نشست مشترک اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان در تالار وحدت برگزار شد

بخش خبری: نشست مشترک اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان با عنوان «ایران فرهنگی در جهان امروز» عصر دیروز در تالار وحدت برگزار شد.
در این نشست دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، مهندس بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ودکتر حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و درمان ازسوی دولت و علی نصیریان، فاطمه معتمد آریا،داریوش پیر نیاکان و طباطبایی ازسوی هنرمندان و نویسندگان نظرات خود را درباره شیوه پیوند اهالی فرهنگ و هنر و دولت دکتر روحانی برای معرفی فرهنگ صلح دوستی، مودت و وحدت ملی بیان کردند.
ظریف:ملت ایران سرمای تحقیر را در انتخابات92 به بهار تبدیل کرد
محمد جواد ظریف در این جلسه گفت: برای من باعث افتخار است که در محضر این عزیزان هستم امروز روز فردوسی است و با توجه به شرایط امروز داخل و خارج یاد این شعر فردوسی افتادم؛ بکوشید و نیکی به یاد آورید چو دیدید سرما، بهار آورید.


او با اشاره به موفقیت‌های به دست آمده در برجام برای کشور افزود: سرمایی که در دوران تحریم به مردم تحمیل کردند و مردم با شعور و مشارکت و مقاومت و انتخاب شایسته و حضور گسترده برای تعیین سرنوشت این سرما را به بهار تبدیل کردند. قبل از انتخابات 92، سرمای تحریم نبود سرمای تحقیر بود سرمای این بود که ایران را به عنوان تهدید بین‌المللی مطرح کردند ایرانی که دارای پیشینه فردوسی و مولانا و حافظ است. به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌المللی با 7 قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد ما را محدود کردند که این قطعنامه یعنی ایران نمونه تهدید صلح بین‌المللی است.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: متاسفانه این دروغ بزرگ بود ایران هیچ‌گاه تهدید نبوده است آنچه اتفاق افتاد اجازه ساختن یک تصویر از ایران در دنیا بود که توانسته بودند این قطعنامه را علیه ایران در مدت کوتاهی به تصویب برسانند.
او افزود: حدود سی سال آمریکایی‌ها تلاش کردند این کار را کنند در ماجرای سفارت تلاش کردند شکست خوردند در جنگ ایران و عراق هم شکست خوردند و دوباره در موضوع هسته‌ای برای چندین سال شکست خوردند. نهایتا به دلیل بی‌تدبیری توانستند ما را با قطعنامه‌های پشت سرهم به عنوان تهدید بین‌المللی معرفی کنند و از ایران چهره‌ای بسازند که اصلا مجازات ایران مطرح نبود بلکه می‌گفتند کار کردن با ایران هزینه حیثیتی دارد.
ظریف تاکید کرد: نه تنها خود ایران را تهدید کردند و مردم را مورد تهدید قرار دادند بلکه هر کسی که می‌خواست با ایران کار کند حیثیتش خدشه‌دار می‌شد و این شرایط یعنی ایران هراسی.
او گفت: بر این شرایط فشار اقتصادی هم افزوده شده بود و همه ابزارها را ایجاد کردند. نه به خاطر چتر حمایتی آمریکا و دارا بودن قطب یک اتحادیه نظامی و برخورداری از سلاح هسته‌ای در همسایگی خود کشورهایی داریم که سلاح هسته‌ای دارند اما ناامن هستند ایران امنیتش را از حضور مردم دارد از مشارکت مردم گرفته مشارکتی که ان‌شاءالله یک بار دیگر در روز جمعه شاهدش باشیم که مردم پای صندوق رای می‌روند.
ظریف یادآور شد: مردم خودشان با حضور پای صندوق و رای شرایط را عوض کردند و ما فقط مجری بودیم. اگر تلاش آقای زنگنه و کارکنان صنعت نفت نبود همچنان نمی‌توانستیم در این فاصله کوتاه صادرات نفت را به این میزان بشکه نفت قانونی و رسمی نه نفتی که بابک زنجانی می‌فروخت برسانیم.
