تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
روزهای پایانی اردیبهشت 96 قطعاً یک هفته تاثیرگذار و مهم در روند حیات سیاسی کشور خواهد بود و حضور یکپارچه مردم در انتخابات فردا می‌تواند روند رو به بهبود کشور و خروج از بحران‌های داخلی و بین‌المللی را سرعت بخشد.
منافع ملی، مسئولیت‌های سیاسی و رفتارهای قانونگرایانه ایجاب می‌کند که ملت ایران از هر قشر و گروه و آحادی که هستند، فردا با حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، در عرصه حضور، مسیر جریان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور را تعیین کرده و رئیس جمهوری را که حافظ ثبات سیاسی و انسجام ملی است، برای حرکت در مدار قانون، مسیر اخلاق و الزام عملی به منافع وحدت گرایانه برگزینند. از این رو، نشاط اجتماعی و شور و شعور انتخاباتی ایجاب می‌کند بی‌مسئولیت نبوده و همه با هم برای انتخابی بزرگ بر سر صندوق‌های رای حاضر شویم.
«همه بیایند و باشند»، این تاکید رهبر معظم انقلاب است برای مشارکت حداکثری آحاد مردم در انتخابات ریاست جمهوری که ساعاتی دیگر تا آغاز آن باقی نمانده است. فردا مردم ایران با نشاط، انرژی و امید به سوی صندوق‌های رای خواهند رفت تا ثابت کنند که هر برگ رای آنها می‌تواند گامی به سوی آینده‌ای روشن باشد و خواهد توانست کشور را از پیچ‌های خطرناک و عقبه‌های دشوار به سوی افق‌های روشن رهنمون سازد.


در این هفته بداخلاقی‌های سیاسی در لفافه تبلیغات انتخاباتی به اوج خود رسید و هجمه‌ها و تخریب‌ها از مجاری مختلف، از مناظره‌ها گرفته تا روزنامه‌ها و فضاهای مجازی به رویه‌ای زشت تبدیل شد متاسفانه این روزها سیاه نمایی‌ها آنچنان رواج یافت که حتی به محاکمه نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. این شیوه‌های تبلیغاتی دقیقاً از طرف اشخاصی صورت گرفت که از آنها توقع ارانه برنامه می‌رفت و می‌بایست برای حل مشکلات متعدد کشور راه حل ارائه می‌کردند ولی هر موضوعی را به عنوان دستاویزی برای توهین و تخریب رقیبان مورد سوءاستفاده قرار می‌دادند.
به هر حال با همه فراز و نشیب‌ها و زشتی و زیبایی‌ها که تبلیغات انتخاباتی داشت و باید در جای خود آسیب شناسی شود، فردا ملت ایران با مشارکت گسترده خود، سکان اداره کشور را به فرد مورد نظر خواهد سپرد. این مشارکت وسیع که در حقیقت همان استفاده بهینه از حقوق شهروندی برای تعیین سرنوشت خود و کشور است، موجب روی کار آمدن دولتی مقتدر خواهد شد و از بازگشت کشور به عقب جلوگیری خواهد نمود.
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب در آستانه برگزاری انتخابات در سخنانی، انتخابات روز جمعه را یک جشن ملی و حماسه‌ای بزرگ و مردمی و جلوه‌ای از اندیشه مردمسالاری اسلامی در مقابل دیدگان جهانیان خوانده و با تاکید بر لزوم حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای گفتند: «از یک طرف مسئولان و دستگاه‌های مختلف در امریکا و اروپا و دولت‌های دنباله رو آمریکا در منطقه و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی، نظاره گر انتخابات خواهند بود تا ببینند مردم ایران چگونه و با چه روحیه‌ای و در چه حجمی وارد میدان انتخابات خواهند شد، و از طرف دیگر، ملت‌های منطقه با نگاه تحسین و حسرت به حضور مردم در روز جمعه چشم دوخته‌اند تا بار دیگر عظمت ملت ایران و آزادی موجود در نظام اسلامی و مردم سالاری دینی را نظاره‌گر باشند.»
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: «بر همین اساس اگر حضور مردم در انتخابات ضعیف باشد، یک نوع قضاوت و تصمیم گیری خواهد شد اما اگر حضور مردم در انتخابات، هوشمندانه، قوی و با حجم زیاد باشد، قطعاً قضاوت به گونه دیگری خواهد بود. هرچه حضور مردم در پای صندوق‌های رای بیشتر باشد و هرچه انضباط و پایبندی کنونی به قانون بیشتر باشد، آبرو و احترام ملت ایران در نزد ناظران جهانی بیشتر خواهد شد.»
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جدیت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات و دستگاه‌های حافظ امنیت در انجام وظیفه خود گفتند: «همه این دستگاه‌ها، مورد اعتماد و با یکدیگر نیز هماهنگ هستند اما بار دیگر به این دستگاه‌ها سفارش می‌کنم که آراء مردم امانت است و این امانت باید حفظ شود.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «ان شاءالله مردم ایران اعم از زن و مرد، روز جمعه در سراسر کشور، در انتخابات شرکت خواهند کرد و با این حضور و با نشان دادن عزم راسخ خود، به نظام اسلامی آبرو خواهند بخشید.»
