بیل گیتس؛ نیکوکار بزرگ یا شوالیه سیاه؟

رعیت نواز- شاید از همان روزی که جابز عصبانی، گیتس را متهم به سوء استفاده از مکینتاش کرده بود،  دیدگاه شوالیه سیاه بودن او درباره گیتس به وجود آمد و این روزها این نگاه های دو قطبی   به اوج خود رسیده است. عده ای  بنیان گذار مایکروسافت را  نیکوکاری می دانند که تمام هم و غمش برطرف کردن مشکلات مردم است و عده ای هم او را که این روزها نقش محوری و کلیدی در تولید واکسن کرونا دارد،  شوالیه ای سیاه می دانند که در قالب کمک های خیرانه به دنبال منافع اقتصادی و اهداف شوم و سیاسی است. همین اظهار نظرها حالا او را به یکی از اصلی‌ترین اهداف شایعات در جهان تبدیل کرده است . همین اظهارنظرها بیل گیتس را مجبور کرد در برنامه «فرید ذکریا» در شبکه سی ان ان حاضر شود و به آن ها واکنش نشان دهد. در ادامه نگاهی به شایعات درباره این مرد ثروتمند و پاسخ های موجود به برخی از آن ها  انداخته ایم.
 
         گیتس و بنیاد خیریه اش
در همین ابتدا شاید بد نباشد مروری داشته باشیم بر یکی از گفت و گوهای بیل گیتس در سال 2003 با «بیل مویرز» خبرنگار شبکه PBS. بیل در این مصاحبه تصدیق کرد که پدرش رئیس بنیاد «پدر و مادری برنامه ریزی شده» بوده است و این موسسه بنا بر این مفهوم تاسیس شده که بیشتر انسان‌‌‌‌‌‌ها «تولیدمثل کنندگان بی‌‌‌‌‌‌فکر» هستند و «آدم‌‌‌‌‌‌هایی که مثل علف هرز هستند» باید از ریشه کنده شوند. طی این مصاحبه گیتس همچنین تصدیق کرد سال‌‌‌‌‌‌هاست که خانواده او در زمینه مسائل مربوط به باروری به طور بسیار گسترده فعالیت می‌‌‌‌‌‌کنند و به عقیده خودش نیز اشاره کرد و گفت که از طرفداران «توماس رابرت مالتوس» بوده که عقیده داشته جمعیت جهان باید با استفاده از روش‌‌‌‌‌‌های محدودکننده زاد و ولد کنترل شود. بعدها و در سال 2000 خود گیتس به همراه همسرش ملیندا خیریه ای را تاسیس کردند. از اهداف اصلی این بنیاد می توان به تلاش برای افزایش مراقبت‌های بهداشتی و کاهش شدید فقر در جهان اشاره کرد. به همین منظور این بنیاد هر سال به واکسیناسیون و  پیشگیری از بیماری‌های مهلک مانند ایدز، مالاریا و سل می پردازد اما این برنامه انتقاداتی را به همراه داشته است.
         گیتس و کاهش جمعیت جهان


پایگاه تحلیلی «نچرال نیوز» در مقاله‌ای به قلم «اتان ای.هاف» با عنوان « بیل گیتس و اصلاح نژاد انسانی و چگونگی تلاش یکی از ثروتمندترین مردان جهان برای تسلط بر کشاورزی جهان» می‌نویسد: «وقتی فاش شد که «بنیاد بیل و ملیندا گیتس»، موسسه خیریه تاسیس شده توسط بیل گیتس، بنیان گذار شرکت مایکروسافت، در سال 2010، 500 هزار سهم در شرکت آمریکایی «مونسانتو» به ارزش بیش از 23 میلیون دلار را خریداری کرده است، کاملا روشن شد این موسسه به ظاهر خیریه و بشر دوستانه در پی نیل به اهدافی غیر از ریشه کن کردن بیماری‌‌‌‌‌‌ها و تامین غذا برای مردم فقیر دنیاست.»
         گیتس و بذرهایی برای کنترل جمعیت
بنیاد گیتس سال هاست برای تغییر سیستم کشاورزی در آسیا و آفریقا و استفاده آن ها از دانه‌‌‌‌‌‌های اصلاح شده ژنتیکی به طور گسترده ای سرمایه گذاری کرده است .جام نیوز در گزارشی مدعی شده رویکردی که گیتس در موسسه‌‌‌‌‌‌اش در پیش گرفته، این است که با استفاده از واکسن‌ها و ارگانیسم‌هایی جمعیت جهان را کاهش دهد. «Newscientist» در گزارشی می نویسد: «بنیاد گیتس در سال 2006 دکتر «رابرت هورش» را استخدام کرد که  سم علف کش موسوم به راندآپ را تولید کرده است. تحقیقات نشان داده اند که «راندآپ»  میزان تولد نوزادان ناقص الخلقه را در روستاهایی که از این علف کش در زمین‌‌‌‌‌‌های کشاورزی آن ها استفاده شده، بسیار بالابرده است.» همچنین در گزارشی که توسط «La Via Campesina» در سال 2010 منتشر شد ادعا شده است که بنیاد گیتس، حدود 80 درصد از سرمایه گذاری‌‌‌‌‌‌های خود را به بخش بیوتکنولوژی اختصاص داده است.
         گیتس و واکسن های ناکارآمد!
برنامه واکسیناسیون بیل و ملیندا گیتس در سال‌های اخیر نیزبا انتقاداتی همراه بوده است. روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: در سخنرانی گیتس در سال 2010 جمله‌ای است که می‌گوید: «اگر کار خود را به خوبی در واکسیناسیون کودکان انجام بدهیم، ما جمعیت جهانی را 10 تا 15درصد کاهش می‌دهیم.» سوال این است چرا کاهش جمعیت جهانی؟ بنا بر این گزارش در کنیا استفاده از آنتی‌ژن HCG در واکسن علیه تتانوس موجب عقیم شدن زنان شد و برنامه واکسن کودکان در هند نیز نه تنها به ریشه کنی فلج اطفال کمک نکرد که به فلج اطفال بسیاری از کودکان منجر شد. نکته مهم این است که این برنامه های واکسیناسیون گیتس مورد تایید سازمان ملل، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی است.
         گیتس و ایونت 201
حالا پای گیتس به کرونا نیز کشیده  شده  است . اواخر دی ماه سال گذشته اجلاس سران داووس  برگزار شد. در این  اجلاس  که  حدود دو ماه قبل از شیوع کرونا در چین برگزار شد، بنیاد بیل و ملیندا گیتس با همکاری دانشگاه چانزهاپکینز  که زیر مجموعه این  بنیاد است، پاندمی احتمالی پیش رو را برگزار کردند. به گزارش  خبرگزاری دانشجو، این مانور که به ایونت 201 معروف است یک برنامه‌ تمرینی بود که عامل فرضی در آن یک ویروس از خانواده‌ کرونا با نام CoronaNovel شبیه سازی می شود. در این شبیه سازی که به‌منظور حفظ جهان رخ داد مشخص شد حدود ۶۵ میلیون نفر جانشان را از دست خواهند داد.  این گزارش می افزاید : «سناریوی بازی جنگ بیولوژیک «رخداد ۲۰۱» بدین صورت است که یک کرونا ویروس جدید که از  خوک  به انسان منتقل شده در جهان شیوع می‌یابد. این انتقال که با رسیدن به اولین انسان، در زنجیره‌ انسانی فراگیر می‌شود، تبدیل به یک پاندمی می‌شود. این بیماری از یک مزرعه پرورش خوک در برزیل شروع شده و در ابتدا به آرامی و کاملاً ساکت است اما در ادامه به‌سرعت منتشر می‌شود. مبتنی بر سناریوی رخداد ۲۰۱، اولین خروج ویروس از برزیل توسط خطوط هوایی بوده و به کشور پرتغال انتقال می‌یابد و در ادامه به ایالات متحده، چین و پس از آن به دیگر کشورها سرایت می‌کند.»
         گیتس و شایعات دیگر
به جز آن چه گفتیم در فضای اینترنت شایعات دیگری در حال چرخش است. به طور مثال گفته می‌شود که نهاد گیتس تأمین مالی تهیه واکسن کرونا را به عهده گرفته است، البته به همراه ثبت حق انحصاری آن یا بچه‌های گیتس واکسینه نشده‌اند اما دویچه وله   این شایعات را بی پایه و اساس خواند و درباره شایعه بچه‌های گیتس واکسینه نشده‌اند نوشت: «واقعیت این است که گفته می‌شود پزشک پیشین گیتس در دهه‌90 میلادی در یک همایش در سیاتل چنین چیزی را تعریف کرده است اما نه جایی نامی از این پزشک برده می‌شود و نه بیان می‌شود در کدام گردهمایی چنین سخنی گفته شده است. مشخص نیست چه کسی این شایعه‌ را برای نخستین بار پخش کرده است.»
         آماری از گردش شایعات
آن چه در بالا خواندید روایت هایی بود از اظهارنظرهایی درباره بیل گیتس که   نمی توان مشخص کرد کدام یک از آن ها صحیح است اما طبق گزارش‌های به دست آمده، نزدیک به 20 هزار پست در صفحات فیسبوک به شایعات این چنینی اختصاص دارند. این پست‌ها توانسته‌اند بیش از یک میلیون نظر را به خود اختصاص دهند و ذهن افراد زیادی را به خود درگیر کنند. همچنین ویدئو‌های منتشر شده در همین باره در یوتیوب تا به حال بیش از پنج میلیون دفعه دیده شده‌اند. به نظر می رسد حالا دیگر چهره آن فرد نیکوکار که پشت پروژه های انسان دوستانه قرار دارد با علامت سوال هایی دربرخی  اذهان  مواجه شده است البته آینده حقیقت را مشخص خواهد کرد .