نوار گیت« ترامپ»

گروه بين الملل – نمايندگان کنگره‌امريکا از دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواسته‌اند تا هرگونه نوار ضبط شده درباره مکالمات وي با جيمز کومي‌رئيس سابق اف بي آي را ارائه دهد دراين ميان به نظر مي‌رسد نمايندگان دموکرات به دنبال بايکوت کردن جانشين کومي‌تا روشن شدن اين موضوع شدند.
بازهم توئييت ترامپ براي وي و کاخ سفيد دردسرساز شد و بسياري اين توئييت را مشابه ماجراي رسوايي واترگيت دانستند که به زودي از اذهان پاک نخواهد شد.
دونالد ترامپ جمعه در پيامي‌توئييتري تلويحا تهديد کرد که چنانچه جيمز کومي، مدير سابق اف‌بي‌آي(اداره تحقيقات فدرال آمريکا) محتواي تماس‌هايش ميان خود و رئيس‌جمهوري آمريکا را منتشر کند دولت واشنگتن نيز نوارهايي از مکالمات پخش خواهد کرد. خبرگزاري رويترز با زير سوال بردن اين تهديد گزارش داد، هنوز مشخص نيست که چنين نوارهايي اصلا وجود خارجي داشته باشد.
 با اين حال همين توئييت باعث شد تا چند سناتور برجسته‌امريکايي دونالد ترامپ، را تحت فشار قرار داده‌اند که چنانچه نواري از گفتگوهاي رئيس جمهوري آمريکا و جيمز کومي، رئيس برکنار شده اف‌بي‌آي وجود دارد، آنها را تحويل کنگره اين کشور دهد .


سناتور چارلز شومر، رهبر دمکرات‌ها در مجلس سنا به کاخ‌سفيد هشدار داد که هرگونه تلاش براي نابود کردن چنين نوارهايي بر خلاف قانون است. ليندسي گراهام، سناتور برجسته جمهوري‌خواه هم به آقاي ترامپ هشدار داده هر چه زودتر از موضوع وجود چنين نوارهايي ابهام‌زدايي کند. آقاي گراهام هم تاکيد کرده که اگر چنين نوارهايي وجود داشته باشد بايد به کنگره‌امريکا تحويل داده شود.با وجود اين، کاخ‌سفيد هنوز وجود چنين مکلالمات ضبط شده‌اي را تاييد يا تکذيب نکرده است. جنجال اخير دولت ترامپ باعث نگراني شديد اعضاي ناتو شده است و در اجلاس تازه ناتو کارشناسان امنيتي۲۷ کشور جهان محور مذاکرات خود را درباره رابطه ترامپ با روسيه و اقدام چند روز پيش دونالد ترامپ، در اخراج جيمز کومي، ‌مدير دفتر تحقيقات فدرال (اف‌بي‌آي) که ناظر بر تحقيقات ارتباط ميان کمپين انتخاباتي ترامپ با روس‌ها بوده قراردادند.
ترامپ مقصر همه جنجالها
پس از اخراج کومي‌طي هفته گذشته کاخ سفيد تلاش زيادي براي ارائه توضيحي درباره اين اقدام ترامپ کرد.مقامات کاخ سفيد در تلاش هستند تا از رئيس‌جمهور در مقابل اتهامات دموکرات‌ها مبني بر اينکه کومي‌به دليل دستيابي به اطلاعاتي درباره ارتباط ميان کمپين ترامپ و روسيه از سمت خود برکنار شده است، حفاظت کنند.سخنگويان کاخ سفيد ادعا کرده‌اند که کومي‌به دليل نحوه مديريت پرونده استفاده هيلاري کلينتون از سرور ايميل شخصي اخراج شده است.
همچنين دولت ترامپ به پيشنهاداتي از جف سشنز،‌ دادستان کل اين کشور و معاون وي مبني بر اخراج کومي‌اشاره مي‌کند. قابل ذکر است جف سشنز دادستان کل کشور به دليل انتخاب جانشين تازه براي رياست اف بي آي مورد انتقاد شديد دموکراتها قرار گرفته است. اين درحالي است که رابطه سشنز با روسيه در جريان انتخابات آمريکا مورد اتهام است. جف سشنز تاکنون با شش نامزد براي رياست اف بي آي مصاحبه کرده است. اما ناگهان ترامپ در مصاحبه تلويزوني خود با شبکه ان بي سي اعلام کرد که اين تصميم خود او بوده تا جيمز کومي‌اخراج شود. در ادامه اين جنجال بار ديگر توئييت ترامپ تمام تلاش کادر کاخ سفيد براي لاپوشاني اين تصميم را برهم زد.اشاره توئييت ترامپ به سخنان رئيس برکنار شده اف‌‌بي‌آي است که گفته بود در ضيافت شامي‌که با ترامپ داشته رئيس جمهوري از او خواسته تا وفاداري‌اش به او را اظهار کند اما او از چنين کاري امتناع کرده است.
