رویای حضور ایران در بازارهای جهانی

وزير صنعت، معدن و تجارت در يک گفتگوي خبري ضمن پاسخ به سئوالات مطرح شده، به تشريح جزيياتي در باره معدن زمستان يورت آزادشهر، صادرات غيرنفتي، پتروشيمي، کارخانجات داروگر و ارج و ساير موضوعات حوزه کاري خود پرداخت.
محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، در مورد آخرين وضعيت پرونده انفجار معدن زغال سنگ زمستان يورت آزادشهر: عمده علتي که در مورد انفجار به آن دست يافته‌ايم اين است که باطري به درون معدن برده شده تا با عمل باطري به باطري لوکوموتيو روشن شود. در حال حاضر اين تنها نتيجه به دست آمده از علت انفجار است اما قرار است مجددا چهارشنبه گروهي از نزديک بررسي‌هاي بيشتر را انجام دهند و هفته آينده جلسه‌اي در اين رابطه برگزار خواهد شد که همه صاحب‌نظران درگير اين موضوع خواهند بود. بايد منتظر بمانيم که تحقيقات کامل و گزارش مکتوب مربوط به آن ارائه شود.
وي ادامه داد: پس از آنکه اعلام شد سنسورهاي نشت گاز در اختيار معدن يورت آزادشهر قرار نگرفته است به‌ايميدرو نامه زدم و درخواست کردم در اين رابطه توضيح دهند. آنها نيز بلافاصله اعلام کردند سنسورهاي مربوطه در اختيار معدن آزادشهر قرار گرفته و حتي رسيد تحويل نيز به وزارتخانه ارسال شد. هشت دستگاه آکبند نشان‌دهنده نشت گاز، به صاحبان معدن يورت آزادشهر تحويل داده شده بود و با توجه به اينکه شرکت مربوطه داراي سه معدن است معدن آزادشهر چهار دستگاه و دو معدن ديگر نيز هر کدام دو دستگاه سنسور تحويل گرفته بودند.
پاسخ به انتقاد از ميزان صادرات غيرنفتي


وي در بخش ديگري از اين‌ گفت‌وگو در پاسخ به انتقاد برخي نامزدهاي دوازدهمين دوره رياست جمهوري در رابطه با ميزان صادرات غيرنفتي کشور در سال ۱۳۹۵، اظهار کرد: در سال گذشته ميزان صادرات غيرنفتي کشور ۳۸ درصد از لحاظ وزني رشد داشت و در جلسه‌اي که با همکاران خود داشتيم تقريبا صادرات کليه کالاها افزايش يافته است، اما به دليل کاهش قيمت‌هاي جهاني رشد قيمت کالاهاي صادراتي ۳.۵ درصد بود در حالي که ما به دنبال رشد ۲۰ درصدي در اين بخش بوديم. هدفي که مدنظر قرار گرفته بود محقق شد اما به دليل کاهش قيمت‌هاي جهاني به رشد ارزشي مدنظر نرسيديم. به هرحال بخشي از صادرات کشور مربوط به محصولات پتروشيمي‌است و کاهش قيمت جهاني در اين رابطه اثرگذار است.
نعمت‌زاده با توجه به سابقه طولاني مدت فعاليت خود در بخش پتروشيمي‌در رابطه با ادعاي يکي از نامزدهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مبني بر ايجاد ۶۰۰ هزار شغل از طريق هر ميليون تن پتروشيمي، گفت: بنده بلافاصله بعد از اين‌که يکي از نامزدها اين مساله را اعلام کردند با توجه به اين‌که مي‌دانستم اين مساله غلط است عنوان کردم که در صنايع بالادست امکان اشتغال براي حدود ۱۰۰۰ نفر وجود دارد. اگر بخواهيد سرانگشتي هم حساب کنيد مي‌بينيد که حدود ۵۵ ميليون تن توليد پتروشيمي‌در کشور وجود دارد که حدود ۵۰ هزار نفر در اين بخش شاغل هستند.
آخرين وضعيت کارخانه داروگر
نعمت‌زاده در مورد هجمه‌هاي وارده در روزهاي نزديک به انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري در ارتباط با تعطيلي متعدد کارخانه‌ها و تکذيب اين مورد از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت که به‌طور مثال مي‌توان به کارخانه‌هاي داروگر و تراکتورسازي اشاره کرد، گفت: اگر يک واحد به خاطر انتخابات بخواهد تعطيل شود بايد بدانيد که اين مساله واقعيت ندارد. کارخانه‌ها که نبايد با انتخابات رابطه داشته باشند. من فکر مي‌کنم يک عده را بسيج کرده‌اند تا بگردند و مشکلات کارخانه‌ها را پيدا کرده و پس از آن را در بوق و کرنا کنند و آن را تعطيل بنامند. آنچه که ما اعلام مي‌کنيم براساس اعداد و ارقام و مستندات است.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وضعيت کارخانه داروگر خاطر نشان کرد: بايد قبول کنيم که داروگر يک کارخانه قديمي‌است و به بخش خصوصي واگذار شده تا نوسازي را در دستور کار قرار دهد. اين کارخانه در حال حاضر توليد مي‌کند و حتي قبل از آن نيز کارخانه ارج را مطرح کردند. اين کارخانه سال‌ها تعطيل بوده و در دولت قبل با اين شرايط روبه‌رو بوديم. به هرحال صاحبان اين کارخانه‌ها حاضر به سرمايه‌گذاري نشده‌اند و شرايط واحد نيز به گونه‌اي رقم خورده که با توجه به گراني زمين تمايل به فروش پيدا کرده‌اند.
