آراء تدریجی اعلام شود

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه شورای نگهبان به عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظایف مهمی بر عهده دارد، بیان کرد: تلاش داریم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آرای مردم باشیم.
عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: شورای نگهبان به عنوان تنها نهاد ناظر بر انتخابات وظایف مهمی بر عهده دارد و تلاش داریم در بعد نظارت بر انتخابات امانتدار آرای مردم باشیم و در این‌باره پاسداری کنیم.
کدخدایی با اشاره به وظایف قانونی شورای نگهبان در خصوص انتخابات، تصریح کرد: یک موضوع بحث نظارت است. نظارت بر انتخابات غالبا با موضوع بررسی صلاحیت‌ها در اذهان مردم گره خورده، اما کارهای دیگری در شورای نگهبان در معاونت اجرایی و امور انتخابات و از طریق هیات‌های نظارت انجام می‌شود. از جمله اقداماتی که صورت گرفته نظارت بر طراحی و چاپ تعرفه‌ها بود که شبانه روز دوستان ما در شورای نگهبان این وظیفه را بر عهده داشتند و تلاش کردند تا توزیع آنها انجام شود. در کنار این موضوع بر سر صندوق‌های رای گیری بین 3 تا 5 نفر ناظر داریم که آموزش آنها و مدیریت این امور زمان‌بر بود و این‌کار با تلاش دوستان انجام شد. کدخدایی افزود: جهت ایجاد اطمینان مردم، نامزدها و طرفداران آنها قانونگذار پیش‌بینی هایی کرده و همچنین شورای نگهبان راهکارها و ابداعاتی در این باره داشته است. از جمله موضوعی که در قانون آمده حضور نمایندگان نامزدها بر سر صندوق‌هاست که از طریق وزارت کشور، شورای نگهبان و هیات‌های ناظر این کار انجام می‌گیرد. چند دوره است که از نمایندگان نامزدها دعوت می‌کنیم که در محل شورای نگهبان در روز رای‌گیری حضور داشته باشند و از روند کارها به صورت مستقیم آگاه باشند و نظارت کنند یا اگر گزارشی یا مطلبی بود، مستقیما به ما منعکس کنند.  وی تاکید کرد: آنچه حائز اهمیت است امنیت و سلامت انتخابات است که نتیجه‌اش بنا به تعبیر مقام معظم رهبری به استقلال و عزت مردم منجر می‌شود. انشاءاله شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های اخذ رای خواهیم بود.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه انتخاب محل شعبه اخذ رای برای حضور نمایندگان نامزدها با شورای نگهبان است یا با وزارت کشور؟ گفت: در خصوص حضور نمایندگان نامزدها باید بدانید که این موضوع بر عهده وزارت کشور است که کارت‌های لازم را برای آنها صادر می‌کند، البته وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان باید تعیین کند که افراد در کجا حضور داشته باشند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در این مدت طی شده برای انتخابات، تخلفاتی صورت گرفته است؟ گفت: در روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه مواردی را اشاره کردند. شورای نگهبان از زمانی که تبلیغات شکل می‌گیرد تا روز برگزاری و پایان انتخابات، محل دریافت شکایات و اعتراض‌ها است. این شکایات تا زمانی که مربوط به تخلفات عادی است طبیعتاً ما آن را با دوستانمان در وزارت کشور تبادل می‌کنیم و برای قوه‌قضائیه ارسال می‌شود.


وی افزود: بیش از 200 مورد تخلف بوده که آنها را برای وزارت کشور و قوه‌قضائیه ارسال کردیم. هیأتی هم از سوی قوه‌قضائیه با سرپرستی دادستانی کل تعیین شده که مشغول بررسی تخلفات و گزارش هاهستند، اما اینکه تخلاف عمده‌ای صورت گیرد که بخواهد تعیین کننده سرنوشت انتخابات باشد، هنوز گزارش آن به ما نرسیده است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزیر کشور اعلام کرده که قرار است نتیجه انتخابات به صورت یکباره اعلام شود آیا این بحث به شایعات دامن نمی‌زند؟ گفت: قانون تکلیف نکرده که یک‌باره نتیجه انتخابات اعلام شود. در قانون آمده باید تجمیع صورت گیرد و اسناد در وزارت کشور و هیات‌های اجرایی تبادل شود، اما تجربه‌ای که در ادوار گذشته داشتیم به جز یکی دو مورد مابقی موارد این بوده و با توجه به اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری حساس است و مردم دوست دارند که اخبار را زودتر بشنوند، پیشنهاد ما این است که گزارش‌ها و نتایج به تدریج اعلام شود و ما آن را برای دوستان وزارت کشور داشتیم. اگرچه اعلام اولیه نتایج بر عهده وزارت کشور است ولی ما پیشنهادمان این است که به تدریج این کار صورت گیرد. انشاءاله گزارش ها می‌کنیم که رایزنی صورت گیرد .
وی در پاسخ به سؤالی از همان خبرنگار مبنی بر اینکه تخلفات در روز رای‌گیری چگونه به شورای نگهبان ارائه می‌شود، توضیح داد: ستاد نظارت بر انتخابات کشور در آن روز فعال است که خبرنگاران هم در آن محل حضور دارند و می‌توانند از روند این موضوع گزارش تهیه کنند. در آن روز گزارش ها و تخلفاتی که مطرح شود پیگیری می‌شود یا در آنجا این تخلفات پیگیری شده و رفع می‌شود و یا اگر لازم بود قوه قضائیه باید در این باره اعلام نظر کند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه این روزها تبلیغات و تخریب از فضای حقیقی به فضای مجازی هم تسری پیدا کرده، شورای نگهبان در این باره چگونه نظارت می‌کند تصریح کرد: در این‌باره دو سال قبل قانون اصلاح شد و احکام تبلیغات از فضای حقیقی به فضای مجازی تسری پیدا کرد. تفاوتی ندارد افراد اگر در فضای مجازی هم مرتکب توهین افترا و یا تخلفی شوند این گزارش هارا برای قوه قضائیه ارسال می‌کنیم و قوه قضائیه پیگیری می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی دیگر از همان خبرنگار مبنی بر اینکه آیا امکان این وجود دارد که نامزدها بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت، صلاحیت‌شان مخدوش شود، توضیح داد: قانون انتخابات ریاست‌جمهوری مقرر کرده که بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها هر گاه مدارک جدیدی به دست شورای نگهبان برسد که صلاحیت کاندیدایی را مخدوش کند، می‌تواند اعلام نظر کند. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه طبق قانون صداوسیما اجازه ندارد از کاندیدای خاصی حمایت کند. همچنین مقام معظم رهبری در سخنان خود در سال 88 از این موضوع انتقاد کردند که برخی رئیس جمهور مستقر را دروغگو خطاب می‌کنند و به او توهین می‌کنند. این تخلفات چگونه رسیدگی می‌شود؟ بیان کرد: در خصوص موضوع اول باید گفت که آنچه قانون مقرر کرده این است که اموال بیت‌المال نباید برای تبلیغ یک یا برخی از کاندیداها استفاده شود و همه انتظار دارند که همه دستگاه‌های عمومی مخصوصاً رسانه‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند جانبدارانه عمل نکنند و این رسانه‌ها نباید نگاه جانبدارانه داشته باشند. اگر گزارشاتی به دست ما برسد آنها را رسیدگی می‌کنیم و اگر تخلفاتی در آن حدود باشد به قوه‌قضائیه اعلام می‌کنیم. اگر لازم باشد در خود شورا مطرح می‌شود.