صدای واحد اصلاحات و اعتدال در انتخابات

جهانگیری با اعلام حمایت از  روحانی انصراف داد
صدای واحد اصلاحات و اعتدال در انتخابات

اسحاق جهانگیری نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم بعد از ظهر دیروز با صدور بیانیه‌ای از کاندیداتوری انصراف داد و تأکید کرد:«تمام توان خود را در خدمت حمایت از دکتر روحانی و پیشبرد برنامه‌های آینده ایشان قرار می‌دهم.»


او در بیانیه خود به تشریح دلایل حضورش پرداخت و نوشت: «در امتداد راهی که تا به امروز برای اصلاح رویکردها و سیاست‌های نادرست و بازگشت نظام اجرایی به عقلانیت و اعتدال پیموده‌ایم، ضروری است گامی بلندتر برای حل تنگناهای جامعه و مشکلات مردم برداریم؛ این ضرورت مرا واداشت که با صلاحدید بزرگان اصلاحات و رایزنی با جناب آقای دکتر روحانی در آخرین لحظه‌های ثبت‌نام، نامزد ریاست جمهوری شوم و همانگونه که در آن زمان اعلام کردم برای تبیین وضعیت کشور در آغاز راه و مسیری که طی کردیم و راهی که پیمودیم و ارائه چشم‌انداز پیش‌ رو، وارد عرصه رقابت‌ها شدم.» وی ادامه داد:«اکنون که دوره تبلیغات رو به پایان است و بحمدالله جناب آقای دکتر روحانی با عبور از میان همه بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌ها توانسته است در معرض اقبال چشمگیر ملت قرار گیرد.‌ من بار این مسئولیت را از خود برداشته می‌دانم و با اعلام کناره‌گیری از کاندیداتوری، تمام توان خود را در خدمت حمایت از دکتر روحانی و پیشبرد برنامه‌های آینده ایشان قرار می‌دهم.» جهانگیری تأکید کرد:«من دراین مقطع، حمایت از دکتر روحانی و رأی قاطع به ایشان را حمایت از ملت توانمند ایران می‌دانم که حق دارد امید به فردایی بهتر داشته باشد. من حمایت از دولت را که توانسته است با سنجیدگی و ایستادگی، ‌زمینه‌ها را برای جبران سوء‌تدبیرهای گذشته فراهم کند، ‌حمایت از نظام جمهوری اسلامی می‌دانم. من یقین دارم که دولت آینده که ان‌شاءالله با رأی بالای مردم آگاه ما به دکتر روحانی انتخاب شود، قادر خواهد بود با پشتیبانی رهبری معظم انقلاب و استفاده از همه ظرفیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور راهی روشن‌تر برای ‌گفت‌و گو، تفاهم و مشارکت ملی و برآوردن همه خواسته‌های ملت بگشاید.» او تأکید کرد: «خود را موظف و مکلف به خدمت در راه اصلاحات واعتدال و پیشبرد سیاست تدبیر غلبه کشور بر همه مشکلات پیچیده و مزمن می دانم.»
نامزدی اســـــــــــحاق جهانگیری، پیشنهاد شماری از اصلاح‌طلبان بود؛ اصلاح‌طلبانی که تجربه ادوار پیشین انتخابات بویژه رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به آنها گوشزد می‌کرد دستشان را خالی نگه ندارند؛ بویژه که گفته شد حضور برخی نامزدها در کنار روحانی، از توصیه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است. شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن حمایت اکید از روحانی، تصمیم‌گیری در این باره را به خود رئیس جمهوری محول کرد و صبح روز شـــــــــــــنبه 26 فروردین ماه بود که سه تن از اعضای شورای عالی اصلاح‌طلبان نزد روحانی رفته و در این باره با او گفت‌و‌گو کردند. پیشنهاد این اعضا کاندیداتوری اسحاق جهانگیری بود.
این طیف معتقد بودند جهانگیری به واسطه دارا بودن نقش کلیدی در دولت، می‌تواند در مقابل هجمه‌های سازماندهی شده و حمله‌های مهندسی شده رقبای روحانی بالاخص در میدان مناظره، از مجموعه دستاوردها و برنامه‌های دولت دفاع کند. آن گونه که هم خود جهانگیری و هم اصلاح‌طلبان روایت کرده‌اند، او ابتدا تمایلی برای ورود به این عرصه نداشت و علت اینکه در دقایق پایانی ثبت‌نام‌ها، اقدام به نام‌نویسی کرد همین تردید‌ها بود.
حضور او اما به مذاق رقبای روحانی خوش نیامد و کوشیدند با زدن برچسب‌هایی چون «کمکی» و«احتیاطی» به جهانگیری، روحانی را به ضعف در دفاع از خود متهم کنند. از همین رهگذر بود که محمدباقر قالیباف در ابتدای مناظره اول جهانگیری را به فریب مردم متهم کرد و خطاب به وی گفت:«ای کاش خود شما اخلاق را رعایت می‌کردید، این از پدیدهای عجیبی است که جنابعالی به‌عنوان معاون اول رئیس جمهوری نامزد شده اید. البته حق شهروندی شما هست، شما هم می‌گویید رقیب هستیم اما مردم باید قضاوت کنند. صداقت شما در چند روز آینده مشخص خواهد شد که واقعاً شما هستید یا نیستید. آمدن شما به عرصه انتخابات با توجه به پوششی بودن شما برای حمایت از روحانی وقت مردم را تلف می‌کند.» جهانگیری در واکنش به این انتقاد تأکید کرد:«من به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام تا از تمام فرصت‌ها استفاده کنم. می‌خواهم بگویم دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد.»به اعتقاد ناظران پاسخ‌های او به ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در دفاع از دولت و اصلاح‌طلبان، جهانگیری را به پدیده مناظره‌ها تبدیل کرد. تا حدی که برخی معتقد بودند وی این توان را دارد تا در سال 1400 به‌عنوان نامزد اصلی وارد میدان رقابت شود. جهانگیری که بارها تأکید کرده بود بنا به خرد جمعی وارد انتخابات شده و بر اساس خرد جمعی درباره ادامه راه تصمیم می‌گیرد، دیروز ساعتی پس از انتشار درخواست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان انصراف داد اما تأکید کرد تمام تلاشش را مصروف حمایت از روحانی خواهد کرد.