شهر زير حملات نامزد ها

هواداران کاندیداها هرگز تصور نکنند که با نصب تبلیغات در فضای غیر مجاز، کمکی به کاندیداهای خود می کنند
هزینه ای که صرف پاکسازی شهر از تبلیغات می شود، میلیاردی است که می تواند صرف امور دیگر در شهر شود
برخی حتی به در شرکت ها و خانه های شهروندان نیز رحم نکرده و با رنگ پاشی و اسپری نویسی بر روی آن‌ها، چهره زشتی را بر آن‌ها ایجاد کرده اند
در ادوار قبلی، حجم تراکت ها و بنرهای تبلیغاتی درشهرها سبب می شد تا چند روز پس از انتخابات، کارگران مشغول پاکسازی شهر با هزینه های بسیار باشند


این روزها فضای شهرهایی چون تهران کاملا انتخاباتی شده است. فضایی که تا یک هفته قبل، چندان رنگ و بویی از انتخابات 29 اردیبهشت نداشت اما آغاز زمان تبلیغات کاندیداهای شورای شهر، رنگ انتخابات را به سیمای شهر پاشید. این روزها به هر طرف که نگاه می کنی، مملو از انواع و اقسام تبلیغات بیش از دو هزار و 800 داوطلب انتخابات شورای شهر تهران است که حال وهوای خاصی را نیز به روزهای پایاني اردیبهشت پایتخت بخشیده است. جداره های شهر، فضاهای از پیش تعیین شده تبلیغاتی، ایستگاه‌های اتوبوس، پل های عابر پیاده و خیلی دیگر از فضاهای عمومی شهری این روزها درگیر تبلیغات کاندیداها شده است. در این میان، آنچه مهم و البته قابل تامل و تاسف است، نصب تبلیغات انتخاباتی بر فضاهایی است که جزو اموال شهری محسوب شده و هواداران کاندیداها با تخریب این فضاها به دنبال تبلیغ گسترده تر هستند. این اتفاق عجیب که در دوره های قبلی انتخابات کمتر به چشم می خورد، سبب شده تا چهره شهر مخدوش شده و طبیعتا هزینه های بسياري را نیز به شهر تحمیل کند.
تبلیغ های عجیب و غریب!
طی روزهای گذشته مردم تهران شاهد بوده اند که از ایستگاه‌های شیشه ای اتوبوس شرکت واحدو جدول‌های کنار خیابان و مخازن زباله گرفته تا دیواره‌های مترو و علايم هشدار دهنده در بزرگراه‌ها وچراغ‌های راهنمایی، محل جولان تبلیغات انتخاباتی شده است. این تبلیغات ، عموما با چسب های بسیار قوی چسبانده‌ و یا با اسپری های رنگی، بر دیواره شهر پاشیده شده است. به طور قطع ، فردای روز انتخابات، بخش بزرگي از این تبلیغات به روش‌های مرسوم و معمول، قابل پاکسازی نیست و باید با تخریب و نوسازی المان های شهری، آن‌ها را از چهره شهر پاک کرد. برخی گروه‌های تبلیغاتی انتخاباتی، حتی به در شرکت‌ها و خانه‌های شهروندان نیز رحم نکرده و با رنگ‌پاشی و اسپری‌نویسی بر روی آن‌ها، چهره زشتی را بر آن‌ها ایجاد کرده اند. این گروه تبلیغات که بخشی از آن – به گواه ستادهای انتخاباتی – به جهت تخریب چهره های انتخاباتی صورت گرفته، به دنبال آن است كه با تخریب اموال عمومی شهر، هزینه تراشی برای مدیریت شهری کرده و چهره زشت انتخاباتی را تا مدت ها بر شهر نگه دارد. ادوار قبلی انتخابات شاهد آن بود که حجم تراکت ها و بنرهای تبلیغاتی درشهر، سبب می شد تا چند روز پس از انتخابات، کارگران مشغول پاکسازی شهر با هزینه های بسیار باشند و این بار، علاوه بر پاکسازی، باید به نوسازی المان های شهری نیزمي‌پرداختند.
