آرایش جدید در صحنه انتخابات

ص2   در واپسین روزهای برگزاری انتخابات رخ داد
 آرایش جدید در صحنه انتخابات




48 ساعت قبل از آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آرایش صحنه رقابت‌ها تغییر کرد. دیروز محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای اصولگرای حاضر در عرصه، با صدور بیانیه‌ای به نفع ابراهیم رئیسی دیگر نامزد جریان اصولگرا کنار کشید. اگر چه در روزهای گذشته بویژه بعد از مناظره سوم نامزدها، نظرسنجی‌ها از کاهش آرای او خبر می‌داد، اما وی در بیانیه خود تأکید کرد در راستای «وحدت» نیروهای انقلاب انصراف می‌دهد. البته آن گونه که رسانه‌های اصولگرا خبر داده‌اند وی در دو روز باقیمانده تا رأی‌گیری، تلاش می‌کند پایگاه رأی خود را مجاب کند تا به ابراهیم رئیسی رأی بدهند. دیروز علی نیکزاد وزیر محمود احمدی‌نژاد و رئیس ستاد مرکزی سید ابراهیم رئیسی با حضور در ستاد مرکزی محمدباقر قالیباف، ضمن قدردانی از اقدام وی در حکمی محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف را به ریاست ستاد مشترک رئیسی موسوم به «کرامت و کارآمدی» منصوب کرد. تحولاتی که نشان می‌داد اردوگاه انتخاباتی اصولگرایان تمام توان و توش خود را متمرکز کرده است تا رئیسی را راهی کاخ ریاست جمهوری کند. درست در ساعاتی که خبر انصراف قالیباف مطرح شد، برخی منابع منتسب به اصولگرایان از انصراف مصطفی میرسلیم نامزد حزب مؤتلفه اسلامی خبر می‌دادند. اما  ستاد انتخاباتی میرسلیم این خبر را تکذیب کرد.  میرسلیم پیش‌تر به کرات تأکید کرده است که تا پایان در صحنه رقابت خواهد ماند. همزمان با این رویداد، سید مصطفی‌ هاشمی‌طبا دیگر نامزد انتخابات با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که به حسن روحانی رأی خواهد داد. برخی منابع نیز خبر می‌دهند اسحاق جهانگیری  بزودی از صحنه انتخابات کنار می‌رود. او البته قرار است امروز برای سخنرانی به یاسوج برود. مجموعه تحولاتی که انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را عملاً به مصاف روحانی و حامیانش و رئیسی و هوادارانش تبدیل می‌کند. جمعه پیش رو، این دو نامزد به روی محک قضاوت و رأی مردم خواهند رفت و نامزدی پیروز میدان خواهد بود که هم حامیان بیشتری داشته باشد و هم بتواند اکثر حامیانش را پای صندوق‌های رأی بیاورد.



روحانی : برخی کارها با رأی ۵۱ درصد حل نمی شود ، رأی بالاتر می خواهد


حسن روحانی دیروز میهمان تبریزی‌ها بود؛ تبریزی‌هایی که در مجموعه ورزشی شهید پورشریفی جمع شده بودند و با سردادن شعارهای حمایتی، از حسن روحانی پشتیبانی کردند. روحانی در این مراسم با بیان اینکه شما در ۲۹ اردیبهشت، دوم خرداد ۷۶ را زنده می‌کنید، اظهار داشت: ای مردم آذربایجان و ای مرزداران ایران و ای خیابانی‌ها و ستارخان ها و باقرخان‌ها! من در اینجا به یاد شهید پورشریفی می‌افتم. من به یاد باکری‌ها و شهدای آذربایجان می‌افتم. رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما می‌خواهیم تصمیم بزرگی بگیریم، تصریح کرد: ما می‌خواهیم روز جمعه کسی را انتخاب کنیم که تصمیم او می‌تواند جان میلیون‌ها  انسان را به خطر بیندازد یا آنکه تصمیمش می‌تواند به جان میلیون‌ها انسان کمک کند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی روحانی، رئیس جمهوری ادامه داد: ما پای صندوق رأی برای ایران می‌رویم. دلواپسان می‌خواهند دوباره میان ایران و دنیا دیوار بکشند. ما طرفدار صلح هستیم و نه دیوار. من از شما می‌پرسم آیا ملت ایران هر روز باید در این فکر باشند که چه زمانی قطعنامه جدید تحریم علیه ایران وضع می شود یا باید منتظر گشایش جدیدی در زندگی‌شان باشند. رهبر معظم انقلاب فرمودند که سایه جنگ را ملت ایران از سر ایران برداشت که سخن کاملاً دقیقی است، ولی کدام دولت توانست این خواست ملی ایران را نقد کند. روحانی با بیان اینکه بحران که همیشه بود پس چرا امروز امن‌تر هستیم، یک نفر نبود که این بحران را رفع کند، عنوان کرد: شما می‌خواهید روز جمعه فردی را انتخاب کنید که بتواند با رهبران دنیا حرف بزند. به خدای احد و واحد و سوگند به خون شهدای این استان، اگر روحانی یک ذره هوس برای ریاست داشته باشد. آنچه روحانی می‌خواهد این است که جان و آبرویش فدای شما ملت ایران باشد.
