عدم اعلام نتایج تدریجی در انتخابات

گروه سیاسی:  وزیر کشور در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من تاریخ دقیقی اعلام نمی‌کنم اما در کوتاه‌ترین زمان و با رعایت صحت و دقت، نتیجه انتخابات را اعلام می‌کنیم.
عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چقدر احتمال می‌دهید انتخابات به دور دوم کشیده شود، افزود: با توجه به انصراف‌های نامزدها، انتخابات ریاست‌جمهوری اصلا به دور دوم کشیده نخواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر روال این گونه باشد و برای روز جمعه دو نامزد در صحنه حضور داشته باشند، انتخابات یک مرحله‌ای خواهد بود اما اگر کسانی که رسما انصراف خود را به ما اعلام نکرده‌اند در صحنه بمانند باید منتظر شمارش آرا شویم. وزیر کشور ادامه داد: اما با توجه مباحثی که در فضای مجازی و اجتماعات مطرح می‌شود که این نامزدها (قالیباف و جهانگیری) کنار رفته‌اند قطعا در دور اول تکلیف انتخابات مشخص خواهد شد و من این گفته خود را اصلاح می‌کنم تا موجب سوءتفاهم نشود. وی همچنین گفت: اخذ آرا روز جمعه از ساعت هشت صبح شروع می‌شود و تا زمانی که مردم ما پای صندوق‌های رای باشند و محدودیت قانونی نداشته باشند در خدمتشان خواهیم بود.
وزیر کشور از مردم خواست تلاش کنند از اول وقت پای صندوق‌ها بروند تا در موعد قانونی کار را انجام دهیم. رحمانی فضلی یادآور شد: بیش از 63 هزار شعبه اخذ رای با 130 هزار صندوق رای در کشور در نظر گرفته شده که در همه این شعبه‌ها تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات تدارک دیده شده است. وی ادامه داد: در انتخابات شوراها در 141 شهر اخذ رای به صورت الکترونیکی خواهد بود و در مابقی شعبه‌ها و انتخابات ریاست‌جمهوری و میاندوره‌ای مجلس به جز اخذ رای و شمارش آرا مابقی فرآیند الکترونیکی خواهد بود. وزیر کشور گفت: بازرس برای همه شعبه‌ها در نظر گرفته شده است که 71 هزار بازرس انتخابات را بازرسی و نمایندگان فرماندار نیز بر فرآیند انتخابات نظارت می‌کنند. رحمانی فضلی افزود: نماینده نامزدها امکان حضور در شعبه‌ها را تا آخرین لحظه دارند. وی ادامه داد: 160 هزار نیروی انتظامی برای برقراری امنیت انتخابات بسیج شده است. وزیر کشور تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین فاصله نتایج انتخابات را اعلام کنیم البته تلاش ما بر این است کاملا صحت و دقت رعایت شود و دقت را فدای سرعت نکنیم. وی افزود: در این ایام نباید به شایعات و گمانه‌زنی‌ها توجه شود؛ نظرسنجی‌هایی تولید و منتشر می‌شود که 95 درصد آن غیراصولی، غیرقانونی و ساختگی است یا برخی شایعات پخش می‌کنند که بر برهم ریختگی هیجانات مردم موثر است. وزیر کشور گفت: نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را لحظه به لحظه اعلام نمی‌کنیم و در نهایت آن را اعلام خواهیم کرد و هر نوع نظر در قالب گمانه زنی صورت می‌گیرد از نظر ما خلاف است و با متخلفان برخورد می‌شود. رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات گفت: نتایج را زودتر از دوره‌های قبل اعلام خواهیم کرد اما دقت را فدای سرعت نمی‌نمی کنیم و سعی کرده در کوتاه‌ترین زمان نتایج را اعلام کنیم. وزیر کشور در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که با توجه به تاکیدات مکرر وزارت کشور مبنی بر برگزار نکردن تجمع‌ها در فضای باز، گفت: طبق قانون برگزاری میتینگ‌ها و کارناوال‌های خیابانی ممنوع است، شورای امنیت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مصوب کردند تجمع در فضای باز که در مسیر‌تردد مردم باشد، ممنوع است. رحمانی فضلی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تهدیدهای گروه‌های‌تروریستی در ایام انتخابات گفت: همیشه با این تهدیدات مواجه بودیم و با توجه به رصد و اشرافی که داریم، نتوانستند اقدامی انجام دهند.


