با رونق فرهنگ پيشرفت اتفاق مي‌افتد

چند سالي است كه ستاره‌هاوبه خصوص چهره‌هاي سينمايي، حضوري جدي در فضاي انتخاباتي دارند و البته مشاركتي تاثيرگذار را از خود به نمايش مي‌گذارند. به همين دليل كانديداها سعي دارند تا سهم بيشتري از حمايت اين گروه را داشته باشند.
ستاره اسكندري، بازيگر شناخته شده تئاتر و سينما كه اين روزها در همايش و ميتينگ‌هاي ستاد حسن روحاني فعاليت چشمگيري دارد، در گفت‌وگويي كوتاه با «قانون» درباره حضور و همچنين تاثيرگذاري ستاره‌ها در فضاي انتخاباتي به پرسش‌هاي مطرح شده اين‌گونه پاسخ مي‌دهد:
‏ چندسالي است كه ستاره يا همان سلبريتي‌ها، در انتخابات به طور جدي احساس مسئوليت و در نتيجه فعاليت مي‌كنند. اين حضور را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
به هر حال ستاره‌ها اين موقعيت را دارند كه مورد توجه خاص عام باشند و به همين دليل، آن‌ها وقتي به اين تشخيص مي‌رسند كه حضور در انتخابات يا راي به فلان كانديدا مفيد است، وارد صحنه مي‌شوند. ‏به نظر در روزهاى اخير هنرمندان حضور گسترده ترى پيدا كرده‌اند و نسبت به اعلام مواضع شفاف‌تر بر خورد كرده‌اند و به همين دليل اين اميد وجود دارد كه بتوانيم در رفتار مردم تاثيرگذار باشيم.


‏ اين حضور از نظر مردم چقدر اهميت دارد و‌ آيا در انگيزه آن‌ها براي راي دادن اثر مي‌گذارد؟
‏اين سوالي است كه بايد از مردم پرسيده شود اما به نظر موثرمى‌‌آيد. به هر حال چهره‌هاي شناخته شده در همه كشورهاي دنيا روي نظر مردم اثر مي‌گذارند و اتفاق خوبي است كه هنرمندان ايراني نيز وارد اين وادي شده‌اند.
‏ ستاره‌ها براي اينكه فعاليت‌هايشان اثرگذارتر باشد، چه كارهاي جمعي و چه برنامه‌هاي ديگري را مي‌توانند داشته باشند؟
‏من شخصا نه فقط به فعاليت در دنياى مجازى كه به حضور و گفت‌وگوى رو در رو اعتقاد دارم. با اين توضيح كه تعداد دنبال كنندگان ستاره‌ها، گاهي به چند صد هزار و حتي ميليون ها نفر مي‌رسد، بايد گفت شبكه‌هاي اجتماعي آن‌ها گاهي از هر رسانه‌اي پرمخاطب‌تر مي‌شود. همچنين حضور در جلسه‌ها و ميتينگ‌هاي انتخاباتي و رو در رويي مسقيم با مردم نيز مي‌تواند بسيار كارساز باشد.
‏ سوال اين است كه مثلا چهره‌هاي سينما و تئاتر فقط با انگيزه رسيدن به مطالبات حوزه خود فعاليت دارند يا انگيزه‌هاي فرا حرفه‌اي نيز در اين مشاركت نقش دارند؟
به طور مشخص براى من آنچه مهم‌ترين است، فرهنگ و برطرف شدن موانع اين حوزه است؛ حوزه‌اي كه مى تواند حتي در كنش‌هاي حوزه‌هايي چون اقتصاد، جامعه و حتي سياست نيز تاثير داشته باشد. البته در كنار دغدغه‌هاي فرهنگي، حتما به عنوان يك ايراني امنيت، صلح و ثبات معيشت و توليد ملى را نيز در رديف مطالباتم قرار خواهم داد.
‏ به شبكه‌هاي اجتماعي اشاره كرديد. در حالي كه گروهي همچنان مخالفت سرسختي با اين فضا دارند.
هيچ‌كس در هيچ جاي دنيا نمي‌تواند با شبكه‌هاي اجتماعي مقابله كند و اين فرآيندي است كه همه بايد با اثرگذاري‌‌اش كنار بيايند. در مورد كاركرد شبكه‌هاي اجتماعي در انتخابات بايد اذعان داشت كه طبيعتا كسانى كه ستاره‌ها را دنبال مى كنند، از طريق شبكه هاى مجازي است كه بيشترين امكان دسترسى را به آن‌ها دارند كه البته بعضى با نظر ستاره‌ها موافق مى شوند و بعضى مخالف! اما مهم شورو هيجاني است كه به جامعه از اين طريق تزريق مي‌شد.
‏ فضاي هنري دردولت روحاني چگونه بود و چه تفاوت‌هايي با قبل داشت؟
‏در هشت سالي كه همه مي‌دانند چه شرايطي بر كشور تحميل شد، هنرمندان بخش‌هاي مختلف مشكلات زيادي را تجربه كردند اما با روي كار آمدن دولت روحاني، فضاى تئاتر و سينما بازتر شد و به گونه‌اي شد كه هنرمندان اين حس را پيدا كردند كه مي‌توانند هنرشان را در فضايي آرام به مردم ارائه بدهند. البته هنوز نيز تا رسيدن به استاندارد فاصله داريم و اميد داريم تا بتوانيم به شرايط ايده‌آل نزديك شويم.
‏ پيشنهادهاي شما درباره فرهنگ و هنر به دولت دوازدهم چيست؟
دولت بايد در وهله اول به اين آگاهي برسد كه با رونق مقوله فرهنگ، مي‌توان به پيشرفت در بخش‌هاي ديگر نيز اميد داشت. به همين دليل ‏اينكه دولت براى ساخت سالن‌هاى تئاتر سينما همت كند و همچنين مديريت بخش هنر را به متخصصين بسپاردو اقدام به حمايت از گروه‌ها ي هنري بكندو... ، در اين شرايط مي‌توان متصور شد كه بخش مهم هنر، در ايران موقعيتي مطلوب را به چشم خواهد ديد.
‏ براي سوال پاياني‌؛ چه پيامي به مردم براي حضور در انتخابات داريد و دلايل حضور از نگاه شما چه چيزهايي هستند؟
راي، حق من و شما و همه ايراني‌هاست. پس هركسي كه پيشرفت و آرامش مردم كشورش برايش اهميت دارد، بايد در روز انتخابات در حوزه‌هاي راي‌گيري حاضر شده و راي خود را به صندوق‌ها بيندازد. در واقع همه بايد باور داشته باشند كه راي و نظرشان مهم است و براي اينكه به عقب برنگرديم، راي بدهيم تا محكوم به عقب گرد نشويم.