رئیس جمهوری در واکنش به طرح برخی شعارها تأکید کرد: برخی کارها با رأی ۵۱ درصد نمی‌شد ولی رأی بالاتر کارساز خواهد بود. وی با بیان اینکه با وحدت و همدلی و کمک از رهبر فرهیخته که حاضرم ده‌ها بار دستشان را ببوسم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، تصریح کرد: شرط این کار، ۱+۱۱ است. شرطش حضور همه مردم در پای صندوق آرا است. روز جمعه هم به پای صندوق رأی می‌رویم و می‌گوییم نمی‌خواهیم به سال ۹۰ و ۹۱ برگردیم.وی افزود: برخی‌ها رویشان نمی‌شود که بگویند برنامه ما هشت سال قبل از دولت یازدهم است. برادر من! با پمپاژ پول کاری درست نمی‌شود. ما می‌خواهیم در این کشور دروغ نباشد ولی باز هم دروغ می‌گویند. می‌گویند دولت سند ۲۰۳۰ را قبول کرده است در حالی که دولت می‌گوید فرهنگ ایرانی و اسلامی را اجرا می‌کند. آنها آنقدر پررو شده‌اند که گزارش دروغ به محضر رهبری می‌فرستند. رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما انقلابی امروز نیستیم ما انقلابی سال ۴۲ هستیم شما تازه انقلابی شده‌اید، ما تازه امروز بسیجی نشده‌ایم بلکه سال ۵۷ انقلابی شده‌ایم، عنوان کرد: روز جمعه به پای صندوق  آرا می‌رویم تا بر اخلاق سلام کنیم. بر صداقت سلام کنیم. بر امید سلام کنیم. بر اصلاحات سلام . بر اعتدال سلام. بر... (رئیس دولت اصلاحات) سلام. بر اصولگرایی بدون ریا سلام. بر روح پاک و مصون شهید بهشتی و آیت‌الله هاشمی سلام. بر ایران سلام. به رأی ما در ۲۹ اردیبهشت سلام. بر پیروزی ما سلام.
روحانی: مردم باید بین قاضی و وکیل انتخاب کنند
حسن روحانی دیروز از تبریز راهی مازندران شد. او در جمع حامیان خود در ساری گفت: امروز ما معتقدیم بحث انتخاب بین چند نفر در انتخابات نیست. بحث دو نوع تفکر است. مردم ایران یا راه تقابل با دنیا را انتخاب می‌کنند یا تعامل. مردم یا راه عقلانیت را انتخاب می‌کنند یا راه خرافه. یا شعار را انتخاب می‌کنند یا برنامه و عمل. وی با تأکید بر اینکه «مردم باید بین قاضی و وکیل انتخاب کنند» ادامه داد: قاضی حکم صادر می‌کند و حکمش را ابلاغ می‌کند؛ رئیس جمهوری باید کسی باشد که از حقوق ملت ایران دفاع کند. وی با طرح این پرسش‌ها که چرا به مردم واقعیت را نمی‌گویید؟ چرا سیاه نمایی می‌کنید؟ آیا وضع گندمکاران ما الان نسبت به سال 91 بدتر شده است؟ آیا وضع شالیکاران بدتر شده است؟ آیا وضع بهداشت مردم امروز بهتر شده یا بدتر؟ چرا دروغ می‌گویید؟ تأکید کرد: شما دلتان می‌خواهد دوباره کاسبان تحریم کار خودشان را انجام بدهند. روحانی باشد یا نباشد، دوره کاسبان تحریم پایان پذیرفته است. وی ادامه داد: ما از دیگران می‌پرسیم، می‌گوییم اگر برنامه‌ای غیر از برنامه سال 90 و 91 دارید اعلام بفرمایید. چرا تبلیغ می‌کنید که دین مردم به خطر افتاده و این دولت به فکر دین مردم نیست؟ روز عاشورا شما به خیابان می‌آیید یا مردم؟ روز تاسوعا یک مسابقه فوتبال می‌خواست برگزار شود، شما چه حرف ها که نزدید! دیدید جوانان ما چه کردند؟ با نام حسین و عباس پیروز شدند. شما غصه دنیای خودتان را بخورید.روحانی تأکید کرد: راه نظام ما، راه انقلاب ما از ریا و فریب نمی‌گذرد. راه نظام اسلامی ما از طریق قانون و عقلانیت می‌گذرد. عده‌ای می‌خواهند مردم را مأیوس کنند تا پای صندوق نیایند.ما راه دولت اعتدال را ادامه می‌دهیم. ما تفکر هاشمی رفسنجانی را ادامه می‌دهیم. ما تفکر رئیس دولت اصلاحات را ادامه می‌دهیم.وی ادامه داد: ما با قدرت، با نشاط، از صبح روز جمعه همه پای صندوق آرا خواهیم رفت. دولت اعتدال و اصلاحات و اصولگرایی معتدل را تشکیل خواهیم داد.



برش

رئیسی: زبان کسانی هستیم که روزنامه و رسانه ندارند
ابراهیم رئیسی دیروز به یاسوج رفت. او در جمع مردم این شهر در مصلای یاسوج گفت: یازده میلیون جوان آماده ازدواج وجود دارد و دختران به دنبال شوهر شاغل و دارای مسکن هستند. آیا با این امکانات کشور نمی‌توان شغل و سرپناه ایجاد کرد؟ به گزارش ایسنا، تولیت آستان قدس رضوی  افزود: ما زبان کسانی هستیم که روزنامه و رسانه ندارند مانند کشاورزان و مردمان سختکوش  که سخن شان شنیده نمی‌شود. آیا حق مردم است که باوجود ثروت‌های خدادادی تعداد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزایش پیدا کند؟ حق است که میزان بالای بیکاری، پدران و مادران را نگران کند؟وی با طرح این سؤال‌ها که «مگر نگفتید پول نداریم؟ چرا مستمری کمیته امداد و بهزیستی را شب انتخابات سه برابر کردید؟ چرا یارانه افرادی که قطع کردید را شب انتخابات وصل کردید؟ چرا نزدیک انتخابات به دهیاران وام می‌دهید؟» گفت: معلوم است که اهداف انتخاباتی در این کار وجود دارد اما مردم عقل و فهم دارند و می‌دانند که این کارها انتخاباتی است. به عقل مردم توهین نکنید، نگویید که این مردم با اتوبوس آمده‌اند.رئیسی اظهار کرد: می‌گویند ما می‌خواهیم دیوار بکشیم. مردم می‌گویند ما مشکل بیکاری داریم و اینها از دیوار کشیدن رقیب حرف می‌زنند! ما دیواری بلند بین چپاولگران و مردم خواهیم کشید. آیا درست است که عده‌ای منابع صندوق ذخیره فرهنگیان را به یغما ببرند در حالی که فرهنگیان ما مشکل مالی دارند؟ رئیسی گفت: شما تهمت و نسبت ناروا می‌زنید اما قرار نیست جا بزنیم و میدان را خالی کنیم. استاد ما شهید بهشتی با همه تهمت‌ها عرصه را خالی نکرد.رئیسی همچنین شامگاه یکشنبه در رشت گفت: آقای روحانی! و آقایان نامزدها! اطلاعات من از اشخاص قابل قیاس با بقیه نیست فردی که می‌خواهد رئیس جمهوری شود باید ظرفیت داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه باید به جوانان میدان داد و در دولت کار و کرامت بنا داریم از مدیران جوان که توانایی حل مشکلات را دارند استفاده کنیم، گفت: نماد ما کارت ملی است، یعنی خط کشی‌ای که سنی و شیعه را از هم جدا کند در دولت ما جایی ندارد.