وی افزود: اتفاقی که در استان خوزستان افتاد مرتبط با انتخابات نبوده و بلافاصله روز بعد نیروهای ما دو نفر را که این اقدام انجام داده بودند در مرز مهران دستگیر کردند. رحمانی فضلی در خصوص صدور کارت برای ناظران نامزدها نیز بیان کرد: حدود 64 هزار شعبه در کشور داریم که همه نامزدها تا پنج روز گذشته می‌توانستند 64 هزار نماینده معرفی کنند تا در شعبه‌ها مستقر باشند.
وزیر کشور در خصوص علت اعلام نتایج انتخابات به صورت تدریجی گفت: براساس ماده 31قانون انتخابات، نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری پس از وصول گزارش هیات اجرایی مرکزی به وسیله وزیر کشور اعلام می‌شود و تایید نهایی صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان است بنابراین ما باید منتظر باشیم که گزارش‌های هیات اجرایی از سراسر کشور برسد و هیات اجرایی مرکزی انتخابات آن را تایید کند و ما نتیجه را اعلام کنیم. رحمانی فضلی افزود: در هر مرحله بخواهیم این نتایج را اعلام کنیم نتایج آرا در استان‌ها مختلف متفاوت است و این باعث ایجاد برخی سوتفاهم‌ها می‌شودبنابراین بهتر است پس از تجمیع اعلام شود.
وزیر کشور گفت: گزارش هایی که درمورد تخلفات انتخاباتی دریافت می‌شود تنها از فرمانداران و بخشداران نیست بلکه مربوط به دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی نیز است. وی این پاسخ را به سؤالی درباره اظهارات سخنگوی قوه‌قضائیه مبنی بر تخلفات انتخاباتی صورت گرفته برخی مدیران دولتی بیان کرد.
وی افزود: گزارش هایی به دست ما می‌رسد مبنی بر این که حدود 240 مورد تخلفات رخ داده است که نسبت به دور قبل که بیش از 600 تخلف بود این تخلفات یک سوم کاهش یافته است. وزیر کشور ادامه داد: این گزارش‌ها بررسی و رسیدگی می‌شود و اگر واقعا تخلفی صورت گرفته باشد متناسب با آن تخلف قانون برای آن تنبیه گذاشته است و باید برخورد شود. رحمانی‌فضلی اضافه کرد: هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی، ستادها و هوادارانشان نباید دچار خطا و تخلفی شوند که یقینا این تخلف می‌تواند در سرنوشت نهایی اعلام نتیجه نامزدها موثر باشد.
وی درمورد تخلفات انتخاباتی نیز گفت: در این زمینه از ابتدا هم در حوزه فضای مجازی و هم در حوزه تبلیغات رسانه‌ای و میدانی دستورالعملی تهیه و ابلاغ شد. همچنین در قانون کمیسیونی برای تبلیغات در صدا و سیما پیش‌بینی شده است که در هر سه حوزه برنامه ریزی لازم صورت گرفت و ابلاغ شد و نظارت مستمر نیز انجام شد. وزیر کشور افزود: در حوزه کمیسیون بررسی تبلیغات نامزدها، صدا و سیما نقش اصلی داشت و برنامه‌ها طراحی و ابلاغ شد و متناسب با این طراحی کارها خوب پیش رفته است.  رحمانی فضلی ادامه داد: در حوزه میدانی و رسانه‌ای ما تخلفاتی را از منظر قانونی و رعایت نکردن برخی موضوعات عمومی شاهد بودیم که اینها را به قوه‌قضائیه ارسال کردیم که این نهاد را در حال پیگیری این موضوع است و امیدوارم تسریع شود.