او با بیان اینکه فرق این زمان و آن زمان خام فروشی نیست، تصریح کرد: فرق آن این است که امروز آقای زنگنه و شرکت ملی نفت، نفت ما را می‌فروشد اما آن زمان نفت ما را می‌بردند و پول و خون این ملت را می‌گرفتند واین ملت نداشتند که دارو بخرد این شرایط با حضور مردم در انتخابات و شجاعت ریاست جمهوری محقق شد.
وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: شعار دادن شجاعت نیاز ندارد ادعا شجاعت نیاز ندارد مذاکره بی‌نتیجه که تحریم جدید برای مردم به بار آورد شجاعت نیاز ندارد و شهامت هم نمی‌خواهد. شهامت این است که حیثیت سیاسی و آبروی چندین و چند ساله را در طبق اخلاص بگذاری برای مردمی که همه چیزمان را به آنها وام‌داریم و برای آنها از آبروی خودمان هزینه کنیم.
ظریف یادآور شد: بحث نرمش قهرمانانه مقام معظم رهبری بزرگترین راهگشای کارمان بود. بعد از آن به طور مستمر تا امروز رئیس‌جمهور تلاش کرد و از خود مایه گذاشت. من معتقدم تصویر ایران‌هراسی امروز فرو ریخته اما کماکان شاهدیم که تلاش می‌کنند آن را به شکل جدید بازآفرینی کنند ما خدمت‌گذران کشور در عرصه خارجی دست نیاز به سوی هنرمندان فرهیختگان دراز می‌کنیم. شما می‌توانید فرهنگ اصیل ایرانی و صلح و گفت‌وگو را به دنیا ارائه دهید. فیلم و موسیقی و تئاتر و... بهترین نماد واقعیات فرهنگی ایران است و نیازمند حضور هنرمندان در صحنه‌های بین‌المللی هستیم و ما افتخار می‌کنیم که فیلم‌های اصغر فرهادی و عباس کیارستمی در دنیا مطرح است و افتخار می‌کنیم که صدای استاد شجریان در همه دنیا مطرح است. یکبار دیگر از همه هنرمندان به خاطر ایران فرهنگی و ایران صلح‌طلب سپاس‌گذاری می‌کنم و اطمینان دارم مردمی که همواره نشان دادند در لحظات تاریخی حضور به موقع و هوشمند دارند یک بار دیگر این کار را تکرار می‌کنند
وزیر امور خارجه گفت: ما می‌توانیم کاری کنیم که رسانه گفت‌وگو را که هنر بهترین رسانه گفت‌وگوست راه‌اندازی کنیم. لذا لزوما تفاهمش بدون کلام حاصل می‌شود و موثرتر خواهد بود چون در لایه‌های زیرین فکری و احساسی تاثیر می‌گذارد و این آمادگی را داریم که در این مسیر کمک و تشویق کنیم.
بیژن زنگنه: برجام یعنی خروج کشور از «چاه فلاکت بار تحریم»
بیژن زنگنه وزیر نفت هم در این نشست گفت: اعتدال و عقلانیت و توجه به منافع ملی در سیاست خارجی و فکر عزت ملت ایران بودن از موفقیت‌های دولت روحانی بود.
وی با اشاره به این که برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نقطه عطف تاریخی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است افزود:.روحانی و ظریف، کشور را از چاه فلاک بار تحریم خارج کردند؛ زیرا در زمان تحریم ناچار بودیم تجهیزات را 30 تا 40 درصد گران‌تر بخریم که پول آن از جیب ملت می‌رفت.