میرسلیم: حیف نیست من کنار بروم؟
 سیدمصطفی میرسلیم در کرمان با بیان اینکه انتخاب غلط فرصت‌ها را می‌سوزاند، خاطرنشان کرد: باید کسی را انتخاب کرد که ابلاغ‌های رهبری را اجرا کند؛ چرا که خیلی از آنها  اجرا نشده است و کسی را انتخاب کرد که اجرا کننده باشد. به گزارش «انتخاب»، میرسلیم گفت: باید سراغ کسی بروید که فتنه‌گران را عزیز خود نداند؛ کسی که عزیزش فتنه‌گر است، شایستگی چنین مقامی را ندارد و باید مراقب باشید سراغ کسی نروید که برای رأی گرفتن سراغ کسی می‌رود که مکتب اسلام را به عنوان اصطلاح هنرمند به مسخره می‌گیرد و این جامعه و جوانان ما را به انحطاط می‌کشاند. میرسلیم با طرح این پرسش که «چرا قانون عفاف و قانون امر به معروف و نهی از منکر اجرا نمی‌شود» بیان داشت: سراغ کسی نروید که عاشق لبخند امریکا باشد، 70 سال است که امریکا منابع ما را برده و ما را به ضعف کشانده قبل از انقلاب به شکلی و بعد از آن نیز به شکلی دیگر و نمی‌شود شیفته امریکا شد. میرسلیم همچنین در شبکه خبر درخصوص برنامه های اقتصادی خود بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی نیازمند الگوسازی برای مردم است.
میرسلیم همچنین در دانشگاه ارومیه گفت: من با یک عملکرد و سابقه ای وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شده ام؛ آیا حیف نیست که از عرصه انتخابات کنار بروم؟ به گفته وی کشور را کسانی باید اداره کنند که کار علمی را بفهمند.



واکنش «بدون شرح» جهانگیری به انصراف قالیباف
با انصراف محمدباقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری با انتشار پستی در اینستاگرام، به این کناره گیری  واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، در مناظره دوم میان کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: ای کاش خود شما اخلاق را رعایت می‌کردید، این از پدیده‌های عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون اول رئیس جمهوری نامزد شده‌اید. البته حق شهروندی شما هست، شما هم می‌گویید رقیب هستیم اما مردم باید قضاوت کنند. صداقت شما را مردم چند روز آینده مشخص خواهند کرد که واقعاً شما هستید یا نیستید. در ادامه قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: آمدن شما به عرصه انتخابات با توجه به پوششی بودن شما برای حمایت از روحانی وقت مردم را تلف می‌کند. اسحاق جهانگیری پس از انصراف قالیباف به نفع رئیسی، ٤٥ ثانیه از فیلم این گفته‌های قالیباف را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت: «بدون شرح»
 اسحاق جهانگیری همچنین  در گردهمایی صنعتگران و مهندسان حامی روحانی که در سالن والیبال حجاب برگزار شد ، گفت: بخش قابل توجهی از مشکلات برطرف شد خیلی از آوارهایی که بر سر کشور خراب شده بود برداشته شد، ایران هراسی که در دنیا شکل گرفته بود و ایرانی بودن در دنیا جرم بود از بین رفت.وی گفت: درست است که امروز ما به نقطه مطلوب نرسیدیم اما تلاش کردیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم؛ هنوز مشکلات زیادی وجود دارد. ما می‌خواهیم فضای سرمایه‌ گذاری ایجاد کنیم تا سرمایه‌ گذار ایرانی بتو‌اند با خاطری آسوده سرمایه‌گذاری کند. باید خود را برای کارهای بزرگ آماده کنیم و ایران باید پیشرفت کند.جهانگیری در پایان گفت: مدیران و ملت ایران می‌توانند با حضور خود در روز ۲۹ اردیبهشت مسیر پیشرفت ایران را هموار کنند، ما برنامه خوبی داریم خیلی از طرح‌ها که نشد در این ۴ سال اجرایی شود حتماً در آینده اجرا خواهد شد. بیایید با کمک هم ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.