نعمت‌زاده افزود: در زمان ما چند جلسه با مسوولان ارج برگزار شد و ديديم که خيلي تمايلي به واگذاري ندارند و حاضر نيستند با شرايط معقول اين مساله را مدنظر قرار دهند. علاوه بر اين بايد به وضعيت کارخانه آزمايش اشاره کنيم. اين کارخانه حدود ۱۰ سالي است که با تعطيلي روبه‌رو شده و خود بنده هفت الي هشت جلسه شرکت کردم و حتي به شيراز رفتم تا اين مساله را حل کنم. در شرايط فعلي نيز توليد در آزمايش به صورت ناچيز آغاز شده، اما به آن ميزان نيست که ما هدف‌گذاري کرده‌ايم. راه‌اندازي اين کارخانه‌ها سرمايه‌گذاري بزرگ مي‌خواهد. اين کارخانه‌ها نيازمند نوسازي تجهيزات و سرمايه‌گذاري است و نمي‌توانند با همان وضعيت ابتدايي کار خود را ادامه دهند.
وضعيت صنعت نسبت به گذشته قابل مقايسه نيست
نعمت‌زاده با تاکيد بر اين‌که وضعيت در بخش صنعت در دولت يازدهم نسبت به گذشته قابل مقايسه نيست، بيان کرد: نبايد تعطيلي کارخانه‌هايي که مربوط به قبل از اين دولت بوده را به پاي دولت يازدهم نوشت و نمي‌توانيم وضعيت بخش صنعت در چهار سال گذشته را با قبل از آن مقايسه کنيم چرا که با وضعيت مطلوب‌تري روبه‌رو شده است.
دوکار ناتمام نعمت‌زاده در دولت يازدهم
وزير صنعت، معدن و تجارت در مورد اينکه آيا کار بر زمين مانده‌اي طي چهار سال گذشته باقي ماند که تمايل داشتيد آن را انجام دهيد؟ اظهار کرد: تغيير نگرش همه فعالان از جمله مردم، صنعتگران و مسوولان نسبت به توليدات داخلي از جمله مسائلي است که بايد با جديت بيشتري دنبال شود هرچند تغييرات بسيار زيادي در اين رابطه انجام شده‌اما ما چه بخواهيم و چه نخواهيم در طول تاريخ به دنبال واردات بوده‌ايم حتي دولت‌ها آمده‌اند و اعلام کرده‌اند که مصرف کنيد و صادرات را مدنظر قرار ندهيد.
نعمت‌زاده با اشاره به اينکه در طول زمان برخي تلاش کردند تا با افزايش صادرات و رقابت‌پذيري در بازارهاي جهاني کيفيت و کميت محصولات صادراتي مدنظر قرار گيرد، گفت: به هر حال برخي دولت‌ها با اين مساله مقاومت کردند و برايشان مهم نبود که اين محصولات چه هستند. از محصولات کشاورزي تا ساير محصولاتي که‌امکان صادرات در رابطه با آنها وجود داشت اما خوشبختانه در برنامه پنجم تاکيد شد که نمي‌توان جلوي صادرات را گرفت.
وي ادامه داد: در هر حال بايد به توليد کالاهاي داخلي توجه کنيم و اين مساله و حمايت از آن را با جديت بيشتري مدنظر قرار دهيم. نمي‌توان تکنولوژي و صنعت را به يکباره از صفر به صد رساند.
کشورهاي صنعتي که هم‌اکنون با پيشرفت روبه‌رو هستند حدود ۲۰۰ سال است که فعاليت صنعتي خود را به صورت جدي آغاز کرده‌اند و ما نيز نسبت به کالاي داخلي تعصب داشته باشيم و به آن اعتماد کنيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ديگر مساله‌اي که تمايل داشت بيش از آنچه طي چهار سال گذشته مدنظر قرار گرفت، به آن پرداخت شود، بيان کرد: موضوع ديگري که بايد به آن اشاره کنم حضور در بازارهاي خارجي است و ما همچنان با کمبود شرکت‌هاي توانمند صادراتي روبه‌رو هستيم و اگر بتوانيم شرکت‌هايي را داشته باشيم که در سطح بين‌المللي توانمند بوده و محصولات ايراني را به بازارهاي جهاني عرضه کنند مي‌توانيم گام موثري در اين راستا به منظور حضور در بازارهاي بين‌المللي برداريم. وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هاي جدي در رابطه با حضور شرکت‌هاي صادراتي در بازارهاي بين‌المللي دارد تا به کارگيري از روش‌هاي جديد نرم‌افزاري و سخت‌افزاري بتوانيم حرکت جهشي قابل توجهي را جهت حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي برداريم.