پوششی بودن و صادق نبودن!

بمب خبری روز گذشته رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کناره‌گیری محمد باقر قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی بود تا با کنار کشیدن او، انتخابات رسما به دو قطبی «روحانی و رئیسی» تبدیل شود. دو قطبی که می‌تواند نتیجه انتخابات را در همان دور اول انتخابات مشخص کند.
قالیباف که دیگر حالا یکی از نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند نام گیرد با انتشار بیانیه‌ای انصراف خود را اعلام کرد و بهانه انصراف خود را هم وحدت در جبهه انقلاب دانست. وحدتی که او و اطرافیانش تا همین دیروز آن را ندید می‌گرفتند و هر بار در برابر طرح موضوع انصراف در برابر آن سخت بر می‌آشفتند. او همچنین در این بیانیه حامیان خویش را مخاطب قرار داد و افزود: از همه ‌حامیان مردمى خویش در سراسر کشور مى خواهم، که تمام ظرفیت و حمایت خود را براى موفقیتِ برادر ارجمندمان حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسى و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند و از همه مردمی که در این مدت به تشکیل دولت مردم دل بسته بودند و از همه حامیان مردمی و یاران بی ادعایِ خودم، که بی هیچ چشمداشتی و با تمام وجود، در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش کرده اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.
این اقدام محمد باقر قالیباف در حالی است که به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور تاکنون درخواستی مبنی بر انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از صحنه رقابت دریافت نشده و مباحث مطرح شده تنها در فضای رسانه‌ای است و براساس قانون هر کدام از نامزدها برای انصراف باید تصمیم خود را به صورت مکتوب به ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام کنند.
حرکتی انقلابی


این اقدام قالیباف با واکنش‌ها و تحلیل‌های گوناگون همراه شد، یکی از مهمترین آن کسی بود که او به نفعش اعلام انصراف کرد. سید ابراهیم رئیسی که به هنگام انتشار بیانیه قالیباف در سفری انتخاباتی در شیراز به سر می‌برد در واکنش به این خبر انصراف محمدباقر قالیباف از ادامه حضور در انتخابات ریاست جمهوری را حرکتی انقلابی توصیف کرد. همچنین ابراهیم رئیسی با بیان اینکه امیدوارم آنچه بتواند مشکلات و گره‌های مردم را باز کند در روز انتخابات رقم بخورد، گفت:  از آقای قالیباف تشکر می‌کنم که حرکتی انقلابی انجام دادند. وضعیت کشور را بنده و آقای قالیباف می‌بینیم.
از پس آزمون بزرگ برآمد
دیگر واکنش به این خبر نیز از سوی محمد‌رضا باهنر از چهره‌های برجسته اصولگرا بود که در آن قالیباف را یک مدیر جهادی خواند. باهنر در واکنش به این انصراف گفت: قالیباف هم یک مدیر جهادی است و هم با انصراف خود، یک کار جهادی برای موفقیت نیروهای انقلاب کرد. دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه قالیباف از نظر قانونی و شرعی هیچ تکلیفی نداشت که از رقابت‌ها کنار برود، گفت: این آزمون بزرگی بود که قالیباف از پس آن برآمد و باعث وحدت شد.
واکنش ‌بدون شرح‌ جهانگیری
اصلاح طلبان و حامیان حسن روحانی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز به این خبر بی واکنش نبودند. یکی از جالب‌ترین و البته خاص‌ترین واکنش‌ها به کناره گیری قالیباف از سوی اسحاق جهانگیری بود که با انتشار پستی در اینستاگرام به این استعفا واکنش نشان داد. او پس از انصراف قالیباف به نفع جهانگیری ٤٥ثانیه از فیلم گفته‌های قالیباف در مناظره دوم کاندیداهای ریاست‌جمهوری را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «بدون شرح»
در مناظره دوم میان کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری محمدباقر قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: ‌ای کاش خود شما اخلاق را رعایت می‌کردید، این از پدیدهای عجیبی است که جنابعاای به عنوان معاون اول رئیس جمهور نامزد شده اید. البته حق شهروندی شما هست، شما هم می‌گویید رقیب هستیم اما مردم باید قضاوت کنند. صداقت شما را مردم چند روز آینده مشخص خواهد شد که واقعا شما هستید یا نیستید. در ادامه قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: آمدن شما به عرصه انتخابات با توجه به پوششی بودن شما برای حمایت از روحانی وقت مردم را تلف می‌کند.
