در گفت و گویی با عضو شورای راهبردی روابط خارجی بررسی شد چشم انداز ائتلاف سعودی – صهیونیستی

حسن دانایی فر، سفیر پیشین ایران در عراق در گفت وگویی با سایت شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص اتحاد رژیم صهیونیستی با عربستان در مسایل منطقه ای و تاثیر آن بر روند منطقه ای معتقد است: این اتحاد به دلیل ضعف‌ استراتژی، قدرت مدیریت، قدرت سازمان‌دهی و قدرت مردمی، قادر به تحقق خواسته‌های خود نیست.آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل این گفتگوست.
راهبرد رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به حکام عرب تا چه حد اجرایی شده است؟
راهبرد رژیم صهیونیستی برای نزدیکی به حکام عرب همان تئوری قدیمی دو پایه‌ای است که آمریکایی‌ها در دهه 60 و 70 میلادی در منطقه خاورمیانه و به‌خصوص حوزه خلیج‌فارس طراحی کرده بودند. در آن زمان رژیم سعودی و رژیم شاه در ایران، دو پایه این تئوری را تشکیل می‌دادند و هدف از این طرح نیز مقابله بانفوذ کمونیسم و مهار آن بود. امروز نیز همان تئوری قدیمی بارنگ و لعاب دیگری مجدداً مطرح‌شده است و در این تئوری رژیم سعودی در کنار رژیم اسرائیل قرار دارد. هدف از این طرح نیز مهار مقاومت اسلامی در منطقه است. رژیم اسرائیل بعد از شکست در جنگ 33 روزه برای نخستین بار طعم تلخ شکست نظامی را چشید و نتوانست هدف‌گذاری‌هایی را که کرده بود، محقق کند، لذا این رژیم زمین‌گیر شد و ازآن‌پس همگرایی‌های بیشتری میان اسرائیل و رژیم سعودی ظهور و بروز یافت.
در حال حاضر این دو پایه عامل اصلی جنگ‌های نیابتی در منطقه هستند و تلاش دارند خط مقاومت و بیداری اسلامی را مورد هجوم قرار دهند و مهار کنند. بر اساس این تفکر مشاهده می‌کنیم که طی یک دهه گذشته سعودی‌ها حدود 300 میلیارد دلار اسلحه و تجهیزات از آمریکا خریداری کردند. این میزان خرید، بسیار بزرگ و قابل‌تامل و توجه است. در مقابل رژیم اسرائیل نیز هیچ محدودیتی برای مجهز شدن ندارند، لذا این دو رژیم در کنار هم وارد جنگ‌های نیابتی در منطقه شدند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها بحث مشارکت نظامی در یمن است. همچنین در سوریه نیز همکاری‌هایی داشته‌اند و علاقه‌مند بودند که لبنان را نیز به چالش بکشند و حزب‌الله را دچار ضعف کنند که البته تا امروز در رسیدن به این اهداف موفق نبوده‌اند؛ بااین‌حال، روزبه‌روز همگرایی و نزدیکی بیشتر سعودی‌ها با اسرائیلی‌ها افزایش می‌یابد.


اتحاد صهیونیستی – سعودی برای کشورهای منطقه عربی و غیرعربی چقدر اهمیت دارد؟
تمامی کشورهای عربی حامی این اتحاد نیستند و من خیلی موافق کلمه اعراب برای اتحاد با رژیم اسرائیل نیستم؛ بلکه معتقدم تنها برخی دولت‌ها و در راس آن‌ها رژیم سعودی به این اتحاد تن داده‌اند، اما آنچه اهمیت دارد اینکه برخی کشورهای غیرعربی در منطقه خاورمیانه از این تئوری حمایت می‌کنند و علاقه‌مند هستند این خط شوم تقویت شود. درواقع آن‌ها خواهان همگرایی بیشتر و حتی تشکیل یک مثلث در منطقه هستند تا بتوانند جریان‌های بیداری و مردمی را مهار کنند.