هاشمی‌طبا: به روحانی رأی می‌دهم
سیدمصطفی‌هاشمی طبا در بیانیه‌ای به سه دیدگاه موجود در انتخابات اشاره کرد و نوشت  : دیدگاه نخست که خود را به اصولگرایی منتسب می‌نمایند، آن است که با نشان دادن فقر و فاقه و ذلت و بیچارگی مردم و عدم وجود آسایش و رفاه در جامعه و به گونه ای سیاه‌نمایی جامعه در اظهارات و فیلم‌های انتخاباتی خود سعی در خنثی کردن تلاش‌های دولت یازدهم و مخدوش نمودن خدمات این دولت می‌کنند. وی ادامه داد: دیدگاه دوم دیدگاه رئیس جمهوری و معاون اول ایشان برمبنای دولت تدبیر و امید است و با برشماری خدمات دولت در آواربرداری از نتیجه اشتباهات هشت ساله دولت نهم و دهم، کاهش تورم، رفع بسیاری از تحریم‌ها با امضای سند برجام، کاهش معوقات بانکی، افزایش استخراج نفت حسب سهمیه اوپک، رشد اقتصاد ایران و تبدیل رشد منفی به رشد مثبت، افزایش صادرات و اجرای طرح سلامت خود را آماده تداوم این روند اعلام کردند. دیدگاه سوم دیدگاه اینجانب است. موضوع تخریب زیستگاه ایران که چون «بیماری خاموش سرطان» کالبد ایران را تهدید می‌کند، همراه با کشاورزی سنتی که همچنان پایدار است و تهدیدی جدی برای خود کشاورزی است در صدر موضوع قرار دارد . هاشمی طبا افزود: اینجانب با توجه به آمارهای موجود و نظر خواهی‌های به عمل آمده از آنجا که شاید به دلیل عدم سابقه برای گستردگی اطلاعات این دیدگاه و شاید به دلایل دیگر استقبال از آن را در حد قاطبه ملت شریف ایران نمی‌بینم و در جهت عدم بازگشت به شرایط دولت نهم و دهم و همچنین تداوم حرکت سازنده دولت یازدهم بر آن هستم که رأی خود را به جناب آقای دکتر روحانی اختصاص دهم.‌


/////////////////////////////////////////////////////////////   ص3 آیا شهردار تهران کاندیدای پوششی اصولگرایان بود؟
قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد

«ای کاش اخلاق را رعایت می‌کردید؛ شما می‌گویید رقیب هستید و صداقت‌تان چند روز آینده مشخص می‌شود که رقیب هستید یا نیستید. مردم خودشان قضاوت می‌کنند که چنین است یا نه.» 18 روز پیش بود که محمدباقر قالیباف، شهردار اصولگرای تهران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این جملات را در مقابل چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیون خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری دیگر نامزد انتخابات مطرح کرد.
اگر چه در ظاهر قالیباف با این جملات، جهانگیری را به بی صداقتی و فریب مردم متهم کرد، اما در باطن این پیام را به متن جامعه مخابره کرد که وی تا پایان انتخابات در صحنه خواهد ماند؛ اما دیروز بخش پایانی سناریوی اصولگرایان ائتلافی اجرا شد و محمدباقر قالیباف که در این مدت وعده‌های رنگارنگ و متعدد زیادی مطرح کرده بود، با صدور بیانیه‌ای به نفع سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و دیگر نامزد انتخابات کناره‌گیری کرد.
او در بیانیه خود تأکید کرد: «آنچه که در این مقطع اهمیت دارد و حیاتی است، حفظ منافع مردم، کشور و انقلاب است و اکنون که این آرمان بزرگ جز با تغییر وضع موجود محقق نمی‌شود، باید به منظور وحدت در جبهه انقلاب، تصمیمى اساسی و خطیر گرفت. لذا براى حفظ این آرمان بزرگ، از همه  حامیان مردمى خویش در سراسر کشور مى‌خواهم که تمام ظرفیت و حمایت خود را براى موفقیت برادر ارجمندمان حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسى و به بار نشستن دولت کار و کرامت برای خدمت به مردم قرار دهند و از همه مردمی که در این مدت به تشکیل دولت مردم دل بسته بودند و از همه حامیان مردمی و یاران بی ادعای خودم که بی هیچ چشمداشتی و با تمام وجود، در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم. انتظار ما و مردم بر این است که این تصمیم، زمینه‌ساز آغاز دورانى جدید براى یک تحول اقتصادی باشد که با قطع دست 4 درصدی‌ها از اقتصاد، منتج به ایجاد اشتغال جوانان برومند این سرزمین و حمایت از مستضعفین و محرومان در ایران سربلندمان گردد. مبارزه تازه آغاز شده است و تا ریشه‌کنی کامل فساد و ناکارآمدی، باید جان و آبروی خود را نیز بی چشمداشت فدا کرد.»
