تسهیلات 26 هزار میلیارد تومانی بانک صنعت و معدن به تولید؛

بانک صنعت و معدن در دوران دولت تدبیر و امید مبلغ 26 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع کشور پرداخت کرده که در نتیجه آن بیش از 647 طرح صنعتی به بهره‏برداری رسیده است.
تعداد اشتغال مستقیم ناشی از افتتاح طرح‏های یاد شده بیش از 25 هزارنفر است که در مناطق مختلف به ویژه استان‏های محروم و کمتر توسعه‌یافته تاثیر چشمگیری در فعال‏سازی فضای کسب و کار داشته است.
در این مدت بانک صنعت و معدن مبلغ دو هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات اسنادی ریالی را برای 1430 و طرح صنعتی و 9 میلیارد و 65 میلیون دلار اعتبار اسنادی ارزی را برای 890 طرح صنعتی گشایش کرده است.
صندوق توسعه ملی


بانک صنعت و معدن از نخستین روزهای تشکیل صندوق توسعه ملی تعامل شایسته‌ای با این صندوق برای تامین منابع مالی داشته و طرح‏های صنعتی متعددی را با استفاده از منابع این صندوق تامین مالی کرده است.
این بانک در دوران دولت تدبیر و امید مبلغ 1500 هزار میلیارد تومان تسهیلات را از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به 670 بنگاه صنعتی پرداخت کرده و با استفاده از منابع این صندوق برای 380 طرح صنعتی گشایش اعتبار ارزی معادل چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار انجام داده است.
تامین مالی بانک صنعت و معدن در بخش‌های نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، سیمان، کاشی و دارو‌سازی، طرح‌های زیربنایی نظیر قطار سریع‌السیر تهران- مشهد، تجهیز، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی در سه سال گذشته سخن از توفیق این بانک در بهبود و ارتقای وضعیت توسعه صنعتی طرح‌های زیربنایی دارد.
بخش نیروگاهی
با راه‌اندازی کامل 12 طرح نیروگاهی، هریک به ظرفیت 500 مگاوات و 24 نیروگاه کوچک مقیاس که در مجموع بیش از سه میلیارد و 130 میلیون دلار تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن به آنها اختصاص یافته است افزون به دوهزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود .
از میان این طرح‌ها عملیات اجرایی پنج طرح بزرگ شامل نیروگاه‌های آذرخش گلستان، مولد برق یزد، تولید برق خوزستان مپنا (بهبهان) نیروگاه کرمانیان (سیرجان) ماهتاب کهنوج و شش طرح مقیاس کوچک نیروگاهی با تسهیلات ارزی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون دلار به پایان رسیده و راه‌اندازی آنها با موفقیت انجام شده و ضمن ایجاد یک‌هزار و 60 شغل مستقیم حدود 2 هزار و 600 مگاوات برق به ظرفیت فعلی کشور اضافه کرده‌اند.
به علاوه طرح‌های در دست احداث نیروگاهی تامین مالی شده به وسیله بانک صنعت و معدن عبارتند از: تولید و گسترش برق امیرکبیر(نیروگاه رود‌شور)، تدبیرسازان سرآمد (نیروگاه ارومیه)، ساخت و بهره‌برداری انرژی نوین(نیروگاه کاشان)،توسعه انرژی شمال و جنوب (نیروگاه زنجان)، تولید نیروی جنوب شرق صبا (نیروگاه چاه بهار)، تولید انرژی گستر قشم، برق ماهتاب کاسپین و 6 طرح مقیاس کوچک که با بهره‌مندی از حدود 5/1 میلیارد دلار تسهیلات این بانک مراحل اجرایی خود را می‌گذرانند و با رسیدن به مرحله بهره‌برداری 700 شغل مستقیم ایجاد خواهند کرد.
در ضمن برای طرح جدید راشد تربت حیدریه و 12 طرح نیروگاهی مقیاس کوچک با قابلیت اشتغالزایی 300 نفر مبلغ 375 میلیون دلار تسهیلات توسط این بانک به تصویب رسیده است .
