دادستان تهران با اشاره به پرونده تخلفات ارز دولتی: ۲۶ نفر از کارکنان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند

دادستان تهران گفت: ۲۶ نفر از مدیران و کارکنان متخلف بانک مرکزی در موضوع ارز دولتی تحت تعقیب قرار گرفته‏اند.
به گزارش ایسنا، علی القاصی‌مهر دادستان تهران در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با ارائه گزارشی از نحوه رسیدگی به پرونده تخلفات ارزی بر مبنای گزارش دیوان محاسبات، با اشاره به اعلام عدم رفع تعهد نسبت به ۷/۴ میلیارد ارز دولتی توسط دریافت‎کنندگان آن اظهار کرد: بانک مرکزی مدعی شد که بخشی از این ارز صرف حوزه خدمات شده اما تاکنون سندی در این زمینه ارائه نکرده است. برخی مدیران و کارکنان بانکی نیز در فرایند تامین و تخصیص ارز مرتکب تخلف شدند که ۲۶ نفر از بانک مرکزی و تعدادی هم از بانک‎های عامل تحت تعقیب قرار گرقتند که پرونده آنها در دادسرا و دادگاه در حال رسیدگی است.
وی افزود: کارگروهی متشکل از دیوان محاسبات و بانک مرکزی و گمرک و وزارت صمت و ضابطین زیرنظر بازپرس ویژه پرونده جهت رسیدگی کارشناسانه به ابعاد مختلف گزارش دیوان محاسبات تشکیل شده است.
القاصی‌مهر اظهار کرد: با مصوبه دولت از مجموع ارقامی که برای واردات کالا به کشور تخصیص یافت، حدود ۲۳ میلیارد آن برای کالاهای اساسی و ضروری و معادل ۸ میلیارد هم برای کالاهای دیگر بوده است.


وی افزود: به‎دنبال اجرای این مصوبه که از نظر اقتصادی و سیاست‎های پولی و ارزی ایراداتی داشت، ۱۶ مرداد ۹۷ اصلاحیه‎ای در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا به آن مطرح شد و این شورا مصوب کرد ارز تخصیص یافته صرفاً برای کالاهای اساسی باشد.
دادستان تهران ادامه داد: پس از این مصوبه مقرر شد پرداخت ارز برای کالاهای غیرضروری متوقف شود و مابقی ارز به نرخ آزاد (نیمایی) محاسبه و مابه‎التفاوت آن به دولت اعاده شود که بر اساس محاسبات، باقی‏مانده ارز رقمی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که باید برگردانده شود.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تبعات توقف تولید ارزانترین خودروی بازار ایران را بررسی می‌کند جراحی دردناک حذف «پراید» جلال خوش چهره دور تازه تنش میان تهران و واشنگتن «ابتکار» ادعای آمریکا مبنی بر ذی‌نفع بودن در توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند تکاپوی ترامپ برای بازگشت به برجام! «ابتکار» از افزایش میزان تمایل ایرانی‌ها به ورزش در خانه همزمان با روزهای کرونایی گزارش می‌دهد آیا پس از «خروج» مسیر پخش اینترنتی فیلم‌های جدید هموار می‌شود؟ فصل «طلا»یی اکران آنلاین دادستان تهران با اشاره به پرونده تخلفات ارز دولتی: ۲۶ نفر از کارکنان بانک مرکزی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید اساسنامه و امیدنامه آنها در کُدال منتشر شود جزئیات واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس «ابتکار» از تلاش برخی جریان‌های اصولگرا برای کنار زدن قالیباف از صندلی ریاست مجلس گزارش می‌دهد رئیس‌جمهوری در جلسه هم‌اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان: سناریوهای احتمالی کره‌شمالی پس از کیم جونگ اون «اون» کجاست؟