گسترش موج حمایت‌های مردمی از دکتر روحانی

در واپسین مهلت قانونی اعلام مواضع هواداران نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، موج حمایت‌ها و بیانیه‌های مردمی و اقشار مختلف از دکتر حسن روحانی رو به گسترش گذاشته‌است.
فعالیت ستادهای مردمی روحانی طی دیروز و امروز به شدت افزایش یافته‌است و عده زیادی از دانشجویان و هواداران رئیس‌جمهور با تشکیل گروه‌های منسجم در خیابان‌ها و محلات محتلف شهرها به توجیه مردم برای حضور در انتخابات و رای به روحانی مشغولند.
روزنامه‌نگاران، کارشناسان و اساتید اقتصاد، مدیران اجرایی، تشکل‌های حوزوی و دانشگاهی و شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در بیانیه‌ها و پیام‌های متنوعی ضمن دعوت از مردم برای حضور پای صندوق‌های رای، از اقشار مختلف جامعه خواسته‌اند به دکتر روحانی رای دهند.
فضای مجازی هم که این روزها به عرصه‌ای پرمخاطب‌تر از همیشه برای هماوردی طرفداران نامزدهای ریاست‌جمهوری تبدیل شده، طی دو روز اخیر بیشتر از قبل شاهد توییت‌ها، تشکیل گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی و پست‌های اینستاگرامی است. علاوه بر کانال‌های رسمی رسانه‌ها در تلگرام، بسیاری از گروه‌های خانوادگی و صنفی نیز این روزها شاهد موج گسترده تشویق اعضای آن‌ها به حضور در انتخابات است.


پیام سید حسن خمینی:
همه با هم یکبار دیگر به دولت روحانی اعتماد کنیم
حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیروز در پیامی ویدئویی خطاب به ملت شریف ایران، موضع خود در خصوص انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را بیان کرد.
متن کامل سخنان او در پی می‌آید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
خدمت یکایک مردم شریف و بزرگوار ایران عرض سلام دارم!
روز بزرگ سرنوشت سازی را پیش رو داریم و همه با هم امیدواریم که ان شاء‌الله در این روز بتوانیم سرنوشت سالها و بلکه دهه‌های کشور خودمان را رقم بزنیم.
همت همه مردم، جوان‌ها، زنان و مردان می‌تواند یک اتفاق مهم را برای جامعه ما رقم بزند.
احساس کردم که شاید بی‌مناسبت نباشد که به مناسبت این روز بزرگ چند نکته را با هم مرور کنیم:
نکته اول، ضرورت حضور همه در پای صندوق رای است. همه باید احساس کنیم یک اتفاق بزرگی را پیش رو داریم؛ اتفاقی که سرنوشت همه ما را رقم خواهد زد و ان شاء‌الله نسبت به این مساله با حساسیت برخورد کنیم و دوستان و خانواده مان را تشویق کنیم که در این امر مهم شرکت کنند.
نکته دوم، کسی است که باید او را انتخاب کنیم؛ احساس می‌کنم با وجود ارادت و احترامی که به همه نامزدها دارم، جا دارد که همه با هم یکبار دیگر به دولت جناب آقای روحانی اعتماد کنیم؛ کارهایی را انجام داده‌اند و تا میانه راه آمده‌اند و بسیار مناسب است اعتماد کنیم تا ان شاء‌الله به نتیجه‌ای که برای کارهایشان مدنظرشان است برسند.
این روزها خواندید که کارشناسان بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف شهادت داده‌اند که دولت توفیقاتی داشته و برنامه‌های آن برای آینده، برنامه‌های قابل قبولی است. اقتصاددان‌های بزرگ کشور نیز نسبت به توانمندی برنامه و عمل دولت شهادت داده‌اند و همین امر می‌تواند ذهن و جان ما را مستحکم کند تا اعتماد مجددی به این دولت داشته باشیم و با رای به آقای روحانی آینده کشورمان را رقم بزنیم.
نکته سوم هم اینکه، انتخابات یک رقابت است و هر رقابتی خواسته یا ناخواسته بداخلاقی‌هایی را با خود به همراه دارد که طبیعتا ذائقه همه ما را تلخ کرده است. روز شنبه از این بداخلاقی‌ها عبور کنیم و مراقب باشیم این بداخلاقی‌ها خدای ناخواسته موجب ایجاد کینه در جان و روح ما نشود. نسبت به آینده جامعه خودمان، فردای کشور خودمان، سعادت فرزندانمان و بهروزی فردای این کشور بیش از همه بیاندیشیم.
من مطمئن هستم که با حضور همه ما ایرانی آباد، شاد و ایرانی معنوی‌تر و دین دارتر و مردمانی با زندگی بهتر و آبرومندتر و جامعه‌ای با طراوت‌تر خواهیم داشت.
