طرف ديگر سياست‌هاي نادرست دولت‌هاي نهم و دهم موجب گرديد تا در سال 1392 نرخ تورم 34.7 درصدي را در کشور تجربه کنيم و عليرغم سياست‌هاي توزيعي دولت نهم و دهم در قالب يارانه‌ها سالانه شاهد کوچک‌تر شدن اندازه سفره مردم عزيز ايران باشيم.


باوجود بحران‌هاي فوق‌الذکر در زمان تحويل دولت يازدهم به جناب آقاي دکتر حسن روحاني، تيم ايشان از طريق اتخاذ مجموعه‌اي از خط‌مشي‌هاي بهينه در حوزه‌هاي اقتصادي و روابط بين‌الملل موفق به مهار تورم و ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد ايران شد. به‌نحويکه دستيابي به نرخ رشد اقتصادي نه ماهه ابتدايي سال 1395 معادل 7 درصد و همچنين نرخ تورم 9 درصدي نمايانگر تلاش دولت يازدهم در جلوگيري از عميق‌تر شدن بحران‌هاي اقتصادي کشور بوده است. حال با ايجاد ثبات و امنيت در حوزه اقتصادي کشور، دولت از طريق تدوين برنامه ششم توسعه در نظر دارد که به مبارزه با رکود اقتصادي کشور و هدايت آن در مسير رونق و اشتغال بپردازد. اما بايستي اين موضوع مدنظر قرار گيرد که بر اساس مطالعات تطبيقي صورت گرفته بر روي کشورهاي مختلف، اقتصادي که بر اساس محدوديت مشخصي مانند تحريم‌ها شکل‌گرفته باشد، دستيابي به رشد و رونق پس از رفع تحريم‌ها در آن نيازمند زمان است.ساير دستاوردهاي دولت دکتر حسن روحاني در حوزه اقتصادي عبارت‌اند از دستيابي به تراز تجاري مثبت (به معناي پيشي گرفتن صادرات بر واردات)، خودکفايي و صادرات در زمينه گندم، خودکفايي در زمينه توليد بنزين، ثبات قيمت ارز و به‌تبع آن ايجاد ثبات در ساير بازارها ،افزايش توليد و صادرات نفت، نوسازي صنعت هوايي کشور به‌ عنوان يکي از صنايع زيرساختي در راستاي دستيابي به رونق اقتصادي، بهبود فضاي کسب‌ و کار در کشور (به صورتي که شاخص فضاي کسب‌ و کار ايران به 120 در سال 2017 ميلادي -1395- ارتقاءيافته است)، کاهش واردات کالاهاي مصرفي (سهم کالاهاي مصرفي از کل واردات کشور از 15 درصد در سال 1391 به 14درصد در سال 1395 کاهش‌يافته است)، کاهش سهم نفت از بودجه براي نخستين بار در 70 سال گذشته، بازپس‌گيري سهم ايران از توليد اوپک و افزايش توليد نفت به سقف پيش از تحريم‌ها، افزايش صادرات محصولات پالايشگاهي، کاهش هزينه حمل‌ونقل دريايي در راستاي بهبود وضعيت صادرات کشور و تحقق اقتصاد مقاومتي و افزايش توليد در حوزه فولاد، خودرو، نفت، محصولات پتروشيمي، مس، گاز غني‌شده و رسيدن به سطح استخراجي برابر با کشور قطر در پارس جنوبي براي نخستين بار طي 2 دهه گذشته به‌عنوان نماد دفاع دولت دکتر حسن روحاني از منافع ملي.
2. يکي از اصلي‌ترين دستاوردهاي دولت دکتر حسن روحاني را بايستي در حوزه سلامت بيان نمود. پيامدهاي ناشي از روابط بين‌الملل و تحريم‌هاي کشور در دولت دهم سبب گرديده بود تا به دليل افزايش چشمگير نرخ ارز از يک طرف و همچنين محدوديت‌هاي موجود در ارتباط با واردات دارو به کشورشاهد افزايش سرسام‌آور هزينه‌هاي درمان براي مردم شريف ايران و وقوع بحران‌هاي بي‌سابقه در بخش درمان کشور باشيم. تحت اين شرايط دولت دکتر حسن روحاني از طريق تلطيف روابط بين‌الملل از يک طرف و از طرف ديگر عملياتي نمودن طرح‌هاي موجود در حوزه سلامت علاوه بر اينکه منجر به کاهش هزينه‌هاي درمان براي مردم عزيز ايران گرديد، سبب شد تا پس از اجراي طرح تحول سلامت، سهم پرداخت بيمار از کل هزينه درمان کاهش پيدا کند.3. راهبري بسيار ماهرانه کشور در حوزه روابط خارجه يکي از اصلي‌ترين دستاوردهاي دکتر حسن روحاني است. دور کردن سايه تحريم‌ها از کشور و خروج کشور از انزوا اصلي‌ترين دستاورد دولت در اين حوزه بوده است که در نتيجه اين مهم حجم بالايي از پول‌هاي بلوکه‌شده ايران آزاد گرديد و از طرف ديگر شاهد افزايش چشمگير حضور روساي جمهور، نخست وزيران و بسياري از مقامات ارشد کشورهاي دنيا به ايران بوديم. بهبود فضاي جذب سرمايه‌گذاري خارجي به همراه دانش روز و همچنين رشد چشمگير ورود گردشگران خارجي به کشور را که مي‌توان از آن‌ها به‌عنوان عوامل ايجاد اشتغال نام برد از نتايج خط‌مشي‌هاي دولت يازدهم در حوزه روابط خارجي است.
4. توجه به نسل‌هاي آينده به‌عنوان يکي از اصلي‌ترين دغدغه‌هاي دولت‌ها بايستي همواره مدنظر قرار گيرد. دولت يازدهم وارث بسياري از آسيب‌هاي زيست‌محيطي مانند خشک شدن درياچه اروميه بود که اين موضوع داراي پيامدهاي منفي بين‌النسلي فراوان بوده است. تحت اين شرايط تلاش دولت يازدهم در حوزه محيط‌زيست منجر گرديد تا طي دوران فعاليت دولت يازدهم شاهد احياي درياچه اروميه و بالا آمدن سطح درياچه، احياي تالاب هورالعظيم خوزستان و احياي تالاب گاوخوني در اصفهان باشيم.
هم‌وطنان عزيز
هم‌اکنون در برهه‌اي سرنوشت‌ساز براي آينده ايران قرار گرفته‌ايم و هدايت کشور در مسير توسعه و پيشرفت نيازمند انتخاب آگاهانه ما است. انتخاباتي که قادر است دو سرنوشت متفاوت را براي کشور و نسل‌هاي آينده رقم زند و بنابراين بر هر يک از افراد ايراني واجب است در روز 29 ارديبهشت‌ماه سال 1396 با حضور در پاي صندوق‌ها در انتخابات رياست جمهوري و همچنين انتخابات شوراهاي اسلامي‌شهر و روستا حاضرشده و با تدبير و اميد و از طريق رأي دادن به مسير عقلانيت و اعتدال آينده‌اي همراه با ثبات، آرامش، امنيت و رونق و رشد اقتصادي را ايجاد نمايد.