آینده همکاری‌های عربستان و رژیم صهیونیستی را در حوزه‌های مختلف ازجمله در یمن چطور ارزیابی می‌کنید و چه پیامدهایی ممکن است به دنبال داشته باشد؟
باید توجه داشت که ذاتاً هم رژیم اسرائیل و هم رژیم سعودی دارای ضعف‌ استراتژی هستند و علیرغم سرمایه‌گذاری‌های زیادی که داشته‌اند باز نمی‌توانند در کشوری چون یمن به موفقیت نائل شوند، زیرا این رژیم‌ها به لحاظ قدرت مدیریت، قدرت سازمان‌دهی و قدرت مردمی ضعیف هستند. البته ناگفته نماند که این اتحاد شوم ضررها و خسارات زیادی را به منطقه تحمیل کرده است؛ اما باوجوداین هزینه‌ها به اهدافشان نرسیده‌اند. تاریخ نیز ثابت کرده که همیشه قدرت ملت‌ها فراتر از قدرت رژیم‌های جعلی و یا خاندانی است. درنتیجه باید امیدوار بود که بیداری اسلامی همچنان که به خط مقاومت ادامه می‌دهد شاهد پیروزی بر این جریان شوم باشد. سعودی‌ها به‌واسطه ضعف ذاتی همواره به دنبال یک شریک هستند و بهترین شریکشان را در این برهه، اسرائیل دیده‌اند، زیرا هم رژیم اسرائیل و هم رژیم سعودی با خط مقاومت مشکل‌دارند و سال‌هاست که تلاش‌هایی را علیه این محور آغاز کرده‌اند، اما تا به امروز آن‌ها به آنچه می‌خواستند دست نیافتند و خسارات زیادی هم متحمل شدند. همچنان که در یمن علی‌رغم آنکه ازنظر نظامی هیچ‌گونه توازنی بین سعودی‌ها و مردم مقاوم یمن وجود ندارد، اما طی دو سال گذشته، سعودی‌ها با همراهی رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه نتوانسته‌اند خواسته‌های خود را محقق کنند. درحالی‌که امروزه مردم مظلوم یمن در فقر، فشار و ظلم بسر می‌برند و شرایط بسیار سخت است، اما بازهم این رژیم‌ها به هدفشان نرسیدند. شکست رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافشان در یمن، به لحاظ اعتباری شکست سختی برای آن‌ها بوده و خسارت جبران‌ناپذیری محسوب می‌شود. درواقع شکست اعتباری سعودی‌-صهیونیستی از پیروزی میدانی آن‌ها بسیار فراتر
است. این شکست اعتباری هم در میان ملت‌های خودشان و هم ملت‌های منطقه قابل‌لمس است، لذا به نظر نمی‌رسد آن‌ها بتوانند همین روند را در یمن ادامه دهند و آنچه در سوریه به دنبال آن بودند و نتوانستند محقق کنند، در کشورهای دیگر نیز نمی‌توانند به دست آورند.
کمک رژیم صهیونیستی به تجاوز عربستان به یمن تا چه زمانی مخفیانه و سپس علنی پیگیری خواهد شد؟
اکنون روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی حکام عرب به‌ویژه آل سعود بر کسی پوشیده نیست و آن‌ها سال‌هاست که پرده از این روابط برداشته‌اند، اما در آینده ممکن است این روابط شکل واضح‌تر و آشکارتری به خود بگیرد و طرفین در مسائل دیگر نیز همکاری‌های نزدیک داشته باشند.
راهبرد منزوی‌سازی صهیونیست‌ها در حال حاضر چگونه قابل‌ پیگیری است و روشنگری در جهان عرب به کدام شیوه بیشتر اثرگذار خواهد بود؟
این مسیری که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های متمادی علیه رژیم اسرائیل در پیش‌گرفته، نتیجه‌بخش بوده است و باعث شده که جوانان جهان عرب رژیم صهیونیستی را همچنان منفور بدانند. البته رسانه‌های وابسته به دستگاه‌های استکباری در این سال‌ها تبلیغاتی نیز علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند، اما هرگز نتیجه نگرفتند و این در حالی است که ملت‌های عربی، رژیم صهیونیستی را یک رژیم اشغالگر می‌دانند؛ لذا این مسیر مقاومت و بیداری اسلامی باید تداوم داشته باشد تا شاهد آشکار شدن بیش‌ازپیش چهره این رژیم‌ها و همچنین نیات خصمانه آن‌ها برای ملت‌ها باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کشور: نتایج انتخابات ریاست جمهوری تدریجی اعلام نمی‌شود تحریم انتخابات؛ اعتراض مدنی یا غیرفعال بودن سیاسی؟ وقتی رای ندادن نوعی رای دادن است! آسمان ایران نونوار شد چالش عکس با هواپیماهای جدید رضا دهکی همراه شو عزیز باوجود فضای تبلیغات مجازی، هنوز بسیاری از کاندیداها از تبلیغات کاغذی برای معرفی خود استفاده می‌کنند فعالان محیط زیست از دولت دوازدهم چه انتظاراتی دارند؟ نگرانی برای آب، امیدواری برای خاک نهاده‌های مردمسالاری بازخوانی شد دموکراسی زیر چتر انتخاب در گفت و گویی با عضو شورای راهبردی روابط خارجی بررسی شد چشم انداز ائتلاف سعودی – صهیونیستی حتی یک رای می‌تواند آینده را تغییر دهد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: آرامش کشور در آستانه انتخابات را باید قدر دانست شمخانی: انتخابات، فرصتی برای رشد آگاهی عمومی و ارتقای امنیت ملی است کمالی: صداوسیما کشور را به سمت جنگ و جدال می‌برد عبدالرضا هاشم‌ زایی: جوانان را تهدید امنیتی دانستن، اشتباه است محل استقرار شبکه‌های رادیویی در روز انتخابات توضیحات معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره سند 2030