خداوند ان شاء‌الله به حق اولیاء ما، انتخابات را برای ما مبارک قرار دهد و نتیجه آن را مرضی رضای حضرت بقیه‌الله(عج) قرار دهد.
گمان مبر که به پایان رسید دور مغان/ هزار باده ناخورده در رگ تاک است
تکذیب حمایت سید علی خمینی از رئیسی
پیرو درج برخى اخبار در شبکه هاى اجتماعى مبنى بر حمایت حجت‌الاسلام و المسلمین سید على خمینى از جناب آقاى رئیسى وی این خبر را تکذیب کرد.
به گزارش جماران،‌ ایشان هرگونه حمایت و یا تایید از نامزدى جناب حجت‌الاسلام رئیسى را تکذیب کرده و همه رسانه‌ها را به حفظ اخلاق اسلامى و دورى از دروغ دعوت کردند.
حمایت مجمع روحانیون مبارز از روحانی
در آخرین جلسه مجمع روحانیون مبارز، حضور مردم پای صندوق‌های رای و حمایت از حسن روحانی مورد تاکید قرار گرفت.
در اطلاعیه این مجمع آمده است: شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در جلسه 25/2/96 ضمن بررسی مسائل جاری کشور بخصوص انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، این دوره از انتخابات را بسیار حساس و سرنوشت ساز ارزیابی و اعلام شد: با عنایت به شرایط بحرانی منطقه و جایگاه مهم ایران با تکیه بر اعتدال و عقلانیت میتوان بسیاری از مشکلات داخلی و بیرونی را پشت سر گذاشت. لذا حضور پر شور و حماسی ملت شریف ایران پای صندوق‌های رای و تداوم و تکرار انتخابات صحیح و کار ساز آنان در خرداد 92 ضامن ارتقای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
مجمع روحانیون مبارز همچنین از مردم شریف و آگاه ایران دعوت کرد تا با رای قاطع خود به حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر حسن روحانی، زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر میهن اسلامی مان را در مسیر عقل و اعتدال فراهم آوردند.
حمایت بیش از 1500 روزنامه‌نگار ایرانی از حسن روحانی
یکهزار و 550 روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای با امضای توماری اینترنتی حمایت قاطع خود را از حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کردند.
در بیانیه‌ای که به تایید این فعالان رسانه‌ای رسیده آمده است: روزنامه‌نگاران ایرانی نقش پررنگی در تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور دارند و معاش و بقائشان منوط به رونق و گرمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی است.
رکود تورمی نه تنها کارخانه‌ها را به تعطیلی می‌کشاند که رسانه‌ مستقل را نیز به محاق می‌برد و از بین رفتن سرمایه اجتماعی این حوزه را سبب می‌شود. از این رو عملکرد دولت‌ها علاوه بر تاثیر مستقیم بر بستر کلان جامعه، می‌تواند نفس کار خبری را نیز با تلاطم مواجه سازد.
عملکرد دولت یازدهم از بهبود نسبی فضای حاکم بر رسانه‌های کشور حکایت دارد، اما همچنان تا رسیدن به فضای ایده آل برای فعالیت روزنامه نگاران و مطبوعات راه درازی در پیش است.
روزنامه‌نگار خنثی نیست، او آگاه است و اقتضاء آگاهی، آگاهی بخشی است؛ از این رو لازم می‌دانیم با برشماری تعدادی از اقدامات و سیاست‌های راهگشای دولت یازدهم در سپهر رسانه‌ای کشور، به بیان مطالبات جدی روزنامه‌نگاران از دولت آینده بپردازیم.
نفس حقوق اهل رسانه، مطالبه‌ای فراجناحی است که همواره باید مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد. بدون امنیت کاری، شرایط تامین اجتماعی مناسب اهالی رسانه، اتحادیه صنفی و در یک کلام لوازم حقوقی و حقیقی کار خبری، آزادی بیان معنایی نخواهد داشت. بنابراین پایداری دولت در مقابل تعطیلی نشریات و حفاظت از آزادی بیان و مهمتر از آن، آزادی پس از بیان می‌تواند آزمونی بر صداقت قوه مجریه در خصوص پاسداری از قانون اساسی باشد.
کلید تدبیر دولت یازدهم، توانست در خانه‌های غبارگرفته سینما و موسیقی را باز کند و رونق را برای اهالی این صنوف به ارمغان آورد؛ در این میان اما «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» آنچنان که شایسته بود مورد توجه قرار نگرفت تا روزنامه‌نگاران و خبرنگاران باز شدن این در بی‌کوبه را از دولت آینده مطالبه کنند؛ آنان معتقدند توجه به این مطالبه ابتدایی می‌تواند آغازی بر توجه جدی به حقوق صنفی اهالی رسانه و مطبوعات باشد.
