حمل گوشت با پراید!

«این همه توسط دستگاه های متولی بر عرضه ماهی و مرغ نظارت می شود اما نمی دانم چرا مسئولان روی ماجرای عرضه گوشت قرمز، نظارت و کنترل کافی ندارند؟! بارها و بارها مشاهده کرده ام افرادی سودجو که سلامت شهروندان برایشان ارزشی ندارد با خودروهای سواری اقدام به توزیع گوشت می کنند و خودروی سواری آلوده به جای خودروی یخچال دار و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید ساعت 12 به خیابان ... مراجعه و پس از کمی انتظار، این اقدام خلاف قانون و علنی را مشاهده کنید. از شما می خواهم برای جلوگیری ازاین ماجرای غیر بهداشتی و خطرناک موضوع را پیگیری کنید.»

چند روز پیش یکی از شهروندخبرنگاران در تماس با تحریریه روزنامه «خراسان رضوی» مدعی حمل و عرضه گوشت قرمز به وسیله خودروهای سواری به جای خودرو های یخچال دار در سطح شهر شد و ضمن گلایه از نبود نظارت، خواستار بررسی در این زمینه می شود.
موضوع صحت ندارد اما با متخلفان برخورد می کنیم
در ابتدا برای بررسی موضع دامپزشکی در زمینه ادعای شهروند با مدیر شبکه دامپزشکی مشهد گفت و گو می کنیم. بهروز خسروی نیا در پاسخ به ادعای شهروند درباره حمل گوشت با خودروهای سواری بدون یخچال می گوید: این موضوع صحت ندارد و در این رابطه ما به شدت برخورد می کنیم و هیچ فردی نباید دست به این اقدام بزند.


مدیر دامپزشکی مشهد تصریح می کند: به هر حال امکان دارد تخلفی در این رابطه صورت پذیرد اما اگر خلافی اتفاق افتاد و کسی با آن برخورد نکرد جای بحث دارد، ما نمی گوییم اصلا تخلفی وجود ندارد اما این را باخیال راحت به شما اعلام می کنیم هر موردی که باشد با آن برخورد و پرونده تخلف را هم به دادگاه ارسال خواهیم کرد.
کمین برای شکار خودروی حامل گوشت!
در ادامه برای بررسی بیشتر ادعای عرضه گوشت قرمز با خودروهای سواری، به صورت میدانی به آدرسی که شهروندخبرنگار طی تماس تلفنی به آن اشاره کرده بود، می رویم. ساعت 13 به محل مذکور در حوالی خیابان کوهسنگی می رسیم و مقابل فروشگاه عرضه مواد پروتئینی...... منتظر خودروی سواری حامل گوشت قرمز می شویم. پس از حدود یک ساعت انتظار، خودروی پراید مشکی رنگی، رو به روی فروشگاه توقف می کند. راننده درحالی که کمی اطراف را بررسی می کند با عجله از خودرو پیاده می شود، اما انگار کمی زود به محل آمده و هنوز فروشنده فروشگاه را باز نکرده است.
گوشت ها زیر آفتاب در انتظار تحویل
 دمای هوا حدود 32 درجه است. راننده کمی در صندوق عقب پراید را باز می کند. تعداد زیادی لاشه گوشت نمایان می شود. عامل توزیع دست به تلفن می شود و از فروشنده می خواهد برای تحویل گوشت ها در محل حضور پیدا کند. حدود 15 دقیقه خودروی پراید حامل گوشت، زیر آفتاب منتظر فروشنده می ماند. با حضور فروشنده در محل، گوشت ها و مواد پروتئینی تحویل فروشنده می شود. راننده پراید هنوز مقدار زیادی گوشت داخل صندوق عقب خودروی خود دارد و گویا باید آن را بین فروشگاه های دیگر تقسیم کند و به همین دلیل محل را ترک می کند. در ادامه، فروشنده گوشت ها را با کمک همکارش به داخل فروشگاه منتقل می کند و پشت ویترین یخچال فروشگاه قرار می دهد.
مبداء گوشت های پرایدی کجاست؟
 این اقدام سوالاتی را در ذهن ایجاد می کند؛ این که چطور این فرآورده به جای حمل و عرضه با خودرو های مخصوص، سر از خودروی سواری درآورده است؟  یا باید برخی کشتارگاه ها قوانین مربوطه در این زمینه را نادیده گرفته و گوشت ها را تحویل این دست افراد داده باشند یا این که دام در محل های غیر بهداشتی و غیر مجاز ذبح و راهی بازار عرضه شده باشد. در هر دو صورت شبکه دامپزشکی متولی شناسایی و برخورد با متخلفان بهداشتی است. ظاهرا  این اقدام همیشه تکرار می شود و برخوردی هم با این مورد عینی و مصداقی نشده است.
کشتارگاهی که تخلف می کند
در همین زمینه نیز یکی دیگر از شهروندخبرنگاران، ویدئویی برای ما ارسال کرده که در آن یکی از کشتارگاه های مرغ گوشتی، مواد پروتئینی را در خودروهای سواری و وانت بدون یخچال، بارگیری و راهی بازار عرضه می کند. این شهروند مدعی شده که نماینده بهداشت و شبکه دامپزشکی در کشتارگاه ها مستقر و موظف هستند روی فعالیت های مربوطه نظارت کنند.