گفتنی است ظرفیت تولید برق کشور 70 هزار مگاوات است که حدود 9 درصد، یعنی شش هزار مگاوات آن را بانک صنعت و معدن تامین اعتبار ارزی کرده است.
یاد‌آور می‌شود بخش قابل توجه منابع ارزی تخصیص یافته به وسیله صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است.
بخش نفت، گاز و پتروشیمی
با اعطای تسهیلات بانک صنعت و معدن در بخش پتروشیمی کشور برای شش هزار و 520 نفر در یک دوره چهار‌ساله 1392 تا 1396 اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
این در حالی است که با اعطای تسهیلات 855 میلیون یورویی برای راه‌اندازی سه مجتمع عظیم پتروشیمی کاویان، لرستان و مهاباد در دوران دولت تدبیر و امید برای دوهزار و 950 نفر اشتغال ایجاد شده است.
در حال حاضر طرح‌های پتروشیمی مسجد سلیمان، ایلام، هنگام و بوشهر با یک‌هزار و 278 میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجراست که با اتمام آنها دوهزار و 667 شغل ایجاد خواهد شد.
تصویب 678 میلیون یورو برای دو طرح آدیش جنوبی و پالایشگاه گاز بید بلند نیز از دیگر اقدامات بانک صنعت و معدن در همین مدت و در راستای تامین مالی طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز است که نتیجه آن ایجاد 900 شغل خواهد بود.
در مجموع، کل تسهیلات اختصاص یافته به طرح‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی دو میلیارد و 811 میلیون یورو است که در دوران چهارساله 1392 تا 1396 پرداخت شده و برای شش هزار و 517 نفر شغل ایجاد می‌کند.
گفتنی است این بانک در مدت یاد شده فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران شامل پیمانکاران میادین نفت و گاز خلیج فارس و صادرات محصولات نفتی، هریک به میزان 500 میلیون دلار را نیز تامین مالی کرده است.
طرح‏های صنعت فولاد
با به بهره‌برداری رسیدن 11 طرح جاری فولادی که با تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا هستند برای هفت هزار و 340 نفر در کشور اشتغال ایجاد می‌شود.
طرح‌های یاد شده شامل فولاد روهینا جنوب در دزفول خوزستان، فولاد مادکوش هرمزگان، ذوب‌آهن پاسارگاد فارس، ذوب آهن ازنا لرستان، فولاد میانه آذربایجان شرقی، فولاد سپید دشت چهار محال و بختیاری، فولاد قائنات خراسان جنوبی، فولاد سبزوار خراسان رضوی، فولاد شادگان خوزستان، فولاد نیریز فارس و فولاد بافت کرمان می‌شود که با آغاز به کار آنها تحول بزرگی در صنعت فولاد و اشتغال کشور ایجاد خواهد شد.
یاد‌آور می‌شود که شرکت فولاد و آهن ارفع در اردکان یزد با 194 میلیون یورو تسهیلات بانک صنعت و معدن در استان یزد به بهره‌برداری رسیده و 817 شغل مستقیم ایجاد کرده است.
با تصویب 153 میلیون یورو تسهیلات برای احداث فولاد مکران در چابهار سیستان‌و‌بلوچستان با 500 نفر اشتغالزایی مستقیم در مجموع تسهیلات تخصیصی بانک صنعت و معدن را برای افزایش ظرفیت فولاد در کشور، به سه میلیارد یورو و مجموع اشتغال حاصل از آن را به هشت هزار و 660 نفر می‌رساند.
گفتنی است معادل 50 درصد از ظرفیت تولید فعلی فولاد کشور که بالغ بر 17 میلیون تن است، در دوران دولت تدبیر و امید توسط بانک صنعت و معدن به عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی بخش صنعت و معدن کشورمان تامین مالی ارزی شده است و طی سه سال آینده تولید فولاد کشور از رقم 25 میلیون تن در سال عبور خواهد کرد و سهم ایران را در تولید جهانی فولاد از یک به 5/1 درصد افزایش خواهد داد که منجر به ارتقای جایگاه ایران از رتبه 14 به 11 خواهد شد.
