پیامی برای روزهای حساس سرنوشت

تنها  چند روز دیگر تا آغاز انتخابات ریاست جمهوری و آن چند ساعت نهایی و غایی که می‌تواند سرنوشت 4 و شاید بسیار بیش از این سال‌ها را برای کشور و مردم ما مشخص کند، وقت باقیمانده و اکنون همگان چشم انتظار فعل و انفعالات روزهای پایانی هستند.
بی تعارف نمی‌توان گفت که اکنون خواب به چشمان بسیاری از دغدغه مندان و دلسوزان عرصه اجتماعی و سیاسی به راحتی می‌آید و فکر و روح آنان معطوف و مشغول به نتیجه نهایی انتخابات نیست و شاید بسیاری از مردم هر لحظه آرزو می‌کنند که این روزهای برزخی پایان یافته و نتیجه نهایی مشخص شود و خیالشان راحت.
همواره و همیشه این روزهای پایانی و ساعت‌های نهایی بسیار حساس بوده، آن‌هم برای ملتی که نمی‌دانیم چرا عادت دارند، جان به لب کنند و کار را بکنند، یعنی همیشه ما از ورزش و سیاست تا درس و دانشگاه ملت لحظه دقیقه نودی و شب امتحانی بوده و هستیم و خواهیم ماند، گویا!
نکته آنکه این کنش دقیقه نودی بیش و پیش ازهمگان برای کنش گران جبهه تحول خواهی مهم و حیاتی است، نامزدهای جریان راست که یا سبد رای ثابت خود را دارند و یا روی طیفی تمرکز کرده‌اند که به هر تقدیر اگر قرار باشد بر اساس شعارهای مطروحه به آنان رای دهند، رای خود را خواهند داد و اکنون دغدغه مهم و حیاتی آن است که قشر خاکستری دغدغه مند در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آیا به میدان می‌آیند و آن خروش مهم و تعیین کننده را که همواره فصل الخطاب شده و همه رشته‌های تمامیت‌خواهان را پنبه کرده، دوباره آغاز می‌کنند؟


نشانه‌ها که از ابتدای هفته و بعد از مناظره حکایت از این می‌دهد، صلابت و استحکام جهانگیری و روحانی در مناظره سوم به شکل چشمگیری بر رقبا چربش داشته و اتفاقا این بار پرده دری‌های طرف مقابل نتیجه معکوس به خود گرفت چرا که دچار نوعی ابتذال شخصی نگرانه  شد و کار را خراب‌تر از قبل برای طیف رقیب کرد.
در دیگر سو سیل پیام‌های حمایتی از ورزشکاران نامی و شاخص تا هنرمندان محبوب و سیاستمداران شناخته شده و صنوف مختلف به راه افتاده و موید آن غوغای هواداران روحانی در استادیوم آزادی که فرسنگ‌ها فاصله با همایش‌های رقبا داشت و نیز حمایت امروز در لرستان و بالاخره حماسه اصفهان نشان دهنده آن تکانه بزرگ در بدنه حامی جریان اصلاحات بود و البته پیامی که امروز صادر شد و از فرط حجم دانلود، سرورهای تلگرام را تا حدودی مختل کرد و. . .
محمد علی نجفی نیز که بالاخره شسته و رفته از آمار و نتیجه نظر سنجی‌ها گفت و به نوعی مهر تایید بر گمانه‌ها زد اما بازهم برای قطعیت پیروزی نباید از پای ایستاد، چرا که طرف مقابل نیز که با هیمنه و توان به میدان آمده بیکار نخواهد نشست و مشخص نیست در این روزها و لحظات پایانی چه چیزهایی در چنته دارد.
در این میان البته ذکر یک نکته لازم و ضروری است و آن پرهیز جدی از هرگونه تندروی و دو قطبی‌سازی‌های زائد و بیهوده است، دو قطبی انتخاباتی به معنای رقابت درون گفتمانی نه تنها بد نیست که منجر به مشارکت حداکثری نیز می‌شود، سخن از دو قطبی‌سازی‌های هنجارشکنانه و به‌دور از التفات به موازین قانونی است که جز بازی در زمین تندروها و انعکاس احساس ناخوشایند به بدنه خاکستری نخواهد بود و البته شاید لازم باشد که به آقای روحانی نیز این نکته گوشزد شود که او دغدغه مند حملات نامنصفانه و تخریب‌های ناجوانمردانه نباشد، چرا که نه تنها مردم به آن درجه از شناخت و آگاهی رسیده‌اند که فرق دوغ از دوشاب را به رغم همه تخریب‌هاو صحنه آرایی‌ها تشخیص دهند و اتفاقا این واکنش‌ها آنها را جری‌تر به حضور می‌کند و از طرف دیگر او نباید از یاد ببرد که در فردای انتخابات او قرار است، رئیس جمهوری همه مردم ایران باشد و رقبای او این دغدغه را ندارند و یا شرایط به نحوی نیست که دغدغه مند شرایط پسا انتخابات باشند و او نیازمند جلب هم افزایی نحله‌ها و طیف‌های مختلف برای پیش برد منافع عمومی در قالب رویکردهای اصلاحی و وعده داده شده است.   
روحانی اگر در وجه سلبی حرف‌های زیادی دارد در بعد ایجابی باتوجه به کارنامه دولت در بسیاری از حوزه‌ها و چهره‌های نامداری که او را حمایت می‌کنند نیز چنته‌اش خالی نیست و چه خوب است در این وجه طی چند روز آینده تلاش شود که ساکتان مردد به میدان آمده و در راستای پیش برد منافع ملی در مسیر تداوم دولت آنان را‌ترغیب و تهییج به مشارکت در انتخابات کنیم، پیام امروز گواهی مهم بر این ضرورت بود.
در پیام صادر شده، به هیچ روی خبری از نفی و طرد طرف مقابل نیست، بر کارنامه روحانی و توفیقات او تاکید و تصریح شده و این نکته مورد گوشزد قرار گرفته که اکنون موسم همراهی و نوبت تکراری دیگر است تا روند مثبت گذشته یکبار دیگر با حضوری دیگر بسط و ادامه یافته و کشور در مسیر پیشرفت و‌ترقی گام بردارد که در پیروزی ما شکست هیچ کس نیست.
این ساعات و این روزها کنش و تحرک دو چندان با حفظ آرامش و طمأنینه در بازنمایی‌های رفتاری، شور و هیجان در اوج درایت و هوشمندی، دفاع و‌ترغیب با المان‌های ملموس و شفاف و همگانی فهم عمومی از کارنامه مالوف روحانی، ضرورت هایی است که باید سرلوحه کنش‌گران مختلف دغدغه مند تحول خواهی در سپهرهای مختلف قرار گیرد که بی شک این خروش آغاز شده، این موج به‌راه افتاده سر باز ایستادن نداشته و نخواهد داشت و تنها باید آن را کانایزه شده و در نهایت عقلانیت در مسیر غایی و نهایی رهنمون باشیم.