فرود 4 فروند هواپیمای پسابرجامی در مهرآباد؛

گروه حمل‌و‌نقل- چهار فروند از هواپیماهای ATR با فاصله ۱۰ دقیقه از یکدیگر روی باند فرودگاه مهرآباد نشستند و به ناوگان هما پیوستند. مراسم تحویل نخستین گروه از هواپیماهای برجامی از نوع ATR صبح دیروز در فرودگاه مهرآباد انجام شد. نخستین گروه از هواپیماهای خریداری شده از کمپانی ایتالیایی-فرانسوی ATR روز گذشته به همراه فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی هما و خلبانان ایرانی وارد کشور شد.
این چهار فروند هواپیما در راستای اجرای بخشی از قرارداد هما با کمپانی ATR است که نهایتا با تحویل ۱۶ فروند هواپیمای دیگر به طور کامل اجرایی می‌شود. شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. می‌توان ATR را بزرگ‌ترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه‌ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد.
این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR در سال۱۹۸۱ و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ایرباس وLeonardo شکل گرفت. ATR ۷۲ هواپیمای دو‌موتوره توربوپراپ میان‌‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌توانند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند. شرکت ایران‌ایر در نظر دارد از این هواپیماها برای پرواز به فرودگاه‌های نزدیک استفاده کند.
این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده‌ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال‌هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند. از جمله مشخصات عملکردی سری۶۰۰ ATR می‌توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) ۵۰۹ کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی ۱۵۰۰ کیلومتر و نیاز به مسافت ۱۳۳۳ متری برای پرواز (طول مسیر تیک‌آف) اشاره کرد.


سری ۶۰۰ ATR از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدل‌های گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW۱۲۷M ‌ حدود پنج درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیک‌آف یا بلند‌شدن از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می‌دهد. موتور هواپیماهای ATR از سوی یک کارخانه کانادایی به نامPratand Whitney تولید شده که یکی از مدرن‌ترین و ایمن‌ترین موتورهای هواپیماهای دینا را تولید می‌کند.
می‌خواهند مادر صنعت هوانوردی ایران را تجزیه کنند
وزیر راه‌و‌شهرسازی از اتهاماتی که به مجموعه وزارت راه وشهرسازی در طول انجام مذاکرات هوایی شده، گلایه کرد و گفت: آنهایی که در قراردادهای حقیر و کوچک از هیچ فسادی رویگردان نبودند، چشم‌بسته ما را به باد اتهام گرفتند و می‌خواستند هما به عنوان مادر صنعت هوانوردی کشور را به فروش برسانند.
عباس آخوندی گفت: برای من این چهار فروند هواپیما با باقی هواپیماهای برجامی تفاوت دارد. تمام آرزویم این بود که مردم ایران که ساکن دوردست‌ترین نقاط هستند و تاکنون کمتر از صنعت هوانوردی بهره‌مند شده‌اند بتوانند از این خدمت ارزنده استفاده کنند. وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: امروز هما را تجهیز و آماده کردیم که در تمام فرودگاه‌های دورافتاده این کشور پرواز کند و تمام مردمی که تا این تاریخ از این صنعت محروم بودند، بهره‌مند شوند. امروز افتخار داریم اعلام کنیم هما می‌تواند پیام‌آور توسعه و آبادانی به تمام نقاط دورافتاده باشد.
وی با طرح این سوال که آیا می‌توان شعار محرومیت‌زدایی آبادانی و توسعه اشتغال داد و به صنعت هوایی اعتقادی نداشت، گفت: درحال حاضر می‌توانیم بگوییم تمام مردم ایران را به هم مرتبط کردیم و از یکپارچگی مردم ایران بگوییم. از اینکه می‌توانیم گرگانی، بانه‌ای، سقزی یا یک زابلی و تمام کسانی که در اطراف فرودگاه‌های کوچک هستند را به راحتی با پروازهای ATR به هم نزدیک کنیم از اینکه می‌توانیم به مردم در اطراف فرودگاه‌های کوچک اطمینان دهیم که برای شما پرواز ایمن آورده‌ایم. خوشحالی‌ام برای من بسیار ارزشمند است.