وزیر کشور همچنین گفت: در حوزه فضای مجازی از ابتدا یک نگرانی بزرگی برای خیلی از دست اندرکاران بود که شاید این فضایی که به صورت غیر مدیریت شده جاری است در روند انتخابات ایجاد مشکلاتی از نظر امنیتی یا مسائل اخلاق عمومی داشته باشد؛ ما در فضای عمومی رسانه‌های مجازی با مواد حاد تخلفاتی که امنیت ملی یا فضای عمومی دچار اشکالات کند، نداشتیم. رحمانی‌فضلی در خصوص اعلام نتایج انتخابات نیز اظهارکرد: تلاش ما این است با شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با رعایت صحت و دقت، نتایج را اعلام کنیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پخش فیلم انتخاباتی یکی از نامزدها که مصداق هتک حرمت به رئیس جمهوری بود و یکسان نبودن پوشش اخبار نامزدها در صدا و سیما گفت: حجم انبوه برنامه‌ها و رفتارهای نامزدها و طرفداران آنان در یک قاعده جریان عادی نمی‌گنجد و طبیعی است برخی مسائل اتفاق می‌افتد که از منظر برداشت عمومی تفسیرهای مختلفی می‌توانند داشته باشند.
وزیر کشور ادامه داد: صدا و سیما به عنوان یک دستگاه تبلیغاتی بزرگ در رصد کارگروه بررسی تبلیغات بوده و مواردی تخلف تشخیص داده شده است که این تخلفات به رئیس سازمان صدا و سیما ارجاع شد و تلاش کردند تخلفات را کمتر کنند. رحمانی‌فضلی در خصوص محتوای صحبت‌های برخی نامزدها افزود: آنچه به صورت ضبط شده بوده و ما در آن کارگروه بررسی تولیدات رسانه‌ای مورد توجه قرار گرفته تا جایی که می‌توانسته به محتوای کلی آسیب نرساند، حذف کردند اما در برنامه زنده امکان چنین کاری برای ما فراهم نبوده و آنچه اتفاق افتاد مسئولیتش بر عهده نامزدها است. وی ادامه داد: نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شکایت و اعتراض هایی نسبت به یکدیگر داشتند که سطح اعتراض‌ها به قدری زیاد بود که اگر می‌خواستیم آن را بررسی کنیم در این محدود زمانی کوتاه امکان پذیر نبود. وزیر کشور در خصوص امنیت صندوق‌های رای در خارج از کشور و اعلام نتایج این آرا اظهارکرد: در حدود 103 کشور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود که حدود 131 شعبه برای این کشورها پیش بینی شده است. رحمانی فضلی ادامه داد: شعب در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها خواهد بود که هیات اجرایی و هیات نظارت در این کشورها تشکیل شده است.
وی همچنین گفت: مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور با وزارت امورخارجه است که رای‌ها در همان کشورها شمارش می‌شود و پس از این که رای‌ها به تایید هیات نظارت و هیات اجرایی قرار گیرد به ما اعلام می‌شود. وزیر کشور درباره تامین امنیت انتخابات نیز بیان کرد: موضوع امنیت انتخابات برای ما مهم است و از 6 ماه قبل کمیته امنیتی انتخابات تشکیل و تمام شرایط و زمینه‌های برگزاری امنیت مناسب برای انتخابات تدارک دیده شده است. رحمانی‌فضلی ادامه داد: در این 25 روز ما تجمع‌های 50 هزار نفر، 100 هزار نفر، 10 هزار نفر در نقاط مختلف کشور داشتیم و در هیچ یک از تجمعات با مشکل امنیتی و انتظامی مواجه نبودیم. وی تصریح کرد: با توجه به آمادگی همه نیروها و هوشیاری مردم امیدواریم در روز‌های آینده نیز با هیچ مشکل امنیتی مواجه نباشیم. رحمانی‌فضلی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه تجمیع آرا بیان کرد: آرا در شعبه‌ها شمارش می‌شود و اعضای نظارتی و اجرایی صورتجلسه را امضا می‌کنند و آرا هر شعبه در مرکز که بخشداری است می‌آید و بخشداری‌ها به فرمانداری‌ها اعلام می‌کنند، آرا هم از طریق شعبه‌ها و هم از طریق‌ها فرمانداری‌ها به وزارت کشور اعلام می‌شود که تجمیع نهایی در وزارت کشور انجام خواهد شد و باید به تایید هیات اجرایی مرکزی انتخابات برسد و سپس اعلام می‌شود.