دولت رای نمی‌خرد

گروه بورس -در شرایطی که این روزها کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با وعده هایی همانند افزایش بدون برنامه مبلغ یارانه ها، اشتغال میلیونی غیر پایدار و برنامه های جذاب اقدام به خرید رای با رویاهای غیر واقعی از سوی مردم می کنند، روز گذشته شایعه خرید رای به بهانه پرداخت زودهنگام سود سهام عدالت در شب انتخابات که از سوی رقبای دولت حسن روحانی منتشر شد، تکذیب شد. براساس این گزارش، روز گذشته اعلام شد بابت سهام عدالت در روزهای آینده هیچ گونه سودی به سهامداران داده نمی‌شود و مشمولان باید مراقب سوءاستفاده افراد سودجو باشند. به گزارش سازمان خصوصی‌سازی، به‌تازگی خبرهایی درباره واریز سود سهام عدالت به حساب سهامداران در روزهای آینده و نیز معرفی سایت‌هایی برای مراجعه و ثبت‌نام مشمولان منتشر شده است. بر اساس این گزارش، سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سال 1395، اوایل نیمه دوم امسال میان مشمولان توزیع می‌شود و خبرهای منتشر شده درباره تقسیم سود سهام عدالت در روزهای آینده با هدف سوءاستفاده و برای تخریب دولت یازدهم انجام می‌شود. سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد مشمولان سهام عدالت باید برای آگاهی از خبرهای مربوط به سهام عدالت، فقط به سخنان رییس کل این سازمان یا سامانه رسمی این سهام به نشانیwww.samanese.ir استناد کنند. همچنین دارندگان سهام عدالت باید برای دریافت سود سهام خود، شماره شبای حساب بانکی‌شان را از طریق این سامانه وارد کنند.
اظهارنظر یک مقام رسمی
در همین حال جعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: در حالی که سه روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده انتشار این خبر به منظور تخریب دولت است زیرا می‌خواهند با امید دادن واهی به مردم در روز پنجشنبه اعلام کنند که دولت در واریز سود سهام عدالت کوتاهی کرده است. وی افزود: ضمن آنکه انتشار این قبیل از اخبار می‌تواند جهت جذب مخاطب برای کانال‌های مجازی باشد و تنها به قصد سودجویی و کلاهبرداری از مشمولین است. سبحانی تصریح کرد: سود سهام عدالت سال ۹۵ شرکت‌ها در نیمه دوم سال ۹۶ واریز می‌شود و ما اکنون فاز دوم سهام عدالت یعنی گرفتن شماره شبا را از مردم آغاز کرده‌ایم. وی گفت: ضمن آنکه مبلغ ۷۴۵ هزار تومانی که در این خبر اعلام شده بسیار بالاست و این میزان سود واریز نخواهد شد.
ثبت 22 میلیون شماره شبا


گفتنی است، سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده تاکنون 22 میلیون شبا بانکی در سامانه سهام عدالت ثبت شده است. حدود 10 میلیون از این شماره‌ها به تایید بانک‌ها رسیده و اعلام تاییدیه آن در سامانه درج شده است. حداکثر مشمولان دریافت سود سهام عدالت 47 میلیون و 200 هزار نفرند زیرا از 49 میلیون و 200 هزار نفری که در طرح سهام عدالت حضور داشتند، نزدیک به دو میلیون نفر درگذشته‌اند که در آینده درباره نحوه واریز سود این دسته از مشمولان اطلاع‌رسانی می‌شود. سامانه سهام عدالت به منظور اطلاع هموطنان از صورتحساب خود و نیز دریافت شماره شبا برای واریز سود سهام در نیمه دوم امسال از اسفندماه سال گذشته به نشانی اینترنتی www.samanese.ir آغاز به کار کرده است. مشمولان می‌توانند با مراجعه به شعبه بانک‌های عامل، استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی یا از طریق اینترنت‌بانک و تلفن‌بانک شماره شبای 24رقمی حساب‌های خود را دریافت کنند. 10 سال مهلت قانونی برای اینکه از محل سود سهام عدالت، بدهی مشمولان بابت خرید سهام پرداخت شود، به پایان رسیده و برای هر فرد 10 میلیون ریال (یک میلیون تومان) سهم اختصاص یافته است. در این 10 سال از محل سود سهام عدالت مقداری سود به خزانه واریز شده و اکنون با پایان مهلت 10 ساله، سهام قابل واگذاری است.
احتمال ‌افت قیمت سهام عدالت
در سوی دیگر، نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه خروج سهام عدالت از برزخ بلاتکلیفی نیازمند برنامه‌ریزی دولت آتی است، گفت: آزادسازی سهام عدالت با توجه به نگرانی دولت در خصوص عرضه سهام در بورس و افت یک‌باره قیمت آن ممکن نیست. هادی قوامی در گفت‌وگو باخانه ملت، با بیان اینکه خروج سهام عدالت از برزخ بلاتکلیفی نیازمند برنامه‌ریزی دولت آتی در این رابطه است، گفت: در تصمیم اخیر شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل «44» قانون اساسی بسیاری از شرکت‌های دارای مشکل و زیانده از سبد سهام عدالت خارج شده‌اند. نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت آتی باید با پالایش شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت، تنها شرکت‌های با بازدهی بالا را در این سبد لحاظ کند، افزود: شفاف‌سازی در زمینه سود سهامداران سهام عدالت یکی دیگر از اقداماتی است که باید از سوی دولت آتی انجام شود. قوامی با بیان اینکه بر اساس قانون، دو دهک جامعه از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد با درنظر گرفتن 50 درصد معافیت مالک، سهام عدالت هستند، تصریح کرد: تسویه‌حساب صاحبان سهام عدالت تا ماه‌های آینده می‌تواند روند پرداخت سود آن را تسریع کند. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به غیر از دو دهک یادشده سایرین، مالک 53 درصد سهام عدالت بوده و در صورتی که تا مهرماه سال گذشته درخصوص خرید سهام تسویه کرده و همه اقساط را پرداخته باشند 50 درصد سود سال 95 را دریافت می‌کنند. قوامی ادامه داد: در سال گذشته بر اساس سیاست‌های اصل «44» قانون اساسی 100 هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها به گروه‌های ضعیف جامعه که 6 دهک درآمدی هستند، پرداخت شده و سهامدار شدند؛ از این رو سهام عدالت در سال‌های اخیر مردمی‌تر شده است. وی با تاکید بر اینکه آزادسازی سهام عدالت در حال حاضر ممکن نیست، افزود: دولت‌ها از آزادسازی سهام عدالت هراس دارند زیرا می‌ترسند با آزادسازی در کوتاه‌مدت عرضه سهام در بورس افزایش یافته و افت قیمت‌ها رخ دهد.