یمن، فراتر از فاجعه

شیوع وبا در یمن، بر ابعاد فجایع روزمره در این کشور جنگ زده افزوده است. مطابق آمارهای رسمی تاکنون 3 هزار تن از کودکان دچار وبا شده‌اند و حداقل 290 نفر نیز جان داده‌اند. وزارت بهداشت یمن از روز دوشنبه در صنعا به خاطر شدت و دامنه شیوع وبا «وضعیت فوق العاده» اعلام کرده است. بیمارستان‌ها که بسیاری از آنها بر اثر بمباران هوائی ائتلاف بدنام سعودی آسیب دیده اند، مملو از کودکان مبتلا به وبا هستند حتی از راهروهای بیمارستان‌ها هم برای پذیرش کودکان استفاده می‌شود ولی وسائل و تجهیزات پزشکی و دارو، به اندازه نیازهای فزاینده، در اختیار نیست. محاصره زمینی، دریائی و هوائی ائتلاف سعودی مانع کمک رسانی به مردم مظلوم یمن شده است. آنچه این روزها در یمن رخ می‌دهد، به راستی «فراتر از فاجعه» است بعلاوه حملات هوائی، موشکی و توپخانه‌ای ائتلاف شرور سعودی بطور مستمر، بر شدت و دامنه تلفات انسانی و تخریب زیرساخت‌ها از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و مراکز خدمات عمومی افزوده است. ائتلاف سعودی با چراغ سبز آمریکای ترامپ، سرگرم گشودن جبهه‌ای برای عملیات زمینی – دریائی از طریق بندر عدن است که با کمک مزدوران اجاره‌ای از چندین ملیت مختلف، بتواند جای پائی در یمن بر روی زمین پیدا کند. اما علیرغم جنگ 26 ماهه، هنوز نتوانسته به هیچ قسمتی از سرزمین یمن استقرار یابد.
شیوع وبا در مقطع کنونی، فضای جهنمی جنگ علیه مردم یمن را تشدید کرده و گزارشات تصویری منتشره از بیمارستان‌ها نشانگر اوج درماندگی خانواده قربانیان وبا است که عمدتاً کودکان را شامل می‌شود.
با در نظر گرفتن فقدان آب آشامیدنی مناسب، دارو، مواد غذائی و امکانات بهداشتی، سازمان ملل از مدتها پیش در مورد احتمال شیوع وبا در یمن هشدار داده بود. با آنکه ائتلاف سعودی، آمریکا و انگلیس از این ماجرا آگاه بوده‌اند ولی در عین حال آرزو داشتند که همین موارد باعث تسلیم نیروهای مقاومت شود و حتی وبا هم به کمک ائتلاف و حامیانش عمل کند.
ریاض و متحدانش در ائتلاف بدنام سعودی، با توجه به همین موارد بر شدت و دامنه عملیات نظامی در سواحل جنوبی و غربی یمن افزوده‌اند و حتی آمریکا و انگلیس هم با توسعه و تسریع در ارسال جنگ افزارها و مهمات مورد نیاز ماشین جنگی ائتلاف، به یاری آل سعود شتافته‌اند تا بلکه قبل از سفر ترامپ به ریاض بتوانند به نقطه مطلوبی در جنگ تجاوزکارانه یمن برسند. نقطه مطلوب از دیدگاه دربار سعودی، محمد بن سلمان وزیر دفاع و حامیان آنها کاملاً متفاوت است. دربار سعودی به پیشروی هر چند محدود نیروی زمینی در عمق خاک یمن می‌اندیشد. محمد بن سلمان به چیزی کمتر از نابودی کامل حوثی‌ها و درهم شکستن مقاومت در یمن قانع نیست ولی حامیان ائتلاف اگرچه در حمایت از ماشین جنگی ائتلاف سنگ تمام گذاشته‌اند ولی اصرار دارند که ادامه این جنگ، نه تنها به زیان آل سعود و ائتلاف می‌انجامد، بلکه موجبات شرمساری روز افزون آمریکا و انگلیس را فراهم می‌سازد و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. در واقع حامیان ائتلاف بدنام سعودی از یکطرف در حمایت لجستیکی ائتلاف و ارتکاب جنایات جنگی سنگ تمام گذاشته‌اند ولی از سوی دیگر باور ندارند که حتی با جنایات بیشتر هم اوضاع به نفع ائتلاف سعودی تغییر کند. با وجود این آمریکا و انگلیس با حضور فعال مستشاران نظامی در اتاق جنگ ائتلاف و حتی مراکز جدیدالتاسیس برای فرماندهی و کنترل عملیات در سواحل جنوبی و غربی یمن امیدوارند بلکه معجزه‌ای به نفع جنایتکاران جنگی رخ دهد و آنها هم از این مخمصه نجات یابند!


این نکته از آن جهت اهمیت دارد که تمامی طرف‌ها در جبهه ائتلاف سعودی اصرار جنون آمیزی نشان می‌دهند که قبل از سفر قریب الوقوع ترامپ به ریاض، حتی با توسل به جنایات جنگی بیشتر و تشدید بحران در یمن به هر قیمت ممکن، جنگ یمن یکسره شود، اما به نفع جنایتکاران سعودی! قرار است عربستان در جریان سفر ترامپ قرارداد خرید یکصد میلیارد دلار اسلحه از آمریکا را نهائی کند و ترامپ اگرچه کمترین اهمیتی به افکار عمومی نمی‌دهد ولی در عین حال مایل نیست باقیمانده اعتبار نیم بند خود را هم صرف دربار سعودی کند. اما قرارداد خرید نجومی سعودی‌ها هم وسوسه انگیز است و رئیس‌جمهور تاجرپیشه آمریکا نمی‌تواند از آن چشم بپوشد.
از سوی دیگر اسمعیل ولد شیخ نماینده ویژه سازمان ملل که همواره به نفع ائتلاف سعودی و علیه مردم مظلوم یمن عمل کرده، با پیشنهاد آتش بس فوری قبل از شروع ماه رمضان، وارد صحنه شده و سعی دارد برای سعودی‌ها زمان بخرد. نکته مهم آنکه تقریباً هیج یک از توافقات گذشته برقراری آتش بس، از سوی ائتلاف سعودی رعایت نشد و همگی به سرنوشتی مشابه دچار شدند. اما آیا روند تحولات شرم آور در یمن، در مسیری قرار خواهد گرفت که قحطی مصنوعی در این کشور که 19 میلیون نفر را شامل شده، یا بحران ناشی از شیوع وبا که علتش نابودی منابع آب مناسب و فقدان دارو بر اثر تشدید محاصره زمینی، دریائی و هوائی یمن توسط ائتلاف سعودی، آمریکا و انگلیس است، حتی موقتاً مهار و متوقف شود؟
هرگز تصور نمی‌شد که حتی در قرن پیشرفت بهداشت نیز اتباع کشوری بر اثر قحطی مصنوعی و محاصره دریائی دچار وبا شوند. این قبیل بلایا در قرن‌های گذشته سابقه داشت و تلفات سنگینی را بر بشریت آنروز تحمیل کرد، ولی امروزه مدعیان دروغین حقوق بشر، بشریت را به خاطر مطامع استعماری خود بکام مرگ می‌فرستند و درعین حال، خود را به دروغ پرچمدار حقوق بشر نیز معرفی می‌کنند!