وزیر نفت گفت: حتی اگر روحانی و ظریف کاری جز برجام نکرده بودند، به عنوان یک شهروند ایرانی همواره خود را مدیون آنها می‌دانستم. تا حدی که روزی که گفتند مذاکرات تمام شده است گریه کردم اما برخی، قدر زحمات آقایان روحانی و ظریف را نمی‌دانند؛ اینها برای کشور فداکاری کردند.
وزیر نفت گفت: در زمان تحریم که کار را تحویل گرفتیم میزان صادرات نفت ایران روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه بود که قرار بود به 200 هزار تا 400 هزار بشکه در روز کاهش یابد و به طرح نفت در برابر غذا تبدیل شود اما چند ماه پس از اجرای برجام توانستیم صادرات را به روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه افرایش دهیم.
زنگنه افزود: تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در زمان تحریم، توقیف شده بود و گاهی مجبور بودیم تجهیزات غیراصلی اما مورد نیاز را سه بار خریداری کنیم تا یکی از آنها به دست ما برسد.
وزیر نفت ادامه داد: باید بیش از 10 درصد هزینه انتقال، پول می‌دادیم که اینها برای دلالان و حامیان تحریم، نعمت بود اما برای مردم ایران نکبت به بار می‌آورد.
به گفته وی، با اجرای برجام، همه اجناس توقیف شده آزاد شد و اگر برجام و آزادسازی تجهیزات نبود، پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه‌اندازی نمی‌شد.
وی ادامه داد: پس از اجرای برجام میلیاردها دلار منابع مالی به بخش‌های مختلف تزریق شد.
این مسئول افزود: در سال 1392 که کار را آغاز کردیم در فصل زمستان روزانه 150 میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت بر این اساس توسعه فازهای پارس جنوبی را شتاب دادیم و با تلاش و سختی بسیار توانستیم 11 فاز پارس جنوبی را راه‌اندازی کنیم.
وی ادامه داد: چندی پیش توانستیم در یک روز 20 میلیارد دلار طرح نفتی (شماری از فازهای پارس جنوبی و واحد پتروشیمی) را راه‌اندازی کنیم که در طول تاریخ کشور بی‌سابقه است.
وزیر نفت گفت: در سال 1384 میزان تولید گاز در پارس جنوبی با قطر برابر بود اما در هشت سال از این کشور عقب افتادیم اما اکنون با راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی دوباره با قطر برابر شدیم.
زنگنه خِرَد و عقل را مساله اصلی کشور ما دانست و اضافه کرد: تصمیم‌ها باید براساس خرد باشد نه اینکه بگویند فلانی خواب دیده است که به فلان کس رای بدهید.
وزیر بهداشت: آینده بیمه سلامت به شرایط انتخابات روز جمعه بستگی دارد
«سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این نشست گفت: در دولت یازدهم کارهای زیادی در بخش بهداشت و حمایت از فقیران و محرومان انجام شد و بخشی از شعارهای انقلاب اسلامی را پس از 38 سال توانستیم محقق کنیم.
به گفته وی، اکنون حدود 12 هزار پزشک در سراسر کشور توزیع شده و 650 طرح درمانی در استان سیستان و بلوچستان درحال اجراست.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تلاش‌های روحانی و ظریف برای تحقق توافق هسته‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) قدردانی کرد و گفت: پیش از برجام، مجلات معتبر مقالات ما را قبول نمی‌کردند حتی در یک جلسه بین‌المللی از کشورهای مختلف درخواست دیدار داشتیم اما هیچکدام نپذیرفتند و ناچار شدیم فقط با نمایندگان یک کشور آفریقایی و یکی از همسایگان ملاقات کنیم اما در جلسه‌ای که قرار است بزودی برگزار شود 12 کشور اروپایی درخواست ملاقات کرده‌اند.
به گفته وی، برجام به تامین دارو و تجهیزات پزشکی کمک کرد.
وی خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تعریف کرد در زمان مذاکرات هسته‌ای به وی گفته بود «به روحانی پیام برسان که اینقدر سرسختی نکن، اوباما دیگر در آمریکا تکرار نمی‌شود. خیلی برای خروج از ذیل ماده هفت اصرار نکن».