در صحنه بین المللی، این هفته مقامات عراقی اعلام کردند تنها بخش اندکی از موصل دردست تروریست‌ها مانده و ارتش عراق در یک قدمی پیروزی نهایی قرار دارد. فرماندهی نیروهای عراقی اعلام کرد 90 درصد از مناطق غرب موصل از اشغال تروریست‌های داعش آزاد شده است. وی همچنین از کشته شدن بیش از 16 هزار تروریست در جریان عملیات آزادسازی موصل خبر داد که آمار قابل ملاحظه‌ای است و نشان از ضربه بزرگ بر پیکر تروریسم تکفیری دارد. طی چند روز اخیر نیز مقامات دولت عراق اظهار کردند که به احتمال زیاد موصل تا قبل از ماه رمضان به طور کامل آزاد خواهد شد. منابع خارجی نیز تایید کرده‌اند که داعش در موصل کامل محاصره شده است. سخنگوی ائتلاف خارجی افزود منابع داعش رو به اتمام است و تروریست‌ها در آستانه اضمحلال کامل قرار دارند.
موصل، به ویژه منطقه غرب آن، اصلی‌ترین پایگاه تروریست‌های داعش محسوب می‌شد و ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه، برای نخستین بار در سال 1394، در «مسجد النوری» واقع در منطقه غرب موصل ظاهر شد و ولایت داعش را اعلام کرد.
پس گرفتن شهر موصل از داعش، موفقیت بزرگی برای دولت عراق به حساب می‌آید و می‌تواند آثار و تبعات مهمی در آینده سیاسی این کشور و افزایش اقتدار دولت و حفظ وحدت ملی این کشور داشته باشد. با قلع و قمع تروریست‌های تکفیری، اکنون مسئله جدیدی به وجود آمده و آن سرنوشت نیروهای آمریکایی است که به بهانه کمک به دولت عراق برای مبارزه با تروریسم، در این کشور حضور پیدا کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی است که مقامات نظامی آمریکا این روزها مذاکرات فشرده‌ای را با مقامات عراقی برای ادامه حضور در این کشور صورت می‌دهند.
این هفته نیز جنایتکاران سعودی به حملاتشان علیه یمن ادامه دادند. متجاوزان اوضاع را در این کشور محروم و فقیر به مرز فاجعه رسانده‌اند. به گزارش سازمان ملل و سایر منابع ذیربط، جامعه یمن به دلیل تداوم حملات وحشیانه ریاض و همدستانش در آستانه فروپاشی است. پس از قحطی گسترده اکنون گزارش شده است بیماری‌های واگیردار نیز به جان مردم محروم این کشور افتاده است. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها بیش از 200 نفر طی روزهای اخیر بر اثر شیوع بیماری وبا جان خود را از دست داده‌اند.
البته از رژیم ریاض که جز سرکوبگری در داخل و صدور تروریسم به خارج هنری ندارد، این جنایات دور از انتظار نیست ولی سکوت مجامع عریض و طویل بین‌المللی در قبال این جنایات آشکار مایه تاسف و شگفتی جهانیان است.
این سکوت ننگین هیچ توجیهی ندارد جز اینکه این مجامع آلت دست قدرت‌های سلطه گر هستند و یا اینکه از طریق دلارهای نفتی ارتجاع عرب تطمیع می‌شوند. به تازگی نیز فاش شده مستشاران نظامی غرب نیز در جنگ یمن حضور دارند و در کشتار مردم یمن و ویران کردن این کشور به سعودی‌ها مشورت می‌دهند.
این هفته، در سوریه نیز شاهد چند رویداد بودیم. ارتش سوریه به پیشروی‌های جدید دست یافت و اعلام شد که این نیروها در آستانه تسلط کامل بر تمامی محله‌های دمشق هستند. در همین حال، ششمین نشست مذاکرات ژنو برگزار شد. به موازات این تحولات، دولت آمریکا مدعی شد که دولت سوریه کوره‌های آدم سوزی به راه انداخته و مخالفان را در آن می‌سوزاند، ادعایی مضحک که دولت سوریه قویاً آنرا رد کرد. آمریکایی‌ها برای این ادعای خود هیچ مدرکی ارائه نداده‌اند. قبل از این نیز دولت آمریکا اتهامات واهی به دولت سوریه بسته بود از جمله اینکه بدون هیچ مدرک روشنی اعلام کرد دمشق در جنگ با تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. یک افسر سابق «سیا» روز گذشته در گفتگو با شبکه خبری المیادین اعلام کرد ادعای ترامپ درخصوص اینکه دمشق در حمله شیمیایی دست داشته، دروغ بوده است. آمریکایی‌ها که نقشه‌هایشان برای ساقط کردن حکومت سوریه به شکست منجر شده است، به بهانه‌های واهی متوسل می‌شوند تا این شکست‌های خود را پوشش دهند.
سایر اخبار این روزنامه
تهران و مسکو 40 میلیارد دلار طرح مشترک دارند حماسه واقعی حضور فردا پای صندوق‌های رای معنی می‌شود پیش بینی مشارکت بالای 70 درصدی در انتخابات تحلیل سیاسی هفته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم استانهای قزوین، زنجان و سمنان: رهبر انقلاب: هر کس رای بیاورد، برنده اصلی انتخابات، نظام و ملت ایران هستند افسر سابق سیا: ترامپ دروغ گفت و‌ حمله شیمیایی کار اسد نبود سخنگوی وزارت خارجه: تعهدی برای اجرای بخش‌های مغایر با قوانین و باورهای دینی در سند 2030 نداریم پیامدهای بحران سازی غرب در خاورمیانه و آفریقا گاردین مدعی شد: ایران به دنبال ایجاد کریدوری جدید به سمت مدیترانه تشریح آخرین وضعیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خارج از کشور ابتکار خبر داد: جمع آوری 900 هزار خودرو فرسوده در کشور تمهیدات ترافیکی پلیس در روز انتخابات جوابیه سازمان تعزیرات حکومتی به اظهارات یک نامزد ریاست جمهوری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی تاکید کرد آمادگی مرزبانان کشور برای برخورد با هرگونه ناامنی