بايکوت دموکراتها در کنگره
سناتور چارلز شومر رهبر حزب دموکرات تهديد کرده تا هنگام تعيين يک بازرس مستقل براي رسيدگي به پرونده نقش روسيه در انتخابات اخير آمريکا و ارتباط احتمالي ميان تيم انتخاباتي ترامپ و مسکو، دمکرات‌ها ممکن است از رسيدگي به صلاحيت هر نامزدي براي جانشيني جيمز کومي‌سرباز زنند.
 دمکرات‌ها که در هر دو مجلس کنگره در اقليت هستند اميدوارند با جذب چند راي از سوي سناتورهاي جمهوري خواه منتقد دولت بتوانند مانع تصويب صلاحيت نامزد جديد رياست اف‌بي‌آي شوند.
جمهوري خواهاني چون ليندسي گراهام يا مايک لي که روز يکشنبه علنا درباره نوارهاي ضبط شده اظهار نظر کردند.سناتور مايک لي که يکي از کانديداهاي پيوستن به ديوان عالي آمريکا هم بود دیروز به فاکس نيوز گفت اگر چنين نوارهايي وجود داشته باشد بايد به کنگره تحويل داده شود. او که سابقه قضايي برجسته‌اي هم دارد همچنين تاکيد کرد که ضبط مکالمات در کاخ‌سفيد کار درستي نيست." اگرچه کرملين بارها هرگونه مداخله يا تلاش براي اثرگذاري بر انتخابات ماه نوامبر در آمريکا را انکار کرده‌اما برکناري جيمز کومي، رئيس اف‌بي‌آي آن هم در زماني که اداره تحت نظر او مشغول تحقيق و بررسي موضوع ترامپ-روسيه بود، يک جنجال سياسي جديد در واشنگتن به راه‌انداخته است.ترامپ که طرح چنين موضوع را دسيسه دمکرات‌ها براي توجيه شکست در انتخابات مي‌داند گفته جيمز کومي‌پيش از اخراج به او اطمينان داده که اف‌بي‌آي مشغول تحقيق درباره شخص رئيس جمهور نيست.اما دمکرات‌ها مي‌گويند برکناري رئيس اف‌بي‌آي تلاشي براي مخدوش کردن رابطه ترامپ با مسکو و توقف اين تحقيقات بوده است.
نتايج يک نظرسنجي جديد در آمريکا نشان مي‌دهد که بخش بسيار کمي‌از مردم اين کشور از تصميم ترامپ در اخراج رئيس اف بي آي حمايت مي‌کنند.
به گزارش نيوزويک، بر اساس نتايج يک نظرسنجي مشترک که توسط وال استريت ژورنال و شبکه خبري ان بي سي انجام شده فقط ۲۹ درصد از مردم آمريکا از اقدام «دونالد ترامپ» در کنار گذاشتن «جيمز کومي» از رياست پليس فدرال آمريکا (اف بي آي) حمايت مي‌کنند. منتقدان تاکيد دارند که اقدام رئيس‌جمهوري آمريکا در اخراج جنجالي رئيس اف‌بي‌آي آن هم در شرايطي که اين آژانس تحقيقاتي را درباره اتهام مداخله روسيه در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا را در دست داشت، کار اشتباهي بوده است.
نيويورک تايمز هم گزارش داد: دونالد ترامپ ماه ژانويه از جيمز کومي‌خواسته بود تا به او اعلام وفاداري کند و کومي‌نيز از اين اقدام سرباز زده بود. چنين درخواستي جايگاه رئيس اف‌بي‌آي به عنوان يک مامور اجراي مستقل را زير سوال مي‌برد و اين گمانه زني را ايجاد مي‌کند که ترامپ از حيطه اختيارات خود پا فراتر گذاشته است.
در همين حال ترامپ در مصاحبه با فاکس نيوز تاکيد کرد که او از کومي‌نخواسته بود تا اعلام وفاداري کند بلکه از مدير وقت اف بي آي خواسته بود تا صادق باشد. ترامپ همچنين گفت، درباره وجود چنين نوارهايي صحبت نخواهد کرد. شبکه خبري سي‌ان‌ان هم به نقل از منابع مطلع گزارش داد، جيمز کومي‌از بابت نوارهايي که ترامپ ادعا مي‌کند هراسي
 ندارد.
مارک وارنر، دموکرات ارشد کميته اطلاعاتي سناي آمريکا نيز به‌ام اس ان بي سي گفت: اگر چنين نوارهايي وجود خارجي داشته باشند، کنگره آنها را بررسي خواهد کرد. برخي کارشناسان معتقدند اين نوارها ممکن است احتمال استيضاح ترامپ را به همراه داشته باشد.