قالیباف و رئیسی، هر دو از نامزدهای تحت حمایت اصولگرایان ائتلافی موسوم به «جمنا» بودند؛ تشکلی که از ماه‌ها پیش عزم جزم کرده تا روحانی، کابینه، برنامه‌ها و سیاست‌هایش را از دستگاه اجرایی کشور حذف کنند. این تشکل در دو رأی‌گیری درون گروهی نام 5 نامزد را به عنوان گزینه خود اعلام کرد که در میان آنها تنها قالیباف و رئیسی تأیید صلاحیت شدند. «جمنا»یی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند دو سناریو را در دستور کار خواهند داشت. گزینه نخست، حضور دو کاندیدای این نهاد تا روز رأی‌گیری است؛ به اعتقاد این گروه، مجموع آرای رئیسی و قالیباف از رأی حسن روحانی بیشتر است و همین باعث می‌شود هیچ نامزدی در دور نخست حائز 50 درصد آرا به علاوه یک نشود و انتخابات به دور دوم برود. اصولگرایان ائتلافی بر این باور بودند که شکست روحانی در دور دوم بسیار محتمل خواهد بود چرا که دیگر بسیج نیروها ساده می‌شود و آرای منسجم و یک کاسه به یک سبد رأی می‌ریزد.
سناریوی دوم، کنار کشیدن یکی از نامزدها به نفع دیگری بود. سناریویی که از زمان آغاز فرصت تبلیغات، مناظره تندی میان بدنه ستادی قالیباف و رئیسی ایجاد کرده بود. بویژه که عنوان شده بود به رغم مانور رسانه‌ای «جمنا» مبنی بر اینکه این بار انتخاب نامزد از پایین به بالا و بر اساس رأی‌گیری خواهد بود، اما انتخاب اصلی اصولگرایان از همان ابتدا ابراهیم رئیسی بوده است و حذف دیگر نامزدها با رأی‌گیری و سایر ترفندها، بیشتر حفظ ظاهر بود. از این دریچه  ورود قالیباف تنها برای داغ کردن فضا، حمله به دولت، استفاده بیشتر از امکانات تبلیغی و جبران مناظره‌های 92 ارزیابی می‌شد. بخصوص که در رأی‌گیری داخلی جمنا چهره‌هایی مثل علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش هم رأی بیشتری از قالیباف کسب کردند.
با این اوصاف، بعد از کناره‌گیری روز گذشته قالیباف دو گزینه مطرح شده است؛ نخست این که شهردار تهران از همان ابتدا هم قصد نداشت تا روز رأی‌گیری در عرصه بماند؛ او تاکنون دو بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت جسته و هر دو بار، با وجود بالا بودن احتمال پیروزی‌اش در ابتدا، در روزهای منتهی به انتخابات میدان را به رقبایش واگذار کرد.
به اعتقاد ناظران، قالیباف که حال تداوم حضورش در شهرداری تهران به خاطر انتخابات شوراهای اسلامی، با تردید جدی مواجه است، نیک می‌دانست که حائز اکثریت آرا نخواهد بود و از همین رو تلاش می‌کند به سهم خود آرای روحانی را خراش بدهد و در مقابل در صورت پیروزی رئیسی، سهم و امتیازی در کابینه بگیرد. بویژه که او تنها در روزهای گذشته بود که به چند استان سفر کرد. بر همین اساس بود که شماری از اصولگرایان عضو جمنا اینکه قالیباف در صورت کناره‌گیری معاون اول رئیسی شود را محتمل می‌دانستند.