یاد‌آور می‌شود منابع ارزی تخصیص یافته، از محل منابع صندوق توسعه ملی و خط اعتباری چین تامین شده است.
فرجام نیک برجام
بانک صنعت و معدن بعد از اجرایی شدن برجام اولینLC را از طریق سوئیفت برای بخش خصوصی گشایش کرد.
برقراری روابط کارگزاری با 71 بانک فعال در 27 کشور دنیا، گشایش 267 فقره LC به ارزش 1300 میلیون دلار در سال 1395 از اقدامات این بانک در دوران پسا‌تحریم است.
همچنین این بانک با امضای قرارداد فرعی به مبلغ 120 میلیون دلار با اگزیم‌بانک هندوستان، تفاهمنامه همکاری با اگزیم‌بانک کره‌‌جنوبی، مذاکره جهت دریافت خطوط اعتباری میان‌مدت از 11 بانک مطرح از 10 کشور دنیا، استقرار سیستم جامع بانکداری متمرکز‌، استقرار سیستم‌های مدیریت ریسک، حاکمیت شرکتی، واحد تطبیق، مبارزه با پولشویی و تروریسم مالی نیز از دوران پسا‌تحریم به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری کرده است.
تامین مالی طرح‏های صنعت ساختمان (تولید کاشی)
در دوران دولت تدبیر و امید شش طرح تولید کاشی با استفاده از تسهیلات بانک صنعت و معدن به بهره‏برداری رسیده و هفت طرح در حال اجراست.
میزان تسهیلات ارزی این طرح‏ها حدود 156 میلیون یورو،‌ تسهیلات ریالی 55 میلیارد تومان بوده و مجموع اشتغال ایجادشده به بیش از 1100 نفر می‏رسد.
صنعت سیمان
بانک صنعت و معدن تسهیلاتی بالغ بر982 میلیارد تومان را به شش طرح سیمانی کشورمان تخصیص داده است که با بهره‌برداری از آنها برای 1360 نفر اشتغال مستقیم فراهم می‌شود.
از میان این طرح‌ها، طرح‌های سیمان غرب آسیا در خراسان رضوی، سیمان خاکستری نی‌ریز در استان فارس، سیمان مهر ماکو در آذربایجان غربی و خاور سیمان پارسیان در چهارمحال و بختیاری با 820 میلیارد تومان تسهیلات بانک صنعت و معدن در حال اجرا هستند که با راه‌اندازی آنها 1020 شغل مستقیم ایجاد می‌شود.
تصویب 163 میلیارد تومان برای دو طرح سیمان سفید زاگرس در لرستان و سیمان فارس در استان فارس از دیگر اقدامات بانک صنعت و معدن در زمینه تامین مالی طرح‌های سیمانی بانک صنعت و معدن به عنوان مبانی توسعه صنعتی است که حاصل آن ایجاد شغل برای 335 نفر خواهد بود.
صنایع دارویی
گفتنی است بانک صنعت و معدن در این دوران 132 میلیارد تومان تسهیلات داخلی و 102 میلیون یورو تسهیلات ارزی به صنایع داروسازی اختصاص داده که ضمن کمک به ایجاد خودکفایی در تولید داروهای انسانی و دامی زمینه اشتغال 1210 نفر را فراهم می‏آورند.
بر اساس این گزارش تامین پروژه‌های زیربنایی همچون پروژه قطار سریع‏السیر تهران-قم-اصفهان به میزان یک میلیارد و 800 میلیون دلار، تامین مالی طرح برق‎سازی قطار تهران-مشهد به مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون دلار و تامین مالی 100 میلیون دلاری برای تجهیز خط 3 مترو تهران از دیگر خدمات بانک صنعت و معدن در دولت تدبیر و امید است.
تامین مالی خرید هواپیمای ایرباس و تعمیر و نوسازی 25 دستگاه موتور هواپیما در راستای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی از دیگر اقدامات این بانک در دولت تدبیر و امید است.
