محسن ‌هاشمی در گفت وگو با همدلی مطرح کرد محوبیت بالای 50 درصد روحانی

بعضی از صحنه‌های مناظره‌های انتخاباتی و بداخلاقی برخی افراد نامزدها انسان را به یاد صبوری و شکیبایی آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی می‌اندازد که در مقابل همان طیف هتاک و بداخلاق سال‌ها صبوری کرد و لب به سخن نگشود و آنها همچنان آن مشی بداخلاقی را ادامه دادند. او سال گذشته هنگامی دار فانی را وداع گفت که در سال‌های آخر عمرش مخالفان سیاسی او تهمت‌ها و نارواهای بسیاری نصیب او کردند. با این حال رحلت ‌هاشمی باعث نشد تدبیر او هم از جامعه رخت بربندد. محسن‌هاشمی رفسنجانی، پسر ارشد آیت‌الله در گفت و گو با همدلی با توجه به تهمت‌هایی که به روحانی زده شد و بداخلاقی‌هایی که در مناظره‌ها رخ داد، باز پیش‌بینی می‌کند حسن روحانی بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز خواهد شد. او می‌گوید نظرسنجی‌ها محبوبیت بالای 50 درصد روحانی را نشان می‌دهند.
نظرتان راجع به بداخلاقی‌هایی که برخی نامزدهای انتخاباتی انجام می‌دهند چیست؟ به نظرتان مردم به سطحی از آگاهی رسیده‌اند که به این بداخلاقی‌ها توجه نکنند؟
بداخلاقی‌ها از سال 88 شروع شده است. این ادامه همان روش کار است. اما این افراد نتیجه عکس می‌گیرند. تاکنون هم این‌طور بوده است. در نظرسنجی‌ها جنبه تخریبی این افشاگری‌های بی‌پایه و اساس خود را نشان می‌دهد. نتیجه این رفتارها معمولا معکوس بوده، در واقع مردم بر خلاف این رفتار عمل می‌کنند. من فکر می‌کنم با توجه به نظرسنجی‌ها آقای روحانی تاکنون رای‌شان از 50 درصد عبور کرده است.
این نظرسنجی محبوبیت بیش از 50درصدی آقای روحانی به صورت علمی انجام شده یا بر اساس حدس و گمان و نظرسنجی غیر رسمی؟


نظرسنجی‌های علمی می‌گوید رای آقای روحانی از 50درصد عبور کرده است.
با توجه به تخریب‌هایی که از سال 88 بدخواهان علیه مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی و خانواده ایشان انجام می‌دادند، چرا آیت‌الله هیچ واکنشی نسبت به این بداخلاقی‌ها نشان نمی‌دادند؟
این برخوردها و بداخلاقی‌ها همیشه علیه ایشان وجود داشته است و حاج‌آقا حدود 60 سال درمبارزه با این مسائل بودند. برای شخص آیت‌الله‌ هاشمی این موضوعات عادی بود. ایشان وقتی در زمان مبارزه در برابر انحرافات می‌ایستادند، تخریب‌هایی علیه ایشان شکل می‌گرفت که گاهی از طرف چپ و گاهی از طرف راستی‌ها بوده است. علت آن هم این بوده است که آیت‌الله ‌هاشمی به عنوان دیده‌بان اعتدال در کشور مطرح بودند و و کاملا به اعتدال اعتقاد داشتند. اعتدال مشی سیاسی آیت‌الله‌ هاشمی نبود بلکه اعتقاد ایشان بود. بنابراین افراط و تفریط هر لحظه به ایشان تهمت می‌زدند و فشار می‌آوردند. ایشان همیشه سعی داشتند در کفه‌ای بنشینند که جلوی افراط و تفریط را بگیرد.
چرا ایشان نسبت به بداخلاقی‌هایی که به خانواده‌شان صورت می‌گرفت هم واکنشی نشان نمی‌دادند؟
مشی اعتدالی ایشان این بود که خودشان نسبت به موضوع تخریب‌ها ورود نکنند. اساسا چون ایشان دنبال اهداف انقلاب بودند نه دنبال منافع شخصی، درباره بداخلاقی‌ها به فرزندانشان هم ورود نمی‌کردند.
نبود آیت‌الله‌هاشمی در این انتخابات آیا تاثیری بر نتیجه انتخابات دارد؟
خوشبختانه حضور آیت‌الله‌هاشمی در انتخابات به وضوح دیده می‌شود، به نحوی که فکر می‌کنیم ایشان زنده‌اند و حضور دارند‌. بنابراین امیدواریم مردم با نگاه به راه و مشی ایشان راه خودشان را انتخاب کنند.
به نظر شما مهم‌ترین اولویت و برنامه‌ای که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت دوازدهم باید مدنظر داشته باشند، چیست؟
اولین موضوع در سیاست خارجی ادامه حل تحریم‌ها و تکمیل نکاتی است که در برجام هنوز توسط آمریکایی‌ها اجرا نشده‌اند. دومین موضوع ایجاد فضای لازم برای سرمایه‌گذاری برای ایجاد تولید و اشتغال است. اگر تولید و اشتغال ایجاد شود، ناخودآگاه به سمت رفاه و توسعه ایران گام بر می‌داریم. دیگر فرصتی باقی نمانده و باید در 4سال آینده حتما انجام دهد.
توصیه شما به افراد منتقدی که می‌گویند آقای روحانی چه کار مهمی انجام داده که به او دوباره رای دهیم چیست؟
آقای روحانی کارهای مهمی انجام داده و یک مانع بزرگ را از کشور برداشته است که بسیار اهمیت دارد. در زمینه اقتصادی هم در این چهار سال تورم کنترل شده و یک رقمی شده است. در ابعاد کشاورزی و سلامت هم اقدامات مثبتی صورت گرفته و قدم‌های بزرگی برداشته شده است. نمی‌توانیم بگوییم در بعد صنعتی هم موفق نبوده است، چون تولید وجود دارد، ولی خیزی که باید برداشته می‌شد به این خاطر که درگیر تحریم بوده‌ایم برداشته نشده است. البته دلیل آن تحریم موجود است که تحریم هسته‌ای نیست و امیدواریم این تحریم‌ها هم برداشته شود و خیز بزرگی بتوانیم در این عرصه صنعتی نیز برداریم.