وی ادامه داد: وقتی به آقای روحانی این پیام را گفتم رئیس جمهوری پاسخ داد باید مقاومت کنیم تا در آینده شرمنده این ملت نباشیم.
وی ادامه داد: در آخرین ملاقات با آیت‌الله هاشمی، وی نگران انتخابات بود و می‌گفت روحانی را خیلی اذیت خواهند کرد و برنامه مفصلی است.وی برای آقای روحانی پیام‌هایی داشت از جمله اینکه چند نفری از خود دولت باشند تا روحانی در انتخابات تنها نماند.
وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی می‌گفت نگران کشور و انقلابم. دنیا با مخالفان روحانی همکاری نخواهد کرد و دوباره عقبگردی بدتر از قبل خواهیم داشت. درحالیکه برجام به نتیجه رسیده است و اکنون این فرصت از طریق شرکت در انتخابات وجود دارد که بتوانیم در دور آینده، در زمینه معیشت مردم و رفاه اجتماعی اقدام‌های بیشتری انجام دهیم.
این مسئول درباره آینده بیمه سلامت گفت: سرنوشت این طرح به شرایط انتخابات روز جمعه بستگی دارد. همه باید پای صندوق‌های رای بیایند.
علی نصیریان:جانفشانی‌های «ظریف» و تیم‌اش را درک کردم
علی نصیریان هنر‌مند پیشکسوت کشور نیز در این نشست گفت: من همیشه بعد از برجام دنبال فرصتی بودم تا محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه - را زیارت و به‌عنوان یک ایرانی، از او تشکر کنم. من مجاهدت، تلاش و جانفشانی‌های «ظریف» و تیم‌اش را درک کردم. متاسفانه بسیاری از اتفاقات این مملکت، یا نادیده گرفته می‌شود یا برای نادیده گرفتن آن تلاش می‌شود.
او با اشاره به مذاکرات با 1+5 ادامه داد: در میدان سیاسی با پنج - شش کشور درجه یک دنیا مواجه شدند و توفیق‌هایی را که مقدور بود، برای ملت ایران به‌دست آوردند. ایران‌زمین از گذشته‌های دور، در فراز و نشیب‌های مختلف، فرزندانی داشته که برای ملت جانفشانی کردند. آن‌ها در عصر امروز نیز حضور دارند.
او با بیان این‌که فرهنگ و هنر فقط پشتیبانی مالی نیاز ندارد، گفت: این نوع مقوله‌ها، پشتیبانی معنوی نیز می‌خواهد.
وی با اشاره به برگزاری همایش «ایران فرهنگی در جهان امروز» اظهار کرد: برگزاری جلساتی با حضور شخصیت‌های مهم دولتی و گفت‌وگوی آن‌ها با اهالی فرهنگ از نظر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اقدام بسیار درستی است.
نصیریان همچنین گفت: یکی از بهترین سفیران دنیا، فرهنگ و هنر این مملکت است و هیچ‌چیز مانند موسیقی اصیل ایرانی، سینما و تئاتر ما، نمای دور از پلیدی و ترور و همچنین چهره خواستار دوستی ایران با دیگر نقاط دنیا را نشان نمی‌دهد. یک نوازنده با کمانچه در دنیا می‌چرخد و ببینید چه کار می‌کند. او با بهترین موزیسین‌های دنیا کار می‌کند، اما متاسفانه دست کم گرفته می‌شود. ما سرمایه‌های بسیاری داریم.
او در پایان صحبت‌هایش از محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه - خواست تا در زمینه اعزام گروه‌های هنری به خارج از کشور لطف و محبت کند.
صالحی امیری: همه اصحاب فرهنگ و هنر را بیمه می‌کنیم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در دومین نشست «ایران فرهنگی در جهان امروز» با اشاره به بیمه 30 هزار نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در سال گذشته گفت: بنا داریم در سال پیش‌رو، همه اصحاب فرهنگ و هنر کشور را بیمه کنیم.
