دست پنهان کرملین در کاخ سفید

رییس‌جمهور‌ آمریکا در دیدار اخیرش با وزیر امور خارجه روسیه یکسری اطلاعات سری حساس و باارزش به او داده است‌. این اطلاعات درباره گروه تروریستی دولت اسلامی است‌.
روزنامه واشنگتن پست گزارش داده که در دیدار هفته گذشته دونالد ترامپ با سرگئی لاوروف در واشنگتن، ترامپ یکسری اطلاعات باارزش و محرمانه را در اختیار وزیر خارجه روسیه گذاشته است‌.
مخالفان دولت ترامپ به شدت از آن دیدار انتقاد کرده بودند، به خصوص که مایک فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به خاطر تماس‌هایش با سرگئی کیسلیاک و گفت‌وگوی غیرمجاز با وی درباره آینده تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، برکنار شد‌.
دو مقام روس همچنین یک روز پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا به کاخ سفید رفتند‌. جیمز کومی در حال تحقیق درباره اتهام تماس‌های گذشته اطرافیان دونالد ترامپ با روسیه بود که اخراج شد؛ کاخ سفید می‌گوید رییس اف‌بی‌آی به خاطر نارضایتی از عملکردش در پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون کنار گذاشته شده است‌.


بنا بر گزارش واشنگتن پست، رییس‌جمهور آمریکا درباره نقشه یک عملیات داعش علیه آمریکا صحبت کرد و به دو مقام روس گفت که در کدام یک از شهرهای تحت کنترل داعش، این گروه در حال تدارک چنین حمله‌ای است‌. کارشناسان امنیتی ابراز نگرانی کرده‌اند که روسیه بتواند با سرنخی که از دونالد ترامپ گرفته‌اند منبع اطلاعات آمریکا و شگردهای جاسوسی آن کشور از داعش را کشف کند‌.
بنا بر این گزارش ترامپ برای لاوروف با جزییات توضیح داده که گروه تروریستی دولت اسلامی چگونه در هواپیماهایشان از لپ‌تاپ برای انجام حملات‌شان استفاده می‌کنند‌. رویترز به نقل از دو مقام دولتی آمریکا نوشته که ترامپ اطلاعاتی درباره یک عملیات برنامه‌ریزی‌شده ارتش آمریکا علیه داعش را به روسیه داده است‌.
واشنگتن‌پست همچنین گزارش داده که این اطلاعات از طریق یک کشور دوست و همکار آمریکا به دست آمده و دادن آنها به روسیه مجاز نبوده است‌. براساس این گزارش اقدام ترامپ، همکاری با کشوری را که این اطلاعات را در اختیار آمریکا گذاشته به مخاطره می‌اندازد‌. این کشور که نامی از آن برده نشده از فعالیت‌های داخلی گروه دولت اسلامی آگاهی دارد‌.
رسانه‌ها می‌گویند: در جریان دیدار رییس‌جمهور ایالات متحده با لاوروف و کیسلیاک در کاخ سفید، ترامپ جزییاتی را در مورد تهدیدهای برآمده از گروه داعش در ارتباط با استفاده از لپ‌تاپ‌ در هواپیما، در اختیار آنها قرار داده ‌است‌. چندی پیش دولت‌ آمریکا، به دنبال دریافت تهدیدهای تروریستی، همراه داشتن شماری از لوازم شخصی مانند لپ‌تاپ داخل کابین، در جریان سفرهای هوایی از برخی مبادی، به مقصد این کشور را ممنوع کرد‌.
با این وجود در گزارش واشنگتن‌پست تاکید شده که احتمال آنکه ترامپ عملی خلاف قانون انجام داده باشد بسیار نامحتمل است‌. رییس‌جمهور آمریکا اختیارات گسترده‌ای برای جمع‌آوری و استفاده از اطلاعات سری دولتی دارد‌. علاوه بر آن قانونی در آمریکا وجود ندارد که رییس‌جمهور را از رد و بدل کردن برخی اطلاعات منع کرده باشد‌.
تکذیب مشاور امنیتی ترامپ و وزیر خارجه آمریکا
هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیتی دونالد ترامپ که در دیدار چهارشنبه گذشته ترامپ با لاوروف در کاخ سفید حضور داشته این خبر را تکذیب کرده است‌. او تصریح کرده که خبر منتشر‌شده اشتباه است و در هیچ زمانی روش‌های سری یا منابع مورد اشاره از طریق ترامپ در اختیار وزیر خارجه روسیه قرار نگرفته است‌. مشاور امنیتی ترامپ همچنین تاکید کرده است: رییس‌جمهور درباره هیچ عملیات نظامی که هنوز عمومی نشده صحبت نکرده است‌.
مک‌مستر تاکید کرده که برای رییس‌جمهور هیچ چیزی مهم‌تر از امنیت مردم آمریکا نیست‌. با این حال او صریحا این موضوع را که ترامپ اطلاعات سری را منتقل کرده، تکذیب نکرده است‌. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در یک بیانیه اعلام کرده که ترامپ درباره هیچ گونه منبع، روش یا عملیات نظامی در ملاقاتش با لاوروف صحبت نکرده است‌. دینا پاول یکی دیگر از مشاوران ترامپ در کاخ سفید نیز این خبر را تکذیب کرده است‌.
سناتور مارک وارنر، نماینده ارشد حزب دموکرات در کمیته اطلاعاتی سنا، گفته است اگر این ادعاها درست باشد، همانند سیلی به صورت جامعه اطلاعاتی آمریکاست‌. سناتور دیک دوربین، از رهبران دموکرات‌ها در سنا نیز اقدام منتسب به دونالد ترامپ را خطرناک خوانده است‌.
سناتور باب کورکر، رییس‌ جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا نیز گفته گزارش‌های منتشرشده، نگران‌کننده است‌. کورکر به خبرنگاران گفته است تیم امنیت ملی خوبی در حال حاضر در کاخ سفید مشغول فعالیت است و رخدادهای خوب و سازنده‌ای هم از سوی آنها و دیگران در حال وقوع است اما آشفتگی ناشی از فقدان انضباط، فضای نگران‌کننده‌ای را به‌وجود آورده ‌است‌.
ارتباط ترامپ و تیمش با روسیه یکی از موضوعات حساس و جنجالی این روزهای آمریکاست‌. هفته گذشته ترامپ، رییس اف‌بی‌آی را که مشغول تحقیق در همین باره بود، اخراج کرد‌. گفته می‌شود او به اطلاعاتی درباره ارتباط ترامپ و نزدیکانش با روسیه دسترسی پیدا کرده بوده است‌.
از طرفی وزارت خارجه روسیه این مساله را تکذیب کرد که رییس دستگاه دیپلماسی این کشور اطلاعات محرمانه‌ای را از رییس‌جمهور آمریکا دریافت کرده باشد‌.
ماریا زاخارووا گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه سرگئی لاوروف در دیدار با دونالد ترامپ اطلاعات محرمانه‌ای از وی دریافت کرده باشد، تکذیب کرد‌.
این در حالی است که دو نفر از مقام‌های آمریکا دوشنبه گذشته تایید کردند که ترامپ در دیدار با لاوروف اطلاعات فوق‌ محرمانه‌ای را افشا کرده که درباره یک عملیات طراحی‌شده علیه داعش بوده است‌. این اظهارات بار دیگر جنجال تازه‌ای را برای دولت نوپای ترامپ به وجود می‌آورد‌.