اما تحلیل دوم، رویدادهای چند روز گذشته بخصوص بعد از مناظره سوم را پیش چشم قرار می‌دهد؛ به اعتقاد ناظران، قالیباف از ابتدا عزم جزم داشته تا در روز رأی‌گیری حضور داشته باشد؛ بخصوص که بعد از مناظره اول در نظرسنجی‌های منتسب به اصولگرایان، آرای وی رشد صعودی داشت؛ در حالی که رشد آرای رئیسی متوقف شده بود. اما درست بعد از مناظره نخست بود که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ابراهیم رئیسی را اصلح دانست و اعلام کرد از او حمایت خواهد کرد. متعاقب این بیانیه، جامعه روحانیت مبارز هم از رئیسی حمایت کرد. دیروز صبح هم جبهه پیروان خط امام و رهبری که بزرگ‌ترین تشکیلات حزبی اصولگرایان به شمار می‌آید، اعلام کرد به تبعیت از جامعتین، از رئیسی پشتیبانی می‌کند. مجموع این حمایت‌ها نشان می‌داد یا رئیسی همان گزینه‌ای است که «جمنا» دست آخر آن را معرفی می‌کند، یا اینکه این حمایت‌ها نوعی اولتیماتوم به نهاد ائتلافی اصولگرایان به شمار می‌آمد. اگر چه به گزارش رسانه‌های اصولگرا، آرای قالیباف بعد از مناظره‌ها به نسبت رشد داشت، اما به همان نسبت حمایت احزاب و گروه‌های اصولگرا از رئیسی بیشتر می‌شد. به اعتقاد ناظران اما مناظره سوم آنگونه که یکی از روزنامه‌های صبح کشور تیتر زده بود «تیرخلاص» را به شهردار تهران زد. بویژه یادآوری این نکته از سوی اسحاق جهانگیری که قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و بعد از سالها نشستن بر کرسی شهرداری تهران، تنها 700 هزار رأی آورد در حالی که آخرین نماینده راه یافته از حوزه انتخابیه تهران به مجلس، بیش از یک میلیون رأی داشت.
سؤال قابل تأمل‌تر این است که آیا با کناره‌گیری قالیباف به نفع رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی می‌تواند در دور اول انتخابات، روحانی را شکست دهد؟ آن گونه که از فحوای بیانیه قالیباف برمی‌آید، هم شهردار تهران هم بخشی از اصولگرایان ائتلافی معتقدند با «وحدت» و معرفی نامزد واحد این مهم امکانپذیر است. اما به واقع آیا ابراهیم رئیسی تحت حمایت صد درصد یا حداقل اکثریت جامعه اصولگرایی هست؟ پاسخ به این سؤال قطعاً منفی است؛ چه این روزها علی اکبر ناطق نوری شیخ محبوب و متنفذ اصولگرایان، هر روز در سخنانی تأکید می‌کند حسن روحانی اصلح انتخابات پیش روست؛ نزدیکان علی لاریجانی، رئیس اصولگرای مجلس هم ستاد اصولگرایان معتدل حامی روحانی را راه انداخته‌اند. بیانیه تشکل‌هایی چون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم از سوی بسیاری از اعضای این نهاد مورد تردید قرار گرفت. مجموع رویدادهایی که نشان می‌دهد انتخابات آتی، از قالب سنتی انتخابات‌های گذشته که میان اصلاح‌طلب و اصولگرا بود خارج شده است.
یک سوی میدان حسن روحانی، مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان، اصولگرایان میانه‌رو، نهادهای مدنی و... ایستاده است که در حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ، زنان، حقوق بشر، آزادی‌های اجتماعی، تعامل با جهان، دیدگاه و کارنامه و برنامه روشنی دارد و در سوی دیگر میدان، ابراهیم رئیسی، مدیران ارشد و وزرای دولت محمود احمدی نژاد، آیت‌الله مصباح یزدی و مجموعه پایداری و اصولگرایان تحولخواه قرار دارند که از سوی برخی ائمه جمعه، بعضی نهادها و  برخی شخصیت ها حمایت می‌شود.
این طیف اگر چه برنامه مدون و حتی غیرمدونی برای اداره کشور ارائه نکرده‌اند، اما حضور چهره‌هایی چون سعید جلیلی، سعید مرتضوی، حمید رسایی، محمدمهدی زاهدی، وزرای استراتژیک دولت احمدی‌نژاد از جمله وزیر نفت، آموزش پرورش و وزارت علوم در ستادهای رئیسی، به روشنی نشان می‌دهد برنامه و دیدگاه این گروه چیست. جمعه 29 اردیبهشت ماه، مردم ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی میان این دو دیدگاه قضاوت و به نماینده آنها رأی خواهد داد.