وزیر راه‌و‌شهرسازی ادامه داد: توسعه و آبادانی ایران همراه با نگاه با عدالت به تمام مناطق ایران و با یک چشم تمام مردم ایران را دیدن، آرزوی من بود. وی ادامه داد: نگاهم در خریدهای هوایی و نوسازی این صنعت به هواپیماهای ATR طور دیگری بود. از آنجا که خرید ATR‌ها با شعار طرفداری از محرومان هماهنگ بود برای این خرید اهمیت ویژه‌ای قائلم. به واسطه خرید این هواپیماها ما و شما توانستیم یک بار دیگر امکان برقراری حمل‌و‌نقل هوایی را برای همه مردم فراهم کنیم.
آخوندی گفت: می‌خواهم امروز برای شما از دو رویکرد متفاوت که یکی خردورزی و دیگری پوپولیستی است. توضیح دهم. درگذشته حضرات تصمیم داشتند همای این آب و خاک را به قیمت ۴۵۰۰ میلیارد تومان به فروش برسانند که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن ارزش برند هما و سه هزار میلیارد تومان دیگر ارزیابی قیمت آن بود. آنها نمی‌خواستند هما را اداره کنند بلکه درپی فروش املاک و مستغلات و تجزیه هما بودند. کسانی که امروز با رگ‌های برآمده گردن از حق مردم و از کمک به محرومان حرف می‌زنند، می‌خواستند مادر صنعت هوایی ایران را بفروشند.
وی ادامه داد: تصور کنید هما قبل از پایان دولت به فروش رفته بود. در این صورت الان صنعت هوانوردی ایران در چه جایگاهی بود. تکلیف توسعه ایران چه می‌شد. حال آن رویکرد پوپولیستی را درمقابل رویکردی بگذارید که معتقد به بازآفرینی هماست. تاکید داریم که هما باید توسعه یابد و سهم خود را از بازار جهانی بگیرد و مرجع رقابت با تمام شرکا شود.
آخوندی با طرح این سوال که آیا برنامه فروش هما به معنی تعهد به صنعت هوایی و خدمت به مردم بود، گفت: متاسفانه پوستین وارونه پوشیده‌اند و به مردم دروغ می‌گویند. این مقام مسوول امروز را روز تولد دوباره هما خواند و از مشقاتی که در طول خرید هواپیماها شامل حال اهالی وزارت راه‌و‌شهرسازی شد، لب به شکوه گشود.
وی گفت: در طول این مدت شرم‌آور است اعلام کنم درمقابل اقدام مبارک نوسازی صنعت هوانوردی آماج تهمت‌ها و دروغ‌ها قرار گرفتیم و از روزی که این مهم را آغاز کردیم چه خون‌ها که به دل مردم کردند چه خون‌ها که به دل مدیران هما و چه خون‌ها که به دل ما کردند. آخوندی افزود: هر روز تهمت جدید، دروغ جدید و حاشیه‌آفرینی با پول و بودجه مردم، هر روز علیه مردم اقدام کردند .
وی افزود: اما از همان روز نخست درمقابل شایعه‌سازی‌ها مقاومت کردیم و ایستادیم چون به خود ایمان داشتیم که در این راه کوچک‌ترین لغزشی نخواهیم کرد.
این مقام مسوول ادامه داد: روزی که تصمیم به احیای هما گرفتم، رییس‌جمهور از من سوال کرد که مگر شدنی است، عرض کردم تنها شرکتی که می‌تواند یک بار دیگر ایران را در صنعت هوایی سرافراز کند، هماست. من به توانایی هما و دانش شما اطمینان داشتم و همین طور به سلامت مذاکره‌کنندگان هوایی ایران.