در زمینه تامین مالی بدهی سازمان‏های دولتی به نهادهای بین‎المللی از سوی بانک صنعت و معدن در مدت یادشده، تامین مالی بدهی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بیمه هرمس به میزان 90 میلیارد تومان و تامین مالی بدهی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به بیمه هرمس به میزان 56 میلیارد تومان و بیمه ساچه ایتالیا به میزان 220 میلیون یورو از اقدامات مهم این بانک در دوران دولت تدبیر و امید بوده که موجب ایجاد تحرک منابع مالی بین‌المللی شده است.
بانک صنعت و معدن در سال‌های دولت یازدهم (‌1392 تا 1396) اعتبار احداث دو نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در یزد و سیستان و بلوچستان را تامین مالی کرده است.
گفتنی است ایجاد سه واحد آب‌شیرین‌کن با ظرفیت 300 هزار متر مکعب برای صنایع جنوب کشور با تامین مالی 357 میلیون دلار از دیگر اقدامات این بانک است که گشایش اعتبار دو واحد آن ایجاد شده است.
همچنین این بانک در زمینه تامین مالی صنایع دریایی پیشتاز بوده و مبلغ 92 میلیون دلار تسهیلات ارزی و 149 میلیارد تومان تسهیلات ریالی را به این صنایع اختصاص داده است.
تامین مالی کسب و کارهای نوپا از جمله اقدامات موثر این بانک طی چهار سال گذشته در جهت شناسایی موثر و تجاری‌سازی طرح‌های نوآورانه بوده است.
افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن
در دوران دولت تدبیر و امید سرمایه بانک صنعت و معدن به مبلغ شش هزار میلیارد تومان رسید و توان این بانک را در انجام ماموریت توسعه‌ای و تامین مالی طرح‌های صنعتی کشور افزایش داد.
افزایش سرمایه دو هزار میلیارد تومانی بانک از محل تهاتر بدهی به مرکزی و از محل حساب مازاد حاصل از دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سبب شد سرمایه بانک از مبلغ حدود 4 هزار میلیارد تومان به 6 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
سرمایه بانک صنعت و معدن در پایان سال 1393حدود دوهزار و 180 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 1394به حدود دوهزار و 700 میلیارد تومان بالغ شده بود.
گفتنی است با وجود این افزایش، هنوز سرمایه بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک توسعه‌ای- تخصصی با استاندارد‌های جهانی فاصله داشته و نسبت به بانک‌های توسعه‌ای دنیا در سطح پایینی قرار دارد، به عنوان مثال سرمایه بانک توسعه‌ای کویت حدود 14 میلیارد دلار و سرمایه بانک توسعه‌ای ژاپن حدود 13 میلیارد دلار است.
انضباط مالی
بانک صنعت و معدن تاکنون و به مدت 40 ماه متوالی انضباط مالی را رعایت کرده و هیچ‌گونه اضافه‌برداشتی نزد بانک مرکزی نداشته است.
تامین مالی صنایع کوچک و متوسط
«کسب و کارهای کوچک و متوسط» به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند همواره مورد توجه و اهمیت در سیاستگذاری‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای موفق و توسعه‌یافته بوده‌اند. بسیاری از کشورها توانسته‌اند با سازماندهی ساختار حمایت مناسب از این‌گونه واحدها و نهادینه کردن جایگاه آنها در چارچوب نظام اقتصادی به موفقیت‌های چشمگیری در جهت نیل به اهداف توسعه صنعتی و اقتصادی خود دست یابند.
اقتصاد کشور در شرایط حاضر در حال خروج از رکود اقتصادی چندساله و نیازمند توجه بیشتر به بخش‌های اقتصادی پیشرو در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است. بنابراین به نظر می‌رسد گسترش ارائه خدمات مالی و بانکی به کسب و کارهای کوچک و متوسط یکی از راهکارها در این زمینه باشد.