اینک بسیاری از روزنامه‌نگاران به دلیل دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی مجبور به کار کردن در رسانه‌های مختلف شده و روزانه بیش از10 ساعت کار در ایام هفته را تجربه می‌کنند که نه تنها مخالف قانون کار بوده بلکه سلامت جسمی و روحی آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگرچه اهالی رسانه معاش اندیشی را هیچگاه در برابر رسالت بزرگ آگاهی بخشی خویش قرار نداده‌اند اما از دولت دوازدهم انتظار می‌رود، رسیدگی جدی به معیشت اصحاب رسانه را مورد توجه بیشتری قرار دهند.
امروز حمایت از دولت رئیس جمهور روحانی، تایید تک‌تک اقدامات دولت یازدهم و فراموشی نواقص آن نیست، بلکه ترجیح روزنامه نگاران ادامه روند رو به بهبود جامعه به جای بازگشت از نیمه این راه پر فراز و نشیب است.
ما روزنامه‌‎نگاران تجربه تلخ عدم رعایت شفافیت مدعیان عدالت را از سر گذرانده‌ایم، مدعیانی که منتقدان خود را تاب نیاورده و شلاق و حبس را بر گرده روزنامه نگاران شریف بار کرده‌اند، معتقدیم حمایت از روحانی، حمایت از دولتی است که امکان نقد و نه تخریب را فراهم می‌کند، شفافیت دولت یازدهم، امکان نظارت بیشتر بر قوه مجریه را به همراه داشت تا از این رهگذر دیگر شاهد اختلاس‌های پی در پی و میلیاردی نباشیم.
ما روزنامه‌نگاران با دعوت از تمام مردم سربلند ایران اسلامی، برای شرکت در انتخابات سرنوشت‌ساز 29 اردیبهشت، از آنان می‌خواهیم، با رای به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، تداوم روند رو به بهبود دولت را فراهم آورند و از بازگشت ایران به شرایط غیر قابل پیش‌بینی و تخریب‌آمیز جلوگیری کنند که آزموده را آزمودن خطاست.
ما فارغ از اعتقاد سیاسی‌مان، معتقدیم دولت روحانی روندی از بهبود وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را طی کرده است و تثبیت این روند به شکوفایی در عرصه‌های مختلف اجتماعی خواهد انجامید.
بیانیه جمعیت زنان جمهوری اسلامی به دبیر کلی دکتر زهرا مصطفوی در حمایت از روحانی:
دعوت فرزند امام خمینی به شرکت در انتخابات و رای به روحانی
جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران به دبیرکلی دکتر زهرا مصطفوی دختر گرامی امام خمینی، با صدور بیانیه‌ای و دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات تاکید کرد که با رای به حسن روحانی وظیفه خطیر تاریخی خود را به انجام برسانید.
به گزارش جماران در این بیانیه آمده است: ملت بزرگوار و آزاده ایران، قریب 4 دهه از زمانی می‌گذرد که بنیانگذار انقلاب اسلامی، با این فتوا که «میزان، رای ملت است» نقشه راه دموکراسی دینی را برای آیندگان به یادگار گذاشت. انتخابات، قلب مردمسالاری و جمهوری اسلامی بر پایه آن استوار است. امروز، در آستانه انتخاباتی دیگر قرار داریم که همانند گذشته مشارکت پرشور و انتخاب آگاهانه ما را می‌طلبد.
جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران، سال 92 پیش زمانی که تحریم‌های خارجی، فشارهای بین‌المللی و تنگناهای اقتصادی، کشور و مردم را در شرایط خاصی قرار داده بود، حسن روحانی را نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد و بر این باور بود تدبیر و تعهد او گره گشا خواهد بود.خوشبختانه مردم آگاه ایران در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری کشور را به ریل اعتدال بازگرداند و حال زمان آن رسیده تا بار دیگر پیمان 4 سال پیش، پای صندوق‌های رای تکرار و استوار شود. اعضای این نهاد مدنی همچنان حسن روحانی را بهترین گزینه برای اداره کشور می‌داند و تاکید می‌کند به دلایل ذیل «حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ماست»:
1- قدرت فکری و سیاسی: ضمن احترام به سایر نامزدهای حاضر در صحنه، حسن روحانی به لحاظ قدرت اندیشه و سیاست ورزی مدبرانه قابل اتکاء و اعتماد برای به عهده گرفتن مسئولیت خطیر ریاست جمهوری است.او در 4 سال گذشته نشان داد توان تدبیر و تمشیت اموری را دارد که از عهده هر کسی بر نمی‌آید.
2- شجاعت: حسن روحانی نخستین فردی بود که از حضرت آیت‌الله خمینی، با عنوان «امام» یاد کرد؛ شجاعت ایشان در پذیرش مسئولیت ریاست جمهوری، کم از شجاعت ایشان در دوران مبارزه و جنگ نبود؛ چه ایشان در شرایطی اداره کشور را به عهده گرفت که بحران‌های متعددی کشور را گرفتار کرده بود. در چهار سال گذشته نیز به رغم کارشکنی‌ها،مانع تراشی‌ها و بی‌مهری‌ها توانست دنیا را به پذیرش فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت ساخت سلاح‌های هسته‌ای متقاعد و زیربنای اقتصادی و سیاسی کشور را بازسازی و سرمایه‌های اجتماعی را احیاء کند.
3- ویژگی‌های شخصیتی: آقای حسن روحانی فردی انقلابی، سلیم النفس، اخلاق مدار و برنامه محور است که هم در 4 سال گذشته و هم پیش از آن بر این مدار حرکت کرد و هیچ گاه از دایره اخلاق خارج و منطق، نشد.
4- دیپلماسی فکورانه: آقای روحانی با پایندی به اصولی چون «تعامل سازنده با دنیا» هم ایران را از انزوایی که دچارش شده بود خارج و هم پروژه «ایران هراسی» را در دنیا خنثی کرد. علاوه بر توفیق‌های دولت یازدهم در رفع تحریم‌های ظالمانه، حمایت و جانبداری مستمر ایشان از محور مقاومت، ایران را بیش از گذشته تکیه گاه مسلمان جهان بویژه مسلمانان منطقه مطرح و استوار ساخت.
5- تیم و برنامه اقتصادی: نظام بودجه بندی را با احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی به سامان کرد؛ تورم لجام گسیخته که ساعت به ساعت عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کرد را مهار ساخت و نرخ تورم را به زیر 10 درصد رساند، رشد اقتصادی قابل تقدیر و ثبات بازار حاصل عملکرد تیم مجرب اقتصادی و برنامه‌های کارشناسی شده و مدون بود که اقتصاد کشور را در مسیر درست قرار داد.
6- انتصاب‌های استراتژیک: بهره گیری از مدیران متخصص در وزارتخانه‌هایی چون نفت، امور خارجه، جهاد و کشاورزی، بهداشت و درمان و... به بهبود چشمگیر شاخص‌ها در حوزه‌های یاد شده منجر شد؛ شاخص‌هایی که در هفته‌های ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم، وضعیت ناگوار و اسفناکی داشت.
7- پیشی گرفتن صادرات بر واردات: در دولت یازدهم برای اولین بار صادرات بر واردات مقدم شد.
جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران با توجه به موارد یاد شده همچنین شرایط حساس کنونی و نیمه کاره ماندن برنامه‌های دولت، ضمن دعوت برای مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو، از تک تک مردم ایران دعوت می‌کند با رای دادن به حسن روحانی وظیفه خطیر تاریخی خود را به انجام برسانند تا به یاری خداوند تمشیت امور، به دست تدبیر این انقلابی مدیر و مدبر سپرده شود.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز:
آقای روحانی موفق بوده است
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد:دکتر روحانی در 4 سال گذشته بسیار موفق بوده است.
حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی درباره نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قطعا نظر ایشان، این بود که اصلح و بهتر است که آقای روحانی انتخاب شود. ضمن اینکه در کشور تاکنون رئیس‌جمهور چهارساله نداشتیم. اینبار هم نباید بشود.
حجت الاسلام طباطبایی ادامه داد: البته به نظرم بعد از پایان دوره دوم اگر اقای روحانی رای بیاورد و مشکلات را در ادامه برطرف کند شاید کشور‌داری برای رئیس جمهور دوره بعدی راحت‌تر شود.
وی با اشاره به عملکرد رئیس جمهور در 4 سال گذشته گفت: به طور کلی می‌دانم که آقای روحانی موفق بوده است.
حجت الاسلام طباطبایی ادامه داد: دکتر ورحانی هم سابقه سیاسی و هم اطلاعات جهانی بالاتری نسبت به بقیه نامزده‌ها دارد. یعنی سه تا محور قوی دارد. اما اگر مردم نخواستند دیگر نمی‌توان کاری کرد. هرچند از بعضی حرفهای زده شده در مناظره از سوی نامزدها دلخورم و متاسف.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد:من کاملا این خطر را اعلام می‌کنم که اگر این دوره آقای روحانی رای نیاورد و هر کدام از این بزرگواران رای بیاورند، آینده سیاسی کشور یک گسل و آینده اقتصادی یک ضربه بسیار خطرناکی متحمل می‌شود که آن موقع باید ببینیم باز از فقر یا از تحمل مشکلات خواهند گفت.