صالحی امیری با اشاره به اینکه در این دولت در حوزه اعتدال فرهنگی گام‌های جدی برداشته شده است،افزود: هنوز هم در این زمینه نیازمند برداشتن گام‌های بلندتری هستیم. ما باور داریم که سرمایه بزرگ ما برای تداوم توسعه فرهنگی اصحاب هنر و فرهنگ هستند، لذا توجه به کرامت اصحاب هنر و فرهنگ در مقدمه کار دولت قرار داشت و من امروز فکر می‌کنم اهالی فرهنگ و قلم و هنر با دولت آشتی کرده‌اند.
صالحی امیری افزود: تلاش ما این بود که در دولت، کار فرهنگ را به اصحاب فرهنگ واگذار کنیم و وزارت ارشاد فقط سه مسئولیت سیاست‌گذاری،‌ حمایت و نظارت امور فرهنگی را داشته باشد و بقیه امور را به اهل فرهنگ و هنر بسپارد.
او سپس گفت: با همین رویکرد ما برای اولین بار سازمان نظام رسانه‌ای را در هیئت دولت تصویب کرده‌ایم که در آینده برای تصویب به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت. همچنین مقدمات تدوین نظام هنر را با همکاری تشکل‌های هنری مثل سینما، تئاتر و موسیقی آغاز کرده‌ایم و به سمتی حرکت می‌کنیم تا حوزه هنر هم به اهلش سپرده شود. در حوزه نشر هم امسال برای اولین‌بار مسئولیت برگزاری نمایشگاه کتاب را به صنوف نشر واگذار کردیم و همانطور که گفتم، آمادگی داریم سال آینده کلید نمایشگاه کتاب را به صنوف نشر واگذار کنیم، همین وضعیت را هم در سینما داریم در این دولت خانه سینما در صنوف سینمایی تقویت شدند و در ادامه بیشتر هم تقویت خواهند شد. این صنوف در این دولت برای اولین‌بار نه تنها پذیرفته شدند، بلکه ما پذیرفتیم مسئولیت آن‌ها را به خود اهالی سینما واگذار کنیم.
در این مراسم همچنین به پاس فعالیت‌های هنری علی نصیریان - هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما -، از او در حضور وزیر امور خارجه، وزیر نفت و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیر شد.
سایر اخبار این روزنامه
وام مسکن نخبگان 160 میلیون تومان شد ناطق نوری: وحانی اصلح است همه رای بدهیم تا در مرحله اول انتخاب شود شوراها را به اهلش بسپاریم حمایت سعید جوادی آملی از روحانی با انتشار بیانیه ای؛ قالیباف به نفع رئیسی از صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنار کشید بیانیه تبیینی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت درباره سند 2030 فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص سند 2030 فصل الخطاب است دکتر روحانی در جمع هواداران خود در سالن شش هزار نفری پورشریفی تبریز: راهی را که با هم آمده‌ایم به عقب بر نمی‌گردیم رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داد میل به مشارکت در انتخابات به 57 درصد رسیده است چهار اولویت سازمان اداری و استخدامی در سال 96 ابلاغ شد نشست مشترک اهالی فرهنگ و هنر با دولتمردان در تالار وحدت برگزار شد 50 اقتصاددان و مدیر کشور در بیانیه‌ای خواستار شدند؛ عبور از بزنگاه تاریخی با حضور در انتخابات و رای به حسن روحانی رئیس سازمان غذا و دارو: نسبت تولید دارو به واردات در دولت تدبیر و امید، افزایش یافت یک سیاستمدارآمریکایی: عربستان در برنامه‌ریزی و تامین مالی حملات 11 سپتامبر دست داشت عوامل تاثیرگذار بر میزان سنج حقوق بشری آمریکا