تبلیغ غیر مجاز، به ضرر کاندیداهاست
رفتار عجیب و تخریب‌گونه برخی هواداران کاندیداهای انتخاباتی در شرایطی صورت می گیرد که همه کاندیداها به دنبال دفاع از حقوق شهر و شهروندی بوده و شعار و وعده های‌شان، حکایت از همین موضوع دارد. حال آنکه این دفاع از حقوق شهر، با تخریب فضای شهری در تبلیغات انتخاباتی در حال رخ دادن است که حرف و عمل کاندیداها را متناقض می کند. این در شرایطی است که شهرداری تهران از چند هفته قبل، فضاهایی را در بیش از دو هزار نقطه ازپایتخت برای انجام تبلیغات مجاز انتخاباتی اختصاص داده امابيشتر کاندیداها در فضاهایی به جز فضای پیش بینی شده ، تبلیغ کرده اند. «محمد حقانی»، رییس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در این باره با بیان اینکه تعداد بالای کاندیداهای انتخابات شورای شهر باعث افزایش چند برابری تبلیغات انتخاباتی چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی و شهر شده است، می گوید: این روزها حجم تبلیغات بسیاری در شهر تهران برای انتخابات شوراها و ریاست جمهوری وجود دارد که در افزایش مشارکت شهروندان در برگزاری انتخابات، موثر است. وی با اشاره به نصب تبلیغات در فضاهای غیر مجاز شهری اظهار می دارد: این اقدام، بسیار زشت و ناپسند است و چهره کاندیداهای انتخابات را در افکار عمومی مخدوش می کند. هواداران کاندیداها هرگز تصور نکنند که با نصب تبلیغات در فضای غیر مجاز، کمکی به کاندیداهای خود می کنند؛ چرا که مردم شعور و بینش دارند و مطمئن هستند کسی که پیش از انتخابات به حقوق شهر احترام نمی گذارد، قطعا پس از انتخابات نیز اهمیتی برای این موضوع قایل نیست. عضو شوراي شهر تهران با تاکید بر اینکه تبلیغات غیر کاغذی، بهترین راه برای معرفی کاندیداها و برنامه های‌شان به مردم است، گفت:« هزینه ای که صرف پاکسازی شهر از تبلیغات می شود، میلیاردی است که می تواند صرف امور دیگر در شهر شود». در این باره، «شهرام گیل آبادی»، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه در روزهای گذشته از تبلیغات انتخاباتی در تهران، اتفاق های نامطلوبی رخ داده است، اظهار می دارد: با توجه به اتفاقات اخیر که منجر به تخریب چهره عمومی تهران شده است، از ستادهای انتخاباتی تقاضا داریم تا به هنگام تبلیغات در اماکن عمومی به حفظ آثار هنری ارائه شده در شهر توجه داشته باشند.وی با تاکید بر حفظ زیبایی‌های پایتخت که در ادوار مختلف مدیریت شهری به‌ويژه 12سال اخیر ایجاد شده است، تصریح کرد: برای انجام تبلیغات در سطح شهر، سازه های تبلیغاتی ویژه‌ای طراحی و در قسمت های مختلف تهران نصب شده است و از تمامی ستادهای انتخاباتی تقاضا داریم تا با حفظ منظر شهری تهران برای کاندیدای مورد نظرشان تبلیغ کنند. نباید آثار هنری، نقوش برجسته و... به بهانه رقابت های سیاسی مخدوش شود. حتی در این میان ممکن است برخی به طور عمد به این موضوع همت گمارند که خواهشمندیم ستادهای انتخاباتی در این زمینه هوشیاری لازم را داشته باشند زیرا چهره فرهنگی پایتخت، متعلق به تمام شهروندان با هرسلیقه سیاسی، دین، مذهب و آیینی است.گیل آبادی ادامه داد: متاسفانه بعضی حرکات مشکوک برای تخریب چهره برخی کاندیداها صورت گرفته ‌است که این با مشی فرهنگی وهنری نامزدهای انتخاباتی مغایرت دارد. شهرداری تهران براساس حق مردم، گزارش این بداخلاقی های صورت گرفته را که مبنایش لطمه به داشته های شهری است، به مراجع ذی صلاح اعلام می‌کند تا به صورت قانونی برخورد لازم با متخلفان صورت گیرد.
 مجال تبلیغ در فضای مجازی
این سال‌ها که رشد و نفوذ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی میان شهروندان چند برابر شده است، فرصت مناسبی برای کاندیداهای انتخاباتی پیش آمده تا به جای هزینه کرد بسیار در تبلیغات کاغذی، از شبکه های اجتماعی برای معرفی خود استفاده کنند. با این حال و در شرایطی که انتظار می رفت عمده توجه کاندیداها به تبلیغ در فضای مجازی باشد، اما حجم تبلیغات خیابانی نشان داد که هنوز روش های پیشرفته و مدرن جایگزین روش هاي سنتي نشده و باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت گیرد. اگرچه که برخی کاندیداها همزمان با تبلیغات پرحجم خیابانی، به طور گسترده تبلیغات در فضای مجازی را نیز انجام می دهند که باید به هر دو گروه کاندیداها توصیه کرد در عمل به شعارهای خودشان در حفظ حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست، کاهش هزینه ها و ... تبلیغات کاغذی را حذف کرده و به دنبال معرفی خود و برنامه های خود از راه‌هاي دیگر باشند.