اتصال ايران به شبكه‌هاي ريلي فرا آسيايي

وزير راه و شهرسازي اتصال به تمام شبكه‌هاي فرا آسيايي را در دستور كار وزارت راه و شهرسازي عنوان كرد و گفت: اين موضوع را نسبت به هيچ همسايه‌اي فروگذار نمي‌كنيم و معتقديم بايد به همه آن‌ها متصل شويم.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي در افتتاح پنجمين نمايشگاه بين‌المللي حمل ونقل ريلي اظهار داشت: از نظر من راه‌آهن پيش از آنكه به عنوان يك صنعت نگاه شود يك تحول در شبكه مدرن زندگي است.
وي افزود: ما بايد راه‌آهن را در سطح زندگي مردم بياوريم، اگر راه‌آهن بخواهد به سبك زندگي مردم ورود كند در حوزه‌هاي شهرسازي، حمل ونقل مسافر و بار، صنعت، بازرگاني، ارتباطات بين‌المللي، سياست داخلي و خارجي و غيره نقش دارد.وزير راه و شهرسازي بيان داشت: اينكه تجربه شهري ايران براساس طراحي خودرو محور باشد و تمام طراحي شهر متكي برآن باشد كه چه مقدار سطح راه‌ها براي تردد خودرو اختصاص مي‌يابد و چقدر به ريل اهميت داده مي‌شود مسئله مهمي‌است. آخوندي خاطرنشان كرد: ما نياز داريم يكبار رويكرد زندگي مدرن ايران را از لنز عينك ريل بازبيني كنيم اگر آشفتگي در سكونتگاه‌ها و حاشيه‌نشيني داريم نگاه كنيم كه ريل مي‌توانست چه كمكي به ما در ساماندهي اين دو موضوع كند. اين مقام مسئول تصريح كرد: اگر الان در واقع براي جابه‌جايي ساده، شهر غيرقابل حركت شده است، به اين دليل است كه اگر ۱۰ درصد هزينه‌هاي توسعه شهري براي توسعه خودرو محور تمركز پيدا نمي‌كرد و روي شهرسازي ريل‌پايه متمركز مي‌شد آيا حركت روان‌تري در شهرهاي خود نداشتيم؟
وي با اشاره به نظام طراحي دسترسي شهري در تهران خاطرنشان كرد: به طور مثال نمايشگاه بين‌المللي هيچ‌گونه دسترسي ريلي ندارد در صورتي كه اگر بحث ريل در دستور كار محوري ما بود و تراموا وارد شبكه حمل وقنل شهري مي‌شد آيا نظام حمل ونقل درون شهري شكل ديگري نداشت؟


عضو كابينه دولت يازدهم در ادامه گفت: اگر سيستم لجستيك ايران را طوري طراحي مي‌كرديم كه بار از بندر توسط ريل به لجستيك پارك مي‌رسيد و توسط كاميون به مناطق همجوار منتقل مي‌شد آيا نظام ريلي متفاوتي نداشتيم؟
آخوندي در ادامه به معضل آلودگي هواي تهران اشاره كرد و گفت: در حالي‌كه در محور كرج-تهران روزانه بيش از ۱۰۰ هزار خودرو تردد مي‌كند در ابتداي مسئوليت من در وزارت راه و شهرسازي بارها در خواست مي‌شد كه اين مسير را دو طبقه كنم اگرچه در برابر مخالفت من همچنان اين طرح طرفداران خود را دارد اما چرا هيچ‌كدام از چندبرابر كزدن ظرفيت ريلي اين مسير صحبتي به ميان نمي‌آورد؟
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه وقتي از بحث ريل صحبت مي‌كنم منظورم فقط شامل چند پروژه نيست گفت: اگر اقبال ايران به شبكه ريلي در دستور كار دولت‌هاي قبل بود ما به وضعيت امروز دچار نبوديم. آيا براي ما امكان‌پذير نبود كه طي ۱۰ سال گذشته خط ريلي خاصي براي مسيرهاي هرات، آستانه، اشرفيه، دوشنبه داشته باشيم و از طرفي خط ريلي خوب بين چين و درياي عمان در اختيار داشته باشيم؟
وي ابراز داشت: در محور شرق زودتر از اين مي‌توانستيم انواع اتصالات ريلي را داشته باشيم. به طوري‌كه راه‌آهن قزوين-رشت-آستارا را پيگيري مي‌كرديم و در غرب به عراق متصل مي‌شديم. همچنين مي‌توانستيم به كارست در تركيه متصل شويم.عضو كابينه دولت تدبيرو اميد با بيان اينكه نگاه ما به ريل يك نگاه استراتژيك مبني بر تغيير در همه چيز است عنوان كرد: هر شهروند از لحظه‌اي كه صبح از خانه بيرون مي‌آيد و يك شكل حمل ونقل را انتخاب كند تا مباحث ارتباطات بين‌المللي به حمل ونقل ريلي باز خواهد گشت.
آخوندي يادآور شد: ما مي‌توانيم با افغانستان، پاكستان، آذربايجان، ارمنستان، تركيه و عراق چندين خط ارتباطي داشته باشيم. لذا بايد بحث ريل را در لايه‌هاي مختلف مورد توجه قرار دهيم و آن‌وقت آثار آن فوق‌‌العاده فزاينده خواهد بود.
وزير راه و شهرسازي به تشكيل شبكه ريلي آسيايي به منظور ايجاد منافع مشترك اشاره كرد و گفت: در اين صورت ارقام جابه‌جايي بار از وضعيت فعلي ده‌ها ميليون تن متفاوت خواهد بود.