آخوندی افزود: از روز شروع مذاکرات آماج اتهامات از سوی کسانی قرار گرفتم که مملکت را به فساد کشاندند. با واسطه چهره‌های موجهی را جلوی چشم آوردند و هر روز کسی از خانواده وزارت راه را متهم کردند .
وی افزود: از چشمم بیشتر به آقای اصغر فخریه‌کاشان اعتماد دارم اما این افراد آنچه زیبنده خود بود را به ما تهمت زدند آنها که در قراردادهای حقیر و کوچک از هیچ فسادی رویگردان نبودند چشم‌بسته ما را به باد اتهام گرفتند اما من به خود اطمینان داشتم و کار را ادامه دادم.
عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در طول انجام مذاکرات و این سال‌ها حتی یک بار هم نبوده که به مدیری توصیه انجام قراردادی را داشته باشم، گفت: اگر ایستادم و سینه سپر کردم به خاطر اطمینان به خودم بود. آخوندی افزود: روزگار انتقال پول‌های سیاه و ناشمرده با چمدان‌ گذشته است، پول این خرید هوایی ظرف دو ساعت از طریق مجاری رسمی به شرکت ATR منتقل شد، این یعنی شفافیت سرافرازی و برجام.
وزیر راه‌و‌شهرسازی گفت: از آنهایی که در هر خرید از سود سرشاری بهره می‌بردند انتظار سپاسگزاری نداریم، انتظار سپاسگزاری از افرادی که منافع‌شان قطع شده است منطقی است؟ ما ریگی به کفش نداشتیم و با اتکا به خدا هما را از نو آباد کردیم.
تحویل ۵ فروند هواپیمای برجامی تا پایان سال
نشست مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحویل پنج فروند ATR دیگر تا پایان سال ۲۰۱۷ خبر داد و گفت: پنجمین فروند از هواپیمایATR ماه آگوست میلادی وارد کشور می‌شود. فرهاد پرورش افزود: بعد از تحویل این چهار فروند هواپیمای ATR تا پایان سال پنج فروند دیگر از هواپیماهای ATR وارد کشور می‌شود.
وی توضیح داد: پنجمین فروند از هواپیماهای ATR در ماه آگوست میلادی وارد کشور می‌شود و به این ترتیب ایران تا پایان سال ۲۰۱۷ صاحب ۹ فروند هواپیمایATR می‌شود.
پرورش همچنین خبر داد: ایران‌ایر تا پایان سال ۲۰۱۷، چهار فروند دیگر هواپیمای ایرباس تحویل خواهد گرفت که از نوع ۳۲۰ خواهد بود. این مقام مسوول توضیح داد: هم‌اکنون ۹۵ درصد از کارهای خرید ایرباس‌ها انجام شده است.
وی همچنین خبر داد: اردیبهشت ماه سال ۹۷ ایران نخستین بوئینگ ۷۷۷ خود را تحویل خواهد گرفت و تا پایان سال ۲۰۲۰ صاحب ۲۰ فروند بوئینگ از نوع ۷۷۷-۳۰۰ خواهد شد. پرورش همچنین توضیح داد: با ورود ATR ‌ها فرودگاه‌های کم برخوردار از پروازهای منطقه‌ای برخوردار خواهند شد. تجهیز فرودگاه‌های کوچک به هواپیماهای منطقه‌ای دستور دولت بود که از سوی وزارت راه‌و‌شهرسازی و هواپیمایی هما مورد پیگیری قرار گرفت. نمایندگان مجلس بارها به ما رجوع کرده بودند و تقاضا داشتند که پروازهای کوچک در استان آنها انجام شود. مردم از طریق استانداری‌ها و همچنین نمایندگان خود بارها این تقاضا را به گوش ما رساندند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد: به همراه چهار فروند هواپیمای ATR وارد شده به کشور قطعات مورد نیاز پیش‌بینی شده نیز وارد شده است .
وی توضیح داده است: این اولین بار است که هم برای خرید هواپیما و هم برای خرید قطعه با کمپانی سازنده به طور مستقیم وارد گفت‌وگو شده‌ایم. پرورش همچنین در خصوص نحوه تامین مالی هواپیماهای ATR خبر داد: این هواپیماها از طریق مصوبه صندوق توسعه ملی تامین اعتبار شده است و برای تامین مابقی این هواپیماها منطقه انتخاب فاینانسر تعیین خواهد شد.
اشتغالزایی ۷ هزار نفری
همچنین قائم‌مقام وزیر راه‌و‌شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: ورود هفت هواپیما به کشور آن هم به صورت خرید مستقیم و با کوتاه کردن دست واسطه‌ها که منجر به اشتغال هفت هزار نیرو شد، نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.
اصغر فخریه کاشان گفت: ورود هفت فروند هواپیما بعد از برجام بارز‌ترین اقدام ما برای استفاده از فضای پسابرجام در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی بود. وی ادامه داد: این هواپیماها با خرید و پرداخت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای وارد کشور شد که می‌توان از آن به عنوان بزرگ‌ترین فرصت در حمل‌و‌نقل هوایی کشور نام برد.
وی افزود: خرید این هواپیماها نمونه بارزی از اقتصاد مقاومتی است. در شرایطی که قرار بود پروازهای داخلی ما به شرکت‌های خارجی سپرده شود امروز افتخار داریم که اعلام کنیم با ورود هفت فروند هواپیمای برجامی به کشور فرودگاه‌های زیادی اقتصادی شده و پروازهای زیادی انجام می‌شود. سفرها برای مردم آسان‌تر و مراکز استان‌ها به یکدیگر وصل خواهد شد.
وی گفت: از امروز به بعد لازم نیست مسافرانی که می‌خواهند از ساری به شهر دیگری سفر کنند به تهران بیایند و مجبور باشند از تهران به شهر اصلی پرواز کنند. این مقام مسوول ادامه داد: هواپیماهای خریداری شده به اشتغال کشور کمک کرد، امروز هر هواپیما به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزار شغل ایجاد می‌کند ‌ بنابراین با ورود هفت فروند هواپیمای برجامی تا‌کنون دولت توانسته است هفت هزار شغل ایجاد کند.
فخریه‌کاشان به تحریم ناوگان هما در دوره تحریم اشاره کرد و گفت: در دوران تحریم با تلاش بسیاری ناوگان هما سرپا ماند و امروز با این خریدهای هوایی میزان بازه کاری هما افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: خرید هواپیما اعتماد به هواپیمایی ایران را در جهان بالا برد، بیمه و بانک‌های متعددی امروز درگیر ایران هستند و دولت‌های خارجی مجبور می‌شوند مجوزهایی را صادر کنند که برای معاملات لازم است.
قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل مجموعه این رفتارها را نشان‌دهنده افزایش اعتماد به ایران دانست و ادامه داد: از تمام کسانی که در این مسیر به ما کمک کردند تشکر می‌کنم. پشت پرده نقل و انتقالات مالی، پیچیدگی‌های فنی و حقوقی زیادی وجود داشت که فهم ملی و تاریخی آقایان سیف، افخمی و طیب‌نیا کار را برای ما آسان کرد. وی همچنین به حمایت وزیر راه‌و‌شهرسازی اشاره کرد و گفت: آقای آخوندی با جسارت، شجاعت و اعتقاد کار خرید هواپیما را دنبال کرده است. خارج از هرگونه بحث سیاسی وظیفه دارم از ایشان به خاطر تلاش برای آبادانی صنعت حمل‌و‌نقل هوایی تشکر کنم.
کنایه عابدزاده به نیکزاد
رییس سازمان هواپیمایی کشور نیز ادعای نیکزاد در خصوص خرید هواپیما را تکذیب کرد و گفت: در دنیا رسم نیست با هواپیمای فرسوده و دست دوم جشن و عکس یادگاری بگیرند و اینکه آقای نیکزاد با هواپیمای دست دوم عکس ندارد کار خوبی کرد.
علی عابدزاده در در خصوص ادعای نیکزاد وزیر اسبق راه برای خرید ۱۱۴ فروند هواپیما بدون گرفتن جشن و عکس گفت: اول باید بگویم که در همه جا دنیا رسم است که وقتی برای اولین بار هواپیمایی پرواز انجام می‌دهد یا اینکه خلبانی برای اولین بار پرواز می‌کند تبلیغات زیادی برای آن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: این رسم‌ها در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در همه جای جهان وجود دارد. مراسم واتر سالوت و آب‌پاشی روی هواپیمای جدید و گرفتن عکس یادگاری بدیهی است و مختص کشور ما نسیت.
عابدزاده ادامه داد: البته کمتر اتفاق می‌افتد که کسی بخواهد با هواپیمای دست دوم عکس یادگاری بگیرد و اگر آقای نیکزاد عکس یادگاری نگرفته باید بگوییم که کار بسیار درستی انجام داده است.
رییس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: برای ورود هواپیمای نو در مهرآباد جمع شده‌ایم و باید جشن ورود هواپیماها گرفته می‌شد و کار بسیار خوبی است. وی ادامه داد: خوشحالی ما از بابت ورود هواپیما این است که منویات مقام معظم رهبری بعد از سال‌ها بالاخره اجرا شد، ایشان در خصوص مسایل اقتصادی تاکیدات ویژه‌ای داشتند و اگر قرار است تاکیدات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا شود باید هواپیمای نو داشته باشیم و قدرت رقابت با دنیا را پیدا کنیم. رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: از آن جایی که با خرید هواپیما اهداف رهبری را پیاده کردیم باید جشن بگیریم و عکس یادگاری بگیریم.
ایران رکورددار ورود 4 فروند ATR همزمان
معاون مدیرعامل ATR گفت: امروز روز خاصی برای ایران است و ما در ATR ندیده بودیم که چهار فروند هواپیما به صورت همزمان وارد کشوری شود و باید گفت ایران در این زمینه ایران رکورددار است.
جیووانی، معاون مدیرعامل ATR در نشست خبری مشترک با فرهاد پرورش مدیرعامل هما گفت: امروز روزی خاصی است که به همراه مدیرعامل هما وارد ایران شده‌ام. به یاد ندارم که کشوری توانسته باشد در یک روز چهار فروند هواپیمای ATR تحویل بگیرد.
وی خبر داد: از طریق مذاکره اصغر فخریه‌کاشان حجم زیادی سفارش از طرف ایران به ATR داده شده است. می‌توانیم ادعا کنیم که ایران‌ایر یکی از مشتریان و حتی یکی از پارتنرهای بزرگ ATR است. معاون مدیرعاملATR با توضیح اینکه تاکنون ATR بیش از ۱۶۰۰ فروند از این مدل هواپیما را فروخته است، گفت: بیش از ۲۰۰ شرکت هواپیمایی در ۱۰۰ کشور جهان از این هواپیماها استفاده می‌کنند و ما هفته گذشته قراردادی با هند منعقد کردیم که طی آن ۵۰ فروند از این مدل را به هند می‌فروشیم.
وی گفت: همکاری با ایران برای ATR اهمیت زیادی دارد و این یک همکاری سه‌گانه بین ایران، ایتالیا و فرانسه است. شرکت ما به پشتیبانی و حمایت از ایران‌ایر ادامه خواهد داد. معاون مدیرعامل ATR همچنین خبر داد: ایران‌ایر و ATR قرارداد جانبی را در کنار قرارداد اصلی به امضا رساندند که براساس آنATR متعهد به پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده خواهد بود.