شرم‌ مي‌كنم شبنامه‌ها را بخوانم

گروه سياسي| سند 2030 همچنان از موضوعات مورد بحث دولتمردان است. پس از آنكه حسن روحاني و معاون اولش، اسحاق جهانگيري بارها به توضيح اين موضوع پرداختند و سعي در شفاف‌سازي آن دارند، اين‌بار نوبت به محمدباقر نوبخت مي‌رسد تا مسائلي را در اين خصوص مطرح مي‌كند. سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود با اشاره به سند ۲۰۳۰ اظهار كرد: آنچه درباره اين موضوع غيرمعمول است اين است كه عده‌اي تلاش كردند آن را مصادره به مطلوب كنند و نكاتي را ترويج دادند كه حقا نادرست است. او درخصوص حواشي پيش آمده پيرامون آن اظهار كرد: مقام معظم رهبري هفته گذشته در جايگاه رهبري كه برهمه مسائل نظارت دارد درباره سند ۲۰۳۰ توصيه‌هايي فرمودند و طبيعي است كه نظر معظم له براي دولت مهم است. پيگيري لازم صورت گرفت و براي عمل به منويات ايشان قرار شد تا رفع ابهامات درباره سند ۲۰۳۰ هرگونه فعاليتي درمورد آن در ايران متوقف شود. نوبخت تاكيد كرد: مباحثي كه رهبري فرمودند درست است اما آنچه غيرمعمول است اين است كه عده‌اي براي پيشبرد اهداف‌شان تلاش كرده‌اند اين مساله را مصادره به مطلوب كنند و نگاهي را ترويج كردند كه حقا نادرست است. شما شبنامه‌ها را ديده‌ايد كه در آن نوشته‌اند «دولت سندي را مخفيانه بدون ارجاع به مجلس امضا كرده و در آن مسائلي مثل خودارضايي كودكان سه تا چهار سال يا موارد مهم ديگري كه انسان شرم مي‌كند درباره آنها صحبت كند در آن مطرح شده است. چون اين مساله انتخاباتي نيست از رسانه ملي درخواست مي‌كنم اين صحبت‌ها را منتشر كنند تا تشويش اذهان برطرف شود». سخنگوي دولت با ارايه توضيحاتي درباره سند ۲۰۳۰ و خواندن بخش‌هايي از آن درباره اهداف اين سند تصريح كرد: اين سند به راحتي قابل دسترس است و مي‌توانيد ببينيد كه آنچه در شبنامه‌ها پخش مي‌كنند و من شرم مي‌كنم آنها را بگويم با اين اهداف متفاوت است. در اين سند برخي مباحث جنسي كه از سوي برخي افراد گفته مي‌شود وجود ندارد. در شبنامه‌ها مسائلي را مطرح مي‌كنند كه ما حتي اگر دين هم نداشته باشيم براساس فرهنگ‌مان با اين مسائل مخالفيم.
مشي برخي مشي تكفيري است
نوبخت در ادامه با تاكيد بر اينكه، ببينيد با اين موضوع چقدر براي روحانيت دغدغه به وجود آورده‌اند، گفت: به روستاها رفته و مسائلي را براي متدينين مطرح كرده‌اند. اين زخمي است كه روي دل مردم ديندار زده مي‌شود و فرصتي هم نيست كه ما اسناد را يك به يك نشان دهيم و ثابت كنيم كه ما كافر نيستيم. مشي برخي مشي تكفيري است. به هرحال اين يك مساله انتخاباتي نيست و يك اتهام نارواست، من براي رفع نگراني مردم مطرح كردم تا خيال متدينين راحت شود كه ما سندي را كه در شبنامه‌ها گفته مي‌شود و ترويج برخي مسائل جنسي امضا نكرديم.
همين الان بين ۲ تا ۳ ميليون نفر يارانه‌شان قطع است


نوبخت در مورد مسائلي كه در خصوص پرداخت يارانه‌ها از سوي رسانه‌هاي منتقد مطرح شد، گفت: در ارديبهشت امسال هم تشخيص داده‌ايم كه عده‌اي معترض هستند و حرف‌شان درست است و براي‌شان پيامك ارسال شد كه يارانه‌تان برقرار خواهد شد. نمي‌توانستيم بگوييم چون ۲۶ ماه ارديبهشت زمان پرداخت يارانه است و ۲۹ ارديبهشت انتخابات است يارانه شما را نمي‌دهيم تا شائبه‌اي پيدا نكند. در اين ميان عده‌اي به دروغ اعلام كردند كه ما يارانه ۴ ميليون نفر را برقرار كرديم، اين مساله صددرصد دروغ است و همين الان بين ۲ تا ۳ ميليون نفر يارانه‌شان قطع است. كانديداهاي دولت را متهم كردند كه به انگيزه خريد راي يارانه بعضي افراد را برقرار كرده‌اند جالب است همان رسانه‌هايي اين حرف را مي‌زنند كه كانديداهاي موردنظرشان مي‌گويند كه اين ۴۵۵۰۰ تومان كم است و بايد آن را سه برابر كرد. به هر حال براي اينكه شبهه‌اي ايجاد نشود رييس‌جمهور اعلام كرد كه اين يارانه بعد از انتخابات برقرار شود. البته اين تهمت‌ها تاريخ مصرفش تا جمعه است و ان‌شاءالله مردم ايران روز جمعه هر آنچه را كه خير است انتخاب مي‌كنند.
خداوند به ما صبر و خويشتنداري عنايت كند
وي همچنين در واكنش به صحبت‌هاي يكي از نمايندگان كه گفته بود دولت ۲۰ هزار ميليارد تومان از خزانه برداشت كرده تا شب انتخابات يارانه پرداخت كند، تاكيد كرد: خداوند به ما صبر و خويشتنداري عنايت كند. اگر بگوييم كه شكايت مي‌كنيم كه مي‌گويند دولت كم ظرفيت است بهتر است كاري نكنيم كه به نام اصولگرايي لطمه وارد شود. سخنگوي دولت درباره تخريب شديد دولت توسط برخي رسانه‌ها و تبليغ كانديداهاي مخالف دولت در صداوسيما و اينكه آيا دولت اعتراضي كرده است يا خير، خاطرنشان كرد: بخش‌هايي كه مقتضي است براي اعلام اعتراض قانونا صورت مي‌گيرد. ولي مرتبا از اين دست مسائل پيش مي‌آيد. برخي مسائل آنقدر تكرار مي‌شود كه هر روز بايد اعتراض كنيم. البته ما كاركنان صداوسيما را دوست داريم و حساب آنها را از يك گروه سياسي خاص كه برخي موارد را تهيه مي‌كنند جدا مي‌كنيم. به هرحال ما مردم فهيمي داريم كه همه مسائل را مي‌بينند و به خوبي تصميم مي‌گيرند.