از اول مشخص بود
دیگر اصلاح‌طلبی که به این کناره‌گیری واکنش نشان داد رئيس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود که در حاشیه همایش دانشگاهیان حزب اعتدال و توسعه در جمع خبرنگاران گفت از اول هم مشخص بود قالیباف کنار می‌کشد. عارف گفت: این انتظار می‌رفت که قالیباف کناره‌گیری کند و در زمان مشخص خودش هم کنار رفت.
برای جلوگیری از رسوایی بیشتر
 کنار رفت
محمد هاشمی برادر آیت آلله هاشمی رفسنجانی در خصوص این کناره‌گیری گفت: چون آقای قالیباف در دو مناظره آخر خیلی بد ظاهر شد و چهره بسیار بدی از خود‌ترسیم کرد کنار رفت. ایشان بداخلاقی زیادی کرد و از امکانات شهرداری هم سوء استفاده کرد. بر اساس نظرسنجی ها، آقای قالیباف ریزش رای زیادی داشت. بنابراین برای اینکه از رسوایی بیشتر جلوگیری کند، کناره گیری کرد. هاشمی گفت: آقای قالیباف رأیی نداشت که به سبد آقای رئیسی ریخته شود. سبد رای آقای قالیباف، رئیسی و اصولگرایان یکی است. دو سبد رای نداشتند که حالا بگوییم اتفاقی می‌افتد. متاسفانه آقای قالیباف خودش را خراب کرد و خودش را سوزاند.
موج تحلیل‌های متفاوت از یک کناره‌گیری
در کنار این واکنش‌ها با این حال تحلیل‌های متفاوتی از چرایی کناره گیری قالیباف در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است. برخی تحلیل‌ها این کناره گیری را در چارچوب استراتژی انتخاباتی اصولگرایان تفسیر می‌کنند و بر این باورند این تصمیم تابعی از سازوکارهای جمعی اصولگرایان بوده است، چرا که قالیباف به نفع رئیسی از انتخابات کنار رفته است. برخی تحلیل‌ها بر این باورند که آگاهی قالیباف از ریزش آرای خود پس از مناظره سوم، او را به این نتیجه رسانده که کناره گیری از انتخابات به نفع او است. برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند قالیباف با علم به شکست خود در انتخابات، کناره گیری، را سودمندتر دانست، چرا که دستکم می‌تواند احتمال معاون اولی خود در دولت رئیسی را بالا ببرد. برخی دیگر از گزارش‌ها هم با اشاره به اظهارات کنایه آمیز قالیباف به جهانگیری در طول مناظرات و «نامزد پوششی» خواندن جهانگیری، اقدام قالیباف در کناره گیری از رقابت‌ها را زیر سوال بردند.
با این همه باید توجه داشت قالیباف برخلاف رئیسی نماد اصول‌گرایی نیست. بسیاری از جریان‌های اصول‌گرایی حاضر نشدند از او در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنند. بر همین اساس حامیان او را اصول‌گرایان صرف تشکیل نمی‌‍‌دهند. همین امر باعث می‌شود سبد رای او میان روحانی و رئیسی تقسیم شود. حامیان اصول‌گرای قالیباف به ابراهیم رئیسی رای می‌دهند و طبقه متوسطی که به واسطه مدیریت قالیباف در شهر تهران می‌خواستند به او رای بدهند ممکن است رای خود را به سبد روحانی بیندازند. در صورت کنار نرفتن میرسلیم از صحنه انتخابات به نظر می‌رسد او نیز می‌تواند بخشی از رای قالیباف را به خود اختصاص دهد.
قالیباف که برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود و در دو انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و 92 طعم شکست را چشیده بود حالا در سال 96 هم از انتخابات به نفع نامزد دیگر کنار کشید تا  حسرتش برای رسیدن به ریاست جمهوری 12 ساله شود.