وي با اشاره به حمل ونقل مسافر در حوزه ريلي اظهار داشت: مي‌توانيم قطار مسافري داشته باشيم كه از شهرهاي اصلي كشورهاي همسايه به شهرهاي اصلي كشورمان متصل باشند. چرا نمي‌توانيم بين هرات و مشهد، كراچي و چابهار قطار داشته باشيم؟ همچنين با توجه به حجم فوق‌العاده مسافر بين ايران و عراق مي‌توانيم ارتباط ريلي در اين مسير نيز ايجاد كنيم.
اين مقام مسئول افزود: سهم ريل ناچيز است بنابراين آن‌طور كه من به اين موضوع نگاه مي‌كنم فراتر از چند پروژه است، آن‌وقت مي‌توان براي ايجاد اشتغال، نگهداري، بهره‌برداري و ايجاد روابط بين‌المللي و داخلي مي‌توان بازانديشي كرد كه در اين مسئله رويكرد بازرگاني نقش محوري پيدا مي‌كند. آخوندي در ادامه به اهميت تاسيس شركت قطارهاي حومه‌اي اشاره كرد و گفت: باتوجه به سهم يك ميليون نفري مسافر بين تهران و شهرهاي اطراف آن بايد سهم حمل ونقل ريلي در جابه‌جايي مسافر حومه‌اي را به ۵۰ درصد يعني حدود ۵۰۰ هزار نفر برسانيم البته همين مسئله براي اصفهان ، رشت، اهواز، قم و حومه‌هاي آن‌ها نيز صدق مي‌كند. از اين رو بايد مفهوم ريل را مورد بازنگري قرار دهيم.وي در ادامه به برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در برنامه ششم توسعه اشاره كرد و گفت: در برنامه ششم در نظر داريم با ايجاد صندوق توسعه حمل ونقل بهره‌وري اقتصادي ايجاد كنيم. همچنين با اجراي توسعه مبتني بر حمل ونقل TOD در نظر داريم ايستگاه‌هاي راه‌آهن را تبديل به مراكز توسعه شهرهاي آينده كنيم تا سكونتگاه‌ها براساس آن‌ها شكل بگيرند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: به همين خاطر آيين‌نامه شهرسازي ريل‌پايه را تصويب كرديم و مهندسان مشاور بايد باري ديگر همه چيز را مورد بازنگري قرار دهند.
آخوندي شهري با قابليت زندگي را مبتني بر شهرسازي ريل‌پايه خواند و تاكيد كرد: بايد در صدر تغييرات ساختاري به سراغ شركت‌هاي ليزينگ ريلي برويم كه با اجراي آن دولت يازدهم براي ورود ۳۰ هزار واگن به ناوگان ريلي كشور و ۳ هزار واگن مسافري كار بزرگي است.
اين مقام مسئول با اشاره به سياست‌ها و برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در دولت تدبيرو اميد بيان داشت: ما توانستيم سكويي براي پرش‌هاي بزرگ ايجاد كنيم. همانطور كه ملاحظه مي‌كنيم پنجمين نمايشگاه حمل ونقل ريلي با گزارش افراد دانشگاهي شروع مي‌شود و بيش از ۳۰۰ شركت ريلي مشتمل بر ۱۳۰ شركت خارجي از ۱۶ كشور جهان در آن حضور دارند.
وي نسبت به تغيير و تحول در ۳۵۰ واگن ابراز خرسندي كرد و گفت: ما توانستيم براي تمام واگن‌سازها كار ايجاد كنيم.وزير راه و شهرسازي ساخت ۸۳۸ كيلومتر خط‌آهن در دولت يازدهم را اتفاق نادري دانست و افزود: همچنين ۹۵۰ كيلومتر خط دوم مورد بهره‌مندي قرار گرفته است اما اضافه شدن ۸۳۸ كيلومتر ريل به شبكه ريلي كشور در تاريخ راه‌آهن بي‌سابقه است. در واقع در حال وارد شدن به فاز جديدي از راه‌آهن هستيم.آخوندي با اشاره به راه‌آهن سريع‌السير و قطارهاي برقي تصريح كرد: وقتي از راه‌آهن سريع‌السير صحبت مي‌كنيم از قرارداد و پروژه در حال اجرا صحبت مي‌كنيم و هنگامي‌كه از راه‌آهن برقي سخن به ميان مي‌آيد پروژه‌اي براي نمايش داريم. از طرفي ريل را به بنادر برديم و الان شاهد همكاري ريل و بندر در كنار يكديگر هستيم.عضو كابينه دولت يازدهم اتصال به تمام شبكه‌هاي فرا آسيايي را در دستور كار وزارت راه و شهرسازي عنوان كرد و گفت: اين پيشنهاد را از هيچ همسايه‌اي فروگذار نمي‌كنيم و معتقديم بايد به همه آن‌ها متصل شويم.وي با بيان اينكه به طور حتم به سمت نظام شهرسازي ريل‌پايه، حمل ونقل حومه‌اي، فناوري‌هاي نوين و بازنگري لجستيك مي‌رويم خاطرنشان كرد: اميدوارم كه اين نمايشگاه با حضور ۱۳۰ شركت خارجي از ۱۶ كشور دنيا بيانگر ارتباط تجاري ايران با جهان باشد.
تمبر 90 سالگي راه آهن ايران رونمايي شد
وزير راه و شهرسازي تمبر يادبود 90 سالگي احداث راه آهن سراسري ايران را رونمايي کرد.
 همزمان با برگزاري پنجمين نمايشگاه بين المللي حمل و نقل ريلي، مراسم رونمايي از تمبر 90 سالگي احداث راه آهن سراسري ايران رونمايي شد.