در اغلب کشور‌های دنیا غیر از ایالات متحده، بیش از 97 درصد از بنگاه‌های اقتصادی در حوزه کسب و کارهای اقتصادی کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند. این رقم در ایران حدود 98 درصد است. این وضعیت باعث می‌شود بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد توجه و مرکز ثقل سیاستگذاری‌های اقتصادی باشند. جدول ذیل سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران و سایر کشورها را براساس شاخص‌هایی مثل اشتغال، ارزش افزوده، صادرات و ارزش سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد. اطلاعات این جدول علاوه بر اینکه بر اهمیت نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید می‌کند، حاکی از بستر قابل توجه رشد برای این‌گونه بنگاه‌ها در ایران است‌ چرا‌که به عنوان مثال در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته تا 75 درصد اشتغال در این‌گونه بنگاه‌ها ایجاد شده در حالی که این رقم در ایران 45 درصد است‌ یا اینکه تا 65 درصد صادرات و 70 درصد از ارزش کل تولیدات کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از طریق کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام شده‌ در حالی که این رقم در ایران به ترتیب 10 و 17 درصد است.
مطالعات متعدد صورت‌گرفته در این زمینه ویژگی‌های اصلی کسب و کارهای کوچک و متوسط را به شرح ذیل خلاصه می‌کنند:
- امکان ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، امکان جذب و بومی کردن تکنولوژی، قدرت بالا در تربیت کارآفرینان و مدیران اقتصادی، کاهش عدم تعادل‌های بخشی و منطقه‌ای در اقتصاد، ایجاد محیط رقابتی در اقتصاد و افزایش کارایی، استفاده از امکانات در نیل به خوداتکایی اقتصادی، قدرت تصمیم‌گیری سریع‌تر و انعطاف‌پذیری بالاتر، توسعه و به هم پیوستگی زنجیره‌های تولید، قابلیت بالا در پاسخگویی به نیازهای جدید صنعتی، تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری و ارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر.
کسب و کارهای کوچک و متوسط در تامین مالی با چالش‌هایی مواجه بوده و بانک‌ها در ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط دارای محدودیت‌هایی به شرح زیر هستند:
- متوسط درآمد پایین، عدم توان ارائه وثیقه به بانک‌ها، عدم توان استفاده از بازار سرمایه، عدم آگاهی و تخصص مالی لازم، عدم قدرت چانه‌زنی و پراکندگی جغرافیایی بیشتر نسبت به کسب و کارهای بزرگ
بانک صنعت و معدن با 60 سال تجربه بانکداری توسعه‌ای تخصصی، بیش از 25 سال تجربه بانکداریSME با ایجاد واحد تخصصی و حمایت از صنایع کوچک، متوسط و بزرگ اشتغال دارد. این بانک همچنین موفق به کسب جایزه و لوح افتخار تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از موسسه تخصصیADFIAP در سال‌های 2013 و 2014 شده است.
با راه‌اندازی واحد تخصصی کسب و کارهای کوچک و متوسط در بانک صنعت و معدن، این بانک توانست در سال 1395 در راستای طرح رونق تولید خدمات شایسته‌ا‌ی را در اقتصاد کشور انجام دهد، دراین طرح که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طراحی شده است تا با همکاری بانک‌های کشور به اجرا درآید بانک صنعت و معدن در این مدت بیش از 2258 میلیارد تومان تسهیلات را به یکهزار و 586 واحد صنعتی کوچک و متوسط در قالب این طرح پرداخت کرده و با وجود تعداد محدود شعب و پرسنل رتبه سوم را در نظام بانکی کشور به خود اختصاص داده است.
مسوولیت اجتماعی
بانک صنعت و معدن به عنوان یک بانک تخصصی در کنار تامین مالی پروژه‌های ملی و زیربنایی کشور نگاه ویژه‌ای به مسوولیت اجتماعی دارد، چنان‌که حمایت از تامین مالی احداث پروژه مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب ایران (پروفسور سمیعی) در همکاری با صندوق توسعه ملی، سایر بانک‌های کشور‌ و صندوق ضمانت صادرات ایران، تامین مالی احداث پنج پایگاه انتقال خون و احداث مدرسه در مناطق محروم در دوران دولت تدبیر و امید از این موارد است .
برگزاری دو دوره همایش نقش بانک‌های توسعه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی کشور با هدف تبیین نقش افزایش سرمایه این بانک‌ها برای توانمند کردن آنها در تامین مالی صنایع کشور از دیگر اقدامات برجسته این بانک در دولت تدبیر و امید بوده